AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Er det en utfordring å komme inn i miljøet når man er eldre enn de i klassen? Er det lettere å finne andre på min alder hvis jeg flytter til en stor by kontra en mindre? Hva kan være utfordrende med å studere når man er 24 år? Anonymkode: 84b7e...5a5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Du er ikke særlig gammel. Forskjellen på en 19-åring og en 24-åring er ofte ikke så stor. Anonymkode: 6d73e...995 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Ingenting å være redd for, det kommer mest sannsynlig til å være folk i alle aldre på skolen og i klassen. Anonymkode: f5fbb...423
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 24 er ikke gammelt. Stå på, hadde noen veldig godt voksne kvinner i min klasse på uni (35+). Anonymkode: c279e...bd6
L'amie Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 Null problem. Jeg merket at jeg var på et litt annet plan enn de som akkurat var ferdig med russetiden, men ellers er det ikke mye forskjell på folk rundt 20-24. Det er også flust av folk som er 24 og eldre.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 Hva med studieteknikk? Kan se for meg at det er lettere for en som kommer rett fra videregående å skjønne seg på studieteknikk og oppgaveskriving, enn en som har vært årevis borte fra skolebenken og ikke særlig skolelys på vgs heller? Anonymkode: 84b7e...5a5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 Tenk på de som tar mer utdanning når de er 30/40/50/60/70 år da! TS er jo bare et barn da. Anonymkode: 5516d...42d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med studieteknikk? Kan se for meg at det er lettere for en som kommer rett fra videregående å skjønne seg på studieteknikk og oppgaveskriving, enn en som har vært årevis borte fra skolebenken og ikke særlig skolelys på vgs heller? Anonymkode: 84b7e...5a5 Skal ikke være store problemet. Det er å finne ut det som passer for deg. Ikke alltid at de som gjorde det bra på VGS gjør det så bra på høyere utdanning. Kan jo være at DU stråler (gjør det meget bra). Anonymkode: 5516d...42d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 Så sykt mange tråder det lages om dette for tiden! TS: Du er i 20-årene og har absolutt ingenting å frykte både når det gjelder det faglige eller sosiale. Det hadde du heller ikke hatt om du var 40! Studenter finnes i alle aldre og fasonger, og du finner alltids noen likesinnede enten de er 20 år eller 35 år. Jeg selv startet på studier i en alder av 26 år, og jeg opplever det som utelukkende positivt. Jeg henger med en gjeng i alderen 22-25, og føler absolutt ikke at jeg er mye eldre enn dem. Det mest positive er at jeg har modnet med årene, og er mye mer motivert for å lære, har større forståelse for ting og er oppriktig interessert i faget, enn de som kommer rett fra vgs. Jeg gjør det altså bedre på skolen fordi jeg er blitt litt eldre Anonymkode: a7628...a93 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med studieteknikk? Kan se for meg at det er lettere for en som kommer rett fra videregående å skjønne seg på studieteknikk og oppgaveskriving, enn en som har vært årevis borte fra skolebenken og ikke særlig skolelys på vgs heller? Anonymkode: 84b7e...5a5 Hei =) Jeg er 35 og startet å studere i høst, har aldri studert før og tenkte litt det samme som deg. På mitt studie er de fleste fra 20-40 år, ganske jevnt fordelt, og alle er inkluderende. Jeg startet med idrett med en gjeng fra 20 til 40 nå også, og vi drar ut og spiser eller ser film innimellom. Felles interesser er mer viktig enn alder når alle er voksne Jeg hadde dårlige karakterer fra VGS (3,5 i snitt), men tok et skrivekurs på biblioteket og leste noen guider på nett, fikk 2xB og 1xA på eksamener til jul. Enkelte rundt 25 hadde en bachelor fra før av og har mye mer erfaring enn meg når det kommer til akademiskskriving, men de fikk ikke like bra karakterer. Ikke bekymre deg, så lenge du er interessert og motivert ordner det seg, det kan lønne seg å legge ned en dag eller to på å sette seg inn i studieteknikk og skriving Anonymkode: 0b47d...4e8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en utfordring å komme inn i miljøet når man er eldre enn de i klassen? Er det lettere å finne andre på min alder hvis jeg flytter til en stor by kontra en mindre? Hva kan være utfordrende med å studere når man er 24 år? Anonymkode: 84b7e...5a5 Utfordringene med småsteder er mangel på variasjon på mennesker og tilbud. Litt kjedelig kanskje, men litt enklere å komme i kontakt med mennesker kanskje. Når det gjelder byen, er det lettere å drukne i folkemassen, og for noen er det vanskelig å skape gode varige relasjoner fordi byen er så stor. 24 er fortsatt meget ungt, men utfordringen kan være å mentalt "senke" seg ned på nivå med de yngre/yngste dersom du er litt voksen eller moden av deg. Det var min utfordring sist husker jeg. Nå skal jeg som 29åring ta fatt på en ny 5årig studie, så jeg gru-gleder meg. Gullroten er god økonomi i en god jobb jeg kan bruke verden rundt omtrent. Anonymkode: fae86...df7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 Godt å lese oppmuntrende svar. Jeg har nemlig tidligere studert rett etter videregående, men motivasjonen var ikke tilstedeværende og derfor har det gått så mange år før jeg tør prøve meg igjen Kjenner at dette er blitt uhyre viktig for meg nå, så jeg håper motivasjonen vil hjelpe meg å fokusere. Hvilken studie og hvor studerer dere, deres om svarer? Har det noe å si hvor stort studentmiljø det er for å finne likesinnede? 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei =) Jeg er 35 og startet å studere i høst, har aldri studert før og tenkte litt det samme som deg. På mitt studie er de fleste fra 20-40 år, ganske jevnt fordelt, og alle er inkluderende. Jeg startet med idrett med en gjeng fra 20 til 40 nå også, og vi drar ut og spiser eller ser film innimellom. Felles interesser er mer viktig enn alder når alle er voksne Jeg hadde dårlige karakterer fra VGS (3,5 i snitt), men tok et skrivekurs på biblioteket og leste noen guider på nett, fikk 2xB og 1xA på eksamener til jul. Enkelte rundt 25 hadde en bachelor fra før av og har mye mer erfaring enn meg når det kommer til akademiskskriving, men de fikk ikke like bra karakterer. Ikke bekymre deg, så lenge du er interessert og motivert ordner det seg, det kan lønne seg å legge ned en dag eller to på å sette seg inn i studieteknikk og skriving Anonymkode: 0b47d...4e8 Så bra å høre! Hvor lang tid i forveien var du ute med å ta diverse skrivekurs? Kan det være lurt å forberede seg før studiestart, eller var dette noe du gjorde under studiet? Anonymkode: 84b7e...5a5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilken studie og hvor studerer dere, deres om svarer? Har det noe å si hvor stort studentmiljø det er for å finne likesinnede? Anonymkode: 84b7e...5a5 Jeg som svarte at jeg begynte i en alder av 26 år, studerer sykepleie i en mindre by. Trives kjempegodt, og lett å finne likesinnede da det er relativt små klasser og små forhold. Studerte tidligere ett år i en "storby" (Tromsø), der vi var 200 stk i klassen og masse folk generelt på universitetet. Fant meg aldri helt til rette der, og trives mye bedre på en mindre skole i en mindre by. Synes det er lettere å bli kjent med folk da. Men det er nå meg Anonymkode: a7628...a93
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #14 Skrevet 21. januar 2018 24 er altfor sent. Alle 22-åringene kommer til å le seg i hjel når de ser deg. Anonymkode: 52793...561
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #15 Skrevet 21. januar 2018 Quote Så bra å høre! Hvor lang tid i forveien var du ute med å ta diverse skrivekurs? Kan det være lurt å forberede seg før studiestart, eller var dette noe du gjorde under studiet? Tror det var i løpet av andre uke på studiet, vi fikk en forelesning om hvordan vi bør disponere oppgaven, avgrense, hvordan språket bør være og litt tips ang. innledning og konklusjon. På mitt universitet har biblioteket 1 timers kurs i starten av hvert semester for oppgaveskriving, og så er det mange ressurser på nett Jeg var på forelesningen, tok et kurs på biblioteket og leste noen guider på nett - tror det er greiest å google og velge fra enten ditt universitet eller noe som ser bra ut. Brukte også et par timer på å lære meg hvordan man skal sette inn kilder i word og skrive litteraturliste (dette var helt nytt for meg, så ikke sikkert det er relevant for deg da, men jeg ble litt overveldet over hvor strengt det var med forskjellige typer kilder). Om du har tid så er det bare å begynne å sjekke det ut, dersom du vet hva og hvor du skal studere kan du også finne ut på forhånd hva slags kildestil de bruker (tror APA og chicago er ganske vanlig, så var disse jeg lærte meg) Anonymkode: 0b47d...4e8
Endelige Skrevet 21. januar 2018 #16 Skrevet 21. januar 2018 Har som deg, manglet motivasjon. Er nå 30, i full jobb, godt etablert med ett barn på 14 mnd og skal levere bachelor til våren. I min verden er det Ingenting som heter «for gammel til å studere». Man har et annet perspektiv enn en person som kommer rett fra videregående. For meg har ikke den sosiale biten vært noen utfordring, men er ikke på skolen for å få meg venner, heller studiekollegaer. Man er aldri for gammel til å lære og utvikle seg😊
Endelige Skrevet 21. januar 2018 #17 Skrevet 21. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: 24 er altfor sent. Alle 22-åringene kommer til å le seg i hjel når de ser deg. Anonymkode: 52793...561 Dummeste jeg har lest.. Og hvis det var ironisk ment så var det svært lite passende og respektløst ovenfor trådstarter som oppriktig lurer. Verden er ikke svart/hvit -bare et stalltips😉
Endelige Skrevet 21. januar 2018 #18 Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk på de som tar mer utdanning når de er 30/40/50/60/70 år da! TS er jo bare et barn da. Anonymkode: 5516d...42d Eldste jeg har i klassen er 56.. så aldri for sent! Vedkomne ønsker den formelle utdannelsen og fagkompetansen på plass til tross for et yrkesaktivt liv i maaaange år. Synes det står respekt av slike valg👍
Barcelona Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 Husk at samfunnet har i dag behov for at vi fortsetter å lære. Det er ikke lenger slik at vi studerer én gang, så jobber vi med dette yrket resten av livet. Velkommen til fremtiden og livslang læring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå