Gå til innhold

Objektiv til kamera-hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har kameraet olympus pen epl8 som jeg er kjempefornøyd med! Enkelt å bruke og tar fine bilder. Jeg er en hobbyfotograf, og tenker på å kjøpe nytt objektiv - m.zuiko 45mm linse 1:1.8. Noen her som har erfaringer med dette objektivet? Fordeler/ulemper? I hvilke sammenhenger bruker dere det? Er litt redd for å gå til innkjøp av det, og så ender det med at det aldri blir brukt. Har lest mye positivt om det, men vil heller høre fra noen nøytrale mennesker :)

Anonymkode: 1d1ce...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommer jo an på hva du skal bruke det til?  Alle objektiv har hver sin funksjon tenker jeg. En av fordelene er at fastobjektiv som regel har større blenderåpning. 

• Liker 1
Skrevet

50 mm er normalzoom, sier de. Så hvis du setter på en 50 mm objektiv vil du se alt i bildet som du ville sett med øynene, hverken videre eller mer forstørret. 50 mm brukes mye til portrett. Med 45 mm vil du få et litt videre omfang på bildet enn du ser med øynene. Det er praktisk til portrett, gjerne der du ønsker å ha med litt av bakgrunnen også, eller portrett av flere mennesker samtidig. Tror du blir fornøyd med det jeg. 

Jeg har et 50 mm objektiv av god kvalitet og det tar skikkelig fine portrettbilder inne og ute. Har man barn blir det jo hyppig brukt til fotos av dem.. Veldig fornøyd med det. Skulle gjerne hatt en 24-70 mm med like god kvalitet, for det hadde vært mer praktisk (nå må jeg ha med 2 objektiver på tur), men det koster jo pæng. 

Anonymkode: 8b785...b0e

Skrevet

Et tips er å gjøre et Google bildesøk med navnet på objektivet. Da vil du sikkert få opp mange fotos som andre har tatt med dette objektivet og du kan bedre få en ide om hva slags motiv objektivet brukes til. 

Skrevet

Takk, dere! Fint å lese litt hva dere bruker det til og ikke minst erfaringer :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et tips er å gjøre et Google bildesøk med navnet på objektivet. Da vil du sikkert få opp mange fotos som andre har tatt med dette objektivet og du kan bedre få en ide om hva slags motiv objektivet brukes til. 

Takk for godt tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...