AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Hvem har du? Er du fornøyd? Og er det egentlig noen vesentlig forskjell? Anonymkode: de4de...acc
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Henger meg på denne og håper på noen som har erfaring kan dele. Anonymkode: 9fa7f...e29
blåtimen Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Har digipost og er fornøyd, alt fungerer som det skal og sikkerheten virker god. Har ikke prøvd E-boks. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 Hadde e-boks og ble frustrert hver gang jeg måtte logge på en million ganger for å se et dokument. Byttet til Digipost og har ikke blitt irritert enda (lave standarder kanskje :)) Anonymkode: e9a7d...b82
applestories Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 (endret) 18 minutter siden, blåtimen skrev: Har digipost og er fornøyd, alt fungerer som det skal og sikkerheten virker god. Har ikke prøvd E-boks. Er det ikke slik at hver av Digipost og E-boks har sin liste over bedrifter og instanser som kun leverer til den, og ikke den andre? Husker det var slik da det kom, noe som var grunnen til at jeg aldri har valgt. Har du merket noe til dette? Endret 21. januar 2018 av applestories
blåtimen Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 1 minutt siden, applestories skrev: Er det ikke slik at hver av Digipost og E-boks har sin liste over bedrifter og instanser som kun leverer til den, og ikke den andre? Husker det var slik da det kom, noe som var grunnen til at jeg aldri har valgt. Har du merket noe til dette? Nei, det har jeg ikke merket noe til. Har ikke "savnet" noen brev. Mottar hovedsakelig brev fra offentlige instanser; nav, skatteetaten, husbanken osv.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 Digipost er norsk, så jeg valgte det i håp om at ikke såpass privat informasjon skal bli sendt til utlandet. Anonymkode: 98abf...45e
applestories Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 Digipost: Liste over bedrifter som bruker denne. E-boks: Liste over bedrifter som bruker denne. Slik jeg tolker dette har bl.a. KLP, Lindorff, Nordea og Fjellinjen valgt E-boks. Digipost ser ut til å ligge under Posten, men både Lindorff og Fjellinjen sender også brev via dem. E-boks ser ikke ut til å ha mange kunder igjen - da de kom på markedet var listen veldig lang. Det gjaldt for Digipost også, mens listen nå er kort. ER det egentlig nødvendig med slik postboks? Kommunene landet over oppfordrer nå innbyggerne sine til å få det, men kun en håndfull av dem står faktisk på listen over de som benytter seg av disse elektroniske postboksene.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 Bruker Digipost, har ikke prøvd e-boks. Vært fornøyd så langt, selv om jeg kanskje ikke ser den store nytteverdien (man kunne sendt slike dokumenter til altinn i stedet for eksempel, der får man jo allerede andre rapporter som skatteoppgjør osv.) Anonymkode: effc7...bff
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 E-boks er et alternativ bare fordi Digipost måtte ha en konkurrent (et krav fra myndighetene). Velg Digipost. Anonymkode: 63eee...40c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Bruker ingen av delene, får heller en vanlig epost/sms når jeg har fått nye meldinger på sidene det gjelder som f.eks lånekassen, og logger deretter inn. Orker ikke ha massevis av epostgreier rundt om kring, personlig, jobb og studier holder. De får finne en måte å sende til vanlig epost på istedetfor. Anonymkode: 46210...5d0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker ingen av delene, får heller en vanlig epost/sms når jeg har fått nye meldinger på sidene det gjelder som f.eks lånekassen, og logger deretter inn. Orker ikke ha massevis av epostgreier rundt om kring, personlig, jobb og studier holder. De får finne en måte å sende til vanlig epost på istedetfor. Anonymkode: 46210...5d0 Vanlig e-post er ikke nødvendigvis sikkert nok. Jeg vil hvertfall ikke ha mine offentlige dokumenter sendt til alskens e-post tilbydere. Men det offentlige kunne benyttet Altinn. Anonymkode: effc7...bff
tdm900 Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 Bruker digipost, fungere greit det. Men er jo ikke før nå siste par årene det har begynt å ramle inn noe der.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Vanlig e-post er ikke nødvendigvis sikkert nok. Jeg vil hvertfall ikke ha mine offentlige dokumenter sendt til alskens e-post tilbydere. Men det offentlige kunne benyttet Altinn. Anonymkode: effc7...bff Med alt som er på avveie i det offentlige norge (journaler, eposter, helseopplysninger) tviler jeg på at digipost o.l er så veldig trygt. Får som sagt en vanlig epost om at det har skjedd noe nytt på f.eks altinn, det er er mer enn nok for meg. Hører rett som det er om hacking og dokumenter på avveie i Norge, tror ikke jeg har hørt noe særlig om at gmail er utrygt Anonymkode: 46210...5d0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med alt som er på avveie i det offentlige norge (journaler, eposter, helseopplysninger) tviler jeg på at digipost o.l er så veldig trygt. Får som sagt en vanlig epost om at det har skjedd noe nytt på f.eks altinn, det er er mer enn nok for meg. Hører rett som det er om hacking og dokumenter på avveie i Norge, tror ikke jeg har hørt noe særlig om at gmail er utrygt Anonymkode: 46210...5d0 Ingen systemer er absolutt 100% fri for risiko for innbrudd, men du kan regne med at Digipost likevel er langt sikrere enn mange diverse e-post tilbydere der ute. En artikkel om Digipost vs. e-boks kan man lese her: https://www.dinside.no/data/digipost-er-sikrere-enn-e-boks/60973858 Og etter sigende, så gjør Digipost mer enn minimumskravene for å sikre informasjonen som er der. Det er et godt tegn. Gmail er nok ikke av de uttrygge nei, Google har også blitt langt bedre på sikkerhet. Men det er ikke bare sikkerhetstiltak i seg selv som er interessant, for aktørens/tilbyderens størrelse kan også være en faktor som reduserer eller øker risikoen. Google er en av de store digitale kjempene i verden, og har således en mye større angrepslfate (langt flere angrepsvektorer) enn en forholdsvis liten nasjonal aktør som Digipost. Det er med andre ord langt flere som kjenner til Google og Google apps (deriblant gmail) enn Digipost, og da kan man logisk sett anta at det samme gjelder i kriminelle miljøer som ser etter passende organisasjoner å angripe. For det andre dreier det seg om hva slags dokumenter man deler med Google. Når man har lagt noe inn i "Google skyen", enten det gjelder google docs eller gmail, så må man regne med at det ligger der for alltid. Hvem som eier Google, eller deler av Google tjenestene i fremtiden har man jo heller ingen garantier for, og de færreste har teknisk kunnskap nok om hvilken informasjon man egentlig deler med Google når man benytter seg av tjenestene. Med det utgangspunktet, så er jeg fryktelig lite keen på at potensielt sensitive offentlige dokumenter på mitt virke eller min helsetilstand i Norge skal inn i Google. Anonymkode: effc7...bff
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 Quote Med det utgangspunktet, så er jeg fryktelig lite keen på at potensielt sensitive offentlige dokumenter på mitt virke eller min helsetilstand i Norge skal inn i Google. Men du får jo ikke sensitiv informasjon på din gmail, du får en melding om ny epost på din side på altinn/lånekassen etc slik at du kan logge deg inn der for å se. Bruker ikke skylagring selv, har eksterne harddisker istedetfor, veldig greit om man ikke vil at ting skal komme på avveie. Anonymkode: 46210...5d0
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #17 Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 9.55, AnonymBruker skrev: Bruker ingen av delene, får heller en vanlig epost/sms når jeg har fått nye meldinger på sidene det gjelder som f.eks lånekassen, og logger deretter inn. Orker ikke ha massevis av epostgreier rundt om kring, personlig, jobb og studier holder. De får finne en måte å sende til vanlig epost på istedetfor. Anonymkode: 46210...5d0 De har ikke lov til å sende til vanlig e-post. Anonymkode: 63eee...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå