Mnjah Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Leser flere steder om grønnsåpebad. Er det for å lindre eller for å rense sår etter fødsel? og ikke minst: hva sitter dere i?? Har sting som røk, og gjør veldig vondt i såret 1,5 måned etter fødsel. Gror jo aldri da det ikke er tørt der nede. Noen flere med erfaring på det?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Grønnsåpebad skal ikke lenger anbefales da det har vist seg at det dreper cellene og hindrer såret å gro å sammen. Anonymkode: 9479d...39f 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Jeg bruker grønnsåpe til alt av sårstell og betennelser. Jeg kan kun si at det virker for meg. Alle i min familie bruker selv grønnsåpe til det samme. Anonymkode: f63db...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, Mnjah skrev: Leser flere steder om grønnsåpebad. Er det for å lindre eller for å rense sår etter fødsel? og ikke minst: hva sitter dere i?? Har sting som røk, og gjør veldig vondt i såret 1,5 måned etter fødsel. Gror jo aldri da det ikke er tørt der nede. Noen flere med erfaring på det? Få fastlegen til å se på dette før du starter egenbehandling du i verste fall skader mer enn leger med. Talkum kan muligens hjelpe, men snakk med lege! Anonymkode: 19592...ba6
Mnjah Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Få fastlegen til å se på dette før du starter egenbehandling du i verste fall skader mer enn leger med. Talkum kan muligens hjelpe, men snakk med lege! Anonymkode: 19592...ba6 Grønnsåpebad er standard etter fødsel. men hva sitter man i?? Endret 21. januar 2018 av Mnjah
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 Har ikke erfaring i forhold til fødsel. Men hadde en ganske så intens infeksjon i en finger. Fikk stukket hull, tatt ut pusset, hadde fingen i grønnsåpe vann, vips så ble den bedre. Prøvde dette i desperasjon da jeg allerede hadde hatt det ganske så forfedelig i et par dager! Hadde nesten lyst til å hugge av fingeren, var på kanten med å kontakte legevakt, men fant ut at jeg kunne jo teste ut kjerringrådet Anonymkode: ab2b6...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 3 minutter siden, Mnjah skrev: Grønnsåpebad er standard etter fødsel. men hva sitter man i?? Skal du sette rumpa i grønnsåpebad så sier det seg vel selv at du enten må skaffe deg en passende balje/vaskefat eller annet du får endestykket nedi? Karbad skal du jo ikke ta etter fødsel. Jeg vil heller ikke tro du skal sitte med enden i annet bad for å unmgå infeksjon i livmoren? Anonymkode: 19592...ba6
Mnjah Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du sette rumpa i grønnsåpebad så sier det seg vel selv at du enten må skaffe deg en passende balje/vaskefat eller annet du får endestykket nedi? Karbad skal du jo ikke ta etter fødsel. Jeg vil heller ikke tro du skal sitte med enden i annet bad for å unmgå infeksjon i livmoren? Anonymkode: 19592...ba6 Skjønner jo at det er snakk om en balje.... 🙄. lurer på hva slags, for at en skal kunne sitte komfortabelt. Ser det ikke helt for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 Grønnsåpe er ikke lenger anbefalt. Man skal heller bruke lacityl (nye anbefalinger fra 2016). Du får dette på barsel (jeg har fortsatt ner igjen etter 4 mnd) om du spør. Ellers må du kjøpe på apoteket. Jeg brukte badekaret. Det var best for meg. Ellers hadde jeg brukt babybaljen. Klesbaljen vår er for smal. Men bruk det du har. Anonymkode: 1270f...bca
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 De anbefalte helst å spyle med vann blandet med litt av såpen for så å skylle med et par liter vann. Jeg brukte kun bad én gabg selv. Ellers fungerte dusjen fint. Anonymkode: 1270f...bca
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 Her gikk nesten alle mine sting opp etter en uke, og det var sinnsykt vondt. Det verket og var helt grusomt. Det ble et stort sår som liksom skulle gro sammen igjen, og fikk anbefalt grønnsåpebad. Brukte badekaret, og satt ikke lenge før det begynte å svi helt grusomt og føltes helt feil. Det føltes rart og var enda vondere i et par dager etter dette og brukte det aldri igjen. Skylte meg heller i dusjen ørten ganger daglig for å holde det rent og det såret grodde etter noen uker, men dessverre ikke sammen med det såret det skulle gro med.. Anonymkode: e468b...d20
Mnjah Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her gikk nesten alle mine sting opp etter en uke, og det var sinnsykt vondt. Det verket og var helt grusomt. Det ble et stort sår som liksom skulle gro sammen igjen, og fikk anbefalt grønnsåpebad. Brukte badekaret, og satt ikke lenge før det begynte å svi helt grusomt og føltes helt feil. Det føltes rart og var enda vondere i et par dager etter dette og brukte det aldri igjen. Skylte meg heller i dusjen ørten ganger daglig for å holde det rent og det såret grodde etter noen uker, men dessverre ikke sammen med det såret det skulle gro med.. Anonymkode: e468b...d20 Greit å vite! Da unngår jeg det. Begynte å bli bra hos meg etter spyling 2 ganger om dagen i dusj, men ble innlagt på sykehuset, og fikk ikke vedlikeholdt. Har vært ille etter det Får dra til legen
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her gikk nesten alle mine sting opp etter en uke, og det var sinnsykt vondt. Det verket og var helt grusomt. Det ble et stort sår som liksom skulle gro sammen igjen, og fikk anbefalt grønnsåpebad. Brukte badekaret, og satt ikke lenge før det begynte å svi helt grusomt og føltes helt feil. Det føltes rart og var enda vondere i et par dager etter dette og brukte det aldri igjen. Skylte meg heller i dusjen ørten ganger daglig for å holde det rent og det såret grodde etter noen uker, men dessverre ikke sammen med det såret det skulle gro med.. Anonymkode: e468b...d20 Svir det og gjør vondt, så har du enten tatt for mye grønnsåpe eller ikke brukt apotekets rensede grønnsåpe. Å bruke gulvvaskegrønnsåpe, slik mange tror det er snakk om, er å gjøre vondt verre. 2 timer siden, Mnjah skrev: Skjønner jo at det er snakk om en balje.... 🙄. lurer på hva slags, for at en skal kunne sitte komfortabelt. Ser det ikke helt for meg. Jeg har nesten vansker med å ta deg seriøst. Det finnes ikke behagelige baljer/vaskefat for dette formålet. Du må velge noe du får plass nedi og noe du kan få tak i. Det er føttene det finnes fotspa til, ikke underliv, meg bekjent. Så har vel mange nok gitt tilbakemelding på at grønnsåpe ikke er å anbefale til at dette blir tatt seriøst? Anonymkode: 19592...ba6 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #14 Skrevet 21. januar 2018 Jeg brukte badekaret, med to cm vann i. Dusjet først, og vasket spesielt anus og føtter svært godt fordi jeg ikke ville spre skit i sårene. Anonymkode: 66e70...ad7
Lumos Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Jeg brukte babyens badebalje, med noen cm vann i og litt av den grønsåpa de har på apoteket. Den heter noe sånt som Barnengens flytende såpe. Jeg skylte etterpå med dusjen. Det hjalp veldig
Vera Vinge Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 Jeg var ikke klar over at man nå frarådet grønnsåpebad, men det skal jeg definitivt sjekke ut før neste fødsel. Jeg satt mye i grønnsåpebad etter de to forrige fødslene, og det hjalp mye på ubehag i underlivet. Etter første fødsel hadde jeg så vondt at jeg hadde store problemer med å gå de første par ukene, men å sitte i grønnsåpebad hjalp veldig mye og på ganske kort tid. Nå skal det jo nevnes at jeg burde ha gått til lege med det da, framfor flere uker senere, så hadde jeg fått salve til infeksjonen. Men uansett så hjalp jo bare grønnsåpebadet. Brukte da en balje jeg hadde, a la sånn folk bruker til fotbad. Plasserte den i dusjen, fylte med lunkent vann og sprutet oppi en dæsj med medisinsk grønnsåpe (kjøpt på apotek). Satt vel der ca 20 min to ganger per dag. Gjorde det samme etter fødsel nr to, da jeg hadde et sting som var sydd litt stramt eller noe, var hvertfall ubehagelig. Da også opplevde jeg at å sitte i bad hjalp veldig. Men som sagt, sjekk om det er bedre å bruke Lacityl.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 Jeg brukte denne. Fungerte helt fint. https://m2.ikea.com/no/no/p/torkis-fleksibel-skittentoykurv-inne-ute-bla-80339224/ Anonymkode: 45595...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå