AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 I Norge er det liksom ikke greit å være fornøyd med seg selv, og hvis man innrømmer overfor andre enn familie og nære venner at man har gode egenskaper så blir man sett på som sosialt klønete eller arrogant. For en tid tilbake fikk vi en oppgave (går på universitetet) der vi skulle skrive vårt navn i store bokstaver på et ark, hvor vi like etter skulle skrive et adjektiv eller noe som kjennetegnet oss selv på disse bokstavene. Jeg prøvde å være realistisk og sannferdig, og det ble en blanding av positive og negative kvaliteter. Likevel, når jeg fikk høre at dette skulle presenteres foran klassen, var jeg rask til å skifte det positive med noe nøytralt eller negativt. Jeg var ikke den eneste som ble stresset av denne oppgaven. Til og med læreren kommenterte at det virket som om flere var styrt av janteloven. Hvordan vokste janteloven frem i det hele tatt, og hvorfor opprettholdes den? Burde det ikke være positivt å ha gode egenskaper uten at det skal bli sett på som skryting? (Det er selvfølgelig forskjell på å være hoven/arrogant og det å ha troen på seg selv). Hvorfor er det negativt å ha tro på seg selv? Er det fordi andre mennesker ikke skal bli misunnelige på våre styrker at vi har janteloven? Anonymkode: f8c04...a0a
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Janteloven er ikke annet enn en dårlig unnskylding brukt av folk som ikke tåler kritikk eller motgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå