Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vert arbeidsgiver og hatt en søknad hvor personen sommer etter sommer ikke har hatt noen sommerjobb utenom studier, hadde jeg tenkt "latskap" og valgt den personen som faktisk har jobbet og fått litt arbeidserfaring. Jeg mener helt ærlig at det er et hull.

Det er tungt! Har studert i 7 år, har hatt 1-2 uker ferie noen av de (men ikke alle) sommerene. Har jobbet meg gjennom sommerferier, studert resten av året. Tungt, men gud er jeg glad jeg hadde noe å vise frem annet en studiene. En av grunnene til jeg fikk jobben jeg har nå. Masse god og variert erfaring.

Det viser arbeidsvilje, som er en viktig kvalitet å se etter i en ansatt.

Men det er kun min mening, andre har kanskje annen oppfatning.

Anonymkode: d0c97...7a7

Det handler jo ikke alltid om vilje. Det er ikke alle steder det er like enkelt å få seg sommerjobb.

Anonymkode: c9e39...4f9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke alltid om vilje. Det er ikke alle steder det er like enkelt å få seg sommerjobb.

2 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Men så er jo det problemet med en del arb.givere - de er overhodet ikke oppdatert på det som skjer rundt de, utover profitten som står foran øynene deres, koste hva det koste vil. 

"Før i tiden" kunne man lett skaffe seg jobb. Det er ikke tilfellet lenger. Mange sommerjobber har forsvunnet (automatisering, digitalisering) eller gått til diverse arb.innvandrere, (svensker, polakker, litauere, rumenere, osv) sånn er nå det. Sånn er det når hele EU / EØS + "nordisk samarbeid" er det man må forholde seg til.

https://forskning.no/arbeid-barn-og-ungdom/2017/06/stadig-vanskeligere-ungdom-fa-jobb

Trenden i tidsrommet 1998 - 2015 er ikke til å ta feil av. Så ja, langt ifra alle kan skaffe seg en sommerjobb.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2017/09/Studenter-gaar-flere-tusener-i-minus-hver-maaned

Det må gå an å vise forståelse for situasjonen samfunnet etterhvert befinner seg i nå for tiden og de neste årene fremover.

Jeg startet å søke sommerjobb allerede før juletider.m (de blir lsgt t så tidlig ja:hakeslepp:) Slet med å finne selv da, det ikke er mange av dem nei! Men tok de jeg fikk. Tilbrakte en sommer som vaskehjelp; som viser at jeg ikke er redd for en utfordring.

Sier ikke at det er enkelt. De fleste arbedsgivere vet veldig godt at det er kamp om jobber (de får som regel inn 3 dobbelt av søknader enn det de gjorde noen år tilbake). 

Men det er bare å stå på. Holdt på å få sommerjobb hos face2face (som egentlig ikke er å anbefale sån), men en jobb er en jobb. 

Igjen er det kun en selv som kan avgjøre om en synes sommerferie er et hull. Gjør ikke du/dere det, nei da er det bare å kose seg da :) 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg startet å søke sommerjobb allerede før juletider.m (de blir lsgt t så tidlig ja:hakeslepp:) Slet med å finne selv da, det ikke er mange av dem nei! Men tok de jeg fikk. Tilbrakte en sommer som vaskehjelp; som viser at jeg ikke er redd for en utfordring.

Sier ikke at det er enkelt. De fleste arbedsgivere vet veldig godt at det er kamp om jobber (de får som regel inn 3 dobbelt av søknader enn det de gjorde noen år tilbake). 

Men det er bare å stå på. Holdt på å få sommerjobb hos face2face (som egentlig ikke er å anbefale sån), men en jobb er en jobb. 

Igjen er det kun en selv som kan avgjøre om en synes sommerferie er et hull. Gjør ikke du/dere det, nei da er det bare å kose seg da :) 

Det har ikke noe å si hvor tidlig man søker når jobben nesten alltid går til barn/familie eller den som hadde jobben året før...

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si hvor tidlig man søker når jobben nesten alltid går til barn/familie eller den som hadde jobben året før...

Nevnte bare tidlig søking, da mange ikke er klar over hvor tidlig ute de faktisk må være. 

Nei det hjelper ikke når andre folk har venner og familie å støtte seg på. Men jeg klarte det, flere sommrer på rad. Plutselig har du et fortrinn, den ene jobben fikk jeg pga. hvor jeg vokste opp.

Det er kjipt. Men du får ikke jobb om en ikke søker.

Men for all del, igjen, dette er min mening. Ikke ta den for et fasit svar.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Joda, man kan stå på, men jeg kan svare tilbake også - sier ikke at det er "umulig", med tanke på ditt svar angående "sier ikke at det er enkelt. Men fakta er at selv om man søker og "står på", så er resultatet sånn ca 50 / 50 om man altså får jobb eller ikke - og da kan man ikke akkurat klandres hvis man havner blant de ca 50% som ikke får sommerjobb. 

Ingen student synes at det er gøy å gå flere tusen kr i minus per måned - eller flere titusener av kr per år, men du skjønner at det er en grunn til det og det er 1) De finner ikke jobb eller ikke er i stand til å jobbe og 2) Støtten fra LK er ikke nok til å leve av.

Uten å søke får en ikke jobb. Og det går ikke å ekskludere alle jobber som ikke er relevant. Søk på alt som dukker opp, absolutt alt. Den ene jobben vil kunne gi et lite fortrinn i neste jobbsøk. Har selv fått en variert erfaring: butikk, industri- matproduksjon, sykehus, vaskehjelp. 

Ingen av disse jobbene fikk jeg pga. jeg kjente noen som kunne gå god for meg. Jeg fikk den helt selv. Butikkjobben hadde jeg på videregående og fikk komme tilbake en sommer og to etter universitetet starter.

Det er ikke lett! Jeg vet! Før jeg fikk denne faste jobben jeg har nå søkte jeg jobb i over 2 år, over 200 søknader ble sendt ut. Jeg er fullstendig klar over hvor utrolig vanskelig markede er akkurat nå. Men ingen får seg jobb uten å prøve.

Og nei, du kan ikke klandre noen for å ikke få seg sommerjobb, men du kan klandre dem for å ikke prøve. 

Skrevet (endret)

Endret av Tha_M34
Skrevet
3 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Men det er problemet. Arb.giveren ser på CV-en og finner ikke noe "sommerjobb" på CV-en, så går CV-en i søpla. Hvordan kommer man på intervju og tar man med seg alle søknader man har sendt hver sommer som bevis? Hehe, ja, det kan jo gå an, det er dessverre ikke sånn det fungerer, for arb.giveren gir en ikke tid til det når en / ei ikke er invitert til intervju engang. Så det er ikke noe problem å beholde bunken med jobbsøknader og alle avslager hver sommer, men de fleste driver ikke og beholder / lagrer noe slikt.

Skal man skrive dette på CV-en: Sommer X-året: "Har søkt alt som er, fått avslag på alt. Har bevis på dette og tar bunken med avslag, hvis jeg blir innkalt til intervju. Måtte ellers leve av forbrukslån. Mvh. Ja, da "øker" vel sjansen litt, heh. 

Arb.givere diskriminerer som de enn måtte ønske og ting blir bare verre. De fleste søker på "alt". Det er bare det at mye har forandret seg siden 1990-tallet og nå er det like stor sjanse for å få som det å ikke få jobb. Det blir bare verre fremover. 

Nei, du tar ikke med deg bevis, eller skriver om dette, det hadde vet. vert en forklaring om du kommer på intervju.

Sier ikke at det er lett. For meg selv er det snakk om somerjobb perioden 2010-2017, og fikk endelig fast stilling i 2017 noen måneder før avslutning av 2.mastergrad.

Ber ekstremt godt hvor vanskelig det er, men det går an, jeg er bevis på det.

Hvordan få det til... nei du må bare prøve. Ikek noe bedre svar. Mange som mener du bør møte opp personlig, finne på en eller annen grun å ringe inn etter sønkaden er sendt inn. 

Men kan si at ikke alle søker på alt. Kjenner folk som ikke gidder å ta seg en butikkjobb for det gir ingenting for utdanningen. Men før du får første faste jobb, teller alt. Sliter du med sommerjobb, olay, meld deg opp i Enter eller en annen slik Leksehjelp ordning, prøv å få stilling som hjelp i fag, ta deg verv på universitetet. Prøv å finne noen muligheter, lage kontakter. Møte på jobbmesser, snakke godt for deg.

Da har du noe annet enn kun studier å vise på CV, mener personlig at jobberfaring er best, men noe annet erfaring med verv er også positivt. 

Nei det er ikke enkelt. Jeg har vert gjennom akkurat det samme, ganske nylig, men jeg fikk det til. Trodde jeg skulle ende opp meg ingen sommerjobb i 2016, men fikk da plutselig jobben som vaskehjelp. 

Det går evt. ann å prøve å ta del i frivillighets organisasjoner. Du får ikke penger, nei, men isteden for å gjøre ingenting en sommer (og da heller ikke tjene penger) får du nå noe erfaring. :) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange ledige sommervikariat på sykehjem o.l. Jeg hadde to somre med vikariat på sykehjem før jeg begynte på høyere utdanning. Det var null problem å få seg jobb der. 

Anonymkode: cafde...1db

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange ledige sommervikariat på sykehjem o.l. Jeg hadde to somre med vikariat på sykehjem før jeg begynte på høyere utdanning. Det var null problem å få seg jobb der. 

Anonymkode: cafde...1db

Jeg har søkt de siste 3 somrene uten å få, så null problem er det absolutt ikke. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Tha_M34 skrev:

Nå er også Obama bevis på at en afro-amerikaner kan bli president i USA, men det hjelper strengt tatt ikke for hele gruppa av afro-amerikanere i USA - spesielt nå som de har en Ku Klux Light utgaven av en president. For ikke å snakke om den generelle situasjonen for afro-amerikanere i USA. De er langt unna Obama sitt nivå.

Forøvrig, sliter ikke jeg med å finne sommerjobb, da jeg har opparbeidet med litt buffer etter å ha jobbet i de samme crappy jobs som du mener man bør jobbe med. Men dette gjorde jeg før jeg begynte å studere og jeg gjorde det på heltid. Nei, det er absolutt ingen fremtid i den type stillinger, men å få intervju har ikke vært noe problem for meg - for jeg vet å late som og hvordan man skal spille ut hele intervju- og personlighetstest systemet til min fordel.

Men det du ikke evner er å vise sympati med de ca 50% som ikke får jobb. Det er det som er feil med en del folk. De sier "jeg fikk det til" og skjønner plutselig ikke hvordan det generelle situasjonen er. Du er et enkelt tilfelle. Jeg er et enkelt tilfelle, men det er faktisk noe slikt som 280.000 studenter idag. Gjenta det tallet for deg selv igjen - Ca 280.000 studenter, så slenger du inn automatisering, digitalisering, svensker, polakker, rumenere, litauere og ellers arb.givere som diskriminerer og gir ofte stillinger til de dem ellers "kjenner fra før", så får du en "fin" mix for hvert eneste år.

Ja, i og med at jeg har litt buffer, så har jeg tid til å faktisk fullføre på normert tid og har eller litt tid til et par andre frivillige aktiviteter. Men igjen, det bør ikke være sånn for bare meg - det bør være sånn for alle, da støtten er ekstremt lav og folk må leve av forbrukslån og kredittkort. Det går an å vise sympati med folk og ellers realitetsorientere seg angående hvordan situasjonen faktisk er nå for tiden.

Da har du jo mulighet for sommerjobb, så bra 👏🏻 hvorfor klage da... :klo: 

Si ar jeg ikke har empati... igjen jeg kan desidert si at jeg har enpati for de som ikke får jobb. Brukte over 2 år, søkt på over 200 stillinger, jeg vet akkurat hvor forfærdelig det er å sitte å ikke ha peiling på hva fremtiden vil bringe. Jeg tok med en 2. Mastergrad nettop pga. det ikke var jobb å opparbeide. Jeg har empati for de som enda sliter med å få jobb. Såklart har jeg det! Men jo, jeg fikk det til! Andre får det til! Da går det an. Ikke bare er det folk som trenger jobber, men folk får barn og tar ut permesjon, folk pensjonerer seg, og alt slikt som gir mulighet for et vikariat om ikke annet. Det kan utvikle seg til mer :) 

• Liker 1
Skrevet

Nei, å "bare" studere er ikke et CV hull. Å være arbeidsledig er heller ikke noe hull i seg selv, for selv om det kanskje ikke er så positivt så er et hull alle perioder man ikke kan gjøre rede for, og som man ikke setter opp i CV'en. Et hull er noe som er på CV'en, som ikke er forklart. 

Anonymkode: 2bcfc...0e6

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
Skrevet
On 21.1.2018 at 3:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg har hatt en jobb siden det siste året mitt på vidergående og i løpet av ett friår, men i høst flyttet jeg for å studere et relativt tungt studie som krever ganske mye av meg og derfor har jeg ikke planer om å skaffe meg deltidsjobb med det første (skal selvfølgelig jobbe i sommerferien). I følge venner av meg regnes det å bare studere uten å gjøre noe annet ved siden av som CV hull, stemmer dette? :) 

Anonymkode: 60d4c...cf6

Jeg kan bare snakke for meg selv, men nei: for meg er hull i CV-en lengre perioder (flere måneder) der du verken har studert eller jobbet. Jeg jobbet aldri i sommerferiene, men jobbet som assistent på universitet i løpet av de siste par semesterene mine (var ikke kvalifisert de første par semestrene). Anså ikke sommerferiene som CV-hull, akkurat. Og de talte ikke negativt for meg i jobbsøkingsprosessen, ei heller for de vennene jeg hadde som valgte å jobbe i sommerferien istedenfor og dermed hadde "CV-hull" ellers i året.

CV-hull er vel helst noe som rammer dem som ble ferdig utdannet i 2012 og som fortsatt ikke har noen relevant jobberfaring i 2018. Da blir det liksom litt "Ja, men hva brukte du de årene på?"-holdning. Jeg hadde selv et par friår mellom vgs og universitet (reiste rundt og opplevde verden) som aldri har blitt stilt spørsmål om fra rekruttere/sjefer.

Anonymkode: 4e63a...bf1

Skrevet
24 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Ser ut som jeg lever i en bobble altså. Jeg fulførte på normær tid, strøk ikke i et eneste fag. Jeg klarte ikke bare å leve av studielånet men til og med spare penger. (Joda sommerjobber hjelp nok litt, men det var mest til hjelp for å betale veiavgift og forsikring på bil). Jeg fikk meg sommerjobber eller litt strev, og endelig fast jobb etter mye slit i over 2 år. 

Ja lever vist nok i en boble jeg, elstremt uvanlig i dagens samfunn. (Studerte 2010-2017, tok 2 stk mastergrader, begge fullført på normær tid.) 

Det er kun min mening at å ikke ha jobb i ferien er et hull, min mening slik jeg er oppdratt. Det veier og inn at ved NMBU er det sommerferie jun-aug (unntak om du har blokkfag), og hadde aldri i verden kunne hatt samvittighet til å ligge å dra meg dagen lang i 3 mnd.

Men flere her som ikke mener det samme. Ikke ta min mening for et absolutt svar altså. 

Ønsker der lykke til videre.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Tha_M34 skrev:

Men det er fint for deg at du fullførte på normert tid, og det samme satser jeg på også, men igjen er det ikke normalt. Da tilhører vi 38%, og ikke 62%. Det normale er at et flertall på 62% ikke er i stand til å fullføre på normert tid. 

Du tok to mastergrader - og igjen, det er heller ikke normalt. Så igjen, det virker som empatien din fordufter for alle andre, jo mer du kan skryte av deg selv.

Du liker å påpeke hvor flink du er, mens du ironisk nok går helt imot all statistikk og linker jeg har lagt ut. Det gir ingen mening.

Nei, det er ikke mulig å spare noe som helst av ca 10.600 kroner per måned i gjennomsnitt. Det vet de fleste at det ikke går an og de fleste studerer ikke ved NMBU i Ås.

De fleste studerer i Oslo / Bergen / Tr.heim / Stavanger / Kr.sand, der det er dessverre dyrt generelt sett, men det er også ved disse stedene de mest "prestisjefylte" institusjonene er - enten for regionen eller for landet i sin helhet (UiO / OsloMet / Handelshøyskolen BI / UiB / NHH / NTNU / UiS / UiA). Så det er jo litt flere studenter ved disse institusjonene sammenlignet med NMBU.

Veldig få synes at det er gøy å leve av forbrukslån og kredittkort om sommeren eller i løpet av året, men er det ikke jobb å få - slik tilfellet er for ca 50% av studentene, så er det ikke så mye man kan få gjort med det, med mindre man har foreldre som kan sponse en. Det er det heller ikke alle som har. Har et par venner som f eks har måttet ty til sin fremtidige arv (forskudd på arv) og subsidiere seg selv på den måten gjennom studiene. De er selvsagt heldige som har den muligheten. Mens jeg måtte jobbe i årevis på forhånd - heltid - for å legge opp noe buffer til å subsidiere meg selv gjennom studier senere.

Situasjonen er vanskelig nå for tiden, for veldig mange. Man sier ofte at minstepensjonister sliter. Ja, det gjør de i mange tilfeller også, men for å sammenligne så får de noe slik som ca 15.250 kr netto per måned + har rett til bostøtte og de har ellers de samme, om ikke bedre rabatter, som studenter i diverse steder (buss / reise, osv) Det er ikke noe luksus inntekt, men det sier noe om hvor langt studenter er unna disse beløpene, når de har ca 10.600 kr per mnd i snitt og det i kun 10,5 måneder nå per år.

Med andre ord, er en "vanlig" student ca 100.000 kroner netto bak en minstepensjonist med "vanlig" bostøtte, per år. Egentlig er forskjellen enda større, fordi minstepensjonister sitter ikke igjen med 60% lån og kun 40% stipend.

Man kan også sammenligne studenter med sosialen og hvor dårlig det står til med studenter i forhold til dette også. Om en student har en hybel som koster mer enn ca 4,000 kr per måned, og det har de fleste, så har studenter altså tilsvarende en sosialstønad sats å leve av. Og de fleste vet at det er overhodet ikke noe koselig å være på sosialen. Men igjen, sosialen gis 100% som "stipend", mens studier er 60% lån, 40% stipend.

Om man ellers skulle havne i gjeldsordning - du kjenner kanskje ikke til ordningen som går utpå at man får slettet hundretusener av kroner i gjeld og får slik en "ny start" etter 5 år, om man ikke evner å betale gjelda si og får dette innvilget av namsmannen, så får individer under denne ordningen ca 8.450 kr å leve av etter at bolig / strøm er blitt dekket - og etter 5 år er de gjeldsfrie. 

Det er ikke noe gøy å være minstepensjonist, på sosialen eller under gjeldsordning, men det er i mange tilfeller enda verre å være student - og det er for å vise hvor dårlig studiestøtten faktisk er idag, men nå har jeg også lagt ut flere linker som bekrefter nettopp det samme jeg sier. Det verste for en enslig student må være en situasjon der de er avhengige 100% av LK sine satser / lån, samtidig som de må ha enten deltidsjobb eller sommerjobb, men får det ikke. Samtidig har de begrensede eller ingen muligheter der foreldre kan sponse noe. Det er den fellen mange studenter befinner seg i, og den situasjonen er alt annet enn moro å være i.

Hadde tenkt å la dette dø ut, men ville informere deg om at du finner NMBU på listen over de beste universitetene i verden: 

https://forskning.no/skole-og-utdanning/2016/09/fem-norske-laeresteder-pa-internasjonal-prestisjeliste

Så litt prestisje er det over lærestedet. 

NMBU er kanskje et lite universitet, med få studenter. Men er glad jeg studerte der. Har vert innom UIS, og NMBU er 1000 ganger bedre! 

Skrevet

Et "hull" er en lengre periode på CV du ikke kan forklare. Dvs., absolutt ingen aktivitet. 

Dette betyr ikke at alt utenom skole eller jobb er hull. Dersom du kan forklare at du har vært på ferie i et år (f.eks reist verden rundt), hjulpet familien hjemme, vært syk, you name it, så er ikke det å regne som hull. 

Dette har jeg fått forklart at flere sjefer, hodejeger, og liknende. Det er stort sett en myte at alt utenom jobb og utdanning er hull, selv om det finnes noen arbeidsgivere der ute som ser det slik. 

Anonymkode: 270a1...e14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...