flinkisen Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Hei alle sammen, jeg er 23 år gammel, har fast jobb i klesbutikk og trives generelt ganske bra med det. Likevel ser jeg alle vellykkede personer rundt meg ta høy utdanning og skaffer seg gode prestisjefulle jobber. Dette får meg til å tenke at jeg kanskje har potensiale til noe mer, og at jeg kanskje burde hoppe på en utdanning mens jeg ennå er ung. Jeg har alltid hatt en barndomsdrøm om å bli enten Lege, flykaptein eller advokat, men er usikker på hvilken av de som er best. Hvordan ser arbeidsmarkedet ut i de forskjellige bransjene, og hva ville dere valgt? Setter stor pris på alle svar 😊
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Hvorfor ønsker du et av de yrkene? Er det bare pga status? Har du gode nok karakterer? Anonymkode: 1714a...271
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2018 Jeg må nok ta opp noen fag for å øke snittet mitt, men jeg tenker at hvis man bestemmer seg for noe og går inn for det 100%, så vil alt ordne seg
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 Disse yrkene er jo relativt forskjellige. Hva er det du egentlig interesserer deg mest for? Anonymkode: d625d...012
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 2 minutter siden, flinkisen skrev: Jeg må nok ta opp noen fag for å øke snittet mitt, men jeg tenker at hvis man bestemmer seg for noe og går inn for det 100%, så vil alt ordne seg Joa, men jeg spør som den andre personen her: Hvorfor vil du bli en av disse tingene? For dette er jo tre temmelig ulike yrker, som kun har status til felles - kanskje med unntak av pilot, som nå vel er å betrakte som lavtlønnet yrke. Når det er sagt synes jeg det er utrolig kult at du innser ditt eget potensiale og har lyst til å gjøre noe med det potensialet du har! Jeg har tatt jusutdanning og tenkte å jobbe som advokat, men fant ut at mitt potensiale til å tjene penger var størst med en mellomlederstilling i staten, og så bruke resten av fritiden min på å tjene penger i aksjer, eiendom og andre småjobber. Jeg valgte jusen fordi jeg 1) ville ha økonomisk uavhengighet, 2) liker å rydde opp i ting (her: konflikter) og 3) måtte ha høy lønn, fordi jeg var usikker på om jeg ville greie å jobbe fulltid pga. helseproblemer. Jeg vurderte også legeyrket, og er nå glad for at jeg ikke valgte dette, selv om jeg fortsatt ser mye attraktivt med yrket. Jeg syntes jusstudiet var langt nok, og ville nok slitt med motivasjonen gjennom medisinstudiet, praksis, og spesialisering (2 år). Dessuten setter jeg stor pris på å kunne gjemme meg unna folk for å få tenkt godt om de vanskelige sakene i jobben min. Som lege er man kanskje mer eksponert direkte mot folk. Og lengden på vaktene er rett og slett den største grunnen til at jeg ikke misunner vennene mine som valgte medisin. Uansett. For å svare på spørsmålet: Jeg vet ikke så mye om arbeidsmulighetene som pilot - kun at det er en del dumping på lønn, og en del konflikter rundt rettighetene til pilotene i arbeidslivet. Ellers tror jeg det er et yrke mange trives i. Legene er utsatt for det samme - mye konflikter mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene om hvor lange skiftene kan være, og hvor ugunstig skiftene kan være for legene. Lønnen er jo god, men du ofrer mye fritid og "rytme" i arbeidet for de pengene. Ellers tror jeg det varierer hvor enkelt det er å få fast jobb. Som jurist er det "enten" stat eller privat, og disse to er to helt ulike verdener. Det er mye jobbmuligheter i begge sektorer, særlig om du er villig til å flytte på deg eller jobbe litt ekstra hardt i noen år (privat). I privat sektor er lønnsmulighetene gode - men igjen, du jobber mange timer for de pengene. I staten tror jeg man lett strander på rundt 600 000-700 000,-, mer eller mindre. Men da jobber du i alle fall 09-16. Jeg trives i yrket, og trives aller best med at det er så allsidig, sånn at når jeg blir lei av å jobbe med ett område, trenger jeg ikke få panikk. Det er bare å søke ny juristjobb og få jobbe med noe helt nytt. Masse lykke til med valget! Alt er mulig. Anonymkode: 47d02...e4c
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2018 Takk for gode svar! Når jeg tenker meg godt om må jeg nok være ærlig og innrømme at status og penger i stor grad ligger til grunn for min interesse for akkurat disse yrkene. Selv om de er ganske forskjellige er jeg likevel interessert av å høre erfaringer rundt alle tre, da lønn og karrieremuligheter er en viktig motivator for meg. For eksempel om det er en ekstremt liten sjanse å virkelig lykkes innenfor jus får det meg til å tvile på om det er verdt å ofre 5 år av livet mitt på det. Har ikke lyst til å finne ut etterpå at jeg bare har sjans til å få jobb som politijurist og tjene 500k i året, med all respekt til de som jobber som dette. Tror egentlig jeg har lyst til å satse på noe som med ganske stor sikkerhet kan gi meg en lønn på 1+ mill på sikt, hvis man bare står på og kjører løpet, ikke bare for de med gode kontakter og sinnsyk flaks. Hvis dette i det hele tatt er realistisk i noen bransje da. Kan hende jeg er naiv men setter pris på all info!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 4 minutter siden, flinkisen skrev: Takk for gode svar! Når jeg tenker meg godt om må jeg nok være ærlig og innrømme at status og penger i stor grad ligger til grunn for min interesse for akkurat disse yrkene. Selv om de er ganske forskjellige er jeg likevel interessert av å høre erfaringer rundt alle tre, da lønn og karrieremuligheter er en viktig motivator for meg. For eksempel om det er en ekstremt liten sjanse å virkelig lykkes innenfor jus får det meg til å tvile på om det er verdt å ofre 5 år av livet mitt på det. Har ikke lyst til å finne ut etterpå at jeg bare har sjans til å få jobb som politijurist og tjene 500k i året, med all respekt til de som jobber som dette. Tror egentlig jeg har lyst til å satse på noe som med ganske stor sikkerhet kan gi meg en lønn på 1+ mill på sikt, hvis man bare står på og kjører løpet, ikke bare for de med gode kontakter og sinnsyk flaks. Hvis dette i det hele tatt er realistisk i noen bransje da. Kan hende jeg er naiv men setter pris på all info! Har du vurdert tannlege? Som privatpraktiserende vil du som regel oppnå ganske så god lønn og grei arbeidstid. Anonymkode: 1714a...271
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 9 minutter siden, flinkisen skrev: Takk for gode svar! Når jeg tenker meg godt om må jeg nok være ærlig og innrømme at status og penger i stor grad ligger til grunn for min interesse for akkurat disse yrkene. Selv om de er ganske forskjellige er jeg likevel interessert av å høre erfaringer rundt alle tre, da lønn og karrieremuligheter er en viktig motivator for meg. For eksempel om det er en ekstremt liten sjanse å virkelig lykkes innenfor jus får det meg til å tvile på om det er verdt å ofre 5 år av livet mitt på det. Har ikke lyst til å finne ut etterpå at jeg bare har sjans til å få jobb som politijurist og tjene 500k i året, med all respekt til de som jobber som dette. Tror egentlig jeg har lyst til å satse på noe som med ganske stor sikkerhet kan gi meg en lønn på 1+ mill på sikt, hvis man bare står på og kjører løpet, ikke bare for de med gode kontakter og sinnsyk flaks. Hvis dette i det hele tatt er realistisk i noen bransje da. Kan hende jeg er naiv men setter pris på all info! Nå er politijurist den mest ettertraktede stillingen for jurister. Spesielt i Oslo. Ingen som ender opp der fordi de ikke får noe bedre. Anonymkode: cb0f7...dd7 2
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2018 Tannlege er kanskje ikke så dumt, men det høres ganske kjedelig for å være ærlig. Penger er viktig for meg, men ikke absolutt alt. Dessuten, hvor stor sjanse er det for å lykkes som privatpraktiserende? Vi hører jo stadig om privatpraktiserende tannleger/leger/advokater som tjener 1/2/5 mill i året men hvor mange prosent av et årskull oppnår egentlig dette? Hva med pilot, er dette et yrke hvor man kan få sin første jobb, opparbeide seg erfaring og være tilnærmet garantert en saftig lønn etterhvert?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 Alle de tre yrkene du snakker om kan gi den en årslønn på + 1 mill. Men, det koster av deg selv å nå dit. Husk også at helsekravene for flyvere må tilfredsstilles til fulle før du kan tenke på å bli flykaptein. Flymedisinsk regelverk Anonymkode: c6254...57a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 Altså, lege tror jeg ikke du skal gå for. Ja lønnen er god, men jaggu skal du jobbe rævva av deg- med lange vakter, bakvakter, turnuser osv, og du må være genuint opptatt av å hjelpe mennesker. Siden du ikke har bestemt deg for hva du ønsker og går etter lønnen- bør du legge fra deg ønske om å bli lege. Interessen for mennesket må være der fra start- ellers klarer du aldri det lange studiet. Anonymkode: a6587...ec8 1
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er politijurist den mest ettertraktede stillingen for jurister. Spesielt i Oslo. Ingen som ender opp der fordi de ikke får noe bedre. Anonymkode: cb0f7...dd7 Det kan godt være, men det sier vel egentlig mer om hvor dårlig arbeidsmarkedet er. Jeg har ikke lyst til å jobbe ræva av meg i 5 år med stadig press om å være i toppsjiktet i klassen kun for å få en relevant jobb med middelmådig lønn. Tjener nesten 400k i min nåværende jobb med null utdanning, så hvis dette er realiteten er det ganske synd hvor lite utdanning lønner seg i Norge, spesielt hvis man inkluderer tap av inntekt i mange år som student. Hvis jeg skal begynne på en lang utdanning må det være noe som virkelig lønner seg på lang sikt
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #13 Skrevet 21. januar 2018 Jeg hører stadig at folk i ulike bransjer si, hvis du vil bli rik bør du ikke velge xxx. Spørsmålet er da, finnes det i hele tatt noen bransjer igjen som man BØR velge hvis hovedmålet er å tjene godt?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #14 Skrevet 21. januar 2018 Du er allerede vellykket, TS. Du er frisk, har en jobb du gjør det bra i og trives med. Å bli advokat vil ikke gjøre deg gladere en du er nå. Om du ønsker å drive med andre ting fordi du vil prøve noe nytt- greit nok, men du vil ikke bli mer vellykket enn du er nå. Du er sannsynligvis nærmest på topp av hvor godt du kan ha det sånn som du er nå. Hva skal du med mer penger? Har du ikke råd til å kjøpe deg hus og klær med det du tjener nå? Tror du at livet blir bedre om du kjøper 5 gensere hver måned istedetfor 2? Anonymkode: 40279...646 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #15 Skrevet 21. januar 2018 18 minutter siden, flinkisen skrev: Tannlege er kanskje ikke så dumt, men det høres ganske kjedelig for å være ærlig. Penger er viktig for meg, men ikke absolutt alt. Dessuten, hvor stor sjanse er det for å lykkes som privatpraktiserende? Vi hører jo stadig om privatpraktiserende tannleger/leger/advokater som tjener 1/2/5 mill i året men hvor mange prosent av et årskull oppnår egentlig dette? Hva med pilot, er dette et yrke hvor man kan få sin første jobb, opparbeide seg erfaring og være tilnærmet garantert en saftig lønn etterhvert? Men skjønner du ikke at for å kunne oppnå en såpass høy lønn så må du være en av de bedre (om ikke en av de beste). Det er ingen jobber med middelmådig resultat og kort utdanning som gir deg en lønn på flere millioner. Anonymkode: 1714a...271 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #16 Skrevet 21. januar 2018 Enig. Hvorfor dette jaget? Status og penger gjør deg ikke lykkelig. Finn en jobb som gir deg mening med livet, og gift deg rik- om det er så forbaska viktig. Anonymkode: a6587...ec8
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #17 Skrevet 21. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er allerede vellykket, TS. Du er frisk, har en jobb du gjør det bra i og trives med. Å bli advokat vil ikke gjøre deg gladere en du er nå. Om du ønsker å drive med andre ting fordi du vil prøve noe nytt- greit nok, men du vil ikke bli mer vellykket enn du er nå. Du er sannsynligvis nærmest på topp av hvor godt du kan ha det sånn som du er nå. Hva skal du med mer penger? Har du ikke råd til å kjøpe deg hus og klær med det du tjener nå? Tror du at livet blir bedre om du kjøper 5 gensere hver måned istedetfor 2? Anonymkode: 40279...646 Godt innspill, du har helt rett i at jeg er i en god situasjon akkurat nå. Jeg må nok ta meg en tur i tenkeboksen og finne ut av hva jeg egentlig vil. Føler meg bare litt understimulert i min nåværende jobb og hadde lyst til å høre litt erfaringer om hvordan livet er i de høytlønnede bransjene
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #18 Skrevet 21. januar 2018 2 minutter siden, flinkisen said: Godt innspill, du har helt rett i at jeg er i en god situasjon akkurat nå. Jeg må nok ta meg en tur i tenkeboksen og finne ut av hva jeg egentlig vil. Føler meg bare litt understimulert i min nåværende jobb og hadde lyst til å høre litt erfaringer om hvordan livet er i de høytlønnede bransjene Gi det 10 år, så forstår du nok hva jeg mente Anonymkode: 40279...646
flinkisen Skrevet 21. januar 2018 Forfatter #19 Skrevet 21. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi det 10 år, så forstår du nok hva jeg mente Anonymkode: 40279...646 Jeg forstår hva du mener, jeg mente ikke det jeg skrev sarkastisk, hvis det ble oppfattet slik beklager jeg det. Likevel, selv om man har det godt akkurat nå må det vel være lov å lure på om gresset kan være grønnere på andre siden? Er alle som etterstreber en prestisjefull karriere umodne? 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå