AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Hei! Jeg har lyst til å bestille tur til vingård med kjæresten (som er høyt utdannet innen vin) i sommer, men syns det er vanskelig å finne noe god info - hvor reiser man? Tenkte på Italia eller Frankriket. Bor man på gården, eller like ved? Vil ikke på en ferie med noe opplegg, dvs helst bare at man har hotell og deretter kan styre hva man vil gjøre selv. Håper på et sted hvor man kan bo i en sjarmerende by med god mat og reise ut og se på vingårder som en dagstur feks. Noen som kan anbefale noe, enten steder eller sider med god info? Anonymkode: 300b7...898
Viktualia Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Beaune i Franrike f.eks. Koselig gammel by med gode steder å spise og sove, og man er veldig nært mange kjente vinområder.
palamina Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Sitoscana.no for eksempel? Bare å Google og se hva som dukker opp, det er veldig mange valgmuligheter ser det ut som.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 29 minutter siden, Viktualia skrev: Beaune i Franrike f.eks. Koselig gammel by med gode steder å spise og sove, og man er veldig nært mange kjente vinområder. Supert, takk! 16 minutter siden, palamina skrev: Sitoscana.no for eksempel? Bare å Google og se hva som dukker opp, det er veldig mange valgmuligheter ser det ut som. Ja det var nettopp det, var så mye at jeg ble helt lost pluss syns alltid det er så fint med personlige erfaringer Anonymkode: 300b7...898
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 Toscana eller Piemonte. Lei bil, og flytt på dere. Det er kjedelig å bo på en vingård mer enn 1-2 netter. De ligger ofte for seg selv, og når man er på vinsmaking vil man jo smake...altså ikke kjøre. Tross det anbefaler jeg å bruke formiddagen på å kjøre fra vingård til vingård. Det er så mange som byr på gratis smaking, fantastisk opplevelse å smake litt, snakke, se på gården. (må selvfølgelig spytte vin). Det du bør søke etter på booking.com eller lignende er agriturismo - her er det mye bra å velge i. Finn to slike. Samt et bedre hotell i et av de større tettstedene i området. Anonymkode: 24a92...5f6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Toscana eller Piemonte. Lei bil, og flytt på dere. Det er kjedelig å bo på en vingård mer enn 1-2 netter. De ligger ofte for seg selv, og når man er på vinsmaking vil man jo smake...altså ikke kjøre. Tross det anbefaler jeg å bruke formiddagen på å kjøre fra vingård til vingård. Det er så mange som byr på gratis smaking, fantastisk opplevelse å smake litt, snakke, se på gården. (må selvfølgelig spytte vin). Det du bør søke etter på booking.com eller lignende er agriturismo - her er det mye bra å velge i. Finn to slike. Samt et bedre hotell i et av de større tettstedene i området. Anonymkode: 24a92...5f6 Tusen takk for mange gode tips! Hadde håpet på å slippe bil og spytting av vin, men det gjør man kanskje ikke Anonymkode: 300b7...898
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Vinslottet Castello di Roncade ligger i småbyen Roncade, ca 25 km nord for Venezia. De har bed and breakfast på slottet. http://www.castellodironcade.com Om dere ikke ønsker å bo der er Villa Sevatico en hyggelig b'n'b ca 20 minutters gange unna. http://www.relaisvillaselvatico.com/hotel/hotel.html Skal sies at Roncade er en bitteliten landsby hvor det ikke skjer noe særlig, så mitt tips er å være en natt eller to der og så bevege seg videre til enten Venezia, Treviso eller Jesolo. Sistnevnte er supert om dere ønsker strandliv. Treviso ligger en snau halvtimes togtur fra Venezia, men det er ikke mange turister der og føles veldig autentisk synes jeg. Anonymkode: ef09c...9d5
Gjest Overrasket Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Dersom han er utdannet innen vin er det smart å lytte/se etter tegn på hva han virkelig interesserer seg for. Det er helt sikkert en nisje, et vinområde, en druetype eller et konsept som han har som favoritt. Titt i bokhyllen og prøv å se en sammenheng i hva han leser om f.eks. Så lager du en tur etter det. Hvis du drar til Toscana er det fult mulig å klare seg uten leiebil. Jeg har aldri brukt egen bil på vintur i Toscana. Dog er det noen spesielle vinhus man kanskje må bruke bil for å nå, men alle mine favoritter når jeg enkelt med lokalbuss eller til og med en spasertur fra nærmeste landsby! Du kan starte med overnatting i Firenze og ta lokalbussen gjennom Chianti, deretter flytte til San Gimignano for å bli kjent med den lokale hvitvinen, deretter dra til Montepulciano og smake på etter min mening to av den beste Sangiovese-vinen i Toscana. Starter dere i Firenze finnes en liten vinbar som spesialiserer seg på å kombinere mat og vin fra Montalcino (Brunello), så de er verdt et besøk. Etter en slik tur har dere fått oppleve en veldig omfattende tur i Toscana.
Alltidpånett Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 Hva med Sicilia? Jeg var der i seks dager, og fikk blant annet en vintur i Etna-området. Flere vingårder der en kunne bo på, andre bare stikke innom på dagtid. Her er det lett å kombinere med andre ting også, som byliv, strender og så videre
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #10 Skrevet 7. februar 2018 Supert forslag, har kikket mye nå og tror faktisk jeg lander på Sicilia! Takk for gode tips og link 1 time siden, Alltidpånett skrev: Hva med Sicilia? Jeg var der i seks dager, og fikk blant annet en vintur i Etna-området. Flere vingårder der en kunne bo på, andre bare stikke innom på dagtid. Her er det lett å kombinere med andre ting også, som byliv, strender og så videre Anonymkode: 300b7...898 1
Alltidpånett Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supert forslag, har kikket mye nå og tror faktisk jeg lander på Sicilia! Takk for gode tips og link Anonymkode: 300b7...898 Bare kjekt! Jeg ble veldig glad i øya den korte tiden jeg var der, og skulle gjerne sett mer. Som du ser nederst i lenken, var det en annen som bodde på en vingård mer midt på øya - så det er mange valg. Det blir nok bra uansett hva dere velger, og vinbøndene små som store åpner gjerne opp for et besøk og da særlig for vinkjennere. Bare ring eller ta kontakt noen dager på forhånd dersom det er noen helt spesielle du vil til (som ikke normalt har åpent for turister altså).
BlendaSensitive Skrevet 7. februar 2018 #13 Skrevet 7. februar 2018 Et dumt spørsmål, men hva gjør man på en vingård egentlig? Sånn bortsett fra bo der, om man gjør det. Må man melde seg på omvisning, vinprøving, etc? I grupp med andre gjester eller alene? Jeg skulle gjerne bo på vingård, men KAN jo ikke så mye om vin...blir man sett rart på når man bare hummer " ja den var god..." når man smaker? Og vinspytting, hva er det? Er det sånn man smaker en munnfull for så spytte ut....?
Alltidpånett Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har ikke bodd der selv, men de jeg har snakket med har gjort ulike ting. Noen har spist alle måltider på gården (dersom en kan det), noen er med å lager maten der det går an. Du trenger ikke være erfaren når du melder deg på vinsmaking. Poenget er jo å lære. Du kan også bare si fra at du/dere er nybegynnere, så legger de opp smakingen/nivået på forklaringene etter det. Vinspytting, yes. Du smaker på vinen slik proffene gjør det, lar den være i munnen og så spytter du den ut ja. Jeg er langt fra proff, men da vi var på tur måtte jeg spytte i ny og ne dersom en skulle holde seg på beina Så nyter en heller mat og vin til lunsj og middag etterpå. Bor du på en vingård, kan du få mange tips av de som driver den til aktiviteter i området. På den ene som er nevnt i innlegget mitt, er du jo rett ved vulkanen Etna. Dit går det både gåturer, sykkelturer (!) og helikopterturer, for eksempel. Ellers kan en gå på fotturer, ta toget på sightseeing (der det går an), leie bil etc. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå