Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter VGS tok jeg først et årsstudium i psykologi, og fullt studielån. Disse pengene skulle jeg spare til egenkapital, men de forsvant - jeg vet faktisk ikke hva de gikk til..

Så brukte jeg 2 år på å ta opp fag som privatist. Her tok jeg også studielån for å få råd, i tillegg skulle jeg «spare» resten til EK (noe jeg ikke har klart).

I fjor, altså høsten 2017 startet jeg endelig å studere. Dette er et 6 års langt studie.

Idag har jeg ca. 250 000,- i studielån (og husk - jeg har kun gått på det «ordentlige» studiet mitt i 6 mnd). Jeg har 5,5 år igjen. Får man ca. 100 000,- pr. år, kommer jeg til å sitte igjen med ca. 900 000,- eller mer i studielån etter jeg er ferdig.

Hva skal jeg egentlig gjøre?! Kommer bankene til å gi meg lån til bolig med denne gjelda(etter jeg er ferdigutdannet)? Dette blir jo et lån jeg må betale flerfoldige tusen på i året, resten av livet..

Og merk; hittil har ingen av de 250 k blitt omgjort til stipend (bor hjemme).

Anonymkode: b15b0...0b4

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Siden du uansett ikke klarer å sette av pengene du sparer ved å bo hjemme, så kan du jo like gjerne flytte hjemmefra slik at pengene fra fremtidig studielån kan bli omdannet til stipend ved bestått eksamen.

Skrevet

Hvor mye kommer du til å tjene når du er ferdig da? Det har også litt å si :)

Anonymkode: 87dd8...0f3

• Liker 1
Skrevet

Vet at en del som studerer i utlandet har så høyt studielån da det er skolepenger osv.

• Liker 1
Skrevet

Kan du jobbe ved siden av studiene?
Evt jobbe på sommeren for å spare minst 50% av de til EK. 

• Liker 1
Skrevet

Gjør en avtale med foreldrene dine at du setter over en fast sum til dem så lenge du bor hjemme. Da får du ihvertfall spart noe mens du bor så gunstig. Og prøv å få deg en jobb som lett kan kombineres med studiene, slik at du feks kan lese mens du er på jobb. Da kan du jobbe mer uten at det går ut over studiene.

• Liker 1
Skrevet

Du må begynne å spare, for lånekassen gir deg bare støtte i 8 år. Jobbe på siden, eller ta utdanningen i et billig land. Evt så kunne du jobbet fulltid noen år og spart opp  penger før du begynte på ny utdanning

Anonymkode: ddfaf...778

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 1
Skrevet

Dette er da helt vanlig, TS. Jeg har det slik selv, og det har også de fleste jeg kjenner. Det kommer til å løse seg! :)

Anonymkode: 4d123...bc2

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Det begynner å bli flere og flere med den type høyt studielån. Spesielt hvis man studerer i utlandet eller hvis man tar minst 6 - 8 års studier i Norge. Kvoten til Lånekassen er tross alt 8 år, og noen bruker de 2 - 3 første årene på alt fra årsstudium for å samle 2 ekstra poeng, eller folkehøyskole eller tar diverse fag på videregående skole nivå uten at de har "retten" til å gå under VGS opplæringen, så da må man "rive hardt" i 8-års kvoten.

Å kjøpe bolig har med "timing" å gjøre. F eks, hadde noen kjøpt bolig i 2009, så hadde de idag sittet med en betydelig gevinst. Men de som kjøpte bolig i 2016, sliter litt idag, for den har falt i verdi flere steder, slik som i Oslo. Sånn var det også egentlig i 2006 og 2007, før det knakk helt utpå høsten 2008 og utover i 2009.

Så ja, det kan bli vanskelig å få boliglån med engang, men det har veldig mye også med "timingen" i boligmarkedet. Venter du og er klar til det "knekker litt" igjen, og kjøper heller da, for det vil det gjøre - boligprisene er uholdbare mange steder nå.

Det spørs også hva du skal studere i 6 år. Om det er lege / tannlege / psykolog og den type studier, så kan det lønne seg etterhvert uansett. Men hvis det er snakk om noen humaniora retninger, så kommer du til å slite hardt, dessverre. 

Tannlegestudiet er femårig. Såvidt jeg vet er det bare medisin, profesjonsstudiet i psykologi og teologi som tar seks år.

Anonymkode: c36e5...08b

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke så mye penger når de bor hjemme? :klo: 

Men tenker at det skal gå greit uansett, men jeg ville nok spart de kommende summene til egenkapital :) spesielt hvis du ikke betaler noe for å bo hjemme. 

• Liker 6
Skrevet

Du bor hjemme og allikevel har du klart å brenne 250k på ingenting? Eneste løsningen din er å ta deg sammen og finne deg en eller flere jobber. Det er vilt å bruke så mye penger på ingenting. 

Anonymkode: e253b...595

• Liker 10
Skrevet

Sett av pengene du planlegger å spare over på en egen konto, eventuelt start opp en BSU-konto og sett pengene til egenkapital der. Regner med at du ikke har satt av penger siden du ikke vet hvor de har gått. Det er lett å gå i den fella at man skal bo hjemme og spare opp penger, så glemmer man litt hva det er man skal og penge flyr ut på alt mulig rart. Kjedelig å bruke så mye penger på noe du ikke en gang husker. Lev så sparsommelig som du kan og spar opp så mye du har mulighet til på sparekonto og bsu. Kutt ned på ferdigmat, gå ut mindre osv. Lag en oversikt over absolutt alt du bruker penger på i løpet av måneden og se så hva du kunne ha kuttet ut eller kuttet ned på. Lånet er det ikke så mye å få gjort noe med nå, med mindre du bytter studie til noe som er kortere, men det burde du egentlig ikke stresse så mye med. 

Anonymkode: b864e...187

• Liker 1
Skrevet

Hva har du brukt pengene på? Jeg skal ikke dømme, lurer oppriktig :)

• Liker 1
Skrevet

Skal du fortsette å bo hjemme? Jeg er akkurat ferdig med studier etter å ha gått i fem år. Gikk fire år i Norge, og ett år i utlandet. Har bodd hjemme hele tiden (selvsagt med unntak av det året i utlandet), så veldig lite er omgjort til studielån. Jeg var litt som deg; jeg har nok sløst bort mer penger enn det jeg egentlig burde. Jeg betalte ikke en krone for å bo hjemme, og fikk også mye av maten dekket. I tillegg hadde jeg deltidsjobb utenom, men likevel var jeg såpass dum at jeg brukte mer penger enn jeg burde. Jeg burde jo ha levd 100% som en student for å få maksimalt utbytte av den situasjonen jeg var i. Jeg har nå 650 000,- i studielån, men har også 300 000,- på sparekonto/BSU.

Jeg tror det viktige nå er å ikke tenke på hva du burde ha gjort, men å gjøre det riktige fremover. Uavhengig av om du fremover velger å bo hjemme eller flytte ut så må du leve som en student. Du skal likevel ikke leve som en fattiglus, men du skal leve sparsomt. Bo heller i et billigere kollektiv som er litt unna bykjernen. Klær kan du kjøpe på salg, og når det gjelder mat/husholdningsartikler bør du holde deg under 2500,- i måneden. Du kan fortsatt unne deg en fest i ny og ne, men tenk sparsommelig da også. 

Når det gjelder boliglån så vil du fortsatt selvsagt få lån, men banken vil trekke fra studielånet ditt fra det som du vil kunne låne.

Nå har du 250 000,- i studielån. Om du fortsetter å bo hjemme, så er det ikke noen grunn til at du vil få 900 000,- i studielån etter at du er ferdig - for hva i alle dager skal du klare å bruke de pengene på som hjemmeboende? Du kan gjerne fortsette å ta opp studielån, men jeg ville ha satt hver krone inn på sparekonto / BSU. Om du ikke har utgifter til hverken leie eller strøm så bør du klare deg på omtrent 4000 - 5000 i måneden; 2500 til mat/husholdning/litt vin, 500 til klær, 700 til busskort, 200 kroner for mobil/spotify. Mesteparten av disse pengene kan du få inn gjennom en deltidsjobb og sommerjobb, og om du ikke får såpass mye inn gjennom en deltidsjobb så får du heller ta det ekstra du trenger av basisstøtten du får fra Lånekassen.

Også om du flytter ut er det ingen grunn til at du skal ha 900 000,- i studielån når du blir ferdig. Leser at studiet ditt er 6-årig, og det er riktig at du får omtrent 106 000 i året i basisstøtte; men 40% av dette blir jo omgjort til stipend når du består. I realiteten vil du altså få ca. 63 600,- i lån for hvert studieår = 381 600. Etter å ha plusset på studielånet du allerede har er vi oppe i ca. 631 600,-. Altså milevis fra 900 000,-. I tillegg kommer det at du vil få lån for ett år mindre enn det du har behov for. Du har behov for støtte i 9 år, men vil bare få for åtte år. Så du er nødt til å planlegge her. Jeg ville derfor ha bodd hjemme, og spart opp så mye du kan slik at du har nok penger til å dekke det siste studieåret hvor du ikke kommer til å få studielån.

Anonymkode: 8c21f...c68

• Liker 5
Gjest Cartman
Skrevet (endret)

Jobbe ved siden av studiene. Jeg arbeidet kveld og helg ved siden av studiene. Tjente rundt 11000 etter skatt. I tillegg fikk jeg to fine attester. En fra et bemanningsbyrå og en fra arbeidsstedet. Begge attestene har vært omtrent like viktige som selve utdannelsen, da de bekreftet at jeg var hardtarbeidende og pliktoppfyllende.

Endret av Cartman
Skrevet

Lånekassen dekker bare i 8 år, så det er lurt at du sparer noe i sparekontoen og får en deltidsjobb. Har bodd selv hjemme før i første året, og jeg vet at det er enkelt å sløse bort - men alltid betal regninger først (om du har), også legg noe på sparekontoen, fordi det er ingen grunn til at en hjemmeboer skal ende med 900.000 kr ved endt utdanning med mindre du var harvard student.

Anonymkode: 39c98...607

• Liker 3
Skrevet

Jeg studerer medisin, og jobber to dager i uka på matbutikk.

Da jeg tok årsstudiet forsvant rett og slett pengene til reperasjon av bil og mye annet tull. Det var EN ting jeg unnet meg dette året, som kostet ca. 22 000, og det var en bunad. 

De to andre årene brukte jeg store deler av lånet til å betale utgifter i forbindelse med skolen. Jeg tok opp kjemi 1, kjemi 2, R1, naturfag, og fysikk 1 med undervisning. Dette kostet meg 71 800. I tillegg måtte jeg betale eksamenssvgift på over 6000, så 77 800,-.

I tillegg tok jeg Geografi og kroppsøving alene. Der måtte jeg betale eksamensavgift på 4000,-.

Ca. 82 000,- gikk altså til betaling av skole og eksamen, i tillegg har jeg i løpet av denne tiden kjøpt en bil til 30 000,-, så jeg vet altså hvor 134 000,- har gått.

Da er det litt over 100 000,- jeg ikke kan gjøre rede for. Jeg har bodd hjemmefra nå i 6 mnd. (det fungerte dårlig, så jeg bor hjemme nå samtidig som jeg ser etter et nytt sted), og i denne perioden gikk det mye penger til innkjøp av bl.a. sofa, TV, TV-bord, gulvmatte, microbølgovn, div. hyller, osv. En del har altså gått til dette - og det er jo ting jeg får bruk for.

Ellers er jo planen min så klart å flytte ut, og da blir jo 40 % omgjort til stipend. Da reduseres jo studielånet noe.. 

Men tror dere at dette blir et problem? Jeg har flere venner som selv har gått på BI, og ulike studier de fant ut ikke var noe for dem osv., og de kommer til å ende opp med et stort studielån selv, men de bare ler da jeg stresser over det. Er det virkelig sånn at de vil trekke studielånet ifra den lånesummen jeg får ta?

Jeg har tatt opp disse lånene med en god intensjon; spare til egenkapital, og betale for skole. Noe har forsvunnet, men etter jeg tok utregningen i dette innlegget ser jeg jo at store deler faktisk har gått til ting jeg ikke kunne unngått.

Videre tenker jeg å sette av det meste til egenkapital ja. Jeg tar jobdette lånet fordi det er det beste lånet som finnes, men jeg har bare ikke klart å la være og bruke pengene..

Jeg kjenner faktisk jeg ble mer stressa etter å ha lest svarene deres! Alle jeg snakker med ellers sier at det ordner seg, vi er flere som har det, man kan i perioder velge og f.eks. kun betale renter om man ikke har bra økonomi, man vil få lån til bolig da de ser man har en trygg jobb, osvosv.

Hvis jeg bor superbillig og jobber i 2-3 år etter jeg er ferdigutdannet, kan jeg jo spare opp ganske mye. En del kan brukes til å nedbetale lånet, og en del brukes til egenkapital til bolig. Det må jo kunne ordne seg? 

-TS

Skrevet

Ts, alt ordner seg, ha en plan for nedbetaling av lånet etter utdannelse og lei heller noe billig og betal ned alt du kan i lån. Du vil klare det, og en reduksjon på 40% hjelper godt

Anonymkode: 433fd...0a8

Skrevet

^ ser jeg regnet feil, er visst 140 000,- jeg ikke kan gjøre rede for.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...