Gå til innhold

Noen som har fått barnet ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et overvektig barn.Noe jeg har dårlig samvittighet for. Det er jo skylden til oss foreldre. Barnet er bare 10 år.

Noen som vil dele erfaringene sine med overvektige barn? Hva var grunnen og hvordan klarte dere å snu situasjonen?

Vi spiser godteri bare på lørdag. Brus også bare på lørdag og saft har vi aldri i hus. Tror overvekten skyldes en stor appetitt.

Vi har nå satt begrensninger på måltidene, slik som kun to skiver til kvelds. Middagen spiser barnet raskere enn meg, så kjelen har vi nå på komfyren og alle må vente på hverandre før neste porsjon pluss drikke et glass vann. 

Neste tiltak å unngå halvfabrikata, bake egne brød og 1/2 porsjon grønnsaker eller frukt til hvert måltid. Hva tenker dere om disse tiltakene? Hvor lang tid vil det ta før vekta går ned?!

Endret av aghj
Skrevet

Det høres jo ut som gode tiltak, men har dere vært i kontakt med lege/helsesøster om problemene? Jeg tenker også at økt fysisk aktivitet er viktig, både nå og senere i livet.

Skrevet

Prøv å lage mindre middag. En porsjon burde holde til å bli mett. 

Anonymkode: ce39f...4ca

• Liker 7
Skrevet

Hva har dere spist opp til nå? Om det er dårlig kvalitet på maten blir man gjerne ikke like mett. Om det alltid er litt sukker i maten får man ofte lyst på mer mat enn man trenger. Ideelt sett burde man spise 3/4 grønnsaker til hvert måltid. Man kan spise myyee grønnsaker før man får i seg like mye kalorier som kjøtt, pasta, brød, ost osv

Ellers så burde dere ikke fokusere på om vekten går ned. Mister man vekt på en sunn måte vil det gå mange måneder før barnet går ned. Man skal ikke sette seg som mål å gå ned for eks 1kg i uken når det er snakk om barn. Fokuser på bra kosthold og kanskje en lett fjelltur i helgene. 

Anonymkode: 45d76...1dc

• Liker 8
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Fysisk aktivitet  er alfa og omega.  Han må bli sliten. Sikker greit å minske  mat  men han må bruke kroppen og forbrenne energi. Gå til skole ikke kjøre. Ta han med ut å svømme eller spille  ball. Vinn vinn for dere begge.  Ut å ha det gøy og lek mere.

Skrevet

Det sies vel at med barn skal man holde vekta på stedet hvil mens barnet vokser inn i det som vil være "passende" vekt...

Fornuftige tiltak du nevner. Men du sier ikke mye om fysisk aktivitet? Hvor aktivt er barnet?

Jeg har ei på 12 som i følge KMI-kalkulator faktisk er overvektig. Det har hun vært en stund.... Når det er sagt, så vet verken helsesøster, fastlege eller jeg hvor vi skal kutte... Hun går heldigvis ikke i butikken alene og kjøper snop enda... (tror ikke hun har kommet på at det går an). Hun trener 3-4 ganger i uka, spiller minst en kamp pr helg, vi har hunder vi går tur med, er i svømmehallen, i sommerhalvåret sykler hun til og fra nevnte treninger  (som er 7-10 km tur/retur). Snop på lørdag, ingen juice, brus, kjeks osv i det daglige. Ikke spiser hun spesielt mye heller. Poenget mitt med alt dette er at noen bare ER sånn (og hun SER ikke overvektig ut, annet enn at hun ikke har sånn "kleshengerfasong" som noen av venninnene har, hvor knærne er det tjukkeste på beina osv). For meg ser hun helt normal ut, bortsett fra at hun har en ørliten "mage" (altså, hun ble aldri kvitt "barnemagen"). 

Ser barnet overvektig ut? Altså, er det tallene du ser på eller barnet? Og igjen, hvor aktiv er barnet? Kan dere gjøre noe mer der? 

Ingen spising mellom måltidene, annet enn grønnsaker. Frukt er bra, men blir det for mye blir det mye sukker... Grønnsaker kan spises ubegrenset... Skjær opp gulrot, kålrot og andre ting barnet liker, gulrotstaver, cherrytomater, og ha i en bolle med vann i kjøleskapet.

• Liker 4
Skrevet

Barn skal ikke ned i vekt, de skal opp i alder og høyde med stabil vekt. 

Sunn mat og riktig variasjon på tallerken (forhold mellom grønnsaker og ris) er et steg, lite kalori-drikke som brus og saft er ofte en stor ting, og begrense godteri. 

Så er det aktiviteter. Med barn trenger de å leke. Trampoline, lekeland, svømmehall og god gammeldags herjing fungerer godt. Turer med morsomme mål (du skal få tenne bålet, kanskje man skal fiske?), besøke barn i samme alder som er litt mer høyoktane og kan dra med seg den andre. Samt generelt besøk av og hos venner. Barn er mer aktive sammen. 

Også aldri mat eller godteri som belønning. Skal dere kose dere litt ekstra etter en kjip uke, så velg en aktivitet, en lek, en film eller noe annet enn gelé til dessert eller kake på søndagen. 

Anonymkode: e58c1...808

• Liker 2
Skrevet

Aktiviteter,få ungen inn i faste aktiviteter.

Ikkr bare send han eller henne ut for å leke,ikke alltid det blir så aktivt. ;)

Dra i svømmehallen,gå på tur hele familien.

Vi kutta all unødvendig sukker,som kjeks,saft,juice,boller.

Spiser barnet opp middagen og vil ha mer,kjenn etter og drikk et glass vann før han eller hun får mer. Innfør mange grønnsaker til hvert måltid,gjerne rå. Ofte liker barn dette best.

Jeg kuttet opp agurk,tomater,gulrot,paprika,selleri osv og hadde i små skåler og satte på bordet. 

Min vokste seg inn i vekten,og er normalvektig nå. Hun har vært det siden,er ca 9 år siden jeg gjorde dette. 

Anonymkode: 303fb...8ce

• Liker 4
Skrevet

Hva spiser dere da? Gi gjerne et eksempel på en normal dag.

Det er veldig bra at du ser at dette er dere foreldres ansvar, og at dere tar tak i dette nå. Sannsynligvis er det kostholdet dere må gjøre noe med. Aktivitet er kjempebra og viktig for helsa, men det har lite med vekt å gjøre. (Les for eksempel her: https://gemini.no/2018/01/ti-funn-adhd-atferdsvansker-overvekt-hos-barn/ )

Tenk også gjennom hvordan dere omtaler mat. Bruker dere mat som trøst eller belønning? Sier dere for eksempel "nå har vi vært på tur, så nå fortjener vi en is"? (Dette er selvfølgelig en veldig vanlig ting å si, men visstnok ikke så bra.)

Har dere nok fett i kosten? Høres rart ut for mange, men sult er mye styrt av hormoner. En del fett til måltidene kan både bidra til bedre opptak av næringsstoffer, og gi en mer varig metthetsfølelse.

Spiser dere mye mellom måltidene? Mange gir for eksempel frukt som mellommåltid, men det kan gi mer sultfølelse.

Anonymkode: ff07a...2ff

• Liker 5
Skrevet (endret)

Takk for alle svar😊. Mye nyttig som jeg har notert ned!

Jeg er enig i at dette er et prosjekt over lengre tid og at barn ikke skal "slankes" på samme måte som voksne. 

Barnet trener idrett to ganger i uka, har en gym time og noen ganger er vi på ski, tur eller leos lekeland. Ofte venner på besøk også, da blir det mer herjing 👍 

En ukedag før dette ble satt i gang kunne barnet spise:

Frokost: 2 skiver kjøpe brød med smør og ost, eller havregrøt. Ett glass vann og ett glass melk. 

Lunsj på skolen: 2 skiver brød , melk, kanskje en skyr. Og sporadisk frukt eller grønt. 

Mellommåltid: (hjem fra skolen, finner mat selv) knekkebrød med pålegg/ skive/ havregryn eller en frukt (en av delene)

Middag: kjøttkake, fiskekake, pasta, kylling , fisk en gang i blant, tomatsuppe eller noe ..

Kveldsmat: brødmat igjen..kanskje ett egg.

Nå som vi har satt fokus på dette bakes alle brødene her hjemme med mye fullkorn. Lager hjemmelaget granola som må spises til yoghurt naturell (det ble godtatt) . Lager all middag fra bunn, steker med skikkelig smør og topper grønnsakene med olivenolje for å få bra fett osv (de spiser mindre porsjoner nå som maten er hjemmelaget. Tidligere kunne de spise 10 Gilde  kjøttboller, men nå kun 5 hjemmelaget). Har ennå litt å gå på grønnsakene.. det liker de, og skal få mye mer enn de gjør nå! Håper vekten gradvis går nedover. 

Endret av aghj
  • Liker 3
Skrevet

..og med hjemmebakt brød spiser de én skive til frokost i stedet for to👍 Hjemmebakt = grovere og mer mettende.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, aghj said:

Jeg er enig i at dette er et prosjekt over lengre tid og at barn ikke skal "slankes" på samme måte som voksne. 

Barnet trener idrett to ganger i uka, har en gym time og noen ganger er vi på ski, tur eller leos lekeland. Ofte venner på besøk også, da blir det mer herjing 👍 

Frokost: 2 skiver kjøpe brød med smør og ost, eller havregrøt. Ett glass vann og ett glass melk. 

Lunsj på skolen: 2 skiver brød , melk, kanskje en skyr. Og sporadisk frukt eller grønt. 

Mellommåltid: (hjem fra skolen, finner mat selv) knekkebrød med pålegg/ skive/ havregryn eller en frukt (en av delene)

Middag: kjøttkake, fiskekake, pasta, kylling , fisk en gang i blant, tomatsuppe eller noe ..

Nå som vi har satt fokus på dette bakes alle brødene her hjemme med mye fullkorn. Lager hjemmelaget granola som må spises til yoghurt naturell (det ble godtatt) . Lager all middag fra bunn, steker med skikkelig smør og topper grønnsakene med olivenolje for å få bra fett osv (de spiser mindre porsjoner nå som maten er hjemmelaget. Tidligere kunne de spise 10 Gilde  kjøttboller, men nå kun 5 hjemmelaget). Har ennå litt å gå på grønnsakene.. det liker de, og skal få mye mer enn de gjør nå! Håper vekten gradvis går nedover. 

Så barnet spiser mer enn meg, enn voksen kvinne på 175 cm. Har dere sjekket om barnet har normal metthetsfølelse?

Anonymkode: 1b85b...d72

• Liker 4
Skrevet

Dette var en fin tråd å lese 😊 lykke til!

• Liker 6
Skrevet

Jeg har desverre ingen tips, men jeg syns det er fint å lese at du tar tak i dette for barnets skyld, og ønsker deg lykke til! :) du virker til å være en god og ansvarsfull forelder :)

Anonymkode: d3a26...a1f

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så barnet spiser mer enn meg, enn voksen kvinne på 175 cm. Har dere sjekket om barnet har normal metthetsfølelse?

Tror det sier mer om deg. Jeg hadde gått kronisk sulten om dette var min meny. 

Anonymkode: 99055...5d9

• Liker 17
Skrevet

Jeg har flere venner som har utviklet spiseforstyrrelser av å bli slanket av foreldre.

Jeg stusser på at du ikke nevner fastlege og kostholdsveiledning fra eksperter her?

Om barnet er sp overvektig at man må slankes så skal lege involveres.

Du sier ingenting om hva du legger i overvektig?

Jeg synes maten høres helt normalt ut, bortsett fra at mellommåltidet kanskje kan byttes ut med litt grønnsaker i staver mens man venter på middag. 

Man skal spise hver 3.-4. time i mindre måltider, så det kan jo ikke ventes til middag kl 17/18 om lunch var kl 11-12. 

Anonymkode: d4868...8af

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da spiser du sparsommelig.

Kvinner i normal aktivitet skal ha ca 2000 kalorier, mer med økt aktivitet. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere venner som har utviklet spiseforstyrrelser av å bli slanket av foreldre.

Jeg stusser på at du ikke nevner fastlege og kostholdsveiledning fra eksperter her?

Om barnet er sp overvektig at man må slankes så skal lege involveres.

Du sier ingenting om hva du legger i overvektig?

Jeg synes maten høres helt normalt ut, bortsett fra at mellommåltidet kanskje kan byttes ut med litt grønnsaker i staver mens man venter på middag. 

Man skal spise hver 3.-4. time i mindre måltider, så det kan jo ikke ventes til middag kl 17/18 om lunch var kl 11-12. 

Barnet er ikke så overvektig at lege eller ernæringsfysiolog må involveres. Men hvis kostholdsendringene ikke gir resultater, om situasjonen er den samme seks mnd fra nå, kan det hende jeg tar en samtale med en fagperson. 

Og spiseforstyrrelser er jeg også redd for! Derfor lager vi ikke noe oppstyr rundt dette, bare vi foreldrene som tilrettelegger for et sunt kosthold. Og så skjer forhåpentligvis endringene i det stille. 

Det jeg legger i overvekt er at jeg ser barnet mitt er det, litt problemer med klær og en sjekk av KMI som viser overvekt. Greit å ta problemene før de blir store! 

• Liker 2
Skrevet

Mitt barn kan sies å være  overvektig like før hun strekker på seg noe veldig. Sånn har det vært  i flere år.  Virker som hun lager for å vokse . Nesten som et trekkspill.  Bare ikke overdriv det å tenke sundt. Det kan slå feil vei. Ikke undervuder hva unger får  med seg. 

Anonymkode: f5365...343

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, aghj skrev:

Jeg ville droppet oljen på salaten! Selv om det er umettet og sunt fett, er det veldig fetende.

Også ville jeg bakt eller varmet ting i ovnen framfor å steke det. Det har hele familien godt av.

Anonymkode: 50619...b21

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...