AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Hvorfor kaller man egentlig alle ....... collie hundene for ordet collie? Jeg synes det er stor forskjell på både border collie og bearded collie og langhåret/korthåret collie både i utseeende og i gemytt og alt? Eneste likheter er at alle er mellomstore gjeterhunder. Og hvorfor gjøre det ekstra vanskelig ved å kalle to av collie rasene som border og bearded. Både border og bearded collie er jo så like i ord og bokstaver og jeg skjønner at folk blir helt forvirra av disse like navnene. Noen tror jo at langhåret collie er bearded collie og da kaller jeg de for Lassie colliene. I tillegg stor det ofte BC på nettet på forkortelser og hvem mener dem da? Border eller bearded? Hvorfor så lite fantasifull med å kalle hunderasene sine for så like ord liksom? Alle er fra Storbritannia da men uansett så burde det være mere ulike hunderasernavn eller kanskje de bare har dårlig fantasi? Vet at mange blir ganske forvirre av disse 4 collie rasene? Det går ikke ann å sammenligne rasene heller, border collie med hverken bearded collie eller langhåret/korthåret collie? Men bearded collie og langhåret/korthåret er litt mere like i gemyttet da. Men utseendemessig er de jo alle helt totalt forskjellige utseende? Border collie er jo omtrent den med mest brukshund av alle hunderaser med MYE energi og mye PÅ hele tiden. Bearded og langhåret/korthåret er jo også familiehunder med mye roligere gemytt. Hvorfor gjøre hunderasenavnene så vanskelige å skille? Vet disse navnene har vært der i mange hundre år kanskje men alikevell.. Til og med langhåret collie og Shetland sheepdog er mye mere like i utseendet enn alle colliene men navnene er så ulike som det går ann å bli og det er bra. Anonymkode: 839f9...dca
Gjest Gaea Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Collie-hundene er jo en type hund, og selv om de på mange måter er like er de også en type gjeterhunder. Som retrievere, settere, etc... Er ikke helt enig i at det er et så stort problem, tvert i mot kan det være oversiktlig å øyeblikkelig skjønne hva slags type hund det er basert på navnet. BC er for øvrig alltid (altså det har sikkert hendt at det blir brukt "feil" av noen uten så god kjennskap til rasen) forkortelse for border, aldri sett det brukt om bearded. :-)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Hvis de ikke hette collie ville de vel hett shepherd. Alle er jo gjeterhunder og kommer fra samme land så jeg skjønner ikke at det skal være så unaturlig. Anonymkode: 80b4c...05d 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 Shetland sheepdog kalles jo ikke ...... collie og den kommer også fra samme land. Sikkert flere andre gjeterhunder fra Storbritannia også kanskje? Anonymkode: 839f9...dca 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 Old english sheepdog kommer også fra Storbritannia. Så på Shetland sheepdog og old english sheepdog er jo navnet sheepdog det samme. Men de har de iallfall ikke en egen hunderase som kun heter sheepdog også da. Da hadde det nok gått litt i surr sånn som de fire colliene. I tillegg er navnet Shetland og old english veldig forskjellige bokstaver og ikke så like som bearded og border. Uttalelsen er mere lik enn stavemåten synes jeg da. Anonymkode: 839f9...dca
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 Hver gang jeg sier jeg har bearded collie til folk uten hunder eller ikke ett hundemenneske så tror de med en gang at jeg har en border collie og jeg må forklare hver gang at det er to forskjellige hunderaser. Også sier de plutselig ordet Lassie da. Og det skal ikke være lett å forklare at det ikke er Lassie heller. Anonymkode: 839f9...dca
Gjest N-Nøff Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kaller man egentlig alle ....... collie hundene for ordet collie? Jeg synes det er stor forskjell på både border collie og bearded collie og langhåret/korthåret collie både i utseeende og i gemytt og alt? Eneste likheter er at alle er mellomstore gjeterhunder. Og hvorfor gjøre det ekstra vanskelig ved å kalle to av collie rasene som border og bearded. Både border og bearded collie er jo så like i ord og bokstaver og jeg skjønner at folk blir helt forvirra av disse like navnene. Noen tror jo at langhåret collie er bearded collie og da kaller jeg de for Lassie colliene. I tillegg stor det ofte BC på nettet på forkortelser og hvem mener dem da? Border eller bearded? Hvorfor så lite fantasifull med å kalle hunderasene sine for så like ord liksom? Alle er fra Storbritannia da men uansett så burde det være mere ulike hunderasernavn eller kanskje de bare har dårlig fantasi? Vet at mange blir ganske forvirre av disse 4 collie rasene? Det går ikke ann å sammenligne rasene heller, border collie med hverken bearded collie eller langhåret/korthåret collie? Men bearded collie og langhåret/korthåret er litt mere like i gemyttet da. Men utseendemessig er de jo alle helt totalt forskjellige utseende? Border collie er jo omtrent den med mest brukshund av alle hunderaser med MYE energi og mye PÅ hele tiden. Bearded og langhåret/korthåret er jo også familiehunder med mye roligere gemytt. Hvorfor gjøre hunderasenavnene så vanskelige å skille? Vet disse navnene har vært der i mange hundre år kanskje men alikevell.. Til og med langhåret collie og Shetland sheepdog er mye mere like i utseendet enn alle colliene men navnene er så ulike som det går ann å bli og det er bra. Anonymkode: 839f9...dca Altså.. Det Er jo forskjell i navnene. Så det er ikke noe problem. Si langhåret collie eller bearded collie
Rosalie Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver gang jeg sier jeg har bearded collie til folk uten hunder eller ikke ett hundemenneske så tror de med en gang at jeg har en border collie og jeg må forklare hver gang at det er to forskjellige hunderaser. Også sier de plutselig ordet Lassie da. Og det skal ikke være lett å forklare at det ikke er Lassie heller. Anonymkode: 839f9...dca Det er jo Labbetuss! 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Hver gang jeg sier jeg har bearded collie til folk uten hunder eller ikke ett hundemenneske så tror de med en gang at jeg har en border collie og jeg må forklare hver gang at det er to forskjellige hunderaser. Også sier de plutselig ordet Lassie da. Og det skal ikke være lett å forklare at det ikke er Lassie heller. Anonymkode: 839f9...dca Men da er jo problemet at folk ikke har hørt om rasen, ikke at den har collie i navnet. Anonymkode: 80b4c...05d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå