AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Så denne og sjekket da skattekortet mitt: https://www.nrk.no/norge/du-kan-ha-betalt-for-mye-skatt-i-januar-1.13875159 Jeg hadde 32% i trekk, tabell 7100. Plutselig så har jeg fått et nytt skattekort med bare 18%. Det stemmer vell ikke? Har aap som eneste inntekt. Ingen hus, ingen bil og ingen formue. Anonymkode: a765d...d2f
calavi Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Det avhenger jo litt hvor mye du får utbetalt på aap? Jo mindre inntekt, jo lavere skatteprosent, så du skal ikke skatte like mye som da du var i full jobb. Så det er nok ikke helt umulig at du kun skal skattes 18%.https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3039-skatteberegning-2018 Her kan du legge inn inntekt og se hva trekkprosenten blir
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 4 minutter siden, calavi skrev: Det avhenger jo litt hvor mye du får utbetalt på aap? Jo mindre inntekt, jo lavere skatteprosent, så du skal ikke skatte like mye som da du var i full jobb. Så det er nok ikke helt umulig at du kun skal skattes 18%.https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3039-skatteberegning-2018 Her kan du legge inn inntekt og se hva trekkprosenten blir ifølge den så skal jeg ha 14,4%. Rart at det gikk fra 32% til 18%. Har hatt 32% alle de årene jeg har hatt aap. På skattekortet for 2017 så står det både tabell (7100) og prosent (32). På det nye kortet står det bare 18%. ts Anonymkode: a765d...d2f
Brimi Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: ifølge den så skal jeg ha 14,4%. Rart at det gikk fra 32% til 18%. Har hatt 32% alle de årene jeg har hatt aap. På skattekortet for 2017 så står det både tabell (7100) og prosent (32). På det nye kortet står det bare 18%. ts Anonymkode: a765d...d2f De har gjort endringer i systemet eller no sånt. NAV blir ikke sett på som hovedsarbeidsgiver lenger og dermed endret skatteetaten det til at du skal trekke i prosent i stedet. Jeg kommer nok til å endre det til tabell igjen. Bedre å få igjen enn å måtte betale tilbake😄
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 Jeg pleier å ha 8% skatt, fikk 33% skatt nå i januar. Dette er en feil som skatteetaten har gjort. De har skattet NAV inntekter som biintekt og ikke hovedinntekt. https://www.nrk.no/norge/du-kan-ha-betalt-for-mye-skatt-i-januar-1.13875159 Anonymkode: 31afd...0af
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: ifølge den så skal jeg ha 14,4%. Rart at det gikk fra 32% til 18%. Har hatt 32% alle de årene jeg har hatt aap. På skattekortet for 2017 så står det både tabell (7100) og prosent (32). På det nye kortet står det bare 18%. ts Anonymkode: a765d...d2f Du hadde ikke 32% skatt, det var før inntekt nr 2, du hadde tabelltrekk 7100 som trekker mer riktig ut i fra hva du tjente. Anonymkode: 19b0a...96a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så denne og sjekket da skattekortet mitt: https://www.nrk.no/norge/du-kan-ha-betalt-for-mye-skatt-i-januar-1.13875159 Jeg hadde 32% i trekk, tabell 7100. Plutselig så har jeg fått et nytt skattekort med bare 18%. Det stemmer vell ikke? Har aap som eneste inntekt. Ingen hus, ingen bil og ingen formue. Anonymkode: a765d...d2f Hei, 32% er visst du har bi-inntekt. Nav har da trukket deg av tabell før. Forklaringen jeg fikk er at det skal være prosent dette året. Forstod heller ingen ting da det først stod tabell for deretter og bli rettet til prosent. Er mottak av AAP selv. Men og blitt usikker på om jeg har fått riktig info. Skal ha utbetaling i morgen så får se hvor mye det blir. Skatteetaten sa til meg sist uke at jeg må uansett betale mer skatt å få mindre utbetalt . Er en i tvil ring skattetaten i morgen. Det lange køer på telefonen, så ta deg god tid. Anonymkode: 8c2e6...053
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 10 timer siden, Brimi skrev: De har gjort endringer i systemet eller no sånt. NAV blir ikke sett på som hovedsarbeidsgiver lenger og dermed endret skatteetaten det til at du skal trekke i prosent i stedet. Jeg kommer nok til å endre det til tabell igjen. Bedre å få igjen enn å måtte betale tilbake😄 Kan man endre tilbake til det? Hvordan? Hvorfor tok skatteetaten og endret til prosent automatisk da? Det gir jo lite mening at de skal tulle med skattekortene våre på den måten... Her står det: http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Presse/Nyhetsrommet/Nyhetsarkiv/feil-skattetrekk-pa-enkelte-utbetalinger-fra-nav/Be om nytt skattekort med prosenttrekk Det du må gjøre nå er å endre skattekortet slik at dette blir riktig fra neste utbetaling. Du kan bestille nytt skattekort på skatteetaten.no. Husk å huke av for prosenttrekk. Du kan også ringe Skatteetaten og be om et nytt skattekort med prosenttrekk. For meg høres det ut som om at man må ha prosenttrekk og ikke tabell. Eller misforstår jeg? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, 32% er visst du har bi-inntekt. Nav har da trukket deg av tabell før. Forklaringen jeg fikk er at det skal være prosent dette året. Forstod heller ingen ting da det først stod tabell for deretter og bli rettet til prosent. Er mottak av AAP selv. Men og blitt usikker på om jeg har fått riktig info. Skal ha utbetaling i morgen så får se hvor mye det blir. Skatteetaten sa til meg sist uke at jeg må uansett betale mer skatt å få mindre utbetalt . Er en i tvil ring skattetaten i morgen. Det lange køer på telefonen, så ta deg god tid. Anonymkode: 8c2e6...053 Ble det endret til 18% hos deg også? Første utbetalingen i Januar (15.1.18) hvor det var tabell 7100/32% på skattekortet, altså før de endret det. Da ble jeg trukket 1345kr i skatt. Noe som har vært normal sum for meg tidligere også. Jeg har da fått igjen rundt 2000 kr i skatt hvert år. Blir stresset av dette jeg! Hater nå de skal begynne å tulle med ting. Kan du rapportere her i morgen og si hvor mye skatt du ble trukket? ts Anonymkode: a765d...d2f
Brimi Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man endre tilbake til det? Hvordan? Hvorfor tok skatteetaten og endret til prosent automatisk da? Det gir jo lite mening at de skal tulle med skattekortene våre på den måten... Her står det: http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Presse/Nyhetsrommet/Nyhetsarkiv/feil-skattetrekk-pa-enkelte-utbetalinger-fra-nav/Be om nytt skattekort med prosenttrekk Det du må gjøre nå er å endre skattekortet slik at dette blir riktig fra neste utbetaling. Du kan bestille nytt skattekort på skatteetaten.no. Husk å huke av for prosenttrekk. Du kan også ringe Skatteetaten og be om et nytt skattekort med prosenttrekk. For meg høres det ut som om at man må ha prosenttrekk og ikke tabell. Eller misforstår jeg? Ble det endret til 18% hos deg også? Første utbetalingen i Januar (15.1.18) hvor det var tabell 7100/32% på skattekortet, altså før de endret det. Da ble jeg trukket 1345kr i skatt. Noe som har vært normal sum for meg tidligere også. Jeg har da fått igjen rundt 2000 kr i skatt hvert år. Blir stresset av dette jeg! Hater nå de skal begynne å tulle med ting. Kan du rapportere her i morgen og si hvor mye skatt du ble trukket? ts Anonymkode: a765d...d2f Fordi NAV er ikke hovedsarbeidsgiver, derfor har de endret det. Du logger deg på altinn.no og endrer det der Husker ikke helt hvor på siden, men om du går inn på alle sidene i menyen så finner du det nok til slutt Om man må ha prosenttrekk vet jeg ikke, men det burde da gå ann å endre det til det. Ellers så kan man vel skrive inn prosenten slik at det samsvarer med tabelltrekket.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 Var det derfor jeg fikk tilsendt to forskjellige skattekort i år? Anonymkode: b1131...264
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det derfor jeg fikk tilsendt to forskjellige skattekort i år? Anonymkode: b1131...264 Kan være, det som har skjedd til meg også. Først fikk jeg den normale hvor det sto tabell 7100 og 32 under prosent. Så fikk jeg en ny forrige uke hvor det bare sto 18 under prosent. Nrk, nav og skateetaten har skrevet om skattekortet og feilen som har skjedd.. så jeg vet ikke om 18 under prosent er riktig eller om det er den feilen de snakker om. ts Anonymkode: a765d...d2f
applestories Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 Fikk flere meldinger om lignende den 12. da lønn ble utbetalt hos oss. Jeg har aldri opplevd lignende så lenge jeg har hatt skattekort eller jobbet med dette - mange som har hatt tabelltrekk i et par år fikk nå plutselig prosenttrekk, og trekk på 2-3 ganger så mye som tidligere. Skatteetaten var klar over problemet, men hadde da ingen løsning. Fortsatt ikke sikker på om det er nok å hjelpe alle å bestille nytt skattekort (jeg jobber med en del som ikke har forutsetninger for å klare slikt selv), eller om det også må registreres på nytt av arbeidsgiver - som da må overstyre prosenttrekket og velge tabelltrekk.. Merkelig at man ikke ble informert på forhånd. Skatteetaten bruker være veldig greie å forholde seg til, men denne gangen har det vært bare surr hele veien.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, applestories skrev: Fikk flere meldinger om lignende den 12. da lønn ble utbetalt hos oss. Jeg har aldri opplevd lignende så lenge jeg har hatt skattekort eller jobbet med dette - mange som har hatt tabelltrekk i et par år fikk nå plutselig prosenttrekk, og trekk på 2-3 ganger så mye som tidligere. Skatteetaten var klar over problemet, men hadde da ingen løsning. Fortsatt ikke sikker på om det er nok å hjelpe alle å bestille nytt skattekort (jeg jobber med en del som ikke har forutsetninger for å klare slikt selv), eller om det også må registreres på nytt av arbeidsgiver - som da må overstyre prosenttrekket og velge tabelltrekk.. Merkelig at man ikke ble informert på forhånd. Skatteetaten bruker være veldig greie å forholde seg til, men denne gangen har det vært bare surr hele veien. Den der forstår jeg heller ikke. Hvorfor fikk vi plutselig prosenttrekk? Hos meg så står det prosent trekk på alt, ikke bare på hovedinntekten. Så kronglete å forklare. her er bilder fra det første skattekortet jeg fikk nå i januar og den siste med endring som jeg fikk i forrige uke. På skattekortet for 2016 og 2017 så var det slik som rød versjon. 7100 og 32%. Her ser du direkte kopi av selve skattekortene. Hvordan kan 32% og 18% "liksom" tilsvare samme sum?. For meg gir det null mening. 32% er 32% og ikke 18. Så her må det jo være noe galt. Ellers så følger ikke skatteetaten normal prosentregning. Om de legger div tall bak denne prosenten, det kan det sikkert være. Alt med fradrag, inntekt og alt det der. Men det fortsatt sykt kronglete når 32% plutselig ikke er 32% prosent lengre. På skattekortet akkurat nå. La oss si det står 200 000 i lønn. Om jeg nå endrer til 201 000 også endrer tilbake til 200 000 så står det plutselig "Tabelltrekk 7100 18%" nederst på siden. Altså det blir da endret. Om jeg huker av for prosentregning like ved så vil det da stå 18% igjen. Uten at jeg rører inntekt. Det står dette ved hovedinntekt nederst når man endrer skattekortet. Ved siden av står det "trekk for annen inntekt" om jeg trykker på så kommer det opp 32% slik som før, etter å ha endret. Trykker jeg på prosent slik som det nye skattekortet så står det 18% på alt. Også under "trekk for annen inntekt". Så.. Er det virkelig så enkelt å få fikset dette problemet? Endre ett tall, endre tilbake og send inn. Også har man plutselig tabelltrekk igjen? Virker for godt ut til å være sant. Må jeg da kontakte NAV og si at jeg ønsker AAP som hovedinntekt, veldig rart isåfall. TS Anonymkode: a765d...d2f 1
Snop Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 Jeg endret også skattekortet og fikk 20%. Er totalt grønn på dette, men syntes det hørtes så lite ut jeg også. Har 250 000 i året (50% ufør med deltidsjobb).
Brimi Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Jeg får 100,- mer i måneden med skattetrekk på 18% enn ved tabell Vet ikke om jeg gidder å styre med endring av skattekort når det ble så lite forskjell.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 38 minutter siden, Brimi skrev: Jeg får 100,- mer i måneden med skattetrekk på 18% enn ved tabell Vet ikke om jeg gidder å styre med endring av skattekort når det ble så lite forskjell. Så du har samme som meg; bare aap og det ble endret til 18%? Venter fortsatt på svar fra skatteetaten om jeg får endret det eller ikke. ts Anonymkode: a765d...d2f
Brimi Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du har samme som meg; bare aap og det ble endret til 18%? Venter fortsatt på svar fra skatteetaten om jeg får endret det eller ikke. ts Anonymkode: a765d...d2f Jepp. Hvorfor prøver du ikke selv å endre det? Det er ikke verre enn at du endrer prosenten sånn at de trekker det samme som på tabell
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 På 21.1.2018 den 16.52, AnonymBruker skrev: Den der forstår jeg heller ikke. Hvorfor fikk vi plutselig prosenttrekk? Hos meg så står det prosent trekk på alt, ikke bare på hovedinntekten. Så kronglete å forklare. her er bilder fra det første skattekortet jeg fikk nå i januar og den siste med endring som jeg fikk i forrige uke. På skattekortet for 2016 og 2017 så var det slik som rød versjon. 7100 og 32%. Her ser du direkte kopi av selve skattekortene. Hvordan kan 32% og 18% "liksom" tilsvare samme sum?. For meg gir det null mening. 32% er 32% og ikke 18. Så her må det jo være noe galt. Ellers så følger ikke skatteetaten normal prosentregning. Om de legger div tall bak denne prosenten, det kan det sikkert være. Alt med fradrag, inntekt og alt det der. Men det fortsatt sykt kronglete når 32% plutselig ikke er 32% prosent lengre. På skattekortet akkurat nå. La oss si det står 200 000 i lønn. Om jeg nå endrer til 201 000 også endrer tilbake til 200 000 så står det plutselig "Tabelltrekk 7100 18%" nederst på siden. Altså det blir da endret. Om jeg huker av for prosentregning like ved så vil det da stå 18% igjen. Uten at jeg rører inntekt. Det står dette ved hovedinntekt nederst når man endrer skattekortet. Ved siden av står det "trekk for annen inntekt" om jeg trykker på så kommer det opp 32% slik som før, etter å ha endret. Trykker jeg på prosent slik som det nye skattekortet så står det 18% på alt. Også under "trekk for annen inntekt". Så.. Er det virkelig så enkelt å få fikset dette problemet? Endre ett tall, endre tilbake og send inn. Også har man plutselig tabelltrekk igjen? Virker for godt ut til å være sant. Må jeg da kontakte NAV og si at jeg ønsker AAP som hovedinntekt, veldig rart isåfall. TS Anonymkode: a765d...d2f Du har aldri betalt 32% av din aap. Du har blitt trukket av tabell 7100. 32% er om du har en jobb utenom. Fra jobben trekker de 32%. Selv har jeg fått endret mit fra 7100 til 19% og jeg vet ikke helt hva som skjer jeg heller. Jeg vil tilbake til tabellkort men vet ikke om det er mulig? Anonymkode: cb141...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har aldri betalt 32% av din aap. Du har blitt trukket av tabell 7100. 32% er om du har en jobb utenom. Fra jobben trekker de 32%. Selv har jeg fått endret mit fra 7100 til 19% og jeg vet ikke helt hva som skjer jeg heller. Jeg vil tilbake til tabellkort men vet ikke om det er mulig? Anonymkode: cb141...7ea Jeg vet at jeg ble trukket fra tabell. Men de endret jo ikke bare hovedinntekten fra tabell til prosent. De endret hele skattekortet til samme prosent som hovedinntekten: 18%. Før var jo alt det under 32% så det henger ikke på greip. Vet ikke hvordan jeg heller. Vil ha tabelltrekk også. ts Anonymkode: a765d...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå