AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Noen som har hatt det på barna sine? Hvor mye og hva skal til? Må det være diagnosebarn? Eller er det nok at barnet henger etter utviklingsmessig? Anonymkode: fa6ef...683
♥Missy♥ Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Du kan nok ikke utsette skolestart for et barn som henger etter utviklingsmessig. Dette er noe som skolene er veldig flinke på og barnet får da etter vedtak krav på tilpasset undervisning og tverrfaglig samarbeid i team med spesialister. Et barn som er sent utviklet kan vise seg å komme i et adekvat nivå ved et senere tidspunkt uten at det trenger å være noe galt. Barn er veldig forskjellig. Barn trenger å ha en kognitiv utvikling i tillegg til sosialisering så er veldig viktig at barn får gå på skole. Når det er sagt vil jeg tro at barnehagen og pedagogene der hadde fanget opp dette og gitt deg tilbakemeldinger slik at de hadde et opplegg rundt barnet allerede før skolestart. Hvis ikke ville jeg som forelder krevd dette. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Norsk skole er blitt veldig rigid på dette, men jeg ville likevel gått i dialog og forsøkt utsettelse om barnet er umodent. Nyere forskning tyder på at for tidlig skolestart kan ha uheldige konsekvenser og at dette oftere rammer gutter. Videre at økning i ADHD forekomst (begge kjønn) muligens kan tilskrives tidligere skolestart. Det er flere desemberbarb m ADHD enn barn født tidligere på året, men dette er ikke tilfellet i dens Danmark - som er mer fleksible mht skolestart. Det indikerer at ved å la desembervsrn vente et år med skolegang går antall ADHD-tilfeller ned i denne gruppen. Bare Google Camilla Stoltenberg og ADHD el skolestart dels og du vil få opp noen interessante artikler. Håper de får gjennomslag etterhvert. Anonymkode: 9d95a...e16 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norsk skole er blitt veldig rigid på dette, men jeg ville likevel gått i dialog og forsøkt utsettelse om barnet er umodent. Nyere forskning tyder på at for tidlig skolestart kan ha uheldige konsekvenser og at dette oftere rammer gutter. Videre at økning i ADHD forekomst (begge kjønn) muligens kan tilskrives tidligere skolestart. Det er flere desemberbarb m ADHD enn barn født tidligere på året, men dette er ikke tilfellet i dens Danmark - som er mer fleksible mht skolestart. Det indikerer at ved å la desembervsrn vente et år med skolegang går antall ADHD-tilfeller ned i denne gruppen. Bare Google Camilla Stoltenberg og ADHD el skolestart dels og du vil få opp noen interessante artikler. Håper de får gjennomslag etterhvert. Anonymkode: 9d95a...e16 Ts skriver ikke noe om at barnet har ADHD eller idet hele tatt nå diagnose. Tidlig skolestart er fra hvilken alder? I andre land har de pre-school eller starter når de er 5. Så per definisjon så er 6 år slik det er i Norge, ikke tidlig. Anonymkode: 093d5...a05
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har hatt det på barna sine? Hvor mye og hva skal til? Må det være diagnosebarn? Eller er det nok at barnet henger etter utviklingsmessig? Anonymkode: fa6ef...683 Skolestart følger fødselsdato og år. Mener du at barnet ditt skal ha utsatt skolestart, så må barnet testes, og barnehagen ville reagert for leeenge siden og sagt i fra om sin anbefaling om å ikke følge vanlig løp. Ved å utsette skolestart utsetter du barnet ditt for noe det ikke bør utsettes for. Mye kan endre seg frem mot skolestart. De flrste barn endrer seg siste tiden i bhg og før skolen begynner. Anonymkode: d4160...8df
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Ts skriver ikke noe om at barnet har ADHD eller idet hele tatt nå diagnose. Tidlig skolestart er fra hvilken alder? I andre land har de pre-school eller starter når de er 5. Så per definisjon så er 6 år slik det er i Norge, ikke tidlig. Anonymkode: 093d5...a05 Jeg bor i utlandet og har barn som har gått i Pre-school/kindergarten fra 4 år. Jeg kan trygt si det IKKE er det samme som skolestart. Det er helt klart ikke barnehage heller, men mer en overgang til skole som man ikke lengre har i Norge (da jeg var liten gikk jeg i førskolen, det finnes f.eks. ikke lengre). Mine barn fikk også utsatt skolestarten fordi de er født sent på året og var litt umodne. Det er mye enklere her å få utsatt skolestart her, for på lang sikt erfarer skolene at for tidlig skolestart ofte gir problemer litt senere selv om det tilsynelatende går greit i 1-2 klasse. Nå har de også endret reglene her, barna må være fylt 6 år før de starter skolen, altså kun unntaksvis får 5-åringen begynne i første klasse. Anonymkode: 8f282...540 1
Arkana Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 Det er veldig vanskelig å få utsatt skolestart i Norge. Generelt kan man si at man får utsatt skolestart om man henger etter jevnaldrende og hvor det ekstra året i barnehagen vil gjøre at barnet kommer opp på et nivå lik skolestarterne og som gjør at det ikke trenger spesialundervisning på skolen. Utsatt skolestart skal altså være en konkret løsning på et problem. Barn med sykdommer eller annet som gjør at de har et varig lavt utviklingsnivå vil vanligvis ikke få utsatt skolestart fordi den utsatte skolestarten ikke vil løse problemet deres, de vil fortsatt henge etter og ikke kunne komme opp på jevnaldrendes nivå. Hvis du mener ditt barn har utbytte av utsatt skolestart kan du kontakte PPT i din kommune.
heipådegsann Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver ikke noe om at barnet har ADHD eller idet hele tatt nå diagnose. Tidlig skolestart er fra hvilken alder? I andre land har de pre-school eller starter når de er 5. Så per definisjon så er 6 år slik det er i Norge, ikke tidlig. Anonymkode: 093d5...a05 Halve klassen er ofte 5år når de starter i Norge også. Og preschool som jeg kjenner til den er ikke det samme som vanlig skole. TS: håper du finner ut om du kan få en vurdering og hva som er best for barnet ditt. Skulle selv ønske jeg fikk starte året senere da jeg gikk skole. Jeg greide meg helt fint faglig, men hang etter emosjonelt sett hele barne-og ungdomsskolen, først siste året av ungdomsskolen begynte det å utgjevne seg. Tror absolutt at enkelte tjener på å få et år ekstra på seg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 Jeg fikk utsatt skolestart på min datter med diagnose lettere psykisk utviklingshemming. Men det var søren ikke enkelt. Hun ppt dama argumenterte med at skolen er gratis og bhg koster penger😣 Og at hvis barnet vil trenge spesialundervisning uansett, så anbefalte hun å ikke utsette skolestart. Men jeg gå meg ikke. Da jeg kjenner mitt barn best og har flere års erfaring med min utdannelse som førskolelærer også. Banker bordet faktisk og så at dette bestemmer jeg som forelder. Andre fagpersoner var enig. Hun gå seg til slutt. Hun ble testet på nytt og fikk nytt vedtak på det ekstra barnehageåret. Det beste valget jeg har gjort😊 Anonymkode: 9646a...9c0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 Jeg mistenker at den store vegringen mot utsatt skolestart og presset om at alle må inn i skolen, i stor grad henger sammen med kravene om barnehagedekning... Det handler om politikk, ikke om barnets beste. Anonymkode: 8f282...540
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå