AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Hei. Jeg skal begynne å studere snart, og har vurdert bachelor i optometri. Men er det helt urealistisk med arbeidstider som fungerer når man har småbarn (barnet vil være 5 år når jeg evt er ferdig, så det passer dårlig - og frister for så vidt lite og - med typiske senteråpningstider, som 10-21)? Men er det nesten bare slike jobber å få? Det er hovedsakelig dette jeg lurer på, men om noen optikere titter innom her og vil fortelle litt generelt om studiet og/eller jobben så gjør gjerne det også. Anonymkode: b48eb...6dd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Jeg jobber i bransjen, men er ikke optiker. Tillater meg allikevel å svare på det med arbeidstider. Ikke alle butikker ligger på senter, i vår kjede er kanskje omtrent en tredjedel butikker på gateplan, med litt mer spiselige arbeidstider. Type 09.00-18.00 og noen 17.00 Er du alene med barnet? Hvis ikke burde det jo være fullt mulig å få til en turnus der du enten får hentet eller levert i bhg hver dag. Er du alene, vil det jo bli litt vanskeligere. Hos oss vet jeg at de iallefall forsøker så godt det lar seg gjøre å tilrettelegge for småbarnsforeldre. Flertallet av optikerene hos oss er kvinner, de fleste i etableringsfasen i livet, eller med små barn. Ser ut til at de med barn, får det til å fungere, så synes ikke du skal utelukke utdannelsen på grunnlag av barn iallefall😊 Anonymkode: 24709...6c2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i bransjen, men er ikke optiker. Tillater meg allikevel å svare på det med arbeidstider. Ikke alle butikker ligger på senter, i vår kjede er kanskje omtrent en tredjedel butikker på gateplan, med litt mer spiselige arbeidstider. Type 09.00-18.00 og noen 17.00 Er du alene med barnet? Hvis ikke burde det jo være fullt mulig å få til en turnus der du enten får hentet eller levert i bhg hver dag. Er du alene, vil det jo bli litt vanskeligere. Hos oss vet jeg at de iallefall forsøker så godt det lar seg gjøre å tilrettelegge for småbarnsforeldre. Flertallet av optikerene hos oss er kvinner, de fleste i etableringsfasen i livet, eller med små barn. Ser ut til at de med barn, får det til å fungere, så synes ikke du skal utelukke utdannelsen på grunnlag av barn iallefall😊 Anonymkode: 24709...6c2 Tusen takk for svar! Litt komplisert, er ikke alene per dags dato - men tør ikke å utdanne meg til noe som absolutt ikke hadde fungert om jeg ender opp alene i løpet av de kommende årene. Tenker som så at 09-17 er innafor med bittelitt større barn (når de kan gå hjem selv og være littegrann alene), men i minst et par år må man rekke å hente i barnehage eller på SFO som også stenger 17. Jobber man med noe som gir litt sene vakter i blant får man ordnet det på et vis tenker jeg, men litt verre om det er hver dag. For min del kunne det vært et alternativ å jobbe en litt lavere stillingsprosent de første par årene for å få til å slutte 16, men det er kanskje ikke så lett å få en slik avtale.. Anonymkode: b48eb...6dd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Jeg er optiker. Jeg vil ikke anbefale dette yrket dersom det er viktig med familievennlige arbeidstider. Jeg har jobbet i mange ulike kjeder og butikker opp gjennom, og felles for de alle er at de ikke akkurat er på tilbudssiden i forhold til å tilrettelegge arbeidstider. Jobber en redusert risikerer du å bare starte kl 11 i stedet for kl 10 for eksempel, fordi de har behov for optiker på kveldstid. I tillegg må du regne med å jobbe annenhver eller tredjehver lørdag. Sistnevnte hvis du er heldig. Ofte får man heller ikke kompensert i en annen fridag for den lørdagen man jobber, men tar det ut i en time her og der i stedet. Turnusen på mitt siste arbeidssted så slik ut: Uke 1:Man, ons, fre 10-18, tirs- tors 12-20 Uke 2: man, ons, fre 12-20, tirs-tors 10-18 Uke 3: Man, ons, fre 11-18, tirs tors 12-19, lør 10-15. Uke1: osv.. Følte at jeg hadde null liv utenom jobb. Det er høyt frafall i optikeryrket, og arbeidstider er en del av grunnen. Jeg hadde selv kastet inn håndkleet, hvis jeg ikke hadde vært så heldig å få en av svært få stillinger med "normal arbeidstid" (ikke butikk). Men det tok meg flere år med hard jobbing og mye ekstra utdannelse å danke ut resten av søkerne for den jobben. Nå har jeg barn i barnehage, og jeg priser meg lykkelig hver dag over arbeidstidene der jeg jobber nå. Anonymkode: f6f4a...1ab
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 Tusen takk for svar! Var det jeg var "redd" for, arbeidstider er helt klart noe av det viktigste for meg, man ser jo egentlig barna for lite etter barnehage/skole selv med greie arbeidstider. Heldigvis er det andre studieretninger som er aktuelle også, selv om det fristet at optikere visstnok er "garantert jobb". Anonymkode: b48eb...6dd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Søsteren er optiker på senter. Er lei av arbeidstidene, men vanskelig å få seg noe annet da det er mest sentere rundt her (drammen), jobber annenhver lørdag og er ganske lei.. Anonymkode: e9a47...f75
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 Heller ikke optiker, men jobber i optikerkjede utenfor senter. Her er arbeidstiden 09:30-16.30. Kl 18 en dag i uken, og hver tredje lørdag. Helt perfekt. Anonymkode: bc75a...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå