AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ka3d2B/ber-om-strengere-behandling-av-nav-ere Hva synes dere om dette? Høyres Anniken Hauglie fikk fornyet tillit som arbeids- og sosialminister. Hun varsler enda strengere krav til de som mottar ytelser fra NAV. Hun gir klar beskjed om at aktivitetskravene og kravene til mobilitet skal praktiseres konsekvent og strengt. Strengere krav til brukerne, tidligere hjelp og mer selvbetjening er ministerens ordre. Flere med nedsatt arbeidsevne skal over i arbeid. Mottakere av AAP plikter å delta i medisinsk behandling eller arbeidsrettede aktiviteter. Ved alvorlige brudd kan hele ytelsen stanses. Hauglie er ikke fornøyd med at arbeidsledige i liten grad ønsker å flytte. Hun varsler at NAV kommer til å bli strengere i år. Hva synes dere om dette? For strengt? Blir navere hundset for mye med nå? Anonymkode: 35cce...e91
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Hun er dum, mennesker fungerer ikke på den måten. Anonymkode: 9b6f8...2a3 14
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 De psykiske burde ikke fått ufør slik de gjør idag. La de komme i jobb og få bedre psyke av det. Kjempe bra at de blir strengere. Anonymkode: 83f86...7d6 15
Fru Uperfekt Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 Var du ikke fornøyd med svarene i første tråden, siden du valgte å lage en nesten identisk tråd til.... 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 At hun er naiv og forsøker ikke ta problemet med roten, men setter frem endringer som skal se fine og flotte ut for alle de som ikke forstår at situasjonen er langt mer kompleks enn manglende krav. Hun kan sette kravet "alle skal i jobb akkurat nå" og det er omtrentlig like naivt som det hun har snakket om her Anonymkode: 838e6...053 17
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De psykiske burde ikke fått ufør slik de gjør idag. La de komme i jobb og få bedre psyke av det. Kjempe bra at de blir strengere. Anonymkode: 83f86...7d6 Kan for nettop sånn fungerer det for alle 🙄 Anonymkode: fb4bd...677 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 Nav streng? tull. Kjenner mange som er i utlandet og forsatt får penger av nav.... Vet om flere som hadde dagpenger/aap som forsatt fikk penger 3-9 måneder etter tiden vedtaket var over Anonymkode: 871d5...d99 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: At hun er naiv og forsøker ikke ta problemet med roten, men setter frem endringer som skal se fine og flotte ut for alle de som ikke forstår at situasjonen er langt mer kompleks enn manglende krav. Hun kan sette kravet "alle skal i jobb akkurat nå" og det er omtrentlig like naivt som det hun har snakket om her Anonymkode: 838e6...053 Signerer den. Anonymkode: 9b6f8...2a3 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nav streng? tull. Kjenner mange som er i utlandet og forsatt får penger av nav.... Vet om flere som hadde dagpenger/aap som forsatt fikk penger 3-9 måneder etter tiden vedtaket var over Anonymkode: 871d5...d99 I slike tråder dukker det alltid opp noen som "kjenner mange" Anonymkode: 838e6...053 17
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 Enkle og raske løsninger på kompliserte problemer... Hun er dum ja. Er en ganske skremmende utvikling. Jeg er selv under aap og venter på svar på uføresøknad. Er under 30 men søker ikke trygd av psykiske årsaker. Anonymkode: f80aa...298 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: De psykiske burde ikke fått ufør slik de gjør idag. La de komme i jobb og få bedre psyke av det. Kjempe bra at de blir strengere. Anonymkode: 83f86...7d6 «De psykiske»? Really? Anonymkode: d199e...73b 13
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 Gi borgerlønn så sparer de millioner. Stopp barnetrygd ut av landet. Få opp høyere stillinger i helsesektoren. Få vekk ringevikarer og gi dem faste vikariater. Anonymkode: 11b2d...938 9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #13 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: «De psykiske»? Really? Anonymkode: d199e...73b TVNorges nye realityshow: "De Psykiske" Anonymkode: 838e6...053 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkle og raske løsninger på kompliserte problemer... Hun er dum ja. Er en ganske skremmende utvikling. Jeg er selv under aap og venter på svar på uføresøknad. Er under 30 men søker ikke trygd av psykiske årsaker. Anonymkode: f80aa...298 Dette er vel oppryddingen vi får se etter avsløringene om sosial dumping tulletiltakene folk blir sendt på. Nå skal de arbeidsledige piskes inn i nye tulletiltak gjerne i en annen by bort fra nettverk, familie og venner. Så kan hun slå seg på brystet med hvor mye mer ledigheten har gått ned av at enda flere navbrukere utsettes for sosial dumping i arbeidslivet. Triste greier å se at man ikke tar de største og farligste naverne, som er arbeidsgivere som utnytter ledighet og kan erstatte ordinære stillinger med folk i arbeidspraksis. Anonymkode: 03042...366 17
Elaine Marley Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 At det stilles krav er jeg helt for, men samtidig så synes jeg det bør kunne vises skjønn og at det kan tilpasses den det gjelder. Alle kan ikke behandles på helt lik måte, og folk som sliter psykisk er en stor gruppe med ulike mennesker og man kan derfor ikke tvinge alle ut i jobb i den tro at det skal bedre psyken deres. Det er litt mer komplekst enn som så, og man må derfor se på enkeltindividene. Jeg synes de burde stille krav til saksbehandlerne også. Det virker som der er ganske ulik praksis på ulike steder og hvem man har som saksbehandler påvirker også hvilken hjelp og hvor god hjelp man får. Det er vel så viktig som å sette krav til brukerne. 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #16 Skrevet 20. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel oppryddingen vi får se etter avsløringene om sosial dumping tulletiltakene folk blir sendt på. Nå skal de arbeidsledige piskes inn i nye tulletiltak gjerne i en annen by bort fra nettverk, familie og venner. Så kan hun slå seg på brystet med hvor mye mer ledigheten har gått ned av at enda flere navbrukere utsettes for sosial dumping i arbeidslivet. Triste greier å se at man ikke tar de største og farligste naverne, som er arbeidsgivere som utnytter ledighet og kan erstatte ordinære stillinger med folk i arbeidspraksis. Anonymkode: 03042...366 Enig med deg ja! Anonymkode: f80aa...298
Elaine Marley Skrevet 20. januar 2018 #17 Skrevet 20. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel oppryddingen vi får se etter avsløringene om sosial dumping tulletiltakene folk blir sendt på. Nå skal de arbeidsledige piskes inn i nye tulletiltak gjerne i en annen by bort fra nettverk, familie og venner. Så kan hun slå seg på brystet med hvor mye mer ledigheten har gått ned av at enda flere navbrukere utsettes for sosial dumping i arbeidslivet. Triste greier å se at man ikke tar de største og farligste naverne, som er arbeidsgivere som utnytter ledighet og kan erstatte ordinære stillinger med folk i arbeidspraksis. Anonymkode: 03042...366 Det er også et problem. Tiltak som ikke fungerer eller er godt for noe. Det blir sånn at de sender folk ut i et eller annet tull bare for å kunne sette noe på papiret. Det burde være viktigere å hjelpe mennesker enn å kunne føre statistikk over liksom vellykkede tiltak. Blir sånn at tall er viktigere enn individet. Å være ute i praksis burde bety at man har en reell sjanse til å få jobb og er det ikke det så burde ikke brukerne bli værende i bedriften kun fordi det er det enkleste og ser best ut på papiret. 5
Kittykat Skrevet 20. januar 2018 #18 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: De psykiske burde ikke fått ufør slik de gjør idag. La de komme i jobb og få bedre psyke av det. Kjempe bra at de blir strengere. Anonymkode: 83f86...7d6 Og hva får deg til å tro at alle psykiske sykdommer blir bedre av å være i arbeid? Selv sliter jeg med angst og depresjon. Jeg har prøvd meg i flere arbeidsrettet tiltak via nav, men angsten og depresjonen ødela for meg hver eneste gang. Forklar meg hvordan jeg skal bli bedre ved å være i arbeid, når angsten og depresjonen ikke er noe som man bare kan skru av. Det er ikke bare bare å klistre på seg et smil og være hyggelig på jobben når man er deprimert. Tro meg, jeg har prøvd siden Oktober nå. Tilværelsen blir ikke lettere ved å være ute i felten. Det fører til mer press og mer bekymringer. Først må man bli frisk, så kan man tenke på arbeid.. Endret 20. januar 2018 av Kittykat 10
_popcorn_ Skrevet 20. januar 2018 #19 Skrevet 20. januar 2018 Jeg liker hvordan dem sier at tilbakemeldingen fra NAV og brukere er at tiltak fungerer, samtidig som studier viser at arbeidsgivere skyr dem som har vært i tiltak... https://www.nrk.no/norge/forskningsrapport_-arbeidsgivere-skyr-folk-som-har-hatt-arbeidstrening-via-nav-1.13822398 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #20 Skrevet 20. januar 2018 42 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg liker hvordan dem sier at tilbakemeldingen fra NAV og brukere er at tiltak fungerer, samtidig som studier viser at arbeidsgivere skyr dem som har vært i tiltak... https://www.nrk.no/norge/forskningsrapport_-arbeidsgivere-skyr-folk-som-har-hatt-arbeidstrening-via-nav-1.13822398 Verken NAV eller politikere skiller på det å være i arbeid og det å være på tiltak, så selvfølgelig fungerer det om målet er å få folk av ledighetsstatistikken. . Anonymkode: 03042...366 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå