Gå til innhold

Hvorfor snakker noen på engelsk til folk som kan snakke nors?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør de det. Er det fordi de tror personen er turist? Jeg har flere ganger sett at (de som jobber i butikker, restauranter osv...) snakker på engelsk til folk som kan snakke norsk. De fortsetter å snakke på engelsk selv om de hører at dem kan snakke bra norsk. Er det ikke litt uhøflig egentlig? Hva tenker dere?

Anonymkode: fa952...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingenting

Anonymkode: d0486...798

Skrevet

Hahaha husker godt en person som snakket både engelsk og norsk i en blanding, så når personen sa en setning på engelsk svarte jeg på engelsk, og når personen sa en setning på norsk svarte jeg på norsk. Det var absolutt ikke meningen, men det bare ble sånn :fnise:

Anonymkode: 0ac64...3cf

• Liker 2
Skrevet

Hendelig uhell. Det er så mye arbeidsinnvandrere som jobber i restauranter/uteliv/hotell og butikker at det er typisk at mye kommunikasjon går i engelsk på mange arbeisplasser for at det skal være effektivt. Derfor glemmer mange seg bort i kundekontakten. 

Anonymkode: 95fb7...a2e

Skrevet

Det er iallefall viktig å gi ros når folk prater god norsk. Jeg har gjort det til vane å alltid kommentere hvor flinke i norsk f.eks. Folk med minoritetsbakgrunn er.

Anonymkode: ddaa3...898

Skrevet

Gjør de? Skulle ønske at alle disse danskene som jobber overalt heller kunne snakket engelsk til meg.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør de det. Er det fordi de tror personen er turist? Jeg har flere ganger sett at (de som jobber i butikker, restauranter osv...) snakker på engelsk til folk som kan snakke norsk. De fortsetter å snakke på engelsk selv om de hører at dem kan snakke bra norsk. Er det ikke litt uhøflig egentlig? Hva tenker dere?

Anonymkode: fa952...0b3

Jeg snakker engelsk til personer i Norge, hvis de:

- Ser uforstående ut, som om himmelen falt i hodet

- Ser ut som et soørsmålstegn

- Svarer ikke, er trege

Anonymkode: 31d83...0d7

Skrevet (endret)

Jeg har en kunde som snakker engelsk og bittelitt norsk, synes det er greiest å bare ta alt på engelsk for da forstår vi hverandre helt - og han liker å smalltalke. Jeg har hørt han snakke norsk til andre som svarer på norsk, så det kan jo hende de reagerer som deg? 

Og så snakker jeg gjerne engelsk til nestemann hvis jeg har hatt engelsktalende kunder, fort gjort! Prøver også engelsk hvis det ser ut som kunden ikke forstår meg, ikke svarer meg e.l. 

Endret av FantasDick
Skrivefeil
Skrevet

Kanskje de som jobber ikke er så flink i norsk?

Pleide å oppleve det omvendte når jeg jobbet ute jeg :fnise: jeg er norsk.. 

Norsk Kunde: *snakker på bergensk-engelsk*

Meg: *svarer på norsk* 

Norsk Kunde: *fortsetter på engelsk*

Meg: *svarer på norsk* 

O.s.v :fnise:

Anonymkode: e0688...541

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er iallefall viktig å gi ros når folk prater god norsk. Jeg har gjort det til vane å alltid kommentere hvor flinke i norsk f.eks. Folk med minoritetsbakgrunn er.

Anonymkode: ddaa3...898

Da må du være påpasselig med at det er innvandrere du snakker med, og ikke personer med minoritetsbakgrunn som er født i Norge.

Skrevet

Jeg skjønner ikke når folk snakker gebrokkent norsk. Jeg snakker alltid engelsk med de. Ellers kan jeg misforstå hva de sier.

Anonymkode: 8455d...3cf

Skrevet

I noen arbeidssteder så må man faktisk snakke engelsk. Husker jeg var ute på et burgersted (husker ikke hva det heter, men er nær aker brygge) og vennen min spurte hvorfor servitøren snakket engelsk selv om hun hørte vi snakker norsk. Hun sa det er del av jobben, og at siden nordmenn kan engelsk så er det like greit.

Anonymkode: 217ac...b91

Skrevet

Brainfart. Jeg snakker mest engelsk hjemme til samboeren min, og da hopper jeg fort over på engelsk ute også, med en gang det er noe usikkerhet knyttet til kommunikasjon. 

Anonymkode: 78c3a...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...