Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å dra til en moské og delta i gudstjenesten eller hva det nå heter når man ikke er muslim? Er moskéer i Norge adskilt etter kjønn, og i så fall hva er adskilt, bare bønnerommet? Er det i bønnerommet imanen snakker til menigheten, eller hvor er det, og er kjønnene adskilt der også?

Anonymkode: 1da32...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når det gjelder det første spørsmålet så er vel svaret ja. Resten vet jeg ikke. Denne informasjonen finner du kanskje på moskeens hjemmeside. De har sikkert forskjellige regler i forskjellige moskeer. Det er jo mange forskjellige typer islam, og mange forskjellige typer folk som styrer hver enkelt moské.

En gudstjeneste i en pinsemenighet er jo annerledes enn i en katolsk kjerke som igjen er annerledes enn i et luthersk bedehus.

Endret av Nicathv
Skrevet

Ok, finner ikke noe nettsted til de jeg tenker å besøke, men kan vel kanskje få noe informasjon om jeg drar dit. Er det vanligvis ikke lov å gå uten hijab der som kvinne? ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, finner ikke noe nettsted til de jeg tenker å besøke, men kan vel kanskje få noe informasjon om jeg drar dit. Er det vanligvis ikke lov å gå uten hijab der som kvinne? ts

Igjen så kommer det sikkert an på hvilken moské du skal til. Noen er mer konservative enn andre. Går du til en mer liberal moské er det sikkert andre kvinner som går uten skaut. Men inntrykket jeg har er at de fleste er ganske konservative i forhold til norske kirker, så du får sikkert en del rare blikk om du ikke har på deg skaut. Er det en konservativ moské så kan det være at de nekter deg adgang vil jeg anta.

Jeg er ikke muslim og ikke ekspert på norske moskeer. Hvis du skriver hvilken moské det er snakk om så ville det vært lettere å hjelpe deg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å dra til en moské og delta i gudstjenesten eller hva det nå heter når man ikke er muslim? Er moskéer i Norge adskilt etter kjønn, og i så fall hva er adskilt, bare bønnerommet? Er det i bønnerommet imanen snakker til menigheten, eller hvor er det, og er kjønnene adskilt der også?

I mange små "menigheter" holdes gudstjenesten på hva enn som er prestens morsmål. I de større moskeene(i Oslo f.eks) hvor folk fra ulike nasjonaliteter drar til, bruker presten norsk under prekenen. Bønn/preken foregår i et "stort" hovedlokale i moskeen hvor alle de besøkende befinner seg. 
Menn og kvinner har adskilte innganger/utganger. Kjønnene er også adskilt fra hverandre ifa. etasjer eller rom uten innsyn. Her brukes høytalere og lydsystem for å nå ut til det området der kvinnene befinner seg.
Kvinner må bruke hådeslør. Kort skjørt er ikke tillatt. Bukser bør også unngås. Man må ikke være troende for overvære gudstjenesten. Bønn ledet av presten er en del av preken.

Anonymkode: 4cca6...5fa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun fredagsbønnen at imamen holder fredags tale.

Enklelte store moskeer holder en form for fredags tale på norsk. Hvis det er det du ønsker å delta i er det bare å spørre.

Skrevet

Er homofile velkomne i moskeene?

Anonymkode: c2d9c...418

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er homofile velkomne i moskeene?

Anonymkode: c2d9c...418

Det står ikke noe plakat som forteller hvem kan gå inn eller ikke!

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

I mange små "menigheter" holdes gudstjenesten på hva enn som er prestens morsmål. I de større moskeene(i Oslo f.eks) hvor folk fra ulike nasjonaliteter drar til, bruker presten norsk under prekenen. Bønn/preken foregår i et "stort" hovedlokale i moskeen hvor alle de besøkende befinner seg. 
Menn og kvinner har adskilte innganger/utganger. Kjønnene er også adskilt fra hverandre ifa. etasjer eller rom uten innsyn. Her brukes høytalere og lydsystem for å nå ut til det området der kvinnene befinner seg.
Kvinner må bruke hådeslør. Kort skjørt er ikke tillatt. Bukser bør også unngås. Man må ikke være troende for overvære gudstjenesten. Bønn ledet av presten er en del av preken.

Anonymkode: 4cca6...5fa

Dette stemmer jo ikke nødvendigvis. Rabita skriver f.eks. dette om bekledning "Vi ber om at alle som besøker moskeen følger alminnelig skikk og bruk for påkledning i religiøse rom, men det er ikke nødvendig for kvinner å dekke hår og hode."

Det beste er nok å kontakte moskeen du ønsker å besøke direkte, de kan gi deg svar på de spørsmålene du måtte ha. De jeg kjenner til, har vært veldig åpne og velkommen. Og jeg har hatt mange gode diskusjoner med muslimer, i en vennskapelig tone, uten at jeg har blitt konvertitt av den grunn ;) 

Anonymkode: a6c7b...712

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke nødvendigvis. Rabita skriver f.eks. dette om bekledning "Vi ber om at alle som besøker moskeen følger alminnelig skikk og bruk for påkledning i religiøse rom, men det er ikke nødvendig for kvinner å dekke hår og hode."

Det beste er nok å kontakte moskeen du ønsker å besøke direkte, de kan gi deg svar på de spørsmålene du måtte ha. De jeg kjenner til, har vært veldig åpne og velkommen. Og jeg har hatt mange gode diskusjoner med muslimer, i en vennskapelig tone, uten at jeg har blitt konvertitt av den grunn ;) 

Anonymkode: a6c7b...712

Enig i det du skriver. Hijab er ikke pålagt for ikke muslimer. Kommer det en norsk kvinne til en moske uten hijab så er det ikke noe man kan gjøre med det. Men av ren folkeskikk så må man kle seg anstendig enten man er i en moske, kirke eller annet tilbedelseshus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...