Gå til innhold

Føler meg dum i forhold til andre noen ganger. Hvordan få opp interessen for å lære mer om verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ble jeg med på fest til et vennepar av meg og samboer. De er veldig intelligente mennesker, studerer medisin, leser bøker og følger med i politikken. Alle vennene deres som var invitert studerer også og virker som veldig smarte mennesker som vet litt om samfunnet og verden generelt. Og der er ikke jeg. I det hele tatt. Har aldri hengt så mye med mennesker som er interessert i sånt. Vel, ikke som jeg har visst om i alle fall.

Føler meg noen ganger så dum, som ikke verken er interessert eller klarer å plukke opp på sånt. Kan ingenting om politikk, i det hele tatt. Og for å være ærlig virker det ikke noe interessant å lære. Selv om jeg vet at det kan være viktig å vite litt, omså bare det generelle. Vi hadde en slags drikkelek der man må gjette navnet på en kjent person, så du må spørre deg fram. De valgte politikere og kjente personer jeg ALDRI en gang har hørt om, og alle visste hvem de var. Forutenom meg, og samboer, han slet litt også. :fnise:

Jeg følte meg fra en annen verden. Samtalene besto bare av utdannelse, politikk og andre samfunnsrelaterte saker. Og jeg fikk liksom ikke til å spørre, for jeg følte meg så dum. Spurte en gang hvem en av de kjente navnene var og alle ble sjokkert over at jeg ikke visste hvem det var. Kan snakke om samfunnsrelaterte ting hvis det er noe jeg brenner for, men som regel havner politikken og sånt ut. Har som regel ikke peiling. Og når jeg er på fest liker jeg ikke å snakke om "hverdagsting" og heller bare fokusere på å ha det gøy - ikke snakke om jobb og skole, men heller bli kjent på det personlige plan. Og slippe meg litt løs og danse. Ha det gøy...Er i alle fall det jeg er vant til. :)

Er jo ikke dum (har jo mine ting jeg er flink på og har kunnskap om), men tror det handler mer om interesser og at jeg kanskje bryr meg mer om andre ting. Humor er min ting, og jeg elsker å tulle. Liker å lage litt liv (er ikke en bråkete person, men liker å spre glede rundt meg). Underholdning er kanskje mer meg... Liker å synge, skrive, lage videoer, ta bilder, redigere, er interessert i film. Trene, gå tur, jobbe, lage mat. Liker å holde meg aktiv - praktiske jobber er det beste for meg. Jobber som kokk for øyeblikket og trives med det. Liker dyr og det kan jeg litt om. Og det generelle om kroppen. Gikk helse og oppvekst på vgs tidligere.

Men likevel, så føler jeg meg så dum når jeg ikke vet hvem NOEN snakker om og når jeg har 0 forståelse for samtaleemnet en gang. Kan ikke en gang tolke mange av de tingene de sier... Så jeg har litt lyst å utdanne meg selv litt. Hvordan kan det bli interessant? Hvor kan man lese, hva kan man se av klipp eller filmer/dokumentarer? Hva slags filmer er det man bør få meg seg av f.eks. klassikere?

Anonymkode: 57a9c...f0d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å se Dagsrevyen hver dag. Det er en enkel start. Les aviser, se varierte dokumentarer og Google deg fram til kunnskap.

Skrevet

Hør på Ekko på P2.

Anonymkode: 04d22...68b

Skrevet

Aftenpodden er en fin podcast som både er morsom og lærerik om norsk politikk

Skrevet

Jeg har mye kunnskaper innenfor naturvitenskap, men aner ingenting innenfor kultur og kunst. Kan noe politikk, men gidder aldri lære meg mange navn. Om du er i en gjeng der hovedinteressene går på det du kan minst om, så kan man raskt føle seg utenfor. 

Er jo kjipt om man overser 1-3 personer i det sosiale lag fordi de har litt andre hovedinteresser. Jeg hadde ikke insistert på å snakke om gaming en hel kveld om jeg visste 1-3 mennesker der ikke gamet. Synes igrunn det er uhøfelig og viser lav evne til å tilpasse seg andre mennesker. Hadde heller ikke ville spilt kunnskapsleker med naturvitenskap som tema om jeg var den eneste interessert i det. Synes at leker burde være inkluderende for alle som er tilstedet og synes igrunn de du var på besøk med har vært litt uhøflige og selvsentrerte når de hadde besøk av dere. Kanskje det er litt viktig for dem å føle at de kan mye, og imponere andre med sine kunnskaper? Kanskje de til og med liker å ha noen der som ikke vet så mye om de temaene så de kan føle seg smartere:P 

Politikk litt mer interessant når du begynner å forstå at det er et intrigespill, som en virkelighets hotel cæsar med mindre drama. Se House of Cards eller Borgen får å få en ide av hva jeg mener. Alt utad er et spill for velgerne, mens på innsiden foregår det byttehandler og dramaer mellom politikerne. Som når forbud mot pelsdyr vant frem, kan du være sikker på at det kun var et beleilig bytte av kampsak mellom partiene, enn at noen har glødene iver og interese for at kampsakene skal vinne. Det handler ene og alene om å profittere på personlig interesser, øke egen makt og rikdom. Selvsagt alltids noen unntak, men tror ikke du kommer langt i politikken om du ikke er kynisk som faen. 

Ellers, å lære seg samfunnsrelaterte saker er som regel veldig enkelt. Du kan alltids gå til nrk.no og se hvilke dokumentarer som ligger der. Om du har råd å abonnere på avis, velg deg en avis som virker ha bra kvalitet. Eller les vg.no, dagbaldet.no, nrk.no e24 osv. Nrk har også lokalavd for lokale nyheter i ditt område

Film og mat strålende interesser og noe du kan fordype deg mer på. Spesielt om du er vert en gang og lager mat er det mulig du kan få tema inn på dine interesser også.

Anonymkode: 989e3...d9c

Skrevet
På 20/01/2018 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Så jeg har litt lyst å utdanne meg selv litt. Hvordan kan det bli interessant? Hvor kan man lese, hva kan man se av klipp eller filmer/dokumentarer? Hva slags filmer er det man bør få meg seg av f.eks. klassikere?

Anonymkode: 57a9c...f0d

Jeg mener ikke at det er kunnskapen du besitter som gjør deg interessant; det er mange som kan sitte og si selvfølgeligheter om politikk og sikkert høres smarte ut for outsidere, men er fullstendig uinteressante. Jeg er nok, i motsetning til deg, ts, svært, svært glad i å tilegne med kunnskap om hva som foregår i samfunnet, men også hva som har foregått osv. Men selv jeg havner stadig i situasjoner hvor jeg føler meg kunnskapsløs; det er ikke alle temaer som interesserer meg, og derfor har jeg heller ikke kunnskap om alle temaer. Da jeg var i begynnelsen av tjueårene syntes jeg det var flaut og prøvde å late som jeg likevel kunne ting, men snart fant jeg ut at det var like greit bare å være ærlig. Så om noen begynner å snakke om noe jeg ikke kan noe om, sier jeg det: "Du, sorry, det du sier nå, forstår jeg lite av, jeg kan ikke mye om samtidskunst(eller hva enn temaet er)". Folk tar det som regel fint, og jeg har ikke opplevd at noen ser ned på meg av den grunn. Det hender jeg får samme replikk tilbake, da jeg er mer enn normalt opptatt av en god del sære temaer. Og jeg ser ikke på noen som dumme eller uinteressante av den grunn, jeg forklarer enten kort interessen min eller går rett på å skifte tema.  

Gjest -Willow
Skrevet

Enig med @bortebra. Så er det jo greit å følge med i nyhetsbildet. Noe burde man følge med på, mens andre ting er for de som er interessert. Er du ikke interessert, nei, da er du ikke det. Lurer du på noe, ikke legg det fra deg - finn ut av det! Vi går alle rundt med muligheten til å få svar på det meste i lomma vår. Det tar ikke lang tid heller. Dyrk nysgjerrigheten din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...