Gå til innhold

Lønnsforskjell mellom kvinner og menn

Anbefalte innlegg

Gjest ewzp0xo3hlgove
Skrevet

Vi vet at kvinner i snitt tjener 86 % av hva menn gjør. SSB forklarer dette primært med at  kvinner velger yrker med lavere lønn enn menn, selv om kvinner er i flertall i høyere utdanning. Mitt spørsmål er:

Hvorfor fokuseres det ikke mer på å få kvinner til å velge lønnsomme utdanninger fremfor å klage på at menn tjener mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I Norge har vi lik lønn for likt arbeid, noe annet vil være strengt ulovlig.

At kvinner tjener mindre er et resultatet av at kvinner i snitt foretrekker deltidsjobber fremfor heltidsjobber. Menn søker i snitt mest etter fulltidsjobber, kvinner søker etter deltidsjobber.

Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn.

Menn liker å jobbe. I snitt jobber en mann 20-30minutter mer per dag enn ei kvinne.

Kvinner liker ikke overtidsarbeid så dette skygger de unna. Menn liker overtidsarbeid.

Kvinner søker jobber i offentlig sektor. Menn søker jobber i det private. Offentlig sektor kan ikke konkurrere med lønningsnivået til privat sektor. 

Lønnsgapet kan forklares i prioriteringer, menn prioriterer jobb mens kvinner prioriterer fritid 

Endret av WubWub
Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

I Norge har vi lik lønn for likt arbeid, noe annet vil være strengt ulovlig.

At kvinner tjener mindre er et resultatet av at kvinner i snitt foretrekker deltidsjobber fremfor heltidsjobber. Menn søker i snitt mest etter fulltidsjobber, kvinner søker etter deltidsjobber.

Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn.

Menn liker å jobbe. I snitt jobber en mann 20-30minutter mer per dag enn ei kvinne.

Kvinner liker ikke overtidsarbeid så dette skygger de unna. Menn liker overtidsarbeid.

Lønnsgapet kan forklares i prioriteringer, menn prioriterer jobb mens kvinner prioriterer fritid 

WubWub, du er inne på noe her - men bommer allikevel ganske kraftig. Du sier at "kvinner liker ikke overtidsarbeid, så dette skygger de unna". Det ser sikkert slik ut på overflaten, men du glemmer å stille spørsmålet "hvorfor skygger kvinner unna, og hvorfor tar menn oftere på seg overtidsarbeid?"

Hvis kvinnene er de som ender opp med å dra hjem for å passe bikkja og gå tur med ungene (eller... vent.... omvendt?) så sier det seg selv at hun må hjem, mens mannen kan fortsette å jobbe.

Det at kvinner har høyere sykefravær kan bety at det som regel er kvinnene som blir hjemme når det er syke barn i huset, eller at de går på høyere "gir" både hjemme og på jobb, og at de derfor har mindre margin å gå på når de blir syke.

Siste setningen din må du også stille spørsmål ved. Hvis mennene ALLTID prioriterer jobb, så må kvinnene ALLTID prioritere barna og hunden og huset (det du tydeligvis vil kalle "fritid".

Sååå jaaaa, mon tro hvorfor kvinner velger deltidsjobber når de allerede har en jobb på hjemmebane... Menn skryter av at de jobber fullt, og ser ikke at kvinnene jobber fullt på to arenaer istedenfor én.

Det er ikke mye å skrive hjem om, med andre ord.

Anonymkode: b697a...5a2

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

WubWub, du er inne på noe her - men bommer allikevel ganske kraftig. Du sier at "kvinner liker ikke overtidsarbeid, så dette skygger de unna". Det ser sikkert slik ut på overflaten, men du glemmer å stille spørsmålet "hvorfor skygger kvinner unna, og hvorfor tar menn oftere på seg overtidsarbeid?"

Hvis kvinnene er de som ender opp med å dra hjem for å passe bikkja og gå tur med ungene (eller... vent.... omvendt?) så sier det seg selv at hun må hjem, mens mannen kan fortsette å jobbe.

Det at kvinner har høyere sykefravær kan bety at det som regel er kvinnene som blir hjemme når det er syke barn i huset, eller at de går på høyere "gir" både hjemme og på jobb, og at de derfor har mindre margin å gå på når de blir syke.

Siste setningen din må du også stille spørsmål ved. Hvis mennene ALLTID prioriterer jobb, så må kvinnene ALLTID prioritere barna og hunden og huset (det du tydeligvis vil kalle "fritid".

Sååå jaaaa, mon tro hvorfor kvinner velger deltidsjobber når de allerede har en jobb på hjemmebane... Menn skryter av at de jobber fullt, og ser ikke at kvinnene jobber fullt på to arenaer istedenfor én.

Det er ikke mye å skrive hjem om, med andre ord.

Anonymkode: b697a...5a2

Det jeg viste til var ikke en personlig mening, men et resultat av en studie utført av ei KVINNELIG lektor. 

Ellers så bærer resten av innlegget ditt preg av personlige antagelser, spekulasjon og følerier som ikke nødvendigvis er oppbacket av konkrete forskningsrapporter. 

Skrevet
28 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Vi vet at kvinner i snitt tjener 86 % av hva menn gjør. SSB forklarer dette primært med at  kvinner velger yrker med lavere lønn enn menn, selv om kvinner er i flertall i høyere utdanning. Mitt spørsmål er:

Hvorfor fokuseres det ikke mer på å få kvinner til å velge lønnsomme utdanninger fremfor å klage på at menn tjener mer?

Istedenfor å få kvinner til å velge lønnsomme utdanninger, bør såkalte kvinneyrker få høyere status og derav høyere lønn. Hvordan skulle verden gått rundt om ingen kvinner skulle bli sykepleiere og liknende? Mange kvinneyrker er VIKTIGE yrker, og bør lønnes i samsvar med jobben som utføres. 

Anonymkode: 46d58...3ab

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å få kvinner til å velge lønnsomme utdanninger, bør såkalte kvinneyrker få høyere status og derav høyere lønn. Hvordan skulle verden gått rundt om ingen kvinner skulle bli sykepleiere og liknende? Mange kvinneyrker er VIKTIGE yrker, og bør lønnes i samsvar med jobben som utføres. 

hva mener du med kvinneyrker? 

Skrevet

hva mener du med kvinneyrker? 

Typiske omsorgsyrker som kvinner gjerne utdanner seg til. Sykepleier, hjelpepleier, barnehagelærer.... 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Typiske omsorgsyrker som kvinner gjerne utdanner seg til. Sykepleier, hjelpepleier, barnehagelærer.... 

det er ikke kvinneyrker. hvorfor inndeler du yrker etter fordommene dine? 

Skrevet

Hva er det egentlig du ikke forstår? Jeg skrev såkalte kvinneyrker. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig du ikke forstår? Jeg skrev såkalte kvinneyrker. 

Jeg forstår så altfor godt det du viser til ; kjønnsdiskriminering. 

Hva er "manneyrker" da? Er kvinner som jobber på oljeplattform maskuline tenker du? Eller forskere? er de maskuline?

Syntes det er ganske sløvt og diskriminerende å inndele yrker etter kjønn.

Hva med tannlegeyrket da? For 50 år siden var 100% av alle tannleger menn, idag er 95% av alle tannlegestudenter kvinner. 

Må bli litt surr i hodet ditt i takt med kjønnsendringer i samfunnet og yrker? Hva med en mannlig sykepleier, er han feminin tenker du? Jeg kjenner en mannlig sykepleier og han er det mest maskuline mennesket jeg vet om. 

Fordommer og generaliseringer er stort sett en veldig stor uting!

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de skal få høyere status må det være mulig å utmerke seg, og de må helst også privatiseres, slik at karrierejagende menn kan få statusen de så gjerne vil ha. Det er vanskelig i et yrke som egentlig bare er et støtteyrke for et annet (leger), og der de fleste gjør omtrent det samme.

Anonymkode: a1020...aca

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men alle disse kvinneyrkene er offentlige og om alle disse skulle gått opp i lønn ville Norge gått konkurs.

Anonymkode: 84406...c66

Gjest ewzp0xo3hlgove
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsnivået i de ulike sektorene blir bestemt av markedet. Grunnen til at f.eks informatiker tjener mer enn en sykepleier handler om tilbud og etterspørselen i disse bransjene.

Hvordan skulle verden gått hvis vi ikke hadde informatikere, fysikere, osv? Det er ikke gitt at sykepleiere er viktigere enn alle andre...

Skrevet
5 minutter siden, WubWub said:

Du bare kverulerer, og det er ikke nyttig. Alle skjønner at man med kvinneyrker mener yrker der en stor majoritet er kvinner.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bare kverulerer, og det er ikke nyttig. Alle skjønner at man med kvinneyrker mener yrker der en stor majoritet er kvinner.

Nei jeg skjønner ikke denne diskrimineringen. 

Psykolog yrket var fullstendig dominert av menn helt opp til dags dato, nå holder yrket på å bli kvinne dominert.

Det finnes ingen "kvinneyrker" eller "manneyrker". Det er trist og leit at folk prøver skape forskjeller i samfunnet.

Går vi 10 år tilbake i tid så ville du kanskje sagt at psykolog yrket var et manneyrke, idag ville du sagt at det er et kvinneyrke.

Ser du ikke selv hvor ulogisk og tåpelig det blir med slike generaliseringer? Vil du si til en gutt som studerer for å bli psykolog at dette faget er et kvinneyrket? Herre min hatt hvor blir det av den sunne fornuften

Gjest ewzp0xo3hlgove
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Nei jeg skjønner ikke denne diskrimineringen. 

Psykolog yrket var fullstendig dominert av menn helt opp til dags dato, nå holder yrket på å bli kvinne dominert.

Det finnes ingen "kvinneyrker" eller "manneyrker". Det er trist og leit at folk prøver skape forskjeller i samfunnet.

Går vi 10 år tilbake i tid så ville du kanskje sagt at psykolog yrket var et manneyrke, idag ville du sagt at det er et kvinneyrke.

Ser du ikke selv hvor ulogisk og tåpelig det blir med slike generaliseringer? Vil du si til en gutt som studerer for å bli psykolog at dette faget er et kvinneyrket? Herre min hatt hvor blir det av den sunne fornuften

I denne konteksten er det vel ganske klart at "kvinneyrker" betyr yrker som er dominert av kvinner? Tviler på at det menes at menn ikke er i stand til å utføre yrket?

Skrevet
52 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

vet ikke hvor vesentlig dette er i forhold til gjennomsnittslønn, men langt  mere menn som blir entreprenører. F.eks. at man starter egne selskap innen bygg og anlegg og selskaper i  det store og det hele. Dette er helst folk som ikke har høyere utdanning men mange av disse kan gjerne ta ut høye lønninger til seg selv.

Selv har jeg tatt høyere utdanning og sier meg fornøyd med middels lønn. Når jeg selv velger å være fornyd med et sikkert yrke der jeg kan gå hjem og ha fritid, så kan ikke jeg sitte og klage på for lite lønn når jeg alltids heller kunne blitt advokat, lege, grunder dersom det å samle mest mulig penger hadde vært mitt mål med livet. Det er ingen som hindrer kvinner i å velge høytlønnede yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...