AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Jeg har lyst til å få en bedre kropp til sommeren. Jeg veier 68kg ca og vil gjerne gå ned 4-6 kg og få mer muskler. Kan jeg klare det ved å trene styrke 3 ganger i uken og eventuelt jogge en dag? Og prøve å spise mindre søtt og usunn mat. Vil jeg gå ned i vekt da? Eller må jeg legge om kosten helt? Jeg spiser ganske mye grønnsaker og føler jeg spiser ganske sunt i hverdagen men ikke alltid i helgene Anonymkode: 81e78...91e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å få en bedre kropp til sommeren. Jeg veier 68kg ca og vil gjerne gå ned 4-6 kg og få mer muskler. Kan jeg klare det ved å trene styrke 3 ganger i uken og eventuelt jogge en dag? Og prøve å spise mindre søtt og usunn mat. Vil jeg gå ned i vekt da? Eller må jeg legge om kosten helt? Jeg spiser ganske mye grønnsaker og føler jeg spiser ganske sunt i hverdagen men ikke alltid i helgene Anonymkode: 81e78...91e Om du skal ned i vekt betyr kostholdet 80 %. De siste 20 % er trening. Så du må nok gjøre størst endring i kosten. Anonymkode: 2d5c8...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Jeg hadde en periode der jeg gikk ganske mye ned i vekt. Ble veldig fornøyd. La ikke om hele kostholdet, bare kuttet sukker ned til det minimale og trente langt mer. Tenker å gjøre det samme nå for å bli sommerklar! Har noen måneder på meg, heldigvis. Bedre å starte i januar-februar enn i mai. Mange sier at kostholdet utgjør størsteparten av vektnedgangen, men det kommer helt an på. Hvis kostholdet ditt er ganske greit fra før, og du spiser relativt sunt, kan du komme langt med å bare bevege mer på deg + kutte litt søtsaker og snacks. Men som regel endres synet på mat seg ganske automatisk når man blir flinkere å trene... det er ikke like givende å proppe seg full av usunne greier i helgene lenger, når man vet hvor mye innsats det ligger i en treningsøkt. Viktig å kose seg innimellom da! Jeg pleier å holde det til spesielle anledninger (eks venninnegjengen møtes, date med kjæresten, bursdager, besøk, etc). Anonymkode: 68fca...767 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en periode der jeg gikk ganske mye ned i vekt. Ble veldig fornøyd. La ikke om hele kostholdet, bare kuttet sukker ned til det minimale og trente langt mer. Tenker å gjøre det samme nå for å bli sommerklar! Har noen måneder på meg, heldigvis. Bedre å starte i januar-februar enn i mai. Mange sier at kostholdet utgjør størsteparten av vektnedgangen, men det kommer helt an på. Hvis kostholdet ditt er ganske greit fra før, og du spiser relativt sunt, kan du komme langt med å bare bevege mer på deg + kutte litt søtsaker og snacks. Men som regel endres synet på mat seg ganske automatisk når man blir flinkere å trene... det er ikke like givende å proppe seg full av usunne greier i helgene lenger, når man vet hvor mye innsats det ligger i en treningsøkt. Viktig å kose seg innimellom da! Jeg pleier å holde det til spesielle anledninger (eks venninnegjengen møtes, date med kjæresten, bursdager, besøk, etc). Anonymkode: 68fca...767 Jeg tror nok jeg er litt som deg fordi for et par år siden begynte jeg å trene litt mer og da gikk jeg ned noen kg. Jeg endret ikke kostholdet mitt noe så jeg tror nok jeg kommer til å gå ned litt nå også og få bedre resultater nå som jeg vet mer om trening og er mer bevisst på hva jeg spiser. Takk for svar! Anonymkode: 81e78...91e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 For meg er trening alt. Så lenge jeg er aktiv gjennom uken regulerer resten seg selv. Typen aktivitet er mindre viktig. Så lenge du gjør noe du liker og klarer å holde på med over tid, og så lenge du presser deg og føler deg godt sliten etter en økt. Så jeg blir veldig skeptisk hver gang noen argumenterer for at kostholdet er alt. Rent matematisk, absolutt, ja. Men det er mange effekter man glemmer om man kun regner kalorier inn og kalorier ut. I stedet for å argumentere opp og ned - Hvor mange overvektige som trener hardt 3-4 ganger i uka kjenner du, eller har du hørt om? Anonymkode: 6d0f0...db0
Hjertefisk Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Her har du en skikkelig bra artikkel om temaet. http://physiqonomics.com/fat-loss/ Siden du allerede spiser sundt så trenger du nok ikke legge om kostholdet. Det eneste du bør tenke på er å få i deg nok proteiner (burde være en smal sak med mindre du har et vegansk kosthold). Samt at du spiser færre kalorier enn du forbrenner. Simple as that! Du har ikke så mange kilo du skal kvitte deg med. Dessverre er de siste kiloene de vanskeligste å kvitte seg med. Så da kan det være greit å holde oversikt over kcal inn/kcal ut via en app som f.eks myfitnesspal. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 36 minutter siden, Hypnosee skrev: Her har du en skikkelig bra artikkel om temaet. http://physiqonomics.com/fat-loss/ Siden du allerede spiser sundt så trenger du nok ikke legge om kostholdet. Det eneste du bør tenke på er å få i deg nok proteiner (burde være en smal sak med mindre du har et vegansk kosthold). Samt at du spiser færre kalorier enn du forbrenner. Simple as that! Du har ikke så mange kilo du skal kvitte deg med. Dessverre er de siste kiloene de vanskeligste å kvitte seg med. Så da kan det være greit å holde oversikt over kcal inn/kcal ut via en app som f.eks myfitnesspal. Lykke til Takk for svar! Krysser fingrene for at jeg får det til Anonymkode: 81e78...91e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå