AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Vi hører jo hele tiden at vi skal være så heldige for at vi har gratis universitet i Norge... Men de fleste land i Europa har jo dette så det er ikke noe spesielt for Norge. Vi får høre at vi er så heldige at vi har Lånekassa.. Men de fleste land i Europa har jo ulike støtteordninger for studenter som er minst like bra eller bedre. Vi skal ikke lenger til Danmark hvor de får en mye større andel stipend enn i Norge. Og i Norge er det så høye leveomkostninger at Lånekasselånet de fleste sitter igjen med er meget stort og tar flere tiår å betale tilbake. Dette er ikke tilfelle i like stor grad i mange andre land. Vi hører om at det i USA betaler de store mengder med skolepenger og at vi er heldige som ikke må det. Men gjennomsnittsstudenten i USA sitter igjen med omkring 150 000- 200 000 kr igjen som lån (ihvertfall ifølge de kildene jeg fant). De fleste nordmenn som har tatt en lengre grad sitter fort igjen med ihvertfall 300 000! Hvordan er da det Norske utdanningsystemet lissom bedre? Norge er også et av de landene det lønner seg minst å ta lang utdanning iforhold til lønn. Kan være jeg tar helt feil og har misforstått noe her, derfor spør jeg andre som kanskje har mer erfaring og peiling: Er Norge langt fra best på utdanning? Anonymkode: 44791...22e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Mye av det du skriver stemmer ikke. Anonymkode: 29b19...17b 18
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Du har misforstått. Det er skolepenger på flere universitet i utlandet, men som norsk student får du lån fra lånekassen til å dekke mye av det om du kommer inn. Dog kan valutaen endre seg slik at det lånekassen betaler ut ikke strekker til, et par år siden det var en sak om det i media, der pundet steg så mye ifh kronen at det skapte trøbbel for studenter i storbrittania. Mange steder er det også slik at de beste universitetene er private, og de koster betydelig mer enn de offentlige. Alle land i Europa har ikke støtteordninger til sine studenter nei, og de har heller ikke de fordelene som er med lånekassen der du kan få gjeld slettet ved dødsfall eller sykdom. Hvis du har stort lån i Norge og dør så slipper arvingene dine å bli gjeldsslaver av den grunn, slik er det ikke alle steder. I USA sparer foreldre fra ungene er født for å ha råd til å gi dem høyere utdanning, det finnes låneordninger, men med årsavgifter på 20 000 -50 000 dollar for et skoleår vil de som ikke får økonomisk støtte fra familien fort sitte igjen med flere hundre tusen dollar i studielån, ikke kroner som du har skrevet. Studerer du f.eks medisin i USA med fullfinansiering gjennom studielån har du fort en million-halvannen kr i gjeld når du er ferdig. Det er en grunn til at folk kjemper om scholarships gjennom idrett og akademiske prestasjoner, det kan bety forskjellen på god utdanning og ingen utdanning. Det er nok mange land som er like bra som Norge på utdanning, men vi er i verdenstoppen på å gi alle uansett bakgrunn lik mulighet til å studere. Det er ikke foreldrenes nettverk og lønn som bestemmer om du kommer inn på en utdanning eller har råd til å gå der. Lånekassen ble opprettet for å gi alle en lik sjanse, sammen med diverse rabatter som gir økonomiske fordeler til studenter de årene inntekten er mindre. Du har nok et veldig forvridd syn på hvordan utdanningen i den store verden fungerer, det er en grunn til at mange fattige aldri får skolegang. Anonymkode: 19ed8...766 15
Chiyo Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 I USA er det kjempe dyrt å studere! No joke. Det er det mange studenter som blir lurt med dårlige studentlån, fordi de har ikke den ordningen som vi har i Norge. Voksne mennesker sliter med å betale rentene på lånet sitt i tillegg til selve lånet. Men mange kan få stipend og legater som vi i Norge ikke har tilgang til. Jeg har en venninne som tok hele utdanningen sin ved universitet i Missisippi (som er ganske bra) helt gratis fordi hun var en flink student og fikk et stipend. Husleie tjente hun ved å kjøpe brukt ting og selge det videre på Ebay, men mange studenter har opp til tre jobber for å tjene nok penger. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 Du nevner Danmark, da nevner jeg England. Å studere blir et stadig vanskeligere oppnåelig gode, og er snart bare en mulighet for de med velstående familie. Datteren min er på utveksling der nå, og dette er den store snakkisen på skolen hennes. Mange som sier de ikke har råd pga høye skolepenger. Anonymkode: ffdc6...cf6 6
Chiyo Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du nevner Danmark, da nevner jeg England. Å studere blir et stadig vanskeligere oppnåelig gode, og er snart bare en mulighet for de med velstående familie. Datteren min er på utveksling der nå, og dette er den store snakkisen på skolen hennes. Mange som sier de ikke har råd pga høye skolepenger. Anonymkode: ffdc6...cf6 Jeg studerte i England da de gjorde det dyrere. Jeg måtte betale 9990 pund i året fordi jeg var fra Norge, selv om nordmenn egentlig skal betale det samme som EU studenter gjennom EØS avtalen. Den gang kostet studier rundt 3500 pund i året for UK og EU studenter, men mens jeg var der gjorde de det dyrere slik at alle som begynte etter meg måtte betale rundt 7000 i året. 1
Chiyo Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 TS på NRK kan du se denne dokumentaren. Når utdanning blir en vare. Jeg syntes den var ganske bra, og jeg vil anbefale den til alle som er interessert i utdanning og hvordan man gjør det til et produkt i dagens samfunn. https://tv.nrk.no/program/koid28004115/naar-utdanning-blir-en-vare 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 Typisk nordmenn, tror at folk i andre land har det omtrent like godt som oss. Det har de faktisk ikke. Også sammenliknet med Sverige og Danmark har vi mange fordeler mtp utdanning, trygdeytelser, pensjon, ferier, permisjon osv. Anonymkode: 42632...fe3 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk nordmenn, tror at folk i andre land har det omtrent like godt som oss. Det har de faktisk ikke. Også sammenliknet med Sverige og Danmark har vi mange fordeler mtp utdanning, trygdeytelser, pensjon, ferier, permisjon osv. Anonymkode: 42632...fe3 Virkelig? Jeg har heller inntrykket av at nordmenn har blitt skikkelig selv godt og tror de er bedre enn alle andre fordi vi har alle disse tingene. Men det betyr ikke at vi ikke har det like bra. Når jeg begynte å studere i utlandet ble jeg bedt om å komme på helsesjekk slik at de kunne tilby meg vaksiner jeg ikke hadde tatt. Anonymkode: ac917...0fb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 1 hour ago, Tha_M34 said: I USA, derimot, har de ikke et slikt tilbud og de som ønsker å ta mastergrad eller Ph.D., må ty til massive lån med høye renter, som heller ikke er å anbefale, eller være blant det mindretallet av heldige som blir sponset av universitetet. Men igjen, ikke nødvendigvis av det universitetet som de kom inn på, men av det universitetet som er villig til å betale for dem. At rentene på studielån i USA kan være velldig høye er sikkert og visst; fikk høre at en av de amerikanske jeg møtte da jeg var på utveksling i USA hadde 17% rente på lånet sitt... og han hadde gått 4 år for bachelor + 3 år law school (han var midt i law school da jeg møtte ham). Anonymkode: b9052...a59 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 Ok, så forklar meg gjerne hvorfor min venninne som er fra USA og sitter i over 800.000 kr i gjeld etter bacheloren fra University of Washingon? Hun betalte 15-17.000 $/ 141.000 kr PER semester. De må kjempe om å få støttestipend hvis de presterer bra, og det er veldig vanskelig å få det. De har ikke et system lignende som lånekassen, de låner fra private banker og i tillegg så blir ikke gjelden slettet hvis studenten dør, da er det familien som tar ansvaret. Lånekassen kan til og med omgjøre 40% av lånet til stipend hvis man består alle fagene og er borteboer, så ville sakt de er mye mer fleksibel. Anonymkode: f03e8...b22 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #13 Skrevet 20. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Ok, så forklar meg gjerne hvorfor min venninne som er fra USA og sitter i over 800.000 kr i gjeld etter bacheloren fra University of Washingon? Hun betalte 15-17.000 $/ 141.000 kr PER semester. De må kjempe om å få støttestipend hvis de presterer bra, og det er veldig vanskelig å få det. De har ikke et system lignende som lånekassen, de låner fra private banker og i tillegg så blir ikke gjelden slettet hvis studenten dør, da er det familien som tar ansvaret. Lånekassen kan til og med omgjøre 40% av lånet til stipend hvis man består alle fagene og er borteboer, så ville sakt de er mye mer fleksibel. Anonymkode: f03e8...b22 Washington*. I tillegg har lånekassen mange regler som kan også redusere lånet, feks de som studerer lærerutdanning kan få 50.000 kr i gjeld slettet om de fullfører i nominert tid. Jeg vet ikke hvordan det fungerer i andre skandinaviske land, men jeg har mange venner fra Europa som faktisk må også låne fra private banker og for å finansiere sine egne studier. Det blir drøyt å hevde alle i europa har samme system som lånekassen Anonymkode: f03e8...b22 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 Noen andre som tenker troll for dette er jo bare helt feil! Anonymkode: 6616a...629
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 14 timer siden, Chiyo skrev: Jeg studerte i England da de gjorde det dyrere. Jeg måtte betale 9990 pund i året fordi jeg var fra Norge, selv om nordmenn egentlig skal betale det samme som EU studenter gjennom EØS avtalen. Den gang kostet studier rundt 3500 pund i året for UK og EU studenter, men mens jeg var der gjorde de det dyrere slik at alle som begynte etter meg måtte betale rundt 7000 i året. I dag ligger det på nærmere 17.000 pund i året. Kommer litt an på skolen, men det gjelder på flere universiteter i London. Anonymkode: 57f95...d57
Chiyo Skrevet 21. januar 2018 #16 Skrevet 21. januar 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag ligger det på nærmere 17.000 pund i året. Kommer litt an på skolen, men det gjelder på flere universiteter i London. Anonymkode: 57f95...d57 Jeg gikk på University of Essex. Det er ganske bra selv om det ikke er i samme liga som Oxford eller Cambridge, men der er det 9200 for UK/EU og 14000 for overseas studenter. Da jeg gikk der betalte jeg 9900 som overseas student, så det har jo blitt MYE dyrere. Jeg ser at på Oxford og Cambridge så må man betale tuition fees som er over 16.000 (Cambridge over 20.000), i tillegg til at man må betale en College fee som er fra ca. 7.000-10.000. De har altså da funnet enda en måte å få mer penger på! "Each college charges a fee that is separate from, and in addition to, the University tuition fee. This college fee covers academic facilities and other services that are provided by your college, it does not include accommodation or meals." Endret 21. januar 2018 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #17 Skrevet 21. januar 2018 3 timer siden, Chiyo skrev: Jeg gikk på University of Essex. Det er ganske bra selv om det ikke er i samme liga som Oxford eller Cambridge, men der er det 9200 for UK/EU og 14000 for overseas studenter. Da jeg gikk der betalte jeg 9900 som overseas student, så det har jo blitt MYE dyrere. Jeg ser at på Oxford og Cambridge så må man betale tuition fees som er over 16.000 (Cambridge over 20.000), i tillegg til at man må betale en College fee som er fra ca. 7.000-10.000. De har altså da funnet enda en måte å få mer penger på! "Each college charges a fee that is separate from, and in addition to, the University tuition fee. This college fee covers academic facilities and other services that are provided by your college, it does not include accommodation or meals." Det er jo helt vilt!! Anonymkode: 57f95...d57
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #19 Skrevet 21. januar 2018 On 1/20/2018 at 7:31 AM, AnonymBruker said: Vi hører jo hele tiden at vi skal være så heldige for at vi har gratis universitet i Norge... Men de fleste land i Europa har jo dette så det er ikke noe spesielt for Norge. Vi får høre at vi er så heldige at vi har Lånekassa.. Men de fleste land i Europa har jo ulike støtteordninger for studenter som er minst like bra eller bedre. Vi skal ikke lenger til Danmark hvor de får en mye større andel stipend enn i Norge. Og i Norge er det så høye leveomkostninger at Lånekasselånet de fleste sitter igjen med er meget stort og tar flere tiår å betale tilbake. Dette er ikke tilfelle i like stor grad i mange andre land. Vi hører om at det i USA betaler de store mengder med skolepenger og at vi er heldige som ikke må det. Men gjennomsnittsstudenten i USA sitter igjen med omkring 150 000- 200 000 kr igjen som lån (ihvertfall ifølge de kildene jeg fant). De fleste nordmenn som har tatt en lengre grad sitter fort igjen med ihvertfall 300 000! Hvordan er da det Norske utdanningsystemet lissom bedre? Norge er også et av de landene det lønner seg minst å ta lang utdanning iforhold til lønn. Kan være jeg tar helt feil og har misforstått noe her, derfor spør jeg andre som kanskje har mer erfaring og peiling: Er Norge langt fra best på utdanning? Anonymkode: 44791...22e On 1/20/2018 at 9:05 AM, AnonymBruker said: Virkelig? Jeg har heller inntrykket av at nordmenn har blitt skikkelig selv godt og tror de er bedre enn alle andre fordi vi har alle disse tingene. Men det betyr ikke at vi ikke har det like bra. Når jeg begynte å studere i utlandet ble jeg bedt om å komme på helsesjekk slik at de kunne tilby meg vaksiner jeg ikke hadde tatt. Anonymkode: ac917...0fb Dere får stemme FRP, så blir nok de norske støtteordningene like gode som i andre land Er vel intet land i verden der folk driver tar 2-3 bachelorgrader bare fordi de ikke klarte bestemme seg første gang, eller ikke likte yrket sitt så godt. Det er jo helt horribelt hvor gode støtteordningene er. Anonymkode: b2bcb...b6b
Chiyo Skrevet 21. januar 2018 #20 Skrevet 21. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får stemme FRP, så blir nok de norske støtteordningene like gode som i andre land Er vel intet land i verden der folk driver tar 2-3 bachelorgrader bare fordi de ikke klarte bestemme seg første gang, eller ikke likte yrket sitt så godt. Det er jo helt horribelt hvor gode støtteordningene er. Anonymkode: b2bcb...b6b Ja, huff. Tenk å ha et land hvor fattige og rike har like muligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå