AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Da jeg gikk på barneskolen hadde jeg en lærer gjennom 6 år. Jeg fikk også en diagnose på barneskolen, og slike ting er svært taushetsbelagte. Nå nylig fant jeg ut at han hadde sagt til både kona og dattera si (som er mi venninne) at JEG hadde akuratt den og den diagnosen. Synes det var veldig spesielt. Diagnosen har nå blitt fjernet, men for et år siden snakket jeg med denne venninna mi. Jeg spurte henne om hun hadde hørt noe om at jeg hadde en diagnose, og hun sa ja. Jeg sa aldri navnet på diagnosen, men spurte henne hvem som hadde sagt det. Hun kunne ikke si det. Jeg spurte om det var faren hennes, men hun sa at hun ikke ville si hvem det var som hadde sagt det. Denne uka (diagnosen ble fjernet på mandag) satt jeg i bilen med venninna mi og hennes mor. Og venninna mi utbryter: Vet du at ****** har blitt fri fra diagnosen? (Og nevnte dens navn). Mora gikk helt i skyene og gratulerte meg for å være fri fra noe som hadde vært en stor del av livet mitt. Jeg satt igjen og tenkte, "hvordan i huleste har du fått vite det?". Idag spurte jeg venninna mi, hvem var det som sa det til deg? Og hvordan visste din mor det? Hun svarte at faren hadde sagt det til begge. Det er jo langt over streken når det kommer til taushetsplikten. Nå har jeg ikke diagnosen lenger, så ingen big deal, men synes det var særdeles spesielt. Hva tenker dere? Anonymkode: d84e5...64f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Absolutt ikke greit Anonymkode: f3406...705 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Jeg tenker at det sannsynligvis ikke er faren hennes som har sagt det, men at ordet har gått via via via. Om du har hatt en venninde en gang som har visst om det kan hun ha sagt det så har den sagt det videre og vipps har det gått hele runden og nådd denne datteren til lærern her. Anonymkode: 61a74...788 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det sannsynligvis ikke er faren hennes som har sagt det, men at ordet har gått via via via. Om du har hatt en venninde en gang som har visst om det kan hun ha sagt det så har den sagt det videre og vipps har det gått hele runden og nådd denne datteren til lærern her. Anonymkode: 61a74...788 Venninna mi sa selv at det var faren hennes som hadde fortalt henne det i en samtale... tillitsbrudd så det holder TS Anonymkode: d84e5...64f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 Greit nok at mennesker kan gjøre feil, men likevel. Det var drøyt. TS Anonymkode: d84e5...64f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Men det er jo ingen som har sagt at det var han som sa det til de. Det kunne jo ha vært foreldrene dine som sa det til foreldrene på den tiden, noe som gjorde at kona hans fikk vite det gjennom private samtaler. Anonymkode: 8eac6...42d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ingen som har sagt at det var han som sa det til de. Det kunne jo ha vært foreldrene dine som sa det til foreldrene på den tiden, noe som gjorde at kona hans fikk vite det gjennom private samtaler. Anonymkode: 8eac6...42d Jo, venninna mi fortalte meg igår at det var faren hennes (som var min lærer) som hadde fortalt henne det i en samtale. Jeg sa til henne at det var tydelig brudd på taushetsplikten, og hun svarte, "Ja, jeg vet, men vi er bare mennesker og gjør feil" Synes det var veldig spesielt... Ikke så tillitsvekkende akkurat Anonymkode: d84e5...64f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, venninna mi fortalte meg igår at det var faren hennes (som var min lærer) som hadde fortalt henne det i en samtale. Jeg sa til henne at det var tydelig brudd på taushetsplikten, og hun svarte, "Ja, jeg vet, men vi er bare mennesker og gjør feil" Synes det var veldig spesielt... Ikke så tillitsvekkende akkurat Anonymkode: d84e5...64f Mennesker gjør feil ja, men dette er jo en del av ansvaret han har som lærer. Bryte taushetsplikten er galt uansett, men jeg synes det er mye verre når du bryter den til bekjente av den det gjelder, enn om venninnen din hadde vært en totalt ukjent for deg, uten noen felles bekjente osv. Anonymkode: f3406...705 1
emilie123 Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 Min erfaring er at noen bryr seg overhodet ikke om taushetsplikten. Hvis det blir tatt opp, så får det dessuten liten eller ingen konsekvens for den som har brutt taushetsplikten. Mine opplevelser er fra helsevesenet. 1
emilie123 Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mennesker gjør feil ja, men dette er jo en del av ansvaret han har som lærer. Bryte taushetsplikten er galt uansett, men jeg synes det er mye verre når du bryter den til bekjente av den det gjelder, enn om venninnen din hadde vært en totalt ukjent for deg, uten noen felles bekjente osv. Anonymkode: f3406...705 Det er jo ikke hun som har brutt taushetsplikten, men faren til hennes venninne. Det er jo ts som hadde diagnosen
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mennesker gjør feil ja, men dette er jo en del av ansvaret han har som lærer. Bryte taushetsplikten er galt uansett, men jeg synes det er mye verre når du bryter den til bekjente av den det gjelder, enn om venninnen din hadde vært en totalt ukjent for deg, uten noen felles bekjente osv. Anonymkode: f3406...705 Nettopp. Det handler om å ikke kunne identifisere personen det snakkes om. Å si navnet på en person som har en diagnose, når de i tillegg er bekjente til familien, er spesielt. TS Anonymkode: d84e5...64f 3
Minlillesky Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 Jeg hadde nok sagt noe sånt som; Nå vet jeg vet hvem jeg ikke lengre kan stole på. Det er skremmende at mennesker som arbeider i yrker som lærer osv, som har taushetsplikt, ikke klarer å holde den. Selv om det er lenge siden dette skjedde, så kommer jeg til å ta tak i det. Vet mennesker gjør feil, men å bryte taushetsplikten er faktisk lett å holde om man bryr seg om mennesker. Jeg hadde tatt det videre. Det er jo ikke greit, og det burde få konsekvenser.. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #13 Skrevet 20. januar 2018 Det er ikke sikkert du er den eneste han snakker om. Hvis du vil skåne andre for det bør du melde fra til skolen. Anonymkode: 9fbc0...724 1
Gjest Elseby13 Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 Du skal selvfølgelig sende et brev til rektor. Dette er IKKE greit. Brudd på taushetsplikt er faktisk grunnlag for oppsigelse på dagen.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 Hvordan vet en lærer fra barneskoletiden at du nettopp har fått tatt bort diagnosen? Anonymkode: 78f95...2e3 1
Gjest Raiu Skrevet 20. januar 2018 #16 Skrevet 20. januar 2018 Dette hadde jeg ikke godtatt. Men jeg ville kanskje tatt en liten prat med foreldrene dine først for å høre om de fortale om diagnosen. Det spørs jo såklart hva diagnosen er men hvis det var noe som kunne påvirke venninnen din når du overnattet osv så kan det være at de har sagt det til faren. Om det ikke er tilfelle og læreren har fortalt videre av egen vilje så garantert, ta det videre.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #17 Skrevet 21. januar 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet en lærer fra barneskoletiden at du nettopp har fått tatt bort diagnosen? Anonymkode: 78f95...2e3 TS her. Jeg sa det til venninna mi og ba henne si det til faren sin. Vi kjenner familien godt. Anonymkode: d84e5...64f 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #18 Skrevet 21. januar 2018 Jeg er svært glad i denne læreren, og hadde han i mange år på barneskolen. Å melde ifra eller anmelde, hadde lagt et kaos. Jeg tviler på at det er verdt det. Det hadde ødelagt vårt forhold, itillegg til forholdet jeg har til venninna mi. Jeg ville bare frem til at jeg synes det var utrolig spesielt at han sa det til dattera si. Det er ikke innafor i det heletatt. Anonymkode: d84e5...64f 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #20 Skrevet 21. januar 2018 Joa, dumt gjort av han. Men å lage masse styr ut av det er ikke nødvendig som du sier. Du kan godt si til han at du syns det var ubehagelig, og tipse om at han ikke burde gjøre sånt igjen, men at det ikke ødelegger noe mellom dere. Det må jo gå an å gi kritikk på en ordentlig måte . Så må man bare stole på at han tar til seg kritikken. Anonymkode: 05348...5ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå