Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vet dere om LL.B. (Bachelor of Laws)/ LL.M. (Master of Laws) fra Asia/Pakistan blir godkjent her i Norge?

Eventuelt hvor kan jeg finne mer informasjon om dette? 

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir selvfølgelig ikke godkjent. Du kan jo ikke en dritt om det norske rettssystemet og lovene her.

Anonymkode: 76e16...b85

Skrevet

Nå er det ikke sånn at du absolutt ikke kan få godkjent en jusutdannelse fra utlandet eller at du ikke kan praktisere som advokat i Norge med utdanning fra utlandet fordi lovene ulike, men det må være en utdanning som tilsvarer den norske. Ikke alle jusutdannelser er master i rettsvitenskap heller, finnes f.eks. master i sjørett. Kanskje kan du få deler godkjent som norske studiepoeng og må ta noen studiepoeng i Norge.

https://www.nokut.no/utdanning-fra-utlandet/

Det er nok lettere for studenter fra EØS-land. Kan ikke se for meg at Pakistan er spesielt populært hos NOKUT.

Anonymkode: 09a2d...adb

• Liker 1
Skrevet

En LL.M. er vel bare en ettårig mastergrad i juss. Jeg har en slik, men tok den som en del av mastergraden min i Norge. Så jeg gikk fire år i Norge + ett år med LL.M. i et annet land. Om en slik grad er kombinert med en bachelor så er det noe som kan bli godkjent i Norge, men det skal ganske mye til før det skjer. Har selv sett praktiserende advokater som kun har utenlandsk utdannelse, men de er absolutt i mindretall. Det er ikke enkelt å få godkjenning.

Anonymkode: 2f7d2...76a

Skrevet

Definitivt ikke, men du kan likevel sende epost til UDIR.

Anonymkode: f0253...797

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke sånn at du absolutt ikke kan få godkjent en jusutdannelse fra utlandet eller at du ikke kan praktisere som advokat i Norge med utdanning fra utlandet fordi lovene ulike, men det må være en utdanning som tilsvarer den norske. Ikke alle jusutdannelser er master i rettsvitenskap heller, finnes f.eks. master i sjørett. Kanskje kan du få deler godkjent som norske studiepoeng og må ta noen studiepoeng i Norge.

https://www.nokut.no/utdanning-fra-utlandet/

Det er nok lettere for studenter fra EØS-land. Kan ikke se for meg at Pakistan er spesielt populært hos NOKUT.

Anonymkode: 09a2d...adb

:fnise: 

Du har rett.

Anonymkode: f46e7...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...