Tanuki Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 Vi flyttet til Norge i fjor høst etter å ha bodd 8 år i utlandet. 3 åringen begynte i barnehage og alt har gått på skinner, han får masse skryt for å være bli, leken, har fått mange venner og har plukket opp norsk raskt. MEN, jeg har merket meg at det har vært flere bursdager, minst 3-4 de 2 siste månedene, har hørt andre foreldre snakke om selskapene i garderoben. Han har kun blitt invitert 1 gang, og det bekymrer meg litt. Jeg har null erfaring med norske barnehager og vet lite om hva som er vanlig ang invitering av venner.Han er yngst, eller en av de yngste, på sin avdeling, så lurer på om det er derfor han ikke blir invitert. Er det vanlig å invitere alle barna eller bare noen få? I den ene bursdagen han var i så var alle invitert, riktignok var det bare noen få som kom. Er dette noe jeg burde ta opp med ped. leder? Har ikke lyst til å lage en "sak" med mindre det er en grunn til det.
The Kitten Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Er det slik at han er den eneste som ikke blir invitert? Eller er det en større gruppe som heller ikke blir invitert? Blir de andre vennene hans invitert i hverandres bursdager, men ikke ham?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Det er vanlig å invitere barna som er på samme alder/i samme «gruppe» hvis det deles inn i mindre lekegrupper. I allefall i vår barnehage. Det er som regel 5-6-7 barn i barnebursdagene vi har vært i. Men barna våre går i en liten barnehage, vet ikke hvordan dette fungerer i store basebarnehager. Anonymkode: b5d0f...75a 6
Tanuki Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, The Kitten said: Er det slik at han er den eneste som ikke blir invitert? Eller er det en større gruppe som heller ikke blir invitert? Blir de andre vennene hans invitert i hverandres bursdager, men ikke ham? Litt usikker, men ja virker som de 4-5 han leker mest med blir bedt bort til andre.
Nemigirl Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 Her er det alder som gjelder som oftest. Man ber 2-åringene, 3-åringene, 4-åringene, 5-åringene o.s.v. Dersom noen feirer 4-års dag inviteres alle fra samme årskull + evt en eller to andre dersom dette er barn som bursdagsbarnet leker mye med. Har det vært flere bursdager for barn fra samme årskull som barnet deres ikke er invitert til ville jeg tatt det opp med barnehagen asap! 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 På avdelingen jeg jobber er det vanlig å invitere enten alle guttene eller alle jentene, avhengig av hvilket kjønn barnet har. For å inkludere alle. Så jeg syns dette bør taes opp med ped.leder. Anonymkode: 48696...a5a 1
Tanuki Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Nemigirl said: Her er det alder som gjelder som oftest. Man ber 2-åringene, 3-åringene, 4-åringene, 5-åringene o.s.v. Dersom noen feirer 4-års dag inviteres alle fra samme årskull + evt en eller to andre dersom dette er barn som bursdagsbarnet leker mye med. Har det vært flere bursdager for barn fra samme årskull som barnet deres ikke er invitert til ville jeg tatt det opp med barnehagen asap! Jeg vet bare at han, og muligens en til, er de eneste 3 åringene på avdelingen. Resten er 4+, og som sagt var alle på avdelingen invitert i den bursdagen vi var i. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til "situasjonen", personalet og ped. leder sier han har kommet godt inn i gruppe og er en populær lekekamerat, så syns det er merkelig om han blir utestengt med vilje.
Nemigirl Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 6 minutter siden, Tanuki skrev: Jeg vet bare at han, og muligens en til, er de eneste 3 åringene på avdelingen. Resten er 4+, og som sagt var alle på avdelingen invitert i den bursdagen vi var i. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til "situasjonen", personalet og ped. leder sier han har kommet godt inn i gruppe og er en populær lekekamerat, så syns det er merkelig om han blir utestengt med vilje. HAr den andre 3-åringen hatt bursdag enda da uten at barnet deres er invitert? Mange venter med barnebursdager til barnet er 4 år - har kun familiebursdager frem til 4-års alder. Helt ærlig høres det ikke veldig spesielt ut for meg så lenge barnet ble invitert da alle barna ble det. De andre har sikkert invitert ut fra alder/grupper - helt normalt. Jeg ville avventet. 11
Tanuki Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, Nemigirl said: HAr den andre 3-åringen hatt bursdag enda da uten at barnet deres er invitert? Mange venter med barnebursdager til barnet er 4 år - har kun familiebursdager frem til 4-års alder. Helt ærlig høres det ikke veldig spesielt ut for meg så lenge barnet ble invitert da alle barna ble det. De andre har sikkert invitert ut fra alder/grupper - helt normalt. Jeg ville avventet. Ok, som sagt, jeg har liten peiling. Jeg tenker jeg avventer situasjonen litt, og prøver å finne ut av hva som er vanlig her. Tror ikke nødvendigvis han blir utestengt med vilje, men at han kanskje er lett å overse som minst og ny.
Nemigirl Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, Tanuki skrev: Ok, som sagt, jeg har liten peiling. Jeg tenker jeg avventer situasjonen litt, og prøver å finne ut av hva som er vanlig her. Tror ikke nødvendigvis han blir utestengt med vilje, men at han kanskje er lett å overse som minst og ny. Som minst og ny vil han garantert bli ivaretatt Men jeg antar de bare ikke er kommet helt til de store bursdagsraidene enda. Slapp helt av - det kommer 3
Tanuki Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #11 Skrevet 20. januar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: På avdelingen jeg jobber er det vanlig å invitere enten alle guttene eller alle jentene, avhengig av hvilket kjønn barnet har. For å inkludere alle. Så jeg syns dette bør taes opp med ped.leder. Anonymkode: 48696...a5a Det var slike rutiner jeg hadde regnet med, tenker jeg i det minste hører med ped.leder om hvilke rutiner som er vanlig. 1
Zinatara Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 I de barnehagene mine barn har gått i har det vært vanlig å be alle av samme kjønn på samme alder. I ene avdelingen sønnen min gikk på var de mange gutter på min sønns alder og bare to gutter som var et år yngre. Da oppfordret barnehagen til at man inkluderte disse. Det var kun lov å legge invitasjoner på plassene til barna i barnehagen dersom man inviterte en naturlig gruppe. Ellers måtte man invitere privat. Dersom du syns ditt barn blir utelatt går det jo an å spørre personalet i barnehagen. Så kan jo det være noe man kan ta opp på et foreldremøte og oppfordre til å inkludere alle. 2
Chizue Skrevet 20. januar 2018 #13 Skrevet 20. januar 2018 Har du møtt foreldrene til barna? Altså samme kull som ditt barn? Det kan jo tenkes, at foreldrene tror dere er helt utenlandsk? Fremmedfrykt. For det vet jeg at skjer i enkelte barnehager hvor barn av utenlandsk opprinnelse ikke blir invitert; fordi foreldrene ikke vet noe bedre. Jobbet i en barnehage for noen år siden, hvor det var ett barn som aldri ble invitert, ble tatt opp på møte og en av foreldrene hvisket til meg. "Barnet er svart, vet ikke..Kulturforskjeller og sånt.." Hvor jeg snudde meg til personen og sa "Du har visst ikke møtt foreldrene til Johan du? Johan er adoptert, kom hit som spedbarn og er nå 4år. Eneste landet han kjenner til er Norge, eneste språket norsk." Kan jo hende det ikke er tilfellet hos dere. Forhåpentligvis er det bare fordi dere er helt nye Kunne jo vært hyggelig å ha en "play-date" med barna på gruppa og foreldre slik at dere kanskje blir en litt mer "sammensveiset" gjeng 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 I vår bhg begynner de fleste med barnebursdag siste året i barnehagen. Da er det mest vanlig å invitere de andre som går i "skoleklubben", altså de i samme årskull. De som begynner et år før inviterer gjerne alle av samme kjønn, men noen av de inviterer årskullet også. Det kan fint forklare hvorfor 3-åringen din ikke har blitt invitert. Anonymkode: 4a8fd...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 I vår barnehage begynner de med bursdagsbesøk når barna blir 4 år. Da inviteres alle som er født samme år.: Alle 4- åringene, alle 5 - åringene osv. Anonymkode: f0785...615 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #16 Skrevet 20. januar 2018 8 timer siden, Tanuki skrev: Jeg vet bare at han, og muligens en til, er de eneste 3 åringene på avdelingen. Resten er 4+, og som sagt var alle på avdelingen invitert i den bursdagen vi var i. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til "situasjonen", personalet og ped. leder sier han har kommet godt inn i gruppe og er en populær lekekamerat, så syns det er merkelig om han blir utestengt med vilje. Jeg er den første i storbarnsavd som har arrangert bursdag for 4åringen. Vi har blitt invitert i større barns bursdag når han begynte i samme avdeling- de inviterte hele avdelingen. Jeg inviterte også hele avdelingen, og spurte pedleder om om det var greit å invitere de jeg visste snarlig skulle på storbarns. Hun ønsket ikke det, fordi det var flere enn jeg trodde som skulle over på ulike tidspunkt- og dermed vanskelig å skille. Den ene jenta begynte bare 1 uke etter, og da «kunne jeg ikke» invitere. Sa ifra til foreldrene hva pedleder hadde sagt, i tilfelle de lurte på hvorfor de ikke ble invitert. I ditt tilfelle ville jeg spurt pedleder om hva som er vanlig praksis, kanskje de har aldersgrupper e.l. Jeg synes selv det er ugreit å utelate, men det var enkelt for meg å invitere 15 barn inkludert foreldre fordi barnehagen jo er gratis å låne i helger(vi har vinterbarn og kan ikke feire ute). Jeg personlig ville heller ikke invitert kun gutter fordi det bare er ei jente som alltid har vært med på alt, hun hadde blitt kjempelei seg. Er det jevnt mellom gutter/jenter synes jeg det er OK å invitere kun ett kjønn om man feirer hjemme. Om barnet mitt fremover ønsker seg kun utvalg av barn blir ikke det aktuelt. Alle eller ingen tenker jeg. Anonymkode: 580f2...4e0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #17 Skrevet 20. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vår bhg begynner de fleste med barnebursdag siste året i barnehagen. Da er det mest vanlig å invitere de andre som går i "skoleklubben", altså de i samme årskull. De som begynner et år før inviterer gjerne alle av samme kjønn, men noen av de inviterer årskullet også. Det kan fint forklare hvorfor 3-åringen din ikke har blitt invitert. Anonymkode: 4a8fd...9ee Det var det forresten noen og som gjorde, og det funket OK fordi det jo var så mange som ikke var skolestartere. Men å utelate alle under 4 år synes ikke jeg er OK. Anonymkode: 580f2...4e0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #18 Skrevet 20. januar 2018 I den barnehagen jeg har barn, har ikke barna barnebursdag før de er 4. Det er litt forskjellig hva som er praksis ellers. Noen inviterer 3-4 venner, noen bare guttene/jentene og vi inviterte hele storbarnsavdelingen. (Også treåringene) Det kommer vel an på plassen man har hjemme og hva slags barn man har selv. Anonymkode: 68826...e2b 1
Vera Vinge Skrevet 20. januar 2018 #19 Skrevet 20. januar 2018 Jeg syns i utgangspunktet det høres helt normalt ut at en 3-åring ikke blir invitert i bursdag, hvertfall når det er andre fra hans årskull som heller ikke blir invitert. I vår barnehage har barna begynt med bursdag ved 4 eller 5 år, og vanligvis har man da bedt alle gutter og jenter i samme årskull, evt med en eller to ekstra hvis de leker mye sammen. Vi inviterte f.eks. en annen gutt fra en annen avdeling sist, fordi han er en god venn av sønnen min. Men var nesten usikker på hva bhg syns, fordi det er ganske strengt at man skal holde seg til en naturlig gruppe (enten hele avdelingen, alle guttene/jentene eller årskullet fra avdelingen). Nå lurer jeg jo på om det er dere foreldre eller barnet deres som føler på at han ikke er invitert. Sønnen min blir straks fire og leker ikke med de i sitt eget årskull, men de som er et og to kull over. Han har foreløpig ikke blitt invitert i noen av disse sine bursdager, men har heller ikke vært opptatt av det. Jeg har forklart at bursdagen er for bare f.eks. 4- eller 5-åringer, og han har godtatt det. Men da har det jo vært mange andre som ikke har blitt invitert. Hvis det er en liten avdeling og det ikke ligger an til å bli flere jevnaldrende når barnet blir 4 også, går det jo an å ta det opp. 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #20 Skrevet 20. januar 2018 Det er vanlig å vente til de er fire ( eller fem). Altså kun be de eldste barna. En ny treåring, jeg ville også venta et år før jeg ba ham. Vær glad til, det blir nok av bursdager. Anonymkode: ae520...101 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå