Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å få inn linser, quinoa og kikerter i kosten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri prøvd noen av disse matvarene, så jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt dem? Og er det noen spesiell tilberedning av disse? Hva er forskjellen på grønne, brune og røde linser? Og hva med tørre linser versus de som er i boks? Er de tørre sunnere? Er det mye karbo i linser og quinoa? Jeg prøver å spise få karbohydrater. Er kun vant med å spise grønnsaker som tilbehør, så er helt grønn når det kommer til linser,quinoa og kikerter. Kan disse brukes som erstatning for ris? 

Anonymkode: d2729...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så trenger jeg litt tips om hvordan disse kan brukes :) 

Skrevet

Siden du virker helt grønn på dette foreslår jeg at du starter med å kjøpe et par bokser hermetiske kikerter og linser på matbutikken. Disse er klare til bruk, og du trenger bare skylle dem litt før du bruker dem.

Tørre linser, bønner og kikerter er akkurat det samme som de på boks, men de må bløtlegges og kokes før bruk. Det er derfor mer styr, men de er til gjengjeld mye billigere.

Grønne, brune og røde linser er alle linser og kan brukes om hverandre, men de har litt forskjellig størrelse og farge. 

Hvor mye karbohydrater det er finner du ut ved å lese bakpå boksen. Karbohydratene i linser og kikerter er lange, og de inneholder også mye fiber og protein.

Quinoa liker jeg ikke, så jeg har ikke peiling.

Anonymkode: 76500...d63

Skrevet

Google linsegryte, så finner du oppskrift på gode gryteretter med linser.

Når du lager taco kan du bytte ut halvparten av kjøttdeigen med røde/brune linser.

Når du lager hjemmelaget pizza kan du ha på en boks kikerter i tillegg til alt du pleier å ha på.

Ha kikerter eller "bønnemix" i salat.

Lag chili sin carne, altså med bønner, liner og/eller kikerter i stedet for kjøtt. Oppskrift kan googles.

Hvis du føler deg komfortabel på kjøkkenet, lag falafel eller hummus.

Skrevet

Tørre Linser må ikke bøtelegges, bare kokes

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Siden du virker helt grønn på dette foreslår jeg at du starter med å kjøpe et par bokser hermetiske kikerter og linser på matbutikken. Disse er klare til bruk, og du trenger bare skylle dem litt før du bruker dem.

Tørre linser, bønner og kikerter er akkurat det samme som de på boks, men de må bløtlegges og kokes før bruk. Det er derfor mer styr, men de er til gjengjeld mye billigere.

Grønne, brune og røde linser er alle linser og kan brukes om hverandre, men de har litt forskjellig størrelse og farge. 

Hvor mye karbohydrater det er finner du ut ved å lese bakpå boksen. Karbohydratene i linser og kikerter er lange, og de inneholder også mye fiber og protein.

Quinoa liker jeg ikke, så jeg har ikke peiling.

Takk for svar :) Hvor kan jeg få kjøpt tørre linser og kikerter? Hvordan gjør jeg det med bløtlegging, og hvor lenge skal de kokes?

TS

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Google linsegryte, så finner du oppskrift på gode gryteretter med linser.

Når du lager taco kan du bytte ut halvparten av kjøttdeigen med røde/brune linser.

Når du lager hjemmelaget pizza kan du ha på en boks kikerter i tillegg til alt du pleier å ha på.

Ha kikerter eller "bønnemix" i salat.

Lag chili sin carne, altså med bønner, liner og/eller kikerter i stedet for kjøtt. Oppskrift kan googles.

Hvis du føler deg komfortabel på kjøkkenet, lag falafel eller hummus.

Takk for tips :) Jeg er veldig dårlig til å lage mat, men får lete etter noen enkle oppskrifter.

TS

Skrevet
5 hours ago, Tvist said:

Takk for svar :) 

Skrevet

Tørre linser og kikerter fås tak i hos de fleste "etniske" matvarebutikker. Veganmisjonen og Green Bonanza har mange gode oppskrifter med linser og kikerter. Anbefales!

Skrevet
5 timer siden, Tvist skrev:

De behøver ikke bløtlegges nei, men det kan være en fordel. Ved bløtlegging brytes oligosakkarider og fytinsyre ned og gjør at man tar til seg mer av næringen i linsene(og det reduserer risikoen for at man får luft i magen av maten)

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Jubatus said:

Tørre linser og kikerter fås tak i hos de fleste "etniske" matvarebutikker. Veganmisjonen og Green Bonanza har mange gode oppskrifter med linser og kikerter. Anbefales!

Takk for svar :) 

Skrevet
25 minutter siden, Jubatus said:

De har ikke dem på Meny, altså? 

TS

Skrevet
26 minutter siden, toothfairy said:

Jeg lager denne ofte! 

https://coop.no/extra/tid--penger/har-du-ingen-daler-kan-du-lage-indisk-dal-til-middag/

Quinoa er supert å bruke til alt som passer med ris. Bare koker den og serverer den au naturel eller med sursøt saus, eventuelt blander den i gryter.

Takk for lenken :) Hvor kan jeg få kjøpt quinoa? Og hvor lenge skal de kokes?

TS

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for lenken :) Hvor kan jeg få kjøpt quinoa? Og hvor lenge skal de kokes?

TS

Jeg er så enkel at jeg bare kjøper den pakken fra GoGreen på Rema og Kiwi. Koster 50 kr. Mener de skal koke i 10-15 minutter. Du kan nok få rimeligere på innvandrerbutikkene.

Endret av toothfairy
  • Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke dem på Meny, altså? 

TS

Jeg har sett tørre linser og tørre bønner på bunnpris, så de har helt sikkert på meny. Utvalget er riktignok veldig mye mindre enn på innvandrerbutikker, men det holder til å begynne med.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Hvor kan jeg få kjøpt tørre linser og kikerter? Hvordan gjør jeg det med bløtlegging, og hvor lenge skal de kokes?

TS

Innvandrerbutikker 👍

Anonymkode: b3423...9be

Skrevet

Quinoa selges i de fleste matvarebutikker, og står sammen med ris og pasta :) Bruker det en del i salat, men også sammen med grønnsaker. Feks lager wok, og vender inn.

Kikerter kan du putte i en pose, ha i litt olje og ønsket krydder, feks chili eller havsalt. Stek i ovn til de er sprø, perfekt i salat og som snacks :) Google hummus, det er kikerter som du blender sammen litt olje og krydder, så får du en dip som er super til grønnsaker 👍🏻

Skrevet
26 minutter siden, frkmammatil3 said:

Quinoa selges i de fleste matvarebutikker, og står sammen med ris og pasta :) Bruker det en del i salat, men også sammen med grønnsaker. Feks lager wok, og vender inn.

Kikerter kan du putte i en pose, ha i litt olje og ønsket krydder, feks chili eller havsalt. Stek i ovn til de er sprø, perfekt i salat og som snacks :) Google hummus, det er kikerter som du blender sammen litt olje og krydder, så får du en dip som er super til grønnsaker 👍🏻

Takk for svar :) Mener du at jeg kan putte kikerter, olje og krydder sammen i en stekepose?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...