AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 Inspirert av tråden om læreren som måtte tørke førsteklassing etter dobesøk. Har en som begynner på skolen til høsten. Han klarer det meste selv men trenger endel oppmuntring og påminnelser spesielt i forbindelse med påkledning for at det ikke skal gå helt i sirup. Trenger iblant hjelp til glidelåsen. Er barna alene når de kler på seg til friminuttene og etter endt skoledag eller er læreren der og hjelper til/oppmuntrer ved behov? Hvor mange bruker det å bære ute sammen med elevene i friminuttene? 1 person eller flere? Anonymkode: 2abf9...cce
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Min distré og vimsete førsteklassing kommer alltid hjem godt nok påkledd og med sekken på ryggen. Jeg tar det som et klart tegn på at de får hjelp til å huske alt i alle fall. Læreren har dessuten fortalt at han bruker veeldig lang tid på å kle på seg når de skal ut i friminuttene, og han må vel nødvendigvis ha vært til stede for å vite det. Men oppmuntring tror jeg ikke han får, for da går det fortere, i alle fall her hjemme. Jeg har ikke vært til stede i friminuttene, men når vi kommer om morgenen er det i alle fall ganske mange voksne ute og passer på. Anonymkode: 95459...be4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #3 Skrevet 19. januar 2018 På skolen jeg jobbet på er det alltid lærere i garderoben. I starten viser vi ofte hvordan man legger sammen og henger opp klær. Barna får hjelp med knapper og glidelåser ved behov (ofte hjelper de hverandre også). De som ikke kan knyte sko, lukke glidelås e.l. blir vist hvordan man gjør dette, og får noe de kan øve med. Elevene blir alltid minnet om hva de skal gå med. Før vi går ut snakker vi litt om været og hva som da er naturlig å gå med. Ingen får f.eks. gå ut i regn uten regntøy. Det følges opp av lærer (garderobevakt) og de som har inspeksjon. Anonymkode: 227f7...d5b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #4 Skrevet 19. januar 2018 Min erfaring er at de får hjelp til påkledning. Min jente trengte aldri hjelp til det, men hun fortalte at andre fikk det. Håper det er slik når lillebroren begynner til høsten.. Han trenger hjelp, ellers blir han sittende på ganga hele friminuttet (bedagelig anlagt for å si det mildt). Anonymkode: 7ee95...e75
Perle Skrevet 19. januar 2018 #5 Skrevet 19. januar 2018 (endret) Ingen minnet oss på noe som helst. Gikk på barneskolen på tidlig nittitall. Vi tørket oss selv bak, vasket oss selv på hendene, zippet glidlåser og knyttet skor. Mat evnet vi også å innta uten sonde. Synes dette grenser til det absurde. -All min medfølelse går til lærere, som i stedet for å undervise i fag, må kneppe knapper, tørke romper å lære unger allmen skikk og bruk. Endret 20. januar 2018 av Perle 18
Chizue Skrevet 19. januar 2018 #6 Skrevet 19. januar 2018 Spørs hvor stor skole det er.. Der jeg jobbet var det 6+2 assistenter ute i hver friminutt. (Assistentene var der for enkelte barn med spesielle behov, bl.a autisme, downs..Men de barna var gjerne samlet) Når det kommer til påkledning, så hjalp vi de barna som trengte det. Jeg hjalp gjerne til med å knyte sko eller, lærte barna en enkel vei å knyte de på. (Type, lage to "kaninører og knyte de sammen") Og glidelåser, men der tok jeg den bare litt opp slik at barna kunne ta resten Enkelte førsteklassinger har det gjerne slik at de kler på seg, stiller seg i kø, så kan lærer sjekke om de har tatt alt på seg riktig, eller om de har glemt noe..
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #7 Skrevet 19. januar 2018 2 minutter siden, Perle said: Ingen minnet oss på noe som helst. Gikk på barneskolen på tidlig nittitallet. Vi tørket oss selv etter dovesøk, vasket oss selv på hendene, zippet glidlåser og knyttet skor. Mat evnet vi også å inta uten sonde. Synes dette er blitt absurd! All min medfølelse gpr til lærerene i dag som i stedet for å undervise i fag, må knepoe knapper og tørke romper. Jeg regner med de aller fleste klarer dette i dag også når de begynner i 2. klasse. Jeg gikk også på barneskolen på tidlig nittitallet, og vi var tross alt et år eldre da vi begynte den gangen. Anonymkode: 95459...be4 19
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #8 Skrevet 19. januar 2018 3 minutter siden, Perle skrev: Ingen minnet oss på noe som helst. Gikk på barneskolen på tidlig nittitallet. Vi tørket oss selv etter dovesøk, vasket oss selv på hendene, zippet glidlåser og knyttet skor. Mat evnet vi også å inta uten sonde. Synes dette er blitt absurd! All min medfølelse gpr til lærerene i dag som i stedet for å undervise i fag, må knepoe knapper og tørke romper. Jada, gikk selv på barneskolen da og klarte dette selv. Men nå er ikke alle barna like og min gutt er født sent på året og ligger litt etter de fleste av førskolebarna på avdelingen i barnehagen med dette. Ts. Anonymkode: 2abf9...cce 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 Det går bra! Om han ikke får til absolutt alt akkurat til skolestart så kommer han fort i det. Ungen er veldig flinke på å komme seg inn i andre rutiner som det blir på skolen. De tilpasser seg og lærer. Du må huske at ungene blir veldig selvstendige når de må det. I dag er man veldig glad i å gjøre mest mulig for ungene våre, og mye klarer de kanskje egentlig seg? Så når de kommer på skolen så kommer de seg inn i det etter hvert med litt øving og kanskje litt hjelp ila de første ukene Det eneste er at de virkelig bør kunne seg selv. Anonymkode: 10b5a...d11 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 Jeg har jobbet på barneskole og er alltid med barna i garderoben og etterpå ut. Det får ikke gå ut før uteklær er godkjent (joggesko i regnvær når de har støvler på plassen sin er ikke lov f.eks). Jeg er også i garderoben etter friminuttet og sjekker at klær er tørre (nok). Ikke greit å sitte våt og kald. Jeg har også hjulpet elever på do, og til og med skiftet på og vasket elever (uten spesielle behov) som har tisset og bæsjet seg ut både i 1 og 2 klasse. Er ikke veldig vanlig, men det skjer. Ikke det mest spennende med jobben, men sånn er det. Jeg opplyser læreren om sånne tilfeller, og det er opp til læreren å ta det videre med foreldrene. Glidelåsen kommer nok fort da barnet ditt sikkert blir litt lei av å vente og prøver mer selv. Er flere som kler på seg og kommer bort for «kontroll» uten å ha igjen jakka. Da hjelper jeg uten engang å tenke over det. Veldig vanlig om vinteren når barna har på votter og hansker. Ikke stress. 1. Klasse er ganske likt barnehagen Anonymkode: 1cfcd...fe9
Arkana Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 Lærerne er med når barna kler på/av seg før og etter friminutter. De hjelper til med glidelåser, hjelper til å lete etter ting de ikke finner, minner dem på lue og slikt. I tillegg passer de på at barna blir hentet av SFO eller foreldrene etter endt skoledag (evt forsikrer seg om at det er meningen at barnet skal gå hjem selv, men det er sjelden førsteklassinger går hjem selv) slik at ingen blir stående igjen glemt. Lærerne bytter på å være ute i friminuttene i tillegg til at det er assistenter ute så det er flere voksne som dekker hele skolegården. Akkurat hvor mange voksne det er vet jeg ikke, men etter det jeg har sett er de godt dekket. Jeg synes forøvrig det er helt merkelig å ha en formening om at lærere ikke skal hjelpe elever med noe som helst annet enn det faglige. Å være lærer handler om veldig mye mer enn å fôre elever med faglige ferdigheter og de dyktigste og mest engasjerte lærerne er de som forstår det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #12 Skrevet 19. januar 2018 31 minutter siden, Perle skrev: Ingen minnet oss på noe som helst. Gikk på barneskolen på tidlig nittitall. Vi tørket oss selv bak, vasket oss selv på hendene, zippet glidlåser og knyttet skor. Mat evnet vi også å innta uten sonde. Synes dette er blir absurd! -All min medfølelse går til lærerene som i stedet for å undervise i fag, må kneppe knapper og tørke romper og lære unger allmen skikk og bruk. Så du husker 25 år tilbake i tid, at INGEN av dine klassekamerater hadde noe behov for "ekstra" hjelp? Jeg er født tidlig nittitallet og husker knapt nok hva jeg selv klarte i første klasse. Anonymkode: 91ff3...784 9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #13 Skrevet 19. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du husker 25 år tilbake i tid, at INGEN av dine klassekamerater hadde noe behov for "ekstra" hjelp? Jeg er født tidlig nittitallet og husker knapt nok hva jeg selv klarte i første klasse. Anonymkode: 91ff3...784 Helt enig. Sjelden at andre barn i den alderen får med seg alt andre gjør. Min erfaring som har en førsteklassing dette året er at både skole og SFO er rimelig talentløse. Men bor i storby og en av de største skolene som er så kanskje er det ekstra mange lærere og assistenter som bare flyter med de som faktisk kan litt. Er uansett ikke fornøyd og vurderer privatskole resten av skoleløpet. Anonymkode: c737d...708 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #14 Skrevet 19. januar 2018 46 minutter siden, Perle skrev: Ingen minnet oss på noe som helst. Gikk på barneskolen på tidlig nittitall. Vi tørket oss selv bak, vasket oss selv på hendene, zippet glidlåser og knyttet skor. Mat evnet vi også å innta uten sonde. Synes dette er blir absurd! -All min medfølelse går til lærerene som i stedet for å undervise i fag, må kneppe knapper og tørke romper og lære unger allmen skikk og bruk. Jeg gikk på barneskolen på tidlig 2000-tallet og har samme erfaring som deg. Anonymkode: b8a97...b46 2
Perle Skrevet 19. januar 2018 #15 Skrevet 19. januar 2018 (endret) Ja, jeg husker faktisk tjuefem år tilbake i tid. De som hadde behov for ekstrahjelp hadde en assistent. (Min mor jobbet som spes.ped på barneskolen der jeg gikk btw) Vi andre mentalt og fysisk funksjonsfriske ungene, vasket oss på fingrene, spiste selv, hadde gym/svømming, vi dusjet selv, kledde på oss og gjorde ifra oss uten assistanse. Vi gikk til og med flere kilometer til og fra busstoppet i mørket året rundt, (Hvis vi ikke syklet da), og når vi kom hjem selv og låste opp døra med nøkkelen vi hadde i snora rundt halsen, smurte vi oss brødskiver å så på Baywatch og Ricky Lake. Elsket det. Endret 19. januar 2018 av Perle 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #16 Skrevet 19. januar 2018 5 minutter siden, Perle skrev: Ja, jeg husker daktisk tjuefem år tilbake i tid. De som hadde behov for ekstrahjelp hadde en assistent. (Min mor jobbet som spes.ped på barneskolen der jeg gikk) Vi andre mentalt og fysisk funksjonsfriske ungene, spiste, hadde gym/svømming, vi dusjet, kledde på oss og gjorde ifra oss uten assistanse. Vi til og med flere kilometer til og fra busstoppet i mørket året rundt. Men det er forskjell på å huske at noen hadde ekstra hjelp pga lærevansker eller fysiske helseplager, enn om noen fikk hjelp til glidelåsen i en periode. Det er gjerne ikke satt inn spes.ped eller assistenter for en elev, bare pga barnet ikke mestrer glidelåsen. Anonymkode: 91ff3...784 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #17 Skrevet 19. januar 2018 24 minutter siden, Perle skrev: Ja, jeg husker faktisk tjuefem år tilbake i tid. De som hadde behov for ekstrahjelp hadde en assistent. (Min mor jobbet som spes.ped på barneskolen der jeg gikk btw) Vi andre mentalt og fysisk funksjonsfriske ungene, vasket oss på fingrene, spiste selv, hadde gym/svømming, vi dusjet selv, kledde på oss og gjorde ifra oss uten assistanse. Vi gikk til og med flere kilometer til og fra busstoppet i mørket året rundt, (Hvis vi ikke syklet da), og når vi kom hjem selv og låste opp døra med nøkkelen vi hadde i snora rundt halsen, smurte vi oss brødskiver å så på Baywatch og Ricky Lake. Elsket det. Alt dette da du var fem. Anonymkode: 676dc...b22 4
Perle Skrevet 19. januar 2018 #18 Skrevet 19. januar 2018 (endret) Nei, men fra seks-sju års alder. Er fullstendig klar over at at barn begynner ett år før på skolen må, og det som for oss var "førskole" er førsteklasse for de. Endret 19. januar 2018 av Perle 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #19 Skrevet 19. januar 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...,,, Ikke stress. 1. Klasse er ganske likt barnehagen Anonymkode: 1cfcd...fe9 Jeg har førsteklassing nå, og akkurat dette er veldig, veldig forskjellig fra barnehagen. Fra å hilse på en voksen (ikke et nikk, men snakke med) hver morgen, hver ettermiddag hvor vi utvekslet informasjon om akkurat mitt barn: sovet godt, spist frokost, glemt votter se i skuffen- etterpå: hva og hvor mye hadde hun spist, gjort, lekt, hvilt, blitt våt, fått til noe, er treg ved påkledning, har ikke vært på do... Nå leverer vi i porten, dvs min datter går tidvis alene med søsken. Når jeg er med helt til garderoben er det det fullstendige kaos der. Hun kommer ofte hjem uten sokker på føttene. Det er ikke likt barnehagen. Ikke i det hele tatt. Anonymkode: 676dc...b22 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #20 Skrevet 19. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt dette da du var fem. Anonymkode: 676dc...b22 TS spør hva som forventes av hennes femåring til høsten. Han trenger sannsynligvis ikke å gå flere kilometer, låse seg inn, lage seg mat og se på Bayeatch. Alt du nevner gjør min niåring nå. Men førsteklassingen min, selvfølgelig ikke. Men glidelås, sko, do og huske ting må hun og gjør hun. Anonymkode: 676dc...b22 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå