Gå til innhold

Legge betonggulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å legge betonggulv i hus? Jeg er på husjakt og vil gjerne legge betonggulv men lurer på hva prisen er ca per kvm og hva slags kriterier boligen må oppfylle for at det skal være mulig å legge betonggulv? 

Anonymkode: a1e5f...a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legge betong gulv😳? 

Skrevet
1 time siden, tdm900 skrev:

Legge betong gulv😳? 

Legge, støpe.... Tror du skjønner hva jeg mener.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legge, støpe.... Tror du skjønner hva jeg mener.

Gjør vel ikke dét når det er gulv fra før?? Hva med belastningen av eksisterende gulv? 

• Liker 1
Skrevet

Betonggulv kan være veldig fint, men jeg klarer ikke å la være å tenke på moroa med å pigge det opp når varmekablene ryker...

• Liker 2
Skrevet

Hva slags rom er det snakk om og størrelsen?

Når er huset bygd?

Hvorfor ønsker du betonggulv?

Skrevet

Tenker du synlig betonggulv?

Anonymkode: c81ca...44d

Skrevet
1 time siden, Tba skrev:

Hva slags rom er det snakk om og størrelsen?

Når er huset bygd?

Hvorfor ønsker du betonggulv?

Aner ikke, har ikke et konkret hus enda, derfor jeg lurer på hva slags kriterier huset må oppfylle. Men tror uansett det kan bli vanskelig i et gammelt trehus, har derfor nå sett på betong vinyl. Noen som har sett et slikt gulv på ekte? Ser fint ut på bilder.. Vil ha betong fordi jeg synes det er veldig fint og man kan variere mye mer med stil når man har et så nøytralt gulv 😊

Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Betonggulv kan være veldig fint, men jeg klarer ikke å la være å tenke på moroa med å pigge det opp når varmekablene ryker...

Fant noe som heter betong vinyl og det ser ut som et bedre alternativ. Har du sett et slikt gulv på ekte? Ser bra ut på bilder ihvertfall 😝

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke, har ikke et konkret hus enda, derfor jeg lurer på hva slags kriterier huset må oppfylle. Men tror uansett det kan bli vanskelig i et gammelt trehus, har derfor nå sett på betong vinyl. Noen som har sett et slikt gulv på ekte? Ser fint ut på bilder.. Vil ha betong fordi jeg synes det er veldig fint og man kan variere mye mer med stil når man har et så nøytralt gulv 😊

Ikke bare vanskelig, men sannsynligvis fryktelig malplassert også. Skal det passe med betonggulv tror jeg du bør se etter et funkispreget murhus. :) Da kan det til gjengjeld bli kjempeflott. (Men husk å legge inn gulvvarme i budsjettet! :fryser:)

Anonymkode: 5fdfc...e14

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bare vanskelig, men sannsynligvis fryktelig malplassert også. Skal det passe med betonggulv tror jeg du bør se etter et funkispreget murhus. :) Da kan det til gjengjeld bli kjempeflott. (Men husk å legge inn gulvvarme i budsjettet! :fryser:)

Anonymkode: 5fdfc...e14

Neida kan bli fint i den type hus jeg ser etter. Hadde ikke vært fint i feks en sveitservilla. Men et hus med store vinduer og fine åpne løsninger så passer nok betong fint inn 😊

Skrevet

Hvis du skal støpe betong må du fort opp i 7cm tykkelse på støpen. Hvis du har bjelkelag under som ikke er beregnet for å holde betong så må du enten bygge om bjelkelaget eller droppe hele løsningen. Uansett hvor mye du støper vil du få riss i betongen (tynne sprekker) så vær obs på det. 

• Liker 1
Gjest Jensine
Skrevet (endret)

Feil.

Endret av Jensine
Skrevet

Du vil finne få eller ingen hus som tåler vekten av betong dersom de ikke er dimensjonert for det.

Som Morten1 over het sier kan du godt ta utgangspunkt i 7 cm betong. Normalebetong har en tetthet mellom 2000-2600 kg/m3. Med armering ca 2400 kg/m3. Det vil altså si at gulvet må tåle en vekt på minimum 168 kg/m2, men da kan du ikke selv være i rommet og i hvertfall ikke ha møbler inn (20 kvm med armertbetong veier ca 3,3 tonn) 

Betongen kan i tillegg ikke ligge ubehandlet innendørs, i hvertfall ikke å anbefale. Betong er også forferdelig vondt å gå på, også med ekstra tykt gulvbelegg. Ville helt klart gått for vinylgulv, med mindre det var i yttergangen dette var tenkt.

• Liker 1
Skrevet

Rettelse til innlegg over: 20 kvm 7 cm tykt gulv av armert betong veier ca 3,3 tonn.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil finne få eller ingen hus som tåler vekten av betong dersom de ikke er dimensjonert for det.

Som Morten1 over het sier kan du godt ta utgangspunkt i 7 cm betong. Normalebetong har en tetthet mellom 2000-2600 kg/m3. Med armering ca 2400 kg/m3. Det vil altså si at gulvet må tåle en vekt på minimum 168 kg/m2, men da kan du ikke selv være i rommet og i hvertfall ikke ha møbler inn (20 kvm med armertbetong veier ca 3,3 tonn) 

Betongen kan i tillegg ikke ligge ubehandlet innendørs, i hvertfall ikke å anbefale. Betong er også forferdelig vondt å gå på, også med ekstra tykt gulvbelegg. Ville helt klart gått for vinylgulv, med mindre det var i yttergangen dette var tenkt.

Var det jeg fryktet, men jeg har null peiling og fant lite info på nett, takk for hjelp! Da blir det nok vinyl. Har du sett betong vinyl på ekte? Ser det bra ut? Noen som vet om en butikk man får kjøpt det? Vil gjerne se på det før jeg kjøper, frykter det finnes mye dårlig, men håper det finnes noe bra!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rettelse til innlegg over: 20 kvm 7 cm tykt gulv av armert betong veier ca 3,3 tonn.

Hva med denne løsningen? 

http://www.boligmani.no/gode-tips/oppussing/betonggulv-av-mikrosement-i-stue-og-kjokken/11425

Kan det legges i en gammel bygårdsleilighet kan det vel legges i hvilket som helst gammelt hus...? 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...