Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #1 Skrevet 7. februar 2005 Jeg dro på legevakten i helgen og synes jeg ble behandlet dårlig der. For det første ville sykepleieren nesten ikke slippe meg inn fordi jeg ikke hadde ringt på forhånd. det burde jeg sikkert visst, men jeg har faktisk aldri vært på legevakten før. Jeg var ikke så interessert i å fortelle henne hva som feilte meg, siden jeg ikke ble mottatt bra og sa bare at jeg var syk. Det er da bare legen som strengt tatt trenger å vite hvorfor jeg kommer? Vel hun svarte spydig og sa at de vanligvis ikke tok i mot folk som bare var forkjølet. Det jeg kom for var en sikkelig kraftig influensa på fjerde dagen, hvor dette var den første jeg i det hele tatt hadde orket å komme meg på beina. Jeg har aldri vært så syk før, men hadde vel blitt hjemme dersom det ikke var for at jeg er gravid. Jeg forklarte nå dette hespetreet om influensaen og at jeg var bekymret fordi jeg hadde kjent lite liv de to siste dagene. Da sa hun at dette var noe jeg strengt tatt skulle ta opp med fastlegen. Jeg trodde dette med å jenne liv sent i svangerskapet var noe avdet viktigste man som gravid skal følge opp. Uansett, jeg fikk aller nådigst komme inn og var helt på gråten da jeg satte meg på venteværelset. Jeg var den første som kom inn om morningen, men måtte vente i hele to timer på å få komme inn til legen. Den ene pasienten etter den andre ble ropt opp før meg og jeg tror ikke helt på at alle sammen hadde mer akutte behov enn meg. Legen viste seg å være ganske ok. Han var tydeligvis ganske ny, for han slo opp i boken for alt. Han sjekket mye, men ikke hjertelyden til fosteret. Jeg glemte å minne ham på det også. Da jeg kom på det var jeg halvveis på hjemturen, totalt utslitt og orket ikke å gå tilbake for å krangle meg til en ny konsultasjon. Synes dere jeg har noen grunn til å klage? På sykepleieren og/eller legen? Burde ikke legen også husket å sjekke fosterlyden,når det var dette jeg kom for?
ashera Skrevet 7. februar 2005 #2 Skrevet 7. februar 2005 Skjønner at du er ute av deg og bekymret, men: Grunnen til at du skal fortelle sykepleieren om hva som feiler deg, er for at du skal bli prioritert på rett plass i køen. På bakgrunn av det du forteller, vuredere hun hvor mye det haster og om du evt. skal prioriterese foran andre. Hun tar også prøver av urin og blod dersom hun finner det nødvendig. Det er altså du som har oppført deg frekt og hindret henne i å gjøre en god jobb for deg. Da er det klart at hvis hun er av "feil" type og i tillegg litt stresset, blir det surt andre veien også. Det er klart det ikke er hyggelig å måtte vente på lege i timesvis. Selv satt jeg på legevakta med øreverk i forrige uke i tre timer, og måtte dra hjem før jeg fikk komme inn fordi barnevakten måtte hjem. Så jeg forstår den biten av frustrasjonen. Ofte kan det være greit seg å dra til privat legevakt istedet, selv om det er DYRT. Legen skulle selvsagt også ha sjekket hjertelyden. Jeg kan forøvrig trøste deg med at jeg hadde en fryktelig influensa da jeg gikk gravid med minstemann. Alt gikk heldigvis bra!
Gjest gjest1 Skrevet 7. februar 2005 #3 Skrevet 7. februar 2005 Legevakt er en frustrerende affære, men jeg ser ingen umiddelbar grunn til å klage. Det er (altfor) mange som bruker legevakten fordi de ikke vil vente på time hos fastlegen, så det var nok derfor du fikk litt inngående spørsmål fra sykepleieren. Du burde fortalt hva som feilte deg... Og bortsett fra livstruende skader, så er det kø-ordning hos legevakten. Men igjen, jeg forstår at du ble frustrert. Spesielt nå som du er gravid.
Gjest synseren Skrevet 7. februar 2005 #4 Skrevet 7. februar 2005 Føler med deg gjest. :trøste: Legers likgyldighet er den optimale ondskap.
Sheea Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Uheldigvis kan det ofte væra sånn som du beskriver når man skal på legevakta. Resepsjonistene som sitter der på kveld og natt har jeg oppdaga er sjelden veldig blide. Ringer du ned får du ofte beskjed om at du ikke er akkutt så må vente til dagen etter til å ringe fastlegen din eller komme tilbake i åpningstida. Har en del erfaring med legevakta etter utallige besøk der av både meg og folk i familien min, er som gjerne greit så fort du kommer inn til legen. Det jeg syntes er ekstra ille er når dissa sykepleierne leiker leger og bestemmer hva som er akutt og ikke, da kan det gå riktig ille. For noen år tilbake så blei broren min veldig sjuk, trudde det først bare var en vanlig influensa men han blei bare værra og værre. Vi ringte legevakta en morra da han ikke klarte å sitte oppreist på egenhånd, dette var vel like før 6 på morran. Når vi ringte legevakta fikk vi beskjed om å komme ned med en gang dem åpna klokka 9. Vi ville ikke vente så lenge da gutten blei bare dårligere og dårligere, så vi ringte ambulansen. Viste seg at han hadde hjernehinne betennelse og var bevistløs innen de fikk han på sykehuset 45 min seinere. Har vel fått klar beskjed hadde vi venta ville han ikke verdt hos oss lengre. Det blei skrivd klage til både kommunelege og fylkeslegen, uten at det hjalp noen verden ting!!!! I norge må man væra frisk for å væra sjuk så er i stand til å kjempe seg til deg hjelpa man har krav på!
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 Sheea: Hva var det å klage på? At legevakten ikke ville åpne før åpningstid? Dersom det er akutt utenfor legevaktens åpningstider, er sykehuset neste stopp. Dersom jeg misforsto deg beklager jeg.
Sheea Skrevet 8. februar 2005 #7 Skrevet 8. februar 2005 Grunnen til at vi klagde var at gutte var tydelig veldig syk, og siden legevakta har døgnåpent blei det ringt dit for vi ville ha en lege til å kikke etter at da han var veldig dårlig. Der fikk vi beskjed om at det sannsynligvis ikke var no alvorlig kom igjen når vi åpner. Blei råda av leger på sykehuset om å klage pga at han var så alvorlig syk som han var og skulle fått lov til å kommer bort eller de skulle sendt lege. Hadde ikke verdt no å klage på hvis det bare hadde verdt en vanlig forkjølelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå