Gå til innhold

Hvem skal betale regningen til Viking veihjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt død bil onsdag, Viking veihjelp kom, fikk ikke start, og tok med seg bilen til serviceverksted kl 17

Torsdag kan jeg hente bilen fra verkstedet, de hadde skiftet hovedsikring, og ladet opp batteriet som var helt tomt. Batteriet er nytt, 1,5 mnd gammelt. 

Fredag død bil, Viking veihjelp får start på bilen, og jeg kjører til serviceverksted der de nå fant ut at det var et relè som stod  trakk strøm 24/7

Da jeg ringte Viking veihjelp nå i morges fredag, fikk jeg beskjed om at det vil koste kr 3600, da min veihjelp-forsikring med egenandel på kr 500 ikke gjelder når det er "kaldstart" alså at bilen er parkert hjemme. Jeg mente verkstedet burde funnet denne relè-feilen onsdag, og dermed at de burde ta denne kostnaden til Viking på 3600. Det syntes ikke verkstedet, da de ikke ikke visst om det/kunne ikke vite om det på onsdag.

Hva blir riktig her? Ja, jeg skal sjekke om andre forsikringsselskap kan gi meg bedre vilkår. 

Anonymkode: 19260...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vel Forbrukerrådet er et mer egnet sted for å finne ut av dette en Kvinneguide.? https://www.forbrukerradet.no

Anonymkode: 03998...2f8

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror vel Forbrukerrådet er et mer egnet sted for å finne ut av dette en Kvinneguide.? https://www.forbrukerradet.no

Anonymkode: 03998...2f8

Jo takk for tips, jeg ringer dem mandag morgen :) 

Men hadde vært kjekt å fått noen meninger her, hva mener dere er rett og rimelig, er jeg helt på vidda liksom?

TS

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hadde vært kjekt å fått noen meninger her, hva mener dere er rett og rimelig, er jeg helt på vidda liksom?

TS

Du er litt på vidda, synes jeg. Verksteder kan ikke forventes å gå gjennom hele bilen, og også om de gjør det kan en ikke alltid forvente at de finner problemet. Hadde en bil for to år siden hvor utallige verksteder ikke fant ut hva som var galt med bilen på laaaang tid. Måtte ringe til veihjelp ørten ganger fordi bilen ikke ville starte. Noen ganger startet den med litt strømhjelp - og andre ganger ikke - så da måtte den taues. Men sender selvsagt ikke den regningen til verkstedet.

Anonymkode: e6982...842

• Liker 2
Skrevet

Hvis verkstedet koblet denne bilen til en data og kjørte diagnostikk, da skulle dette releet dukket opp. Hvis de ikke gjorde det, og bare gikk over til de fant ut av sikringen, enten via mistanke eller de så det, så vet jeg ikke om det er riktig, de burde sjekket hele bilen via dataen og sjekket ut alle feil. Det gjør mitt verksted i allefall...

Anonymkode: 21383...22b

Skrevet

Hvorfor har ikke folk NAF? Gratis veihjelp og i tilllegg nøkkelforsikring.

De hjelper med alt idiotisk man skulle finne på...

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er litt på vidda, synes jeg. Verksteder kan ikke forventes å gå gjennom hele bilen, og også om de gjør det kan en ikke alltid forvente at de finner problemet. Hadde en bil for to år siden hvor utallige verksteder ikke fant ut hva som var galt med bilen på laaaang tid. Måtte ringe til veihjelp ørten ganger fordi bilen ikke ville starte. Noen ganger startet den med litt strømhjelp - og andre ganger ikke - så da måtte den taues. Men sender selvsagt ikke den regningen til verkstedet.

Syntes du er helt på viddene. Jobber du selv som bilmekaniker? Høres ut som den typen ansvarsfraskrivelse man typisk hører fra dem.

Leverer du inn bilen til verksted pga «en feil», så skal du faktisk kunne forvente at verkstedet finner ut av, og fikser denne feilen.

Ikke at de «prøver og feiler», til de tilfeldigvis bytter den delen som er feil.

I såfall blir det en reklamasjonssak.

Anonymkode: ff40a...fe0

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor har ikke folk NAF? Gratis veihjelp og i tilllegg nøkkelforsikring.

De hjelper med alt idiotisk man skulle finne på...

Det gjør de ikke du, jeg var medlem i naf i flere år, og da jeg fikk bruk for dem nektet de å komme. Bilen min døde på parkeringen på jobb, så fikk heldigvis sitte på med en kollega hjem, og så måtte viking hente bilen min og få den på verksted...

Anonymkode: bc141...770

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Syntes du er helt på viddene. Jobber du selv som bilmekaniker? Høres ut som den typen ansvarsfraskrivelse man typisk hører fra dem.

Leverer du inn bilen til verksted pga «en feil», så skal du faktisk kunne forvente at verkstedet finner ut av, og fikser denne feilen.

Ikke at de «prøver og feiler», til de tilfeldigvis bytter den delen som er feil.

I såfall blir det en reklamasjonssak.

Anonymkode: ff40a...fe0

Nei, jeg jobber som jurist. Man må et visst grunnlag for å kunne kreve at et verksted skal dekke utgifter til veihjelp når det viser seg at feilen likevel ikke er rettet. For alt en vet kan det være en rekke feil på bilen som kunne ha ført til samme resultat. Igjen - en kan ikke forvente at verkstedet skal finne alt av feil. Feilen med min bil var også et-eller-annet som trakk strøm, men det tok lang tid å komme dit - og bilen var innom svært mange verksteder før de fant ut av det. Å bevise at verkstedet burde ha funnet ut av en konkret feil skal også mange ganger godt gjøres. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de ikke du, jeg var medlem i naf i flere år, og da jeg fikk bruk for dem nektet de å komme. Bilen min døde på parkeringen på jobb, så fikk heldigvis sitte på med en kollega hjem, og så måtte viking hente bilen min og få den på verksted...

Anonymkode: bc141...770

Hadde du medlemskap MED berging? Hadde du basismedlemskap hadde du ikke det, måtte være hovedmedlem da. De henta bilen min når den streika når jeg skulle hjem fra jobb

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Jeg er enig med deg. Hvis du truer med forliksrådet, får du en indikasjon på om de innerst inne er enige med deg, de på verkstedet også.

Skrevet

Du tar fullstendig feil, og må selv ta anavar for denne regningen. En ting er at du legger et helt urimelig ansvar/forventning på verkstedet, men hovedgrunnen er at DU ringte viking først, og etterpå prøver å dytte bort regningen. Om dette skulle dekkes av verkstedet burde du ha kontaktet dem først, og de skulle ha godkjent løsningen å kontakte viking. Mulig de hadde hatt noen billigere løsning selv. Du synes dette er sure penger, og prøver desperat å finne noen som kan ta skylden. 

Anonymkode: c45ff...dcb

• Liker 3
Skrevet

Feilen kunne vel skjedd mellom torsdag og fredag. Altså.. Det kunne skjedd.

Anonymkode: 1c5e4...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...