AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 Jeg er voksen nå. Men jeg begynte bare å lure litt på hvorfor lærerne og de voksne i min krets i oppvoeksten sa at mine jevnaldrede jenter var missunnelige på meg? Jeg får noen ganger inntrykk av at når noen blir mobbet/fryst ut så er det noe mobbeofferet gjør eller skiller seg ut med, som gjør at de blir mobbet. Jeg ble fryst ut, spesielt av jentene da jeg kom i tenårene. Gud forby om jeg hadde kjøpt meg noen nye klær for eksempel. Det skjedde også noe da jeg begynte på folkehøgskole. Stort sett var alle der veldig hyggelige og snille, men det var en liten gjeng som mente at de var kremen, og hun ene hadde veldig behov for å være i sentrum. Jeg har selv alltid vært stille og tilbaketrukket. Jeg var den eneste denne jenta tydeligvis ikke likte. Hun ungikk å snakke med meg så mye som mulig, ga blikk til de andre om jeg satt meg ved dem og jeg var den eneste hun ikke inviterte med ut om mine venner skulle være med henne på noe. Jeg har hatt samtaler med lærere både på ungdomsskolen, vdg og fhs. Lærerne alle steder har nevnt missunnelse fra andre jenter. men er det slik det egentlig er? Jeg kunne jo se mange pene jenter som hadde venner i den alderen, til tross for sin penhet? Anonymkode: 18130...96d 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Det er en veldig dum måte å "trøste" mobbeofre på. De voksne sier det for at du skal føle deg bedre. De vil at du skal tenke at du har noe de ikke har. På den måten utvikler noen mobbeofre en identitet der de tror de er spesielle og bedre enn andre. Fordi andre mennesker var "misunnelige" på dem. De voksne lyver for at du skal føle deg bedre, men det skader deg i lengden. De hadde kommet lengre om de forsøkte forklare menneskers adferd og hvorfor noen mobber. Anonymkode: 8c83b...fc3 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #3 Skrevet 19. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en veldig dum måte å "trøste" mobbeofre på. De voksne sier det for at du skal føle deg bedre. De vil at du skal tenke at du har noe de ikke har. På den måten utvikler noen mobbeofre en identitet der de tror de er spesielle og bedre enn andre. Fordi andre mennesker var "misunnelige" på dem. De voksne lyver for at du skal føle deg bedre, men det skader deg i lengden. De hadde kommet lengre om de forsøkte forklare menneskers adferd og hvorfor noen mobber. Anonymkode: 8c83b...fc3 Ja det er dette jeg lurer på. Og ja, det kan skade mennesker på sikt. For jeg har følt meg bedre enn disse mobberne men jeg tror det er fullt mulig å mobbe noen om de har noe du vil ha, om offeret har dårlig selvtillit og derfor blir et lett offer. Det som går igjen blandt mobberne er at de slet med vekta og ikke var særlig pene, mens jeg alltid har hatt veldig slank kropp. Men det kan ikke ene og alene være dette, da jeg har hatt andre venninner som har vært tynne og pene, men hatt gode venninner som var overvektige. Anonymkode: 18130...96d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #4 Skrevet 19. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja det er dette jeg lurer på. Og ja, det kan skade mennesker på sikt. For jeg har følt meg bedre enn disse mobberne men jeg tror det er fullt mulig å mobbe noen om de har noe du vil ha, om offeret har dårlig selvtillit og derfor blir et lett offer. Det som går igjen blandt mobberne er at de slet med vekta og ikke var særlig pene, mens jeg alltid har hatt veldig slank kropp. Men det kan ikke ene og alene være dette, da jeg har hatt andre venninner som har vært tynne og pene, men hatt gode venninner som var overvektige. Anonymkode: 18130...96d Det er jo greia, det finnes mange ulike mennesker og ulike skjebner. Noen mobber for misunnelse, noen mobber for annerkjennelse, noen mobber fordi de nyter følelsen smerte i andre mennesker gir. Det er fordummende av voksne å si at sjalusi er motivet. Det gir heller ikke barnet/ ungdommen en bra måte å takle mobbingen på. Anonymkode: 8c83b...fc3 1
I Grosny Skrevet 19. januar 2018 #5 Skrevet 19. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er dette jeg lurer på. Og ja, det kan skade mennesker på sikt. For jeg har følt meg bedre enn disse mobberne men jeg tror det er fullt mulig å mobbe noen om de har noe du vil ha, om offeret har dårlig selvtillit og derfor blir et lett offer. Det som går igjen blandt mobberne er at de slet med vekta og ikke var særlig pene, mens jeg alltid har hatt veldig slank kropp. Men det kan ikke ene og alene være dette, da jeg har hatt andre venninner som har vært tynne og pene, men hatt gode venninner som var overvektige. Anonymkode: 18130...96d Det kan godt tenkes at sjefsmobberen har irritert seg over deg på en litt sjalu måte. Sjalusi er en av de vanligste årsakene til at folk snaker stygt om andre . 1
WubWub Skrevet 19. januar 2018 #6 Skrevet 19. januar 2018 Misunnelse kan være en faktor. F.eks er det ikke uvanlig at intellektuelt sterke barn blir mobbet nord og ned av undermålerne i klassen som i kraft av sine åpenbare mentale og kognitive begrensninger finner andre måter å hevde seg i ren og skjær misunnelse. Eller det kan være et barn som har komplekser med utseendet sitt hakker på andre barn som i deres øyne ser bedre ut. Men det er sjeldent at misunnelse er den primære eller eneste årsaken - mobbing er litt mer komplisert enn at vi kan koke det ned med en eneste forklaringsmodell. Det er nok litt mer sammensatt 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #7 Skrevet 19. januar 2018 Noen ganger blir man jo mobbet fordi de som mobber er misunnelig. Ei jente som var skikkelig ekkel mot meg på barneskolen, pleide å mobbe meg fordi foreldrene mine var strenge og jeg ikke fikk spise pizza hver dag og at jeg alltid måtte gjøre leksene mine. I ettertid har jeg skjønt at hun absolutt ikke hadde det bra hjemme, og hun har fortalt meg at hun egentlig ønsket seg det jeg hadde. Hvis man har noe bra, så kan jo andre se det som en trussel og ville holde deg nede. Så det kan jo hende. Samtidig er det jo en trøst som gjerne går igjen da. Jeg ser jo det selv som voksen. Hvis noen er kritiske til en eller ikke liker en, vil gjerne folk si at vedkommende sikkert er misunnelig. Det er liksom trøst og noe som får en til å føle seg bedre. Men det trenger jo ikke alltid være sant. Det er jo dumt hvis man sier det så ofte at mobbeofferet begynner å tro det er unikt og bedre enn alle andre... Anonymkode: c7567...31e 1
Maleficenta Skrevet 19. januar 2018 #8 Skrevet 19. januar 2018 Jeg tenker og det er noe klønete de sier for å trøste. Noen ganger er det jo faktisk mobberen som føler seg bedre/hevet over mobbeofferet og dermed mobber nettopp av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er dette jeg lurer på. Og ja, det kan skade mennesker på sikt. For jeg har følt meg bedre enn disse mobberne men jeg tror det er fullt mulig å mobbe noen om de har noe du vil ha, om offeret har dårlig selvtillit og derfor blir et lett offer. Det som går igjen blandt mobberne er at de slet med vekta og ikke var særlig pene, mens jeg alltid har hatt veldig slank kropp. Men det kan ikke ene og alene være dette, da jeg har hatt andre venninner som har vært tynne og pene, men hatt gode venninner som var overvektige. Anonymkode: 18130...96d Eg tenker at det desse lærarane har forsøkt å forklare deg er først og fremt at du er litt "annorlunde". Og no meiner eg absolutt ikkje det på ein fæl måte, men at dei vaksne har sett at du har ein trygghet og ein integritet som dei andre jentene ikkje har, og kanskje misunner. Samstundes så har du kanskje prosjisert at du ikkje følger jentenormen, som er tisking og hvisking og baksnakking av andre for å danne vennskap. Altså at det ikkje har noko med din (sikkert vakre) utsjånad å gjere, men at du kanskje forvirra jentene ved å ikkje følge spelet og allikevel vere trygg på deg sjølv. Berre nokre tankar .) Anonymkode: 15e35...4df 1
Maleficenta Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg tenker at det desse lærarane har forsøkt å forklare deg er først og fremt at du er litt "annorlunde". Og no meiner eg absolutt ikkje det på ein fæl måte, men at dei vaksne har sett at du har ein trygghet og ein integritet som dei andre jentene ikkje har, og kanskje misunner. Samstundes så har du kanskje prosjisert at du ikkje følger jentenormen, som er tisking og hvisking og baksnakking av andre for å danne vennskap. Altså at det ikkje har noko med din (sikkert vakre) utsjånad å gjere, men at du kanskje forvirra jentene ved å ikkje følge spelet og allikevel vere trygg på deg sjølv. Berre nokre tankar .) Anonymkode: 15e35...4df Trygghet og integritet bår man er usikker/dårlig selvtillit?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 Det kan jo faktisk komme av missunnelse, har hatt venninner som har sagt det til meg selv, de kunne ønske de var som meg ( pga kropp og psyke ) er ikke rart man kan føle seg bedre enn andre, vi som ikke driver og mobber folk men løfter, vi er jo bedre. Anonymkode: b49f4...ff6
Mari Y Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er voksen nå. Men jeg begynte bare å lure litt på hvorfor lærerne og de voksne i min krets i oppvoeksten sa at mine jevnaldrede jenter var missunnelige på meg? Jeg får noen ganger inntrykk av at når noen blir mobbet/fryst ut så er det noe mobbeofferet gjør eller skiller seg ut med, som gjør at de blir mobbet. Jeg ble fryst ut, spesielt av jentene da jeg kom i tenårene. Gud forby om jeg hadde kjøpt meg noen nye klær for eksempel. Det skjedde også noe da jeg begynte på folkehøgskole. Stort sett var alle der veldig hyggelige og snille, men det var en liten gjeng som mente at de var kremen, og hun ene hadde veldig behov for å være i sentrum. Jeg har selv alltid vært stille og tilbaketrukket. Jeg var den eneste denne jenta tydeligvis ikke likte. Hun ungikk å snakke med meg så mye som mulig, ga blikk til de andre om jeg satt meg ved dem og jeg var den eneste hun ikke inviterte med ut om mine venner skulle være med henne på noe. Jeg har hatt samtaler med lærere både på ungdomsskolen, vdg og fhs. Lærerne alle steder har nevnt missunnelse fra andre jenter. men er det slik det egentlig er? Jeg kunne jo se mange pene jenter som hadde venner i den alderen, til tross for sin penhet? Anonymkode: 18130...96d Det er ikke alltid så lett å svare på hvorfor noen mobber. Det kan være sjalusi, alt mulig egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå