Gå til innhold

Vært syk i 4 år (Aap) og vurdert av Nav, søkt uføretrygd - blir det stor forskjell på innbet.?r

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg er utdannet lærer og jobbet i noen år i fulltid som dette (ca 4). 

Jeg har vært veldig syk og ble sykemeldt først, og deretter mottatt Aap i 4 år til nå. Har ikke vært frisk nok i disse årene til å være i tiltak, kun medisinsk behandling. 

Fikk beskjed fra Nav om at jeg er ferdig utredet , fått nødvendig behandling, og ferdig avklart, og min arbeidsevne er veldig dårlig og anses det også fremover.  

Så da fikk jeg beskjed fra Nav om å søke uførtrygd. 

Hvordan vil dette forandre, eller ikke forandre min inntekt jeg har hatt til dags dato nå på Aap. Bekymret for at jeg får mindre nå når søknaden er ferdigbehandlet. 

Mottar også ca 3000 kr fra Klp (på Aap), vil jeg miste dette? 

Setter pris på seriøse svar, og ja, jeg er utdannet lærer med gode karakterer, og en stor del av min sykdom har vært kognitivt ødeleggende, så vil ha svar på sak og spm mitt. 😊 

Håper noen kan svare meg, hadde aldri i verden sett for meg dette.. 

Anonymkode: 71eef...ba6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg inn i NAV spørsmål på Facebook, der er det folk som virkelig kan NAV som svarer, vær obs på at du får en pm fra administrator/moderator som du må svare på for å bli medlem😊

Skrevet

Takk for svar, : )  men har ikke lyst til å melde meg inn i gruppe som heter det på Facebook..Er det noen andre som sitter med erfaringer eller svar? 

Anonymkode: 71eef...ba6

Skrevet

4 år som yrkesaktiv. Høres ikke ut til at du har opparbeidet deg så høy trygd da. 

Anonymkode: f7a83...99d

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring var at jeg gikk opp fra AAP til Uførpensjon, opp netto 600 kr pr mnd, MEN gikk da opp en skattesats, så skatter da 700 kr mnd mer, så gikk da i praksis 100 i minus. Dette var i nov-17.

Stort sett har man ca samme på AAP og ufør, da beregningsgrunnlaget er det samme.

Anonymkode: 99616...4f3

Skrevet

AAP tar vel utgangspunktet de 3 årene før sykdom, men ufør tar de 3 beste av de 5 siste årene. Siden du har vært ansatti 4 år, så er det ikke sikkert at forskjellen blir så stor for din del. Det kommer an på om det er stor forskjell i inntekten du hadde år for år.

Ang klp så blir det vel det samme. Alt står på klp sine hjemmesider.

Anonymkode: f1bcb...286

Skrevet

Du beholder tilleggspensjonen fra KLP og dersom du går ned i uføretrygd sammenliknet med AAP vil KLP kompensere dette. Med andre ord: Mindre fra NAV ==> mer fra KLP og motsatt. Du er sikret 66% av inntekten din på tidspunktet da du ble syk (og videre oppjustert til dagens nivå).

Anonymkode: 405d8...f6b

Skrevet
På 19.1.2018 den 17.37, Live88 skrev:

Meld deg inn i NAV spørsmål på Facebook, der er det folk som virkelig kan NAV som svarer, vær obs på at du får en pm fra administrator/moderator som du må svare på for å bli medlem😊

Er det din gruppe? Ser du skriver dette i alle NAV tråder. Er det advokater som har den gruppen som sin jobb? 

Jeg vil tro det er bedre å be folk kontakte NAV direkte for å få svar i sin sak, heller enn å dele mye sensitiv informasjon på Facebook. 

Grupper på Facebook har vel også en tendens til å blomstre med folks negative erfaringer, derfor jeg stiller spørsmål ved hvem som driver gruppen og hvorfor de gjør det...

Anonymkode: 22f65...811

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring var at jeg gikk opp fra AAP til Uførpensjon, opp netto 600 kr pr mnd, MEN gikk da opp en skattesats, så skatter da 700 kr mnd mer, så gikk da i praksis 100 i minus. Dette var i nov-17.

Stort sett har man ca samme på AAP og ufør, da beregningsgrunnlaget er det samme.

Anonymkode: 99616...4f3

Minstesats på aap og ung ufør er ganske mye i forskjell da! Minstesatsen på aap etter skatt er 11 710 kr. Ung ufør er ca. 16-17500 kr, alt etter hvor mye man skatter. Men på aap får man bostøtte, det gjør man ikke som ufør. Med bostøtte har jeg nesten 14 500 kr i måneden. Jeg tror det er ca. like mye det en med minstesats på ufør får, og da er det ikke mye nei.

Anonymkode: 32267...741

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det din gruppe? Ser du skriver dette i alle NAV tråder. Er det advokater som har den gruppen som sin jobb? 

Jeg vil tro det er bedre å be folk kontakte NAV direkte for å få svar i sin sak, heller enn å dele mye sensitiv informasjon på Facebook. 

Grupper på Facebook har vel også en tendens til å blomstre med folks negative erfaringer, derfor jeg stiller spørsmål ved hvem som driver gruppen og hvorfor de gjør det...

Anonymkode: 22f65...811

Nei, det er det ikke. Anbefaler den bare fordi at man får skikkelige svar der, det er flere advokater der som svarer, de gjør det gratis, her inne får man jo så mye rart til svar:) Vet ikke helt hvem som har laget gruppen men utifra hva jeg har lest er det en skikkelig gruppe, de som driver den styrer den veldig bra.

Skrevet

Kjipt nav akkurat skal gjøre det veldig mye strengere med ting. Man vet aldri om man får uføre, men om du får ung ufør får du det som står over her. Er du over 26år når du ble syk så vil du få mindre.

Anonymkode: 5bcf5...5ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...