Gå til innhold

Noen som har hatt helvetesild?

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 1/20/2018 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Ja, å vaksinere mot vannkopper vil medføre at du heller ikke får helvetesild, og mange stiller spørsmål ved at denne ikke inngår i barnevaksinasjonsprogrammet her i Norge. 

Anonymkode: 371bb...560

Hvordan kan da 1 av 3 få helvetesild i USA når de vaksinerer mot vannkopper?

"Almost 1 out of every 3 people in the United States will develop shingles, also known as herpes zoster, in their lifetime. There are an estimated 1 million cases of shingles each year in this country."
https://www.cdc.gov/shingles/about/overview.html

Anonymkode: c9874...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 20/01/2018 den 22.45, AnonymBruker skrev:

MEN, vannkoppvaksine er bare 80-90% effektiv, så de som den ikke virker på løper selvsagt en viss risiko, siden dette tallet er litt for lavt til å gi full flokkimmunitet. Og etter å ha sett helvetesild på nært hold synes i hvert fall jeg at muligheten til å redusere denne risikoen så mye er verdt vaksinen, så jeg hadde betalt for den selv til mitt barn. 

I følge en artikkel hos NRK fra 2014 som jeg leste tidligere i dag, men ikke finner i farten fra mobil (jeg søkte på vannkopper+vaksine) så fant de ut i USA  ut at to doser økte effekten til tilfredsstillende nivåer og at man derfor anbefaler to doser til de som får vaksinen i dag. 

Det er flere vaksiner man gir flere doser av innen kort tidsrom for tilfredsstillende effekt, mange innen barnevaksinasjonene blant annet. 

Det som får meg til å stå på gjerdet om å vaksinere mine barn eller ei, er at de må revaksinere seg hvert 10-15 år med to doser for å være trygge. 

Anonymkode: b1e65...218

Skrevet

Siste avsnitt så mener jeg varicella (vannkopper). Vi følger ellers anbefalt program. Heia vaksinering!(det kan ikke bli sagt ofte nok i disse tider, er for mange antifolk) 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan da 1 av 3 få helvetesild i USA når de vaksinerer mot vannkopper?

"Almost 1 out of every 3 people in the United States will develop shingles, also known as herpes zoster, in their lifetime. There are an estimated 1 million cases of shingles each year in this country."
https://www.cdc.gov/shingles/about/overview.html

Det står jo i linken din, halvparten av disse er folk over 60 år. Vannkoppvaksinen ble innført i Usa i 1995. 

Skrevet

I forhold til revaksinering vil fortløpende vaksinering av alle barn holde sykdommen nede, selv uten revaksinering i den voksne populasjonen. Barnesykdommer kalles nettopp det fordi de smitter lettere blant barn, pga manglende intimsoner. Blir man kvitt den smittepoolen barnehager er, vil det være vesentlig mindre risiko for at man får utbrudd i den voksne befolkningen. Det er også slik at beskyttelse daler gradvis og i varierende grad, man er ikke nede på 0% beskyttelse etter ti år. Man er alltid mer beskyttet med en vaksine enn uten. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til revaksinering vil fortløpende vaksinering av alle barn holde sykdommen nede, selv uten revaksinering i den voksne populasjonen. Barnesykdommer kalles nettopp det fordi de smitter lettere blant barn, pga manglende intimsoner. Blir man kvitt den smittepoolen barnehager er, vil det være vesentlig mindre risiko for at man får utbrudd i den voksne befolkningen. Det er også slik at beskyttelse daler gradvis og i varierende grad, man er ikke nede på 0% beskyttelse etter ti år. Man er alltid mer beskyttet med en vaksine enn uten. 

Så du anser revaksinering som et lite problem eller som et lite minus? 

Jeg spør, ikke for å krangle, fordi dette var vært mitt hinder foreløpig for å vaksinere mine to unge barnehagebarn. 

Jeg betaler dem gjerne ut av det ubehaget. Jeg var åtte år og husker med gru den uka med vannkopper. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det står jo i linken din, halvparten av disse er folk over 60 år. Vannkoppvaksinen ble innført i Usa i 1995. 

Det er fortsatt et for høyt antall som får helvetesild.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt et for høyt antall som får helvetesild.

Blandt dem som ble vaksinert? 25-åringer får vanligvis ikke helvetesild uansett, risikoen øker med alder. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du anser revaksinering som et lite problem eller som et lite minus? 

Jeg spør, ikke for å krangle, fordi dette var vært mitt hinder foreløpig for å vaksinere mine to unge barnehagebarn. 

Jeg betaler dem gjerne ut av det ubehaget. Jeg var åtte år og husker med gru den uka med vannkopper. 

I den store sammenhengen ja. Samfunnet som helhet oppnår flokkimmunitet dersom de barna som kan få vaksinen tar den. Revaksinering er lurt, men ikke kritisk på samme måte. De fleste vaksinene som krever booster oppdaterer man gjerne ved utenlandsreiser (Polio, difteri feks.) Den eneste jeg booster fast er stivkrampe, og mest fordi jeg har kjæledyr. Vannkoppvaksinen gir også et svakere sykdomsforløp, i de tilfellene den ikke virker 100%. 

Jeg hadde ganske milde vannkopper selv, men har sett nær familie ha helvetesild, og krysser fingrene for at jeg slipper det, for det er en sykdom som bærer navnet sitt med rette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...