Gå til innhold

Noen som har hatt helvetesild?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt helvetesild i nesten tre uker. Nå er smertene nesten helt borte og utslettet er i ferd med å forsvinne. Men jeg har blitt nummen flere steder i kroppen der som ikke utslettet eller smertene var i utgangspunktet. Jeg er blitt nummen i bein/føtter, i armene og hendene. Kjenner litt nummenhet i ansiktet også. Er dette vanlige ettervirkninger etter helvetesild?

Setter stor pris på andre erfaringer, er ganske bekymret for at nummenheten skyldes noe annet...

Anonymkode: 06ac5...9a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde helvetesild på ene siden av brystet for en del år siden. Jeg kan ikke huske at jeg ble nummen etterpå.

Skrevet

Jeg hadde på ryggen og over brystet for ca 3 år siden. Jeg har fortsatt ikke følelse på ryggen i den nerven helvetesilden satt i. Men det virker rart å være nummen andre steder? Kanskje du burde sjekke med legen? 

Skrevet

Nei har aldri hatt det men har det så store ettervirkninger altså? 

Anonymkode: 7e955...1c5

Skrevet

Jeg mistet litt av følelsen der som utslettet satt, men etter en stund kom følelsen tilbake

• Liker 1
Skrevet

Heroes zoster kan få mange følgetilstander. Slett denne tråden og kontakt lege. Her får du IKKE gode eller riktige svar.

Anonymkode: e1934...8a4

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heroes zoster kan få mange følgetilstander. Slett denne tråden og kontakt lege. Her får du IKKE gode eller riktige svar.

Jeg har bestilt legetime, men har ikke fått time før om nesten to uker. Ville bare høre om andre hadde samme erfaring, men tror jeg tar tipset ditt og ser helt vekk fra denne tråden. Ikke bra å høre for mye på hvordan andre har hatt det. 

• Liker 1
Skrevet

Helvetesildviruset kan også inflammere nervene, og da får du disse symptomene. Dette vet ikke legene om.

"A misconception about shingles is that the virus resides directly under the rash, wherever it happens to be, but it actually lies much deeper, awaiting an opportunity to inflame your nervous system. In these strains, the virus releases a neurotoxin that travels to your peripheral nerves and skin. It is this neurotoxin that causes the rash and pustules for which shingles is so famous."

http://www.medicalmedium.com/blog/shingles-virus

Anonymkode: c9874...32a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Helvetesildviruset kan også inflammere nervene, og da får du disse symptomene. Dette vet ikke legene om.

"A misconception about shingles is that the virus resides directly under the rash, wherever it happens to be, but it actually lies much deeper, awaiting an opportunity to inflame your nervous system. In these strains, the virus releases a neurotoxin that travels to your peripheral nerves and skin. It is this neurotoxin that causes the rash and pustules for which shingles is so famous."

Hva babler du om?

Medicalmedium er svindel og uvitenskapelig, ondsinnet pjatt. Hva leger vet om og ikke vet om, tror du skal være forsiktig med å mene noe om, og du burde sjekke kildene dine grundig.

Varicella Zoster-viruset ligger i nervesystemet, ja, og kan forårsake ulike lidelser som herpes zoster og nevroradikulitt og en hel del andre tilstander. Der stopper også riktigheten av det du skriver. For at herpes zoster (helvetesild) skal bryte ut, må immunforsvaret svekkes betydelig. Det skjer typisk etter gjennomgåtte infeksjoner, f. eks. influensa eller lungebetennelse, derdet kan ta et par uker før man er tilstrekkelig immunkompetent igjen. Da kan viruset finne en mulighet for å skape sykdom, og det er derfor vi kaller det opportunistisk.

Jeg er glad for at ts har bestemt seg for å se bort fra denne tråden.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke legene om dette? Det er en latterlig påstand. De vet veldig godt at det er en sykdom som påvirker nervebanene. Det kommer fra vannkoppviruset som ligger latent i kroppen hvis man har hatt vannkopper. Det er svært kjent blant leger/hudleger at helvetesild medfører store smerter innunder huden og smertene kommer noen dager før  utslettet kommer. Jeg trodde først jeg hadde fått blindtarmbetennelse eller leddgikt før jeg fikk utslettet. Når jeg fortalte legen min om symptomene visste han med en gang hva jeg hadde. 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke legene om dette? Det er en latterlig påstand. De vet veldig godt at det er en sykdom som påvirker nervebanene. Det kommer fra vannkoppviruset som ligger latent i kroppen hvis man har hatt vannkopper. Det er svært kjent blant leger/hudleger at helvetesild medfører store smerter innunder huden og smertene kommer noen dager før  utslettet kommer. Jeg trodde først jeg hadde fått blindtarmbetennelse eller leddgikt før jeg fikk utslettet. Når jeg fortalte legen min om symptomene visste han med en gang hva jeg hadde. 

Ok, bra at de vet at det skaper smerter. Men det kommer ikke av vannkoppviruset, det kommer av selve helvetesildviruset.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, bra at de vet at det skaper smerter. Men det kommer ikke av vannkoppviruset, det kommer av selve helvetesildviruset.

Det er det samme viruset. At en person uten medisinsk kompetanse, med en nettside hvor han kaller seg medisinsk klarsynt, hevder noe som er grunnleggende kunnskap i patologi og mikrobiologi,  er IKKE en grunn til å feste lit til opplysningene.

Jeg blir oppgitt av sånne som deg, som bestandig skal spre feilinformasjon fra tvilsomme kilder.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten, trodde jeg de snakket om helvetes-sild. Det var logisk for meg, for jeg likte ikke sild. 

Sånn, da har jeg bidratt like godt som deg i denne tråden. 

Anonymkode: b1e65...218

• Liker 3
Skrevet

Et familiemedlem hadde det noen år tilbake, hun trodde hun hadde fått MS og Parkinson pga. nummenheten. Veldig skremmende en stund. Det var bare senvirkninger...likevel ville jeg ha gått til lege med dette.

Anonymkode: d87a1...64f

Skrevet

Det er en vanlig ettervirkning, men ta det opp med legen, i tilfelle det er noe annet. For de fleste forsvinner dette gradvis, men i verste fall er det permanent. Dette er også den egentlige grunnen til at man bør ta vannkoppvaksinen, siden den også beskytter mot helvetesild.

Anonymkode: 371bb...560

Skrevet

Jeg har hatt vannkopper som barn, men fikk likevel helvetesild når jeg var ca. 18. Det første jeg merket var at jeg frøs, men det brant under føttene. Så ille at jeg ikke klarte holde de i ro. Lege ble tilkalt, men forsto ikke noe av dette. Jeg la meg i badekaret og gikk og la meg etterpå. Da kom utbruddet, under puppene og rundt halve ryggen, og jeg sov for det meste. Legen ble tilkalt igjen og ga meg noe å smøre på. Og ba meg ikke klø, noe som ikke var lett, så fikk noen arr, men de er borte nå.

Tror forløpet av helvetesild kan være forskjellig. Jeg bodde hjemme på den tida og levde ganske sunt, men jeg lå (som man ligger med influensa) i over en uke.

Skrevet
2 timer siden, Atea skrev:

Jeg har hatt vannkopper som barn, men fikk likevel helvetesild når jeg var ca. 18.

Det er fordi du hadde vannkopper du fikk helvetesild. Det er det samme viruset som forårsaker det. 

Skrevet
On 1/19/2018 at 10:32 PM, AnonymBruker said:

Det er det samme viruset. At en person uten medisinsk kompetanse, med en nettside hvor han kaller seg medisinsk klarsynt, hevder noe som er grunnleggende kunnskap i patologi og mikrobiologi,  er IKKE en grunn til å feste lit til opplysningene.

Jeg blir oppgitt av sånne som deg, som bestandig skal spre feilinformasjon fra tvilsomme kilder.

Hvis helvetesild og vannkopper er det samme viruset, har ingen i USA helvetesild da, siden de vaksinerer mot vannkopper?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis helvetesild og vannkopper er det samme viruset, har ingen i USA helvetesild da, siden de vaksinerer mot vannkopper?

Ja, å vaksinere mot vannkopper vil medføre at du heller ikke får helvetesild, og mange stiller spørsmål ved at denne ikke inngår i barnevaksinasjonsprogrammet her i Norge. 

Skrevet

MEN, vannkoppvaksine er bare 80-90% effektiv, så de som den ikke virker på løper selvsagt en viss risiko, siden dette tallet er litt for lavt til å gi full flokkimmunitet. Og etter å ha sett helvetesild på nært hold synes i hvert fall jeg at muligheten til å redusere denne risikoen så mye er verdt vaksinen, så jeg hadde betalt for den selv til mitt barn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...