Gå til innhold

Tørke førsteklassinger etter dobesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man som forelder til en 1. klassing forvente at læreren hjelper med å tørke barnet på do? Jeg jobber som lærer, og har en elev som stadig trenger hjelp til å tørke seg bak etter nr. 2. Jeg har sendt beskjed hjem flere ganger om at foreldrene må trene på dette hjemme, men han trenger fortsatt hjelp. Når jeg spør han om de øver hjemme, sier han nei. 

Jeg må si at jeg ikke synes rumpetørking er en del av lærerjobben, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Når jeg er alene i klasserommet kan jeg heller ikke ta meg tid til å være med en elev på do. Hva med de 27 andre? Har mest lyst til å ikke hjelpe han, men da må jo den stakkars gutten gå med bæsj i rompa hele dagen. Synes det er helt hårreisende at foreldrene ikke tar tak, men er grenser for hvor mye man kan mase på voksne mennesker synes jeg... 

Hva tenker dere andre med barn i småskolen? Hvordan kan jeg si ifra til foreldrene om at dette ikke er en jobb for skolen?!!

Anonymkode: 52578...20d

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man kan normalt ikke forvente at læreren hjelper med dette. Men ikke ta det eleven sier for god fisk uten å snakke med foreldrene. Jeg har en førsteklassing selv, og han klarer mye, men ser han en mulighet for å få hjelp til noe så tar han den, også om det innebærer å vri litt på sannheten.

Anonymkode: eecc1...2b8

• Liker 18
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man som forelder til en 1. klassing forvente at læreren hjelper med å tørke barnet på do? Jeg jobber som lærer, og har en elev som stadig trenger hjelp til å tørke seg bak etter nr. 2. Jeg har sendt beskjed hjem flere ganger om at foreldrene må trene på dette hjemme, men han trenger fortsatt hjelp. Når jeg spør han om de øver hjemme, sier han nei. 

Jeg må si at jeg ikke synes rumpetørking er en del av lærerjobben, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Når jeg er alene i klasserommet kan jeg heller ikke ta meg tid til å være med en elev på do. Hva med de 27 andre? Har mest lyst til å ikke hjelpe han, men da må jo den stakkars gutten gå med bæsj i rompa hele dagen. Synes det er helt hårreisende at foreldrene ikke tar tak, men er grenser for hvor mye man kan mase på voksne mennesker synes jeg... 

Hva tenker dere andre med barn i småskolen? Hvordan kan jeg si ifra til foreldrene om at dette ikke er en jobb for skolen?!!

Helt uaktuelt i første klasse. Hvis det er et barn med spesielle behov så vil det fortsatt ikke være din oppgave som lærer. Her er det noe galt.

Anonymkode: 64159...895

• Liker 13
Skrevet

Høres ut som symptomer på mer alvorlige problemer i hjemmet...Enten at han har en diagnose eller at han har dumme foreldre (altså lav iq)

Anonymkode: f080d...2db

Skrevet

Med mindre barnet feiler noe, så er dette ganske hårreisende. Her ville jeg faktisk bedt foreldrene om et møte. Det er ikke din jobb å tørke friske barn bak fordi de ikke gidder selv. Det må han bare lære seg. Informer foreldrene om at dette ikke er din jobb og at du heller ikke har tid, og at fra dags dato kommer du ikke til å hjelpe ham. Hadde en frisk 6-åring bedt meg tørke ham bak, hadde jeg sagt at det er det på høy tid at du klarer selv og evt forklart hvordan det gjøres. Dette må han bare lære. Det er også en potensiell mobbegrunn.

• Liker 19
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med ledelsen om dette? Når du har sagt fra gjentatte ganger ville jeg tatt det et nivå høyere, og drøftet det med rektor. 

Anonymkode: a4a03...e4d

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville ikke tatt det en 6-åring sier for god fisk uten å snakke med foreldrene først. Kanskje de trener masse på dette hjemme, men at 6-åringen ikke gidder gjøre det selv på skolen fordi han vet han får hjelp? 

Her ville jeg diskutert saken med rektor, så innkalt foreldrene til et møte og forhørt meg om hvordan ståa er. 

Anonymkode: c4e75...8cd

• Liker 18
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan normalt ikke forvente at læreren hjelper med dette. Men ikke ta det eleven sier for god fisk uten å snakke med foreldrene. Jeg har en førsteklassing selv, og han klarer mye, men ser han en mulighet for å få hjelp til noe så tar han den, også om det innebærer å vri litt på sannheten.

Anonymkode: eecc1...2b8

Jeg har snakket med foreldrene flere ganger, men det ser ikke ut til at de skjønner problemet. Skal sies at de er ekstremt tafatte, og tar ikke ansvar for noen ting. Alt er skolens oppgave, virker det som..

Godt å høre at det er flere som synes dette er merkelig. Jeg er nyutdannet, så visste ikke helt om det bare er jeg som er sær som ikke vil tørke :P

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner noen med en gutt som brukte bleier til han begynte på skolen....får ikke bruke bleie på skolen...og har dermed uhell i buksen innimellom....

De har også en tredjeklassing som bruker bleier om natten...

Disse ungene har ingen diagnose...men er generelt "tregere" enn andre unger.... 

Er ikke alltid sånt er så lett å gjøre noe med...

MEN! dette er foreldrenes ansvar...om et barn en gang i blant har problemer med å tørke(pga løs bæsj f.eks) så er det jo å forvente at du kan hjelpe til....ellers så bør du si at han skal tørke selv. Da får foreldrene bæsj i trusen, og en unge som klør når han kommer hjem. Kanskje de tar tak i det da.... Eller kanskje han tilslutt klarer seg fint selv.

Anonymkode: ad3ec...ff3

• Liker 5
Skrevet

Avklar med rektor eller inspektør hvordan du skal ta fatt i dette mtp at det kan være en sak for barnevernet dersom det viser seg at barnet faktisk ikke klarer å tørke seg ren nok og foreldrene ikke trener på det hjemme og følger opp med ekstra vask frem til tørkingen er akseptabel. 

Når det er sagt. Noen barn vil helst slippe å tørke selv og kan si mye for å få hjelp. I barnehagen har jeg på våren før skolestart sagt nei til å hjelpe så barnet må prøve selv. Jeg kan i overgangen være tilstede og veilede, se til at de rekker bort til dorullen ol. 

Anonymkode: 1aeb9...ca8

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 7 år da jeg begynte på skolen og grudde meg til skolen pga da måtte jeg tørke meg selv. Hjemme var det bare å rope Ferdig, kom og tørk! Men min mor sa at på skolen var det ingem som kunne hjelpe, så dette måtte jeg lære... Vel, sannheten var jo at jeg faktisk kunne å tørke meg, jeg gadd bare ikke pga jeg ikke likte å få bæsjelukt på hendene og følte jeg aldri ble ren nok. jeg øvde hele sommeren for å komme over denne renhetsgreia og fa skolen begynte var det null problem. 

Anonymkode: bad38...b07

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Avklar med rektor eller inspektør hvordan du skal ta fatt i dette mtp at det kan være en sak for barnevernet dersom det viser seg at barnet faktisk ikke klarer å tørke seg ren nok og foreldrene ikke trener på det hjemme og følger opp med ekstra vask frem til tørkingen er akseptabel. 

Når det er sagt. Noen barn vil helst slippe å tørke selv og kan si mye for å få hjelp. I barnehagen har jeg på våren før skolestart sagt nei til å hjelpe så barnet må prøve selv. Jeg kan i overgangen være tilstede og veilede, se til at de rekker bort til dorullen ol. 

Anonymkode: 1aeb9...ca8

Barnevernet fordi en unge ikke klarer å tørske seg ren?! herregud...vårt barn på ti kan fortsatt slite med vanskelig avføring...håper ikke vi blir meldt.....

• Liker 8
Skrevet

Jobber som lærer, vært i 1. klasse før. 

Hadde aldri tørket en elev etter dobesøk. Der går grensen for hvilken omsorgsperson jeg skal være. Det er noe annet dersom barnet har en diagnose. Dersom noen er engstelige, står jeg utenfor døren. Aldri innafor. Det er en intimgrense jeg mener bør være mellom lærer og elev. 

Anonymkode: 69d8f...7ca

• Liker 13
Skrevet

Du har tatt opp dette med foreldrene. Ingen endring. Da går du tjeneste vei. Snakk med rektor. Kanskje Helsesøster kan gi Noen råd. Kan virke som om disse foreldrene trenger foreldre veiledning. 

• Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 220d4...274

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnevernet fordi en unge ikke klarer å tørske seg ren?! herregud...vårt barn på ti kan fortsatt slite med vanskelig avføring...håper ikke vi blir meldt.....

Men da har barnet deres mageproblemer eller? Det er noe annet. Om barnet deres ofte har vanskelig avføring burde han for øvrig være en tur innom legen. Dere brude også forsøke redusere hvete og melkeprodukter om han har kroniske problemer med magen

Anonymkode: f080d...2db

• Liker 3
Skrevet

Enig med de som sier du bør gå tjenestevei. Det er ikke normalt at barn ikke kan å tørke seg selv når de starter på skolen.

• Liker 4
Skrevet

Om jeg hadde vert en mann hadde jeg ikke tørket andre sine unger uansett om det var på skole  eller andre plasser.. Da får de skite i buksen.. 

Plutselig kommer beskyldningene.. 

Anonymkode: cb74a...17a

• Liker 3
Skrevet

Dette er en av de viktigste tingene de bør kunne før skolestart. Men ikke alle kan det... og du har ikke så mye annet valg enn å hjelpe til. Barnet kan jo som du sier ikke gå med bæsj hele dagen. Her må du snakke med foreldrene. 

Vi hadde barnebursdag nylig, jeg har førsteklassing. Har ikke tørket ham på minst ett år. Men et av barna på bursdagen måtte ha hjelp. Liker det ikke, jeg synes ikke det føles Ok å hjelpe et barn som ikke er mitt når det er så stort (det er noe annet hvis de er 3-4), og synes det er merkelig at hen ikke kunne det (og at ikke foreldrene i det minste sa noe om det på forhånd). 

Anonymkode: 757c7...e55

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med helsesøster. 

-lærer

Anonymkode: 9ad13...968

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...