Gå til innhold

Seksåring som sliter med å lære å lese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en seksåring som sliter med å lære å lese. Noen som har noen tips - sånn bortsett fra opplagte ting?

Anonymkode: 1816e...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi barnet tid, så kommer det nok etterhvert!

Anonymkode: 87d3e...51d

• Liker 4
Skrevet

Ikke stress med det. Plutselig så klarer de å løse koden og da går det fort fremover.

Skrevet
9 minutter siden, EvaLena skrev:

Ikke stress med det. Plutselig så klarer de å løse koden og da går det fort fremover.

det der er jeg helt uenig i, og det er i strid med alle faglige råd om leseopplæring.

Jeg har og en seksåring som sliter med leseopplæringen (selv om han for så vidt har knekt koden), og han forstår at han henger etter de andre i klassen, og går hver dag på skolen og kjenner på at han ikke mestrer. Det er en uholdbar situasjon, og vi skylder å hjelpe dem.

Jeg fant en fin liste over lære-å-lese-apper som en forsker ved Lesesenteret anbefaler: http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/lesing-i-grunnskolen/larerens-beste-leseapper-article114334-12552.html

Ellers er det viktig at du er i god dialog med læreren om dette, og da får du sikkert mange råd om hva dere bør gjøre hjemme. De bør du selvfølgelig følge, men hvis du kjenner deg maktesløs i forhold til oppgaven, så skal du ikke akseptere at de legger jobben over på deg. Skolen plikter å tilpasse undervisningen til ditt barn.

Anonymkode: 17970...9a5

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det der er jeg helt uenig i, og det er i strid med alle faglige råd om leseopplæring.

Jeg har og en seksåring som sliter med leseopplæringen (selv om han for så vidt har knekt koden), og han forstår at han henger etter de andre i klassen, og går hver dag på skolen og kjenner på at han ikke mestrer. Det er en uholdbar situasjon, og vi skylder å hjelpe dem.

Jeg fant en fin liste over lære-å-lese-apper som en forsker ved Lesesenteret anbefaler: http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/lesing-i-grunnskolen/larerens-beste-leseapper-article114334-12552.html

Ellers er det viktig at du er i god dialog med læreren om dette, og da får du sikkert mange råd om hva dere bør gjøre hjemme. De bør du selvfølgelig følge, men hvis du kjenner deg maktesløs i forhold til oppgaven, så skal du ikke akseptere at de legger jobben over på deg. Skolen plikter å tilpasse undervisningen til ditt barn.

kjære vene, han har gått et halvt år på skolen! Han har god tid til å bli en effektiv leser, han har også greid å knekke koden da er han godt i rute, han går nok på skole med veldig flinke barn om han føler han henger etter og da er det det man må ta tak i og snakke med han om, og ikke problematisere en heeeelt normal utvikling. 

Anonymkode: 643e6...789

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjære vene, han har gått et halvt år på skolen! Han har god tid til å bli en effektiv leser, han har også greid å knekke koden da er han godt i rute, han går nok på skole med veldig flinke barn om han føler han henger etter og da er det det man må ta tak i og snakke med han om, og ikke problematisere en heeeelt normal utvikling. 

Anonymkode: 643e6...789

Læreren er bekymret, og tante som har vært barneskolelærer selv i mange år er også bekymret, og ungen vil ikke på skolen, så ja, jeg er bekymret, og ja, vi jobber med det

• Liker 2
Skrevet

Øyenlege kanskje?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter dette. Tidlig innsats er viktig, dersom det skulle vise seg å ligge en dysleksidiagnose i luften. 

Jeg har også en som hang tidlig etter, og vi bare trodde han var lite skoleklar. Han var så flink både sosialt og i andre fag, så det ville nok ordne seg med tiden. 

Nå har han fått bekreftet dysleksi, og det bekreftet mistanken min på alle de tidlige tegnene. 

I mellomtiden har mine neste barn begynt på skolen, og da har jeg fått opplevd det motsatte: at lesingen satt før jul i første klasse. 

Og da innså jeg også hvor naiv jeg var med første, og at jeg burde stått mer på for å få utredning og hjelp. 

Anonymkode: c3ccd...586

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Støtter dette. Tidlig innsats er viktig, dersom det skulle vise seg å ligge en dysleksidiagnose i luften. 

Jeg har også en som hang tidlig etter, og vi bare trodde han var lite skoleklar. Han var så flink både sosialt og i andre fag, så det ville nok ordne seg med tiden. 

Nå har han fått bekreftet dysleksi, og det bekreftet mistanken min på alle de tidlige tegnene. 

I mellomtiden har mine neste barn begynt på skolen, og da har jeg fått opplevd det motsatte: at lesingen satt før jul i første klasse. 

Og da innså jeg også hvor naiv jeg var med første, og at jeg burde stått mer på for å få utredning og hjelp. 

Anonymkode: c3ccd...586

ja, min eldste lærte å lese kjapt, og selv lærte jeg det kjapt, så jeg tenker at gikk det av seg selv så ville han lest nå. Han følger nøye med og konsentrerer seg når jeg leser høyt for ham, så jeg tenker at det er ikke konsentrasjonen det er noe galt med. Og han er ikke dum. Da begynner jeg å tenke på muligheten for at det kan være dysleksi, og han har problemer med å skille mellom b og d, så jeg har tenkt å være på, ja. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier da ikke at TS ikke skal hjelpe barnet sitt. Jeg sier bare at det ikke er noe stress ennå.

Eldste min slet med både lesing og skriving. Plutselig løste det seg. En av jobbene hun har hatt et oversetter i ett fagblad. Hun er svært språkmektig og det er ikke arv fra hverken meg eller barnefar.

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber i bhg og ser mye rart.

Det er foreldre som øver tall og alfabet til så små barn som ned til 1 år. Det se helt sykt. Vi voksne snakker jo sammen og vi ansatte får stadig høre at Sara har lært å si Båt.

Dette er ingen revolusjon, språket utvikler seg forskjellig. Ved naturlig tale så lærer barn å si båt, bil, ost ol uten at det lå trenes på.

La barn få være barn og la alfabet og tall komme naturlig. Begynne heller å tenke på det tidligst fra siste året i bhg.

Jeg trur barnet til TS vil klare seg helt utmerket, bare gi det tid. Koden er jo knekt, bare vent om 1 mnd hvis dere øver hver dag. Les en barnebok som barnet liker. Barnet leser litt, du leser litt osv. Du vil bli overrasket over hvor fort leseferdighetene kommer.

Anonymkode: 7c8ca...a24

• Liker 3
Skrevet

IKKE stress verken deg eller barnet med dette. HUSK at nå er det seksåringene som går i skolen. Det er altfor mange foreldre som stresser med at barna skal lære å begynne å lese bare etter et bar måneder på skolen. Mange 1. klassinger skal også gjennom alle bokstavene i alfabetet før jul i motsetning til tidligere. Forskning viser at det gjør at de raskere mestrer lesingen, men det er ikke sagt eller meningen at alle skal lese til jul. 

Les bøker, repeter bokstavene og øv på å dra lyder sammen til ord. (Små ord). Husk å si lyden, ikke bokstaven, det er lyden barnet trenger for å kunne lese.

Anonymkode: 59c93...b83

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikke TS, men siden TS ba om råd, så prøvde jeg å gi råd.

Samtidig er jeg interessert i hvilke råd andre i samme situasjon har. Men det er ikke spesielt nyttig at det kommer inn masse folk og sier at man skal slappe av, og at det løser seg helt av seg selv, for det er ikke en aktuell problemstilling.

Det finnes masse forskning som viser at de som er trege med å knekke lesekoden, blir hengende etter i mange år fremover, så slutt å si at vi skal slappe av.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bhg og ser mye rart.

Det er foreldre som øver tall og alfabet til så små barn som ned til 1 år. Det se helt sykt. Vi voksne snakker jo sammen og vi ansatte får stadig høre at Sara har lært å si Båt.

Dette er ingen revolusjon, språket utvikler seg forskjellig. Ved naturlig tale så lærer barn å si båt, bil, ost ol uten at det lå trenes på.

La barn få være barn og la alfabet og tall komme naturlig. Begynne heller å tenke på det tidligst fra siste året i bhg.

Jeg trur barnet til TS vil klare seg helt utmerket, bare gi det tid. Koden er jo knekt, bare vent om 1 mnd hvis dere øver hver dag. Les en barnebok som barnet liker. Barnet leser litt, du leser litt osv. Du vil bli overrasket over hvor fort leseferdighetene kommer.

Anonymkode: 7c8ca...a24

men nå snakker vi jo om skolebarn som har lært hele alfabetet, og trener masse - ikke om barnehagebarn med overambisiøse foreldre

• Liker 2
Skrevet

Dersom avkommet bare er seks år gammelt, så har det vel neppe særlig hastverk... 

Anonymkode: 905fa...667

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom avkommet bare er seks år gammelt, så har det vel neppe særlig hastverk... 

Anonymkode: 905fa...667

barn som sliter med lesing, blir hengende etter i mange år, så jo, det har hastverk. Det står en del om det i denne artikkelen:

http://www.klikk.no/foreldre/barn/barnets-utvikling/barn-med-dysleksi-2442367

Til TS - her er en nyttig artikkel jeg fant om hvilken hjelp som finnes:

http://lesesenteret.uis.no/category.php?categoryID=20076

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en seksåring som sliter med å lære å lese. Noen som har noen tips - sånn bortsett fra opplagte ting?

Anonymkode: 1816e...640

Er det lekselesing? Altså at han lærer ålese ut fra skolebøkene? Jeg var selv treg med lesing i den alderen. Foreldrene mine kjøpte litt andre ting å lese. Litt kjekke lettleste bøker. Vet ikke hvordan det funka for det husker jeg ikke, men leste som en racer etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...