Gå til innhold

AAP-økonomi strekker ikke til - trenger råd og tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung kvinne i tidlig 20-årene. Har fullført en bachelorgrad i fjor. Jeg klarte å trosse mye sykdom og plager i løpet av tre årene med fulltidsstudier og deltidsjobbing. Når bachelorgraden ble levert og sommeren kom - kom smellen. Jeg skulle i utgangspunktet begynne på master og jobbe litt dette studieåret. Utdannelsen min er innen helse/sosialbransjen og jeg må bli helt frisk før jeg kan jobbe innenfor dette. Noe annet ville vært uforsvarlig. 

Jeg maktet ikke å begynne på studiene. Døgnrytmen og steke plager og symptomer bidrog til at også jobbing ble vanskeligere og vanskeligere. Fikk langtidssykemelding og begynte å motta AAP. 

Nå er det slik at jeg har vært flink til å spare mesteparten av stipendet jeg mottok under utdannelsen. Dette har gjort til at jeg har klart meg godt i egen leilighet (leie). Nå derimot, er sparekontoen tom. Og jeg merker at AAP ikke holder. Jeg har til og med måttet dele husleie i to (får jo penger hver 14.dag) for å kunne brødfø meg selv og betale andre utgifter. Det går så vidt. 

Så jeg tenker på alternativene og vil lufte dette med noen kloke hoder her på forumet. 

Jeg kan ikke flytte hjem til foreldrene mine. Men har tenkt at det kan være lurt å finne en rimeligere leilighet (betaler 7000 nå). Problemet der, er at jeg har 3mnd oppsigelsestid, og alle som legger ut leiligheter vil gjerne ha raskest mulig innflytting av leieboere. Noen tips her? 

Jeg kan også forsøke å jobbe littmed noe annet enn utdannelsen min (typ butikk). Men, da mottar jeg jo mindre AAP jo mer jeg tjener. Da forsvinner jo hele poenget. Helsa mi tillater ikke å jobbe for mer enn det jeg mottar i dag.

Jeg er rådvill og i en liten krise som gjør søvnen mer ustabil. Håper noen kan komme med gode innspill! 

Hilsen fortvilet og motløs

Anonymkode: 0be64...dc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet for å bo i kollektiv eller leie gjennom studentskipnad? Lurer på om du klarer å få en annen til å ta over den leiligheten du har nå så slipper du oppsigelsestiden. Jeg setter av 2000kr til mat dvs 500kr uken og denne er sunn og tar høyde for div allergier. Mange kan spare på matposten ved å kjøpe tilbud og fryse evt spise mer vegetar. Skriver handleliste og middagsplan søndag og handler mandag. Ellers handler jeg som regel kun på salg, går med skylapper i butikker til jeg kommer til salgstativene, selger pensum jeg ikke trenger, leier på biblioteket etc.

Anonymkode: 4d559...4b9

• Liker 3
Skrevet

Gå over forbruket ditt og se om der er utgifter som er unødvendige og som du kan kutte ut. Bytt ut "dyre" varer på butikken med billigere alternativ. Skriv handleliste før du går på butikken, sett opp middagsliste for en hel uke om gangen og handle kun en dag i uken.

Spør på fb om der er noen som ønsker å ta over leiligheten din, og sjekk med huseier om det er ok at du får noen andre til å ta over leiligheten da du ønsker å flytte pga økonomi (huseier setter nok pris på å vite dette i god tid i forveien). Meld deg inn i utleiegrupper for leiligheter på fb som inneholder leiligheter i nærheten av der du bor slik du er oppdatert på hva som annonseres. Du kan også skrive på slike sider at du ønsker å leie leilighet/rom i kollektiv og da oppgi prisen du er villig til å betale slik de kan kontakte deg.

Ellers kan du se om du har unødvendig høye strømutgifter, kanskje du kan bytte leverandør? Kanskje du kan bytte til billigere mobilabonnement? Se om du kan si opp diverse abonnement du har (om du har det), og kanskje du har noe du ikke trenger lenger og som du kan selge? 

Skrevet

Hvis du er aktiv med å finne leieboer, så slipper du oppsigelsestid.

Anonymkode: eebb7...f45

Skrevet

Om du bor i et populært område er det gjerne flere som er villige til å flytte inn i din leilighet, du kan være heldig at husvert finner noen med en gang som kan flytte inn når du flytter ut og du slipper betale oppsigelse. Om du bor et sted ingen vil bo, så er det litt verre. 

Har du sjekket om du kan søke bostøtte?

Anonymkode: 1d11a...0ba

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du bor i et populært område er det gjerne flere som er villige til å flytte inn i din leilighet, du kan være heldig at husvert finner noen med en gang som kan flytte inn når du flytter ut og du slipper betale oppsigelse. Om du bor et sted ingen vil bo, så er det litt verre. 

Har du sjekket om du kan søke bostøtte?

Anonymkode: 1d11a...0ba

Takk for svar! Bor på et lite tettsted, men det er populært. 

Har ikke sjekket opp bostøtte - det skal jeg eventuelt gjøre! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet for å bo i kollektiv eller leie gjennom studentskipnad? Lurer på om du klarer å få en annen til å ta over den leiligheten du har nå så slipper du oppsigelsestiden. Jeg setter av 2000kr til mat dvs 500kr uken og denne er sunn og tar høyde for div allergier. Mange kan spare på matposten ved å kjøpe tilbud og fryse evt spise mer vegetar. Skriver handleliste og middagsplan søndag og handler mandag. Ellers handler jeg som regel kun på salg, går med skylapper i butikker til jeg kommer til salgstativene, selger pensum jeg ikke trenger, leier på biblioteket etc.

Anonymkode: 4d559...4b9

1 time siden, n0mdeplume skrev:

Gå over forbruket ditt og se om der er utgifter som er unødvendige og som du kan kutte ut. Bytt ut "dyre" varer på butikken med billigere alternativ. Skriv handleliste før du går på butikken, sett opp middagsliste for en hel uke om gangen og handle kun en dag i uken.

Spør på fb om der er noen som ønsker å ta over leiligheten din, og sjekk med huseier om det er ok at du får noen andre til å ta over leiligheten da du ønsker å flytte pga økonomi (huseier setter nok pris på å vite dette i god tid i forveien). Meld deg inn i utleiegrupper for leiligheter på fb som inneholder leiligheter i nærheten av der du bor slik du er oppdatert på hva som annonseres. Du kan også skrive på slike sider at du ønsker å leie leilighet/rom i kollektiv og da oppgi prisen du er villig til å betale slik de kan kontakte deg.

Ellers kan du se om du har unødvendig høye strømutgifter, kanskje du kan bytte leverandør? Kanskje du kan bytte til billigere mobilabonnement? Se om du kan si opp diverse abonnement du har (om du har det), og kanskje du har noe du ikke trenger lenger og som du kan selge? 

Takk for grundige råd, begge to! Jeg er ganske bevisst på forbruk på mat etc. 

Hvis jeg går til utleiefirma og forklarer og sier opp, kan jeg slippe oppsigelsestid i to mnd dersom de finner noen etter f.eks en måned? 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan også forsøke å jobbe littmed noe annet enn utdannelsen min (typ butikk). Men, da mottar jeg jo mindre AAP jo mer jeg tjener. Da forsvinner jo hele poenget. Helsa mi tillater ikke å jobbe for mer enn det jeg mottar i dag.

Hvis du er frisk nok til å jobbe mer enn 50 %, UANSETT TYPE JOBB, skal du ikke motta AAP. Herregud!!

Anonymkode: dd612...6f2

• Liker 3
Skrevet

Du har sannsynligvis rett på bostøtte. Jeg har 12000 utbetalt, hadde husleie på 6000 og fikk da like over 2000 i bostøtte. Det gjør jo en stor forskjell!

Anonymkode: a1b8d...681

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ung kvinne i tidlig 20-årene. Har fullført en bachelorgrad i fjor. Jeg klarte å trosse mye sykdom og plager i løpet av tre årene med fulltidsstudier og deltidsjobbing. Når bachelorgraden ble levert og sommeren kom - kom smellen. Jeg skulle i utgangspunktet begynne på master og jobbe litt dette studieåret. Utdannelsen min er innen helse/sosialbransjen og jeg må bli helt frisk før jeg kan jobbe innenfor dette. Noe annet ville vært uforsvarlig. 

Jeg maktet ikke å begynne på studiene. Døgnrytmen og steke plager og symptomer bidrog til at også jobbing ble vanskeligere og vanskeligere. Fikk langtidssykemelding og begynte å motta AAP. 

Nå er det slik at jeg har vært flink til å spare mesteparten av stipendet jeg mottok under utdannelsen. Dette har gjort til at jeg har klart meg godt i egen leilighet (leie). Nå derimot, er sparekontoen tom. Og jeg merker at AAP ikke holder. Jeg har til og med måttet dele husleie i to (får jo penger hver 14.dag) for å kunne brødfø meg selv og betale andre utgifter. Det går så vidt. 

Så jeg tenker på alternativene og vil lufte dette med noen kloke hoder her på forumet. 

Jeg kan ikke flytte hjem til foreldrene mine. Men har tenkt at det kan være lurt å finne en rimeligere leilighet (betaler 7000 nå). Problemet der, er at jeg har 3mnd oppsigelsestid, og alle som legger ut leiligheter vil gjerne ha raskest mulig innflytting av leieboere. Noen tips her? 

Jeg er rådvill og i en liten krise som gjør søvnen mer ustabil. Håper noen kan komme med gode innspill! 

Hilsen fortvilet og motløs

Finn deg en samboer, da blir alt mye lettere ... i hvert fall økonomisk :)

Anonymkode: 1e265...3ea

Skrevet

Stort sett alle har 3 måneders oppsigelsestid. Den oppsigelsestiden følger av loven, og er dermed forventet og velkjent for de fleste. Når utleiere legger ut objekter for leie, så er det som oftest tenkt med, det vil si at tidligere leietaker har sagt opp, og har 3 måneder til utflytting. Kun useriøse utleiere som forventer at noen skal kunne flytte raskt inn. 

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9

Du kan finne et rimeligere sted å bo, og se på andre utgifter, om det er noe å kutte på. Hvis 7000kr er inkludert strøm, så er det jo ikke overdrevent kostbart der. 

Anonymkode: 24dd3...3f5

Skrevet

Søk om bostøtte! Har du minsteutbetalingen på AAP er sjansen for at du får det veldig stor. Har du studielån du må betale ned på, kan du søke om rentefri utsettelse samt rentefritak for tidligere år med dårlig utbetaling, da trekker de renter fra lånet og du får litt mindre å skulle tilbakebetale!:)

Du bør også gå gjennom hva du bruker penger på! Jeg har 8000kr i husleie + strøm, får minstesats på AAP + litt i bostøtte og klarer meg akkurat passe okay. 

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber trenger de flere folk, det kan kanskje passe for deg. Du kan gjerne sende meg en pm om du er interessert 😊

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er frisk nok til å jobbe mer enn 50 %, UANSETT TYPE JOBB, skal du ikke motta AAP. Herregud!!

Man kan faktisk jobbe opp mot 60% uten å miste aap. Utbetalingen er selvsagt  mye mindre but still. 

Jeg jobbet en periode under aap og hadde mer utbetalt i mnd en kun aap alene, til tross for redusert utbetaling av aap. 

Sjekk bostøtte og gå over utgifter. Man kan ofte spare litt på å bytte f.eks mobilabonnement eller tv. Betaler du for flere streamingtjenester? Si opp den du bruker minst. Alle monner drar. 

Anonymkode: 23b0d...a4a

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS. Når sa jeg at jeg skal jobbe mer enn 50%. Jeg klarer maks 20. Herrefred, ja :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en samboer, da blir alt mye lettere ... i hvert fall økonomisk :)

Anonymkode: 1e265...3ea

Hvis det "bare" var å gjøre det..! :-)

Skrevet
3 timer siden, Menchit skrev:

Der jeg jobber trenger de flere folk, det kan kanskje passe for deg. Du kan gjerne sende meg en pm om du er interessert 😊

Takk for svar. Hvor i landet er dette? :-) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan faktisk jobbe opp mot 60% uten å miste aap. Utbetalingen er selvsagt  mye mindre but still. 

Ja, men TS fremstiller det som om hun er for fin til å jobbe med noe annet enn det hun er utdannet til. For noe pisspreik.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men TS fremstiller det som om hun er for fin til å jobbe med noe annet enn det hun er utdannet til. For noe pisspreik.

Hei, du. Jeg er TS. Hadde du jobbet med en sårbar gruppe dersom du var midt i bearbeiding av komplekse traumer? Syntes du det er forsvarlig og ansvarlig? Ikke jeg heller. 

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvor i landet er dette? :-) 

Send meg en pm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...