Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! :)

Jeg har akkurat flyttet inn i en studenthybel. Merker at når jeg bruker PCen mens jeg lader den, får jeg hele tiden støt, både av PCen og av diverse metall i nærheten som jeg kommer borti rett etterpå (stolbena, dørhåndtaket, osv). Jeg har svært begrenset kunnskap om elektro, men har googlet meg frem til at man kan få støt av ting dersom det er en jordfeil. Gjelder det også andre ting (av metall) enn kun PCen som er plugget i, eller må støtene ha en annen årsak? Det virker ikke som statisk elektrisitet egentlig, ettersom det ikke skjer andre steder enn akkurat når jeg lader PCen ved det bestemte strømuttaket, og det er sterkere enn jeg er vant til fra statisk elektrisitet. Betyr kanskje ingenting, men jeg har altså en Lenovo laptop. Noen som vet hva dette kan være?

Takker for all input! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver høres ut som jordfeil.

Feilen kan enten være i anlegget eller i pc'n. 

Hvis du ikke har opplevd lignende ting når du bruker pc'n andre steder, kan det jo tyde på at det anlegget.

Gi beskjed til utleier, det er sannsynlig det må sjekkes av en elektriker. 

Skrevet

Ja det kan være en jordfeil. Si fra til huseier om det du kjenner.

Men begynn med å trekke ut lader til pc, er den satt i jordet stikk, og lader og har jordet støpsel, kan feilen ligge i lader.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bruk dusjen, hvis det kan være jordfeil!!

Anonymkode: 901eb...93e

Skrevet

Bruker du tøfler? Genser, pledd eller annet i syntetisk stoff? Eller har du teppe på gulvet rundt skrivebordet? Det at du ikke opplever det andre steder kan være pga. andre klær, underlag, luftkvalitet, osv. Det trenger ikke være jordfeil selv om du får kraftigere støt fra elektronikk, da de er mer utsatt for statisk elektrisitet i utgangspunktet. Særlig om vinteren når lufta er tørrere. Men skjer det selv når du står barfot rett på gulvet uten syntetklær eller noe annet som gjør deg elektrisk er det nok jordfeil.

Anonymkode: 0839b...c25

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Jeg har kontaktet vaktmester. Selv om det er mulig at det kan være statisk elektrisitet, som én påpeker, ser jeg på det som lite sannsynlig ettersom det er lite stoff (ingen tepper, tøfler, spesielle klær etc) som kunne skapt noe slikt her og ikke andre steder jeg har vært. Uansett vil jeg føle meg mer trygg om noen tester det skikkelig, så slipper jeg å bekymre meg noe mer for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...