Gå til innhold

Hvordan kan det være greit at Meny selger 2-3 dager gammel kokt ris?

Anbefalte innlegg

Gjest N-Nøff
Skrevet

"Kyllinggryte (med ris", pakket 16.1, best før 19.1. Eller andre gryter, med ris.. Stopper bakterieveksten opp når man setter det i kjøleskap raskt? Er det garantert trygt å la ris stå i et kjøleskap i 3 dager? 

Skrevet

Fant dette;

Merk altså at selv om risen er trygg å spise selv etter 6-8 timer ved romtemperatur, er den ikke trygg å spare på til senere bruk. Da bør den ha stått i romtemperatur i maks to timer etter koking. Ris som settes ikjøleskapet maks to timer etterkoking, holder seg i 2-3 dager om det er 4 grader i kjøleskapet.30. nov. 2014

• Liker 3
Skrevet

Enkelt:

Både ris og pasta som skal brukes senere, skal raskt i kjøleskapet etter koking. Da holder maten seg greit i flere dager. 

Anonymkode: ec5cb...8eb

• Liker 4
Gjest N-Nøff
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt:

Både ris og pasta som skal brukes senere, skal raskt i kjøleskapet etter koking. Da holder maten seg greit i flere dager. 

Men det må jo være superraskt, de bruker kanskje hurtigfryser? Skal jeg sette ris i kjøleskap tar det jo timevis før risen er kald nok til å settes inn.. 

Og hva er greia med at de har risgryteretter i varmeboksene sine HELE dagen? Er ikke det farlig? Mange bakterier lever på 80 grader og under.

Skrevet
5 minutter siden, Neinøff skrev:

Men det må jo være superraskt, de bruker kanskje hurtigfryser? Skal jeg sette ris i kjøleskap tar det jo timevis før risen er kald nok til å settes inn.. 

Og hva er greia med at de har risgryteretter i varmeboksene sine HELE dagen? Er ikke det farlig? Mange bakterier lever på 80 grader og under.

Ikke hvis du senker kasserollen med risen i, ned i oppvaskkummen med iskaldt vann( gjerne med isbiter i).

Anonymkode: 9768f...f90

• Liker 4
Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis du senker kasserollen med risen i, ned i oppvaskkummen med iskaldt vann( gjerne med isbiter i).

Åja, det går jo an ja. Men hva tenker du om det andre, at de har risrettene i varmebokser (pastaretter også) hele dagen? 

Skrevet
Akkurat nå, Neinøff skrev:

Åja, det går jo an ja. Men hva tenker du om det andre, at de har risrettene i varmebokser (pastaretter også) hele dagen? 

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke greie på hvilke temperaturer maten blir holdt varme på, og hvilke temperaturer og tidsrom som er tilrådelig.

Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke greie på hvilke temperaturer maten blir holdt varme på, og hvilke temperaturer og tidsrom som er tilrådelig.

Enkelte virus og bakterier lever jo på høye grader. Mon tro om mattilsynet har full kontroll på dette.

Skulle jo tro det, men man hører jo mye rart om dem. 

Skrevet

Dem har garantert strenge rutiner på nedkjøling, oppvarming, og varmholding av mat. 

Hvordan ting gjøres kommer an på utstyr på det aktuelle kjøkkenet. 
Ris nedkjøles enten i isbad eller i nedkjølinggskap, umiddelbart etter oppkok.  Basillus Cereus som er "ris/pasta bakterien" dør ved koking, og så lenge man bruker rent utstyr og nedkjøler kjapt er det rimelig trygt. 
Det som står i varmeskap blir byttet ut mye oftere enn hva vi kunder egentlig tror. Tommelfingerregelen er at maten kan stå "ute" i to timer. Så kommer det an på temperaturen i skapet, jo varmere det er, jo lengre kan maten også stå. 

Skrevet

Meny får ting ferdig produsert som regel fra Matbørsen (som igjen følger strenge rutiner). Maten kan varmes opp en gang i butikken og selges den samme dagen. De har en temperatur de må forholde seg til innenfor en viss tid som er to timer stående varm. Koker de ris i butikken blir risen avkjølt i nedkjølingskap innenfor to timer. Meny og de butikkene har strenge regler å forholde seg til gjennom Ik-mat systemet og regler matilsynet har laget. 

Anonymkode: e24d7...c33

• Liker 1
Skrevet

Anticimex og mattilsynet har opptil seks kontroller i vær enkelt butikk der rutiner, skjemaer ,og prøver av mat, og hygiene blir tatt. 

Anonymkode: e24d7...c33

Skrevet (endret)

Holdbarhet på mat er meget strengt (egentlig for strengt og det fører til matsvinn) regulert. Hvis maten er laget slik at den har registrert holdbarhet på 3 dager, så kan du stole på det. Det er ikke noe butikkene setter på etter eget forgodtbefinnede.

Endret av isw
Skrevet

Ris som er kokt hjemme i kasseroller er farligere enn ris på resturanter/butikker osv fordi varmebehandlingene er ulik. De bruker riskoker som dreper den farlige bakterien også. 

Anonymkode: 3929f...f75

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ris som er kokt hjemme i kasseroller er farligere enn ris på resturanter/butikker osv fordi varmebehandlingene er ulik. De bruker riskoker som dreper den farlige bakterien også. 

Anonymkode: 3929f...f75

Denne påstanden (at riskokere dreper bakterier mer effektivt enn vanlig koking og derfor er tryggere) har jeg nå sett på KG to ganger på et par dager. Men jeg har ikke klart å google meg frem til noen kilder på dette, og i tillegg sliter jeg med logikken. Hva for noe magisk skjer i en riskoker som dreper bakteriene mer effektivt enn i en kjele med kokende vann? 

Anonymkode: e7785...30e

• Liker 6
Skrevet

Forbanna hysteri.

Anonymkode: ef35d...66f

• Liker 3
Skrevet
På 19.1.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Denne påstanden (at riskokere dreper bakterier mer effektivt enn vanlig koking og derfor er tryggere) har jeg nå sett på KG to ganger på et par dager. Men jeg har ikke klart å google meg frem til noen kilder på dette, og i tillegg sliter jeg med logikken. Hva for noe magisk skjer i en riskoker som dreper bakteriene mer effektivt enn i en kjele med kokende vann? 

Drit i dette med riskokere kontra vanlig koking. Det er ikke viktig. 

Men uansett kokemetode: Ris og pasta skal og må avkjøles raskt dersom du skal bruke det senere. 

Skrevet

Jobbet på ICA Supermarked, der fikk vi ferdig lagde retter som vi tok en liden anden av og varmet opp. Ble servert samme dag, og kastet om ikke alt ble solgt. Den åpna pakken skrev vi åpningsdato på og kunne være åpen i et par dager før den også evt. måtte kastes. Strenge regler på alt med mat og hygiene :) 

Anonymkode: 71cb7...8c8

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drit i dette med riskokere kontra vanlig koking. Det er ikke viktig. 

Men uansett kokemetode: Ris og pasta skal og må avkjøles raskt dersom du skal bruke det senere. 

Jeg vil faktisk si det er ganske viktig hvis det spres feilinformasjon om noe som kan være farlig. Det er derfor jeg etterlyser dokumentasjon. 

• Liker 2
Skrevet

Norsk hysteri på sitt beste.  

Anonymkode: dff86...d55

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet
På 23.1.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Norsk hysteri på sitt beste.  

Anonymkode: dff86...d55

Norsk hysteri, faktisk. Er det en egen kategori? Sammen med "mugg på brunosten"-hysteriet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...