Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har i de siste to år ikke klart å få 100% stilling. Han har jobbet til og fra som ekstrahjelp hos et firma så vi har klart oss økonomisk. Desverre har han tjent 2000 kr for lite til å ha rett på dagpenger. 

Da han i fjor var noen måneder uten jobb søkte han nav om sosialstønad. Det var mye styr med innsending av kontoutskrift, regninger og alt sånt. Tok lang tid før de godkjente da de alltid ba om mer dokumentasjon. 

Han fikk det til slutt godkjent og da stod det i vedtaket at Internett, bil og mobil ikke blir dekket. For det var ikke nødvendig. Vi bor langt oppi skogen uten busser så bil er absolutt nødvendig mener vi. Man får jo ikke sett etter jobb uten bil, mobil og Internett? 

Nav mente han skulle delta på noe som heter A-laget. Der skulle han jobbe med forefallende arbeid fra 08-15.30. Og vet dere hvor mye de sa han fikk om dagen? 192 kr! Og det var alt. De dekket ingenting annet. Og de mente at han egentlig skulle ha mindre enn 192 kr fordi han har samboer (jeg mottar minstesats aap). 

Leser jo at livsopphold skal være ihvertfall rundt 5000? Og hvordan kan de si han får så lite? Det dekker jo ikke bo, mat, lege og andre utgifter.. og at han da skal jobbe en vanlig arbeidsdag for så lite? Det er motbydelig utnytting. 

Så vi sitter her med det jeg får i aap. Akkurat nå er det ganske kritisk da samboer må rotfylle 3 tenner. Og det må jo jeg da betale, noe som er surt. Føler ikke at det er vits å sende inn sosialstønad igjen da han får så lite. Om han skulle deltatt på a-laget ville vi uansett gått i minus pga diesel, bomring og parkering. Ingen bussmuligheter. Nav sa også at de ikke dekket utgifter med å komme seg til og fra a-laget. 

Er det noe vi kan gjøre? Det som haster mest nå blir jo de tannlegeregningene.. 

Anonymkode: 42c20...707

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Leser jo at livsopphold skal være ihvertfall rundt 5000?

Andre regler når man er samboende. Kast ham ut på hybel, da får han det han har krav på uten problemer.

Anonymkode: a35e7...c64

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre regler når man er samboende. Kast ham ut på hybel, da får han det han har krav på uten problemer.

Samboere har jo ikke forsørgelsesplikt? Dessuten står alt av regninger på han, så er jo rart om de mener jeg skal betale det siden jeg ikke har forsørgerplikt 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboere har jo ikke forsørgelsesplikt? Dessuten står alt av regninger på han, så er jo rart om de mener jeg skal betale det siden jeg ikke har forsørgerplikt 

Jo samboere har forsørgerplikt.

Anonymkode: eff56...54b

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo samboere har forsørgerplikt.

Nei det har de ikke, bare Google det. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, å ta dere jobb. Er absolutt ikke vanskelig å få jobb om man virkelig vil det, er skrikende mangel på arbeidskraft i flere bransjer. Problemet er at mange som er ledige ikke er aktiv med å søke jobber, mens dem som er det får det relativt raskt dersom de virkelig går inn for det. Selv drittarbeid som butikkansatt m.m. må være bedre enn dette, et hotell en familievenn jobber på har hatt problemer med å finne noen som kan stå i oppvasken hos dem. Mulighetene er der om man virkelig vil.

Anonymkode: bf1f9...2c4

• Liker 10
Skrevet

Har dessverre ingen råd til det du spør om her, men har dere søkt om bostøtte fra husbanken? Jeg var litt i samme situasjonen som samboeren din en periode, hadde ikke opptjent nok til å få dagpenger, og hadde for tiden ikke jobb. Men fikk da i det minste litt over 4000 kr i bostøtte fra husbanken. Jeg vet ikke om det er mulig å få dette sammen med aap, men han kan i det minste søke. Man får jo mindre når man er samboer så klart. Det kan for så vidt hende at du får lite nok i aap til at du også har rett på litt støtte.

Er ikke noe lang saksbehandling, man søker hver måned (går automatisk etter første måned) og får utbetalt rundt den 20.

Anonymkode: c3f4b...cae

• Liker 1
Skrevet

Det går fint an å få seg jobb om man er villig til å flytte dit jobben er og ikke er kresen. Iom at du ikke jobber så burde det ikke være noe problem for dere å pakke sakene og dra. Og ja heldigvis må man jobbe for å få sosialstønad, det er slutt på den tiden dere kunne slenge i sofaen og la nav betale. Har man ikke internett til å søke jobb kan det som regel lånes pc på biblioteket eller hos nav. 

Anonymkode: 890e7...bc7

• Liker 12
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke.

Anonymkode: d9b4c...a07

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da han i fjor var noen måneder uten jobb søkte han nav om sosialstønad. Det var mye styr med innsending av kontoutskrift, regninger og alt sånt. Tok lang tid før de godkjente da de alltid ba om mer dokumentasjon. 

Han fikk det til slutt godkjent og da stod det i vedtaket at Internett, bil og mobil ikke blir dekket. For det var ikke nødvendig. Vi bor langt oppi skogen uten busser så bil er absolutt nødvendig mener vi. Man får jo ikke sett etter jobb uten bil, mobil og Internett? 

Nav mente han skulle delta på noe som heter A-laget. Der skulle han jobbe med forefallende arbeid fra 08-15.30. Og vet dere hvor mye de sa han fikk om dagen? 192 kr! Og det var alt. De dekket ingenting annet. Og de mente at han egentlig skulle ha mindre enn 192 kr fordi han har samboer (jeg mottar minstesats aap). 

Leser jo at livsopphold skal være ihvertfall rundt 5000? Og hvordan kan de si han får så lite? Det dekker jo ikke bo, mat, lege og andre utgifter.. og at han da skal jobbe en vanlig arbeidsdag for så lite? Det er motbydelig utnytting. 

Så vi sitter her med det jeg får i aap. Akkurat nå er det ganske kritisk da samboer må rotfylle 3 tenner. Og det må jo jeg da betale, noe som er surt. Føler ikke at det er vits å sende inn sosialstønad igjen da han får så lite. Om han skulle deltatt på a-laget ville vi uansett gått i minus pga diesel, bomring og parkering. Ingen bussmuligheter. Nav sa også at de ikke dekket utgifter med å komme seg til og fra a-laget. 

Det skal være styrete å søke sosialstønad. I starten får du kun enkeltmåneder godkjent, og ja, de skal ha en god del dokumentasjon. Du får også kun det du søker om, dvs det du har bevist at du trenger. Legger du ikke ved husleiekontrakt, så får du ikke dekket din andel husleie. 

Utgifter til bil får du som regel ikke dekket, men i tilfeller hvor det ikke finnes kollektivtransport så unnlater de ofte å legge inn bilens verdi i hans formue. Det er absolutt innafor å flytte til mer sentrale strøk. 

Det kan virke som om de ikke har gitt gode nok råd, eller at dere har misforstått. Det finnes helt klart en minstesats, og 192,- pr dag dekker ikke denne samt husleie. Da må dere ta godtgjørelsen fra kurset/tiltaket, og søke supplerende sosialstønad. 

Du har som samboer ikke forsørgelsesplikt, men det er mulig at NAV-,kontoret må minnes på dette. Han vil dog få noe mindre sosialstønad siden NAV regner "stordriftsfordeler" på ca en tusenlapp i måneden på at han deler hushold med noen. Regninger som kan regnes som "felles" som f.eks strøm vil bli delt på to.

Hvis avstanden mellom bolig og tiltakssted er under 4/6 km, så dekker de ikke reise til og fra, det stemmer. Er det over dette, og det beviselig ikke finnes kollektivtransport så dekker de annen reise. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det jeg finner så langt er at rettslig er han å betegne som enslig, og du vil da ikke ha forsørgerplikt

Om du rent faktisk forsørger han kan det likevel legges til grunn ved et vedtak.

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/ekteskap-og-samliv/id670495/

www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.35-lov-om-sosiale-tjenester-i-nav#kapittel-fire-individuelle-tjenester

www.regjeringen.no/no/dokumenter/i-342001-sosialtjenesteloven-kapittel-5/id108835/

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å få seg jobb om man er villig til å flytte dit jobben er og ikke er kresen. Iom at du ikke jobber så burde det ikke være noe problem for dere å pakke sakene og dra. Og ja heldigvis må man jobbe for å få sosialstønad, det er slutt på den tiden dere kunne slenge i sofaen og la nav betale. Har man ikke internett til å søke jobb kan det som regel lånes pc på biblioteket eller hos nav. 

Anonymkode: 890e7...bc7

Dette er jo et typisk "forum-svar", totalt blottet for forståelse og innsikt. Jeg håper virkelig ikke du i realiteten er så korttenkt og regelrett dum som du fremstår her.

For det første er ikke løsningen alltid å flytte; Er man utenfor arbeidslivet der man er, så er det ikke en gyllen regel at alt blir bedre etter å ha flyttet. Når man flytter (avhengig av flyttelengde) så fjerner man seg jo totalt fra alt av nettverk og muligheter. TS omtaler jo en eksisterende/tidligere deltidsjobb; Å jobbe opp mot denne med f.eks arbeidspraksis eller lønnstilskudd kan kanskje være bedre enn å flytte?
Dessuten er ikke TS`s situasjon at h*n ikke jobber, TS er på AAP, dvs at det finnes en tiltaksplan, være seg arbeidsutprøvning, terapi o.l. Det er jo avhengig av kontinuitet, dvs at å flytte (Igjen avhengig av distanse) kan være direkte kontraproduktivt for TS, Er det da fremdeles en løsning å flytte? 

Jeg kan være enig i at det ut i fra TS`s beskrivelse kan være formålstjenelig å flytte nærmere bebygde strøk, men det er jo kun for å løse problemene med pendling. Og, avhengig av bosted, kanskje heller ikke en løsning. Det er også dyrt å flytte, noe som til en viss grad kan kompenseres med flytte-stønad fra NAV sosial. 

Jeg forstår bare ikke hvordan så mange kan ha "relativt gode" erfaringer med NAV sosial, mens de man leser om på nettet aldri har det? Om man bare stiller vanskelige NAV-kontor til veggs, så løser det seg stort sett. Nøkkelen er dokumentasjon, rolig argumentasjon og gjentatte godt utfylte søknader.

Du har dog rett i at det er en fin ting at det er aktivitetsplikt for å motta sosialstønad, men den er ikke absolutt, dvs at om TS`s samboer bor så krøkkete til at det vil være kontraproduktivt å delta, så vil det kunne argumenteres for at NAV sosial tilrettelegger bedre. 

• Liker 9
Skrevet

Samboende har ikke forsøgelsesplikt, men det taes hensyn til de reelle utgiftene når sosialstønad regnes ut. Siden det er billigere å bo sammen med andre får man mindre.

Anonymkode: 1cbff...ab1

• Liker 1
Skrevet

Hvor lang avstand er det fra boligen deres og til A-laget?

Anonymkode: 3c046...dfc

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har i de siste to år ikke klart å få 100% stilling. Han har jobbet til og fra som ekstrahjelp hos et firma så vi har klart oss økonomisk. Desverre har han tjent 2000 kr for lite til å ha rett på dagpenger. 

Ank vedtaket. Samboer har ikke forsørgelsesplikt, men alle utgifter blir delt på 2. Du skal ikke betale tannlege. Det må han sende egen søknad på.  Legg ved skriv fra tannlege hva som må gjøres og kostnad. 

Han må dokumentere at bil er nødvendig i forhold til jobb og andre ting. Eks at det ikke går buss. Internett er i dag nødvendig. Nettbank, nav, jobbsøking.  Så alle avslag må dere anke. Neste anke blir sendt fylkesmannen. Som regel når de aldri dit, for de omgjør vedtaket.

Anonymkode: a7ea9...4e1

• Liker 1
Skrevet

Han skulle tatt i mot tilbudet, og søkt supplerende sosialstønad i tillegg til tiltakspengene. Dessverre ofte dårlig kommunikasjon angående dette. 

Anonymkode: 9a054...8ad

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har de ikke, bare Google det. 

Jeg var på nav og søkte sosialstønad en gang. Fikk avslag fordi min samboer tjente for godt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på nav og søkte sosialstønad en gang. Fikk avslag fordi min samboer tjente for godt. 

Det er dessverre en kjent feil som skjer i blant. Det er ikke riktig å blande sammen samboere som ikke har rettigheter og plikter i forhold til hverandre og ektefeller som har en juridisk bindende ekteskapspakt, som reguleres av ekteskapsloven. Det som har skjedd er at enkelte ser på samboere som ektefeller og anvender ekteskapsloven på de. Dette blir grovt feil, da de pålegges plikter av staten de ikke har inngått avtale om, men står uten rettigheter i forhold til hverandre. Samboers status som rettslig enslig har blitt uttrykkelig skrevet i rundskriv hovednr. 35 for å bøte på problemet, men det henger enda litt igjen. 

4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap
Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.35-lov-om-sosiale-tjenester-i-nav

Anonymkode: 9a054...8ad

• Liker 2
Skrevet

Ok men kan dere ikke flytte ut av skogen og inn til byn, eller får dere jo aldri jobb noen av dere? Finnes billige rom i bofelleskap selv midt i hovedstaden! Er det ikke litt kravstort at samfunnet skal betale for bil?? Jeg jobber fulltid og har ikke råd til bil, måtte også flytte bort fra familien for å få jobb. Er det slike som meg som skal betale for slike som dere...? 

Internett finner dere på nærmeste bibliotek. Telefon kan dere kanskje dele? trenger ikke å koste så mye nå til dags, du får vel abonnementer fra ca 99 kr mnd? 

Jeg skjønner at det er kjipt, men dere må faktisk ta ansvar selv. Det er opp til dere. Sosialhjelp er aller aller siste utvei og ikke noe man skal kunne leve godt på over tid. Det er en absolutt kriseløsning! Dette må dere løse på andre og mer drastiske måter enn å finne ut hvordan dere kan presse ut noen ekstra kroner fra systemet! 

Anonymkode: 8c121...b0a

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...