AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 I Storbritannia har de klasser der pensumet er å lære gutter om virkningen av sexistisk språk. Burde gutter i Norge også delta i slike klasser? http://www.bbc.com/news/uk-42652967 Anonymkode: 926d9...e7f
Nicathv Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Bare den ignorante argumenter mot mer kunnskap. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #3 Skrevet 19. januar 2018 Kjempe bra! Absolutt noe som bør inn i skolene her også ja! Anonymkode: c9e34...d26 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #4 Skrevet 19. januar 2018 Jada la oss late som det bare er gutter\menn som driver på slik. Anonymkode: f4ece...382
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #6 Skrevet 19. januar 2018 Skal de lære alternative ord for å fornærme hverandre da eller, som ikke går på kjønn eller i det minste på det kvinnelige kjønn? Jeg synes sånn blir så teit. Er problemet at de fornærmer hverandre og bruker stygge ord mot hverandre, eller er problemet at ordene de bruker i stor grad assosieres mot kvinner? Ikke si bitch fordi det er stygt mot kvinner liksom... Anonymkode: 5cbf6...11e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #7 Skrevet 19. januar 2018 Altså, har dette egentlig noe å gjøre med kjønn? Handler det ikke mer om å oppføre seg som en skikkelig person, uavhengig av kjønn? Fokuset blir så merkelig..... Anonymkode: 4e5ce...c5b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #8 Skrevet 19. januar 2018 Ingen bryr seg om skolen uansett. Anonymkode: 968f6...c89
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen bryr seg om skolen uansett. Anonymkode: 968f6...c89 Etter å ha lest de 4 kommentarene over deg, så tror jeg at du har rett. Anonymkode: 07485...0f8 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest de 4 kommentarene over deg, så tror jeg at du har rett. Anonymkode: 07485...0f8 Kan du begrunne? Handler det ikke om å oppføre seg som en skikkelig person? Uavhengig av noe som helst? Hvorfor er sexistisk spåk verre enn andre fornærmelser? Anonymkode: 4e5ce...c5b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 Overskriften i denne tråden er misvisende. Det er ikke spesielt guttene som læres opp i dette. Det er snakk om ord som retter seg mot kvinner, men det går klart frem av artikkelen at dette ikke er snakk om et pensum som "skal lære gutter om virkningen av sexistisk språk". Det skal lære elever generelt om det. En jente uttaler seg også i artikkelen om at det er forskjell i ordene gutter og jenter bruker, men at jentene også bruker slike problematiske ord til hverandre. Derfor retter dette seg mot både gutter og jenter. Og det er jo bra. Jeg er mann, og jeg er helt enig i at det er langt flere skjellsord og diskriminerende betegnelser rettet mot kvinner enn mot menn basert kun på kjønn, så det er helt fint at elever tas gjennom dette. Jeg tror kanskje ikke det vil ha den store effekten, men det er forsåvidt et prisverdig initiativ. Samtidig er det bra at skolene tydeligvis er obs på at enkelte skjellsord som stort sett brukes om kvinner også brukes av kvinner mot andre kvinner, ikke bare av menn. Det er for eksempel ikke sjelden man hører tenåringsjenter omtale andre tenåringsjenter de ikke liker som "horer" og tilsvarende, og det er jo ikke nødvendigvis noe mindre problematisk enn om en gutt sier det. Anonymkode: a7487...4fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå