Gå til innhold

Er det mulig å legge inn bud på bolig med forbehold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At budet kun er gyldig hvis det feks er overtakelse om 7 mnd.Og skrive at tidligere overtakelse er ikke mulig.. Er det mulig ? Og hvis eier ønsker overtakelse før så gjelder ikke budet mitt?

Anonymkode: 1ad6c...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At budet kun er gyldig hvis det feks er overtakelse om 7 mnd.Og skrive at tidligere overtakelse er ikke mulig.. Er det mulig ? Og hvis eier ønsker overtakelse før så gjelder ikke budet mitt?

Du kan ha hvilke forbehold du vil, men selger velger helt fritt om de vil godta budet. Om det er en bolig du ønsker og det er flere som byr er det en veldig dårlig idé å sette vilkår. En med et lavere bud kan få tilslaget fordi selgeren ikke ønsker vilkåret ditt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette vilkår, men de fleste vil nok takke nei til overtakelse så langt frem i tid. 

Anonymkode: 4cad5...e13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å sette forbehold, men tilnærmet lik ingen vil godta et bud med forbehold. Det er sterkt frarådet. Jeg fikk inn et bud med forbehold, og det avviste jeg blankt, noe megler også var helt klar på at var det eneste fornuftige å gjøre. 

Men i ditt tilfelle er det jo såpass enkelt at du kan spørre eier om dette på forhånd... 

Anonymkode: 9f2a5...33a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen til selgeren. Jeg la inn bud med forbehold om overtagelse om to måneder, og det var ikke noe problem (ja, jeg vet det er forskjell på to og syv måneder). Leiligheten sto tom og var klar til overtagelse dagen etter, men pga litt trått marked så valgte selgeren å selge. Hvis denne boligen ts snakker om er på et lite sted hvor det er vanskelig å selge, så kan det hende selgeren godtar forbeholdet. 

Anonymkode: 1e9fd...da8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og salg av eiendom er i nokså stor grad basert på avtalefrihet.

Du kan ha absolutt alle forbehold du vil i budet (finansiering, overtakelse, ditt og datt skal følge med eller repareres) men vær oppmerksom på at selger da også står fritt til å akseptere et lavere bud uten forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, FrodeF skrev:

Hva er greia med at folk fortsetter å svare i tråder når fasiten allerede er gitt? 

Dette er personer som alltid var flinke til å rekke opp hånda for å svare i barneskolen men som sjelden eller aldri fikk lærerens oppmerksomhet :). Det tar de igjen på KG.....

Anonymkode: 40976...af5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FrodeF skrev:

Hva er greia med at folk fortsetter å svare i tråder når fasiten allerede er gitt? 

Hehe, ser poenget. På den annen side: Selv om fasiten allerede er gitt, har ikke TS noen sikkerhet for dette. I mange tråder uttaler jo folk seg skråsikkert, selv om svaret er aldri så galt. Så dermed kan flere som sier det samme være en betryggelse for TS. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan det. Og det godtaes en del bud med forbehold nå fordi boligmarkedet er dårlig. Ditt forbehold er imidlertid så urimelig at jeg tviler på noen som helst vil godta det. 

Anonymkode: 523de...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å sette forbehold, men tilnærmet lik ingen vil godta et bud med forbehold. Det er sterkt frarådet. Jeg fikk inn et bud med forbehold, og det avviste jeg blankt, noe megler også var helt klar på at var det eneste fornuftige å gjøre. 

Men i ditt tilfelle er det jo såpass enkelt at du kan spørre eier om dette på forhånd... 

Anonymkode: 9f2a5...33a

Det er jo litt drøyt å påstå. Det kommer jo helt an på selger! Og ikke minst størrelsen på budet.

Jeg har både kjøpt og solgt bolig med bud med forbehold. Da vi kjøpte ønsket vi rask overtakelse, noe vi fikk tilslag på uten problemer. Da vi solgte fikk vi et bud med forbehold om at kjøper ønsket å beholde noen av møblene (liten leilighet med noen spesialtilpassede møbler). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke. Kanskje hvis du betaler nå, men ved salg så er jo normal overtakelse 1-3 mnd etter.
Men de kommer IKKE til å vente 7 mnd med å få pengene!

Anonymkode: 26f9c...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei selvfølgelig ikke. Kanskje hvis du betaler nå, men ved salg så er jo normal overtakelse 1-3 mnd etter.
Men de kommer IKKE til å vente 7 mnd med å få pengene!

Anonymkode: 26f9c...672

Og hva sier du som er så skråsikker når eier bestemmer seg for å godta budet fordi det er et bra bud og de ikke nødvendigvis må selge umiddelbart? Er det da plutselig mulig eller har du laget en lov som forbyr avtalefrihet?

Anonymkode: 4e2c2...73f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mysticgirl

Ja, det kan du :) Jeg la selv inn bud med forbehold om rask innflytting. Om selger ikke har andre kjøpere, kan det hende de godtar det. Du kan alltids prøve . Om de avslår, kan du legge inn nytt bud uten forbehold :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Megler er pålagt å videreformidle alle bud til sin oppdragsgiver - selger. 

Budet er gyldig inntil den frist budgiver påfører budet, inntil selger har avvist budet. 

Bud med forbehold blir i 99,9 % av tilfellene avvist av selger, gjerne etter råd fra megler. Selger er interessert i å få solgt. 

Anonymkode: 57584...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan, men hvis selger må betale på to lån i 7 mnd mens vedkommende venter på at du skal overta blir det fort en dårlig deal for selger.

Anonymkode: fa7b3...88a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Megler er pålagt å videreformidle alle bud til sin oppdragsgiver - selger. 

Budet er gyldig inntil den frist budgiver påfører budet, inntil selger har avvist budet. 

Bud med forbehold blir i 99,9 % av tilfellene avvist av selger, gjerne etter råd fra megler. Selger er interessert i å få solgt. 

Anonymkode: 57584...cd4

Det kommer jo helt an på hva forbeholdet er da. Hvis det er et urimelig forbehold så blir det avvist, men et forbehold om rask overtakelse, at man får med sofa og vaskemaskin på kjøpet eller sånne ting blir jo ikke kategorisk avvist. 

Anonymkode: acf60...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...