Gå til innhold

Sikkerhetskontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om sikkerhetskontroll på flyplasser? Noen som har noen gode historier? Noen flyplasser som er værre enn andre?

Anonymkode: e82a4...d0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes de i Oslo er veldig hyggelige, spesielt mot (små)barn. De i London er også uk. Jeg er ikke stor fan av spanske flyplasser, har intrykk at alle der er bare slitne, utålmudige og frustrerte.

• Liker 1
Skrevet

Sikkerhetskontroll er når du sjekker mønsterdybde på dekk.

Det de driver med på flyplasser er sikkerhetsteater. Det er et teater for å gjøre sarte sjeler komfortable med å fly. Grove overtramp på sivile rettigheter også.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Sikkerhetskontroll er når du sjekker mønsterdybde på dekk.

Det de driver med på flyplasser er sikkerhetsteater. Det er et teater for å gjøre sarte sjeler komfortable med å fly. Grove overtramp på sivile rettigheter også.

Vel.. du har jo forsåvidt lov til å ta feil...

• Liker 1
Skrevet

Bortsett fra at det kan være litt stress med å ta av sko, legge opp nettbrett, klær, kamera etc. Og få det gjennom og få samlet alt og

pakket  ned og alt skal gå så fort og det er masse folk og man blir varm og alt med seg så skjønner jeg jo at det er viktig for vår egen sikkerhet.  Så det er noe man bare må ta med seg når man skal ut og fly.

I Kina der må du gjennom flere typer skannere  og det piper i  ett sett selv om det ikke skulle, så der er det bare å la de dobbelt sjekke deg . Fløy 9 ganger med lokal fly på 2 uker ved en rundreise der. Tilslutt så går du gjennom, står ut med armene og de skanner deg igjen .  Så går du gjennom neste maskin og de dobbeltskanner deg en gang til osv. Bare å la de holde på.

I New York  måtte man gjennom den nakenskanneren og.    Jeg bryr meg ingenting.  Bare gjør som jeg får beskjed  om og tar det med et smil..

Vi er to som reiser og jeg liker helst å gå først og så kan mannen min sende gjennom bagasjen. Men noen ganger så har vaktene det så travelt at de bare sender den gjennom selv om jeg sier vent. Så må jeg fremdeles vente på å gå gjennom for at personen før meg ble sjekket med den hånd skanneren. Så da bli min bagasje liggende på.andre siden uten tilsyn og det setter jeg ikke pris på.

Da blir jeg stresset.  Det kan ofte skje på Gardermoen.    Har og vært ute for det på Sola.  

Skrevet

Jeg er på fly 4-6 ganger i uka. Og jeg har flydd i alle verdensdeler og i en rekke land. 

Sikkerhetskontroller plager meg lite. De siste årene har de blitt stadig mer effektive, sjeldent jeg må stå i kø. 

Jeg reiser alltid i sko uten metall, og uten smykker/klokker som kan pipe. Alt som må ut (PC, væske, batteribanker (Asia) mm) ligger i handveska og samlet, slik at jeg slipper å rote ned i carry-on´en. 

Sikkerhetskontroller kan variere mye fra land til land. Generelt er jeg enig i tipsene som alt er gitt. Oppfør deg rolig, ikke snakk høyt og stress, søk øyekontakt og få et nikk før du går gjennom detektoren. Gjør alt du blir bedt om. Ikke krangle om du må kaste noe. 

Og - samle sammen tingene dine og trekk deg unna når du er gjennom, og ta et skritt tilbake og vent om tingene fortsatt ikke har dukket opp. Mitt største irritasjonsmoment i kontrollen, utover de som glemmer telefoner etc på seg, er de som står og henger over båndet på andre siden. 

Anonymkode: 1992a...da2

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vel.. du har jo forsåvidt lov til å ta feil...

Både i Norge og utlandet viser det seg at de finner en veldig liten andel når systemet blir testet av noen som faktisk prøver å smugle med seg våpen eller sprengstoff. De er gode til å finne ting som kjøkkenkniver folk tar med som gave og skrujern som er glemt i lommer, men ikke ting som er bevisst gjemt.

Anonymkode: ef9c2...489

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både i Norge og utlandet viser det seg at de finner en veldig liten andel når systemet blir testet av noen som faktisk prøver å smugle med seg våpen eller sprengstoff. De er gode til å finne ting som kjøkkenkniver folk tar med som gave og skrujern som er glemt i lommer, men ikke ting som er bevisst gjemt.

Så hva foreslår du? Å droppe sikkerhetskontroller fullstendig i og med at det uansett ikke er noen vits? Eller at alle skal kle seg nakne og bli undersøkt fra topp til tå? 

Anonymkode: 1992a...da2

Skrevet

På Gardermoen har de av en eller annen grunn to ulike sikkerhetsopplegg nå. Anbefaler den nærmest togstasjonen, der man får gå til en ledig sluse og bruke den tiden man trenger uten å sinke alle. Og mye større trau så man får plass til sakene sine og slipper ha mange. I den gamle delen av terminalen får man knapt en tynn jakke oppi trauet. 

Anonymkode: 7360e...f2a

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Gardermoen har de av en eller annen grunn to ulike sikkerhetsopplegg nå. Anbefaler den nærmest togstasjonen, der man får gå til en ledig sluse og bruke den tiden man trenger uten å sinke alle. Og mye større trau så man får plass til sakene sine og slipper ha mange. I den gamle delen av terminalen får man knapt en tynn jakke oppi trauet. 

Begge gangene jeg har brukt den nye sikkerhetskontrollen på OSL har jeg opplevd at andre forsøker å trenge seg inn ved siden av meg i "min" sluse og begge ble sure da jeg ba dem vente på tur.  Ettersom det ikke virket som det var ansatte som forsøkte å holde styr på køen og forklarte hvordan opplegget fungerer til de som ikke har vært borti det før ble jeg lite imponert.

De dårligste opplevelsene jeg har hatt i sikkerhetskontrollen har vært på Newark i USA.  Det er stort sett alltid lang kø der og de som jobber der er sure og gretne og gjør lite for å veilede uerfarne reisende som er usikre på hva som skal ut av bagasjen (PC etc), om sko skal av osv.  De bare kjefter på de som gjør "feil."  Resultatet er at det blir mye frem og tilbake og ting tar mye lenger tid enn hva som strengt tatt er nødvendig. Hadde vært mye mer effektivt om de ansatte var mer serviceinnstilte og tok seg tid til å veilede litt.

Skrevet
2 hours ago, Christiane_W said:

Begge gangene jeg har brukt den nye sikkerhetskontrollen på OSL har jeg opplevd at andre forsøker å trenge seg inn ved siden av meg i "min" sluse og begge ble sure da jeg ba dem vente på tur.

Ta opp to brett med en gang slik at ikke de får plass.

Skrevet

Nå som de har fått store trau på Gardermoen er det merkelig at de ikke kan brukes i begge sikkerhetskontrollene. Er det lavere under "taket" på maskinen på den ene siden, tro? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...