Gå til innhold

Ris i gryterett stått i romtemperatur i fem timer. Må jeg kaste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glemte det helt at kokt ris må settes i kjøleskap om det skal brukes igjen..den var blandet i indisk gryte. Kan det likevel spises? Hadde mye rester så veldig kjedelig om det må kastes :( 

Anonymkode: 2b760...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville absolutt hivd den ja. Ris skal ikke spises etter så lang tid i romtemperatur

Anonymkode: 94621...921

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris som skal varmes igjen skal kjøles med fort. 

Så, du risikerer jo litt ved å spise det. Det er ikke garantert at det er dårlig, men det er garantert at denne maten ikke har god hygiene. 

Vet ikke hva jeg ville gjort. Og vet egentlig ikke om man bør råde deg til det ene eller den andre, all den tid oppvarmet ris kan være såpass skadelig. 

Anonymkode: a95f5...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ris og romtemperatur har vært oppe til diskusjon i hjemmet her en stund. Skal jammen ta å google det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel anbefalt at kokt ris som har stått ute skal kastes, men på grunn av uvitenhet har jeg hatt en lang (og litt ekkel) karriere med å spise ris som har stått ute mye lenger enn det og jeg går jo fortsatt rundt på guds grønne jord.

Anonymkode: 94327...51f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh long johnsen!

" Det første dødsfallet på grunn av dette toksinet ble beskrevet i 1997. En 17 år gammel gutt fra Sveits spiste pasta som hadde stått lagret flere dager på kjøkkenbenken, og selv om han varmet opp produktet før han spiste ble han så syk, med blant annet oppkast, at han ble lagt inn på sykehus. "

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ris og pasta inneholder relativt store mengder bakteriesporer som overlever koking, og som ikke har konkurranse i produktet etter at det er kokt, og alle vegetative bakterier er drept.

Sporene spirer (germinerer) og vokser ut. Under vekst i produktene danner enkelte sporedannende bakterier et varmestabilt giftstoff (toksin).

Det bør derfor advares på det sterkeste mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur og deretter spises. Lagres derimot produktet i kjøleskap - eller i alle fall under 6-8 °C - er produktet trygt."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke spist det, men det er fordi jeg i forrige uke spiste ris som hadde stått på benken i 4 timer og jeg ble forgiftet! Intenst oppkast og diaré hele natta til langt utpå formiddagen, fytti grisen - jeg har lært! :ler: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg klar over. Har spist både ris og pasta som har stått på benken flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ???

Jeg har flere ganger spist ris som har stått over en dag på benken i romtemperatur. Fremdeles ikke død. Tror jeg da?? Aldri merket noe ubehagelig. Bakterier blir jo drept når de blir kokt. Hvordan kommer bakterier til den kokte risen? Bruker riskoker med lokk? 

Når døde noen i Norge sist av ris?

Endret av Hadley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist sikkert 1000 gryteretter som har stått ute over natta uten å bli dårlig. Folk må ta det litt rolig. Mat blir ikke dårlig så fort.

Anonymkode: 78a88...6cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hadley skrev:

Hæ???

Jeg har flere ganger spist ris som har stått over en dag på benken i romtemperatur. Fremdeles ikke død. Tror jeg da?? Aldri merket noe ubehagelig. Bakterier blir jo drept når de blir kokt. Hvordan kommer bakterier til den kokte risen? Bruker riskoker med lokk? 

Det er en stooooor myte at alle mikrober blir drept når de blir kokt. 

Anonymkode: 94621...921

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Hadley skrev:

Hæ???

Det meste står her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hadley skrev:

Hæ???

Det har gått bra fordi du bruker riskoker..jeg husker ikke hvorfor lenger.

Anonymkode: 8a53f...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huh! Aldri hørt om dette før! Og har aldri tatt noen skade. Nå spiser jeg ikke gammel ris/pasta oppbevart i romtemperatur sånn til daglig, men det har absolutt skjedd med et døgn i riskokeren noen ganger.

Men okei! Man lærer noe hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har gått bra fordi du bruker riskoker..jeg husker ikke hvorfor lenger.

Anonymkode: 8a53f...5bb

Vi har aldri brukt riskoker, og jeg har spist gammel ris sånn ca hele livet. Er jeg kanskje død?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri brukt riskoker, og jeg har spist gammel ris sånn ca hele livet. Er jeg kanskje død?

Hvem vet. Kanskje du hjemsøker dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...