AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Hva syns dere om dette: En rød tråd i skolen her er at de barna som kanskje har behov for mest hjelp, får gjerne personlige assistenter i form av lærlinger eller de som er utplasserte, og ikke av fagarbeidere eller annet fagpersonell! Er ikke dette et grovt overgrep mot barn som virkelig trenger faglig kompetanse? Hva kan jeg gjøre for å belyse dette temaet? Jobber selv på en skole hvor dette er praksis, og jeg har lenge lurt på om dette i det hele tatt er lov. Noen som vet om det er normal praksis i alle skoler? En lærling blir f.eks satt til å ta seg av en liten gutt med autisme, og en utplassert må ha timer alene med elever som har adferdsvansker og kan være fysiske (slå, kaste ting). Er dette holdbart av dagens skole? Kan det forsvares eller aksepteres? Anonymkode: 7e8c2...519 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Dette høres jo slett ikke greit ut! Anonymkode: 8c729...07a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #3 Skrevet 19. januar 2018 Problembarn ødelegger for de andre barna... Skoler er kommunale..alle må være like og lærerne får kommunal lønn. Anonymkode: 790f6...855 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #4 Skrevet 19. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Problembarn ødelegger for de andre barna... Skoler er kommunale..alle må være like og lærerne får kommunal lønn. Anonymkode: 790f6...855 Det finnes ikke problembarn, i hovedinnlegget er det snakk om et barn med autisme.Skulle bare mangle at de ikke får sikkelig hjelp, men kompetansen her i landet er på nivået med en ping pong ball. Ofte må foreldrene gjøre alt, de som er mest ressursterke klarer det. Anonymkode: dba12...04e 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #5 Skrevet 19. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva syns dere om dette: En rød tråd i skolen her er at de barna som kanskje har behov for mest hjelp, får gjerne personlige assistenter i form av lærlinger eller de som er utplasserte, og ikke av fagarbeidere eller annet fagpersonell! Er ikke dette et grovt overgrep mot barn som virkelig trenger faglig kompetanse? Hva kan jeg gjøre for å belyse dette temaet? Jobber selv på en skole hvor dette er praksis, og jeg har lenge lurt på om dette i det hele tatt er lov. Noen som vet om det er normal praksis i alle skoler? En lærling blir f.eks satt til å ta seg av en liten gutt med autisme, og en utplassert må ha timer alene med elever som har adferdsvansker og kan være fysiske (slå, kaste ting). Er dette holdbart av dagens skole? Kan det forsvares eller aksepteres? Anonymkode: 7e8c2...519 I følge opplæringslov skal de ha spesialpedagogisk hjelp. Anonymkode: dba12...04e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #6 Skrevet 19. januar 2018 Jeg vet ikke om det er lov, men jeg synes ikke det er greit at det er sånn. Kanskje du kan ringe til fylkeskommunen og høre hvordan ting skal være og hvordan det blir lagt opp med hjelp til de som trenger ekstra oppfølging? Generelt er de norske skolene ganske dårlige på tilbud og tilpasning for elevene synes jeg. Det finnes én mal og passer du ikke inn i den, positivt eller negativt, så må du bare. Jeg synes ikke det er greit å lempe alt det ansvaret over på noen som ikke er kompetente nok for oppgaven. Anonymkode: 6dcf2...490
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #7 Skrevet 19. januar 2018 I Finland har de gjort det å jobbe i skolen til en viktig jobb og en spennende karrierevei. Det synes på resultatene til elevene og innsøkningen til lærerskolene. Vi burde klart det samme i Norge og man bør begynne å ansette psykologer, folk som har utdanning for å hjelpe barn med ulike utfordringer(som autisme) og andre yrker som kan bidra til en godt miljø både sosialt og faglig. Mange barn har det ikke bra eller trenger litt ekstra hjelp og skolene må bli satt i stand til å ta et større ansvar. Samtidig bør det i større grad sanksjoneres mot skoler som ikke gjør jobben sin blant annet i forhold til mobbing og oppfølging av elever. Anonymkode: acee0...05f 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #8 Skrevet 19. januar 2018 Jeg har en med høytfungerende autisme, da jeg stilte helt vanlige krav som rett til iup og spesialped hjelp, og observerte i tillegg fikk jeg et hylekor av lærere etter meg, de meldte meg til barnevernet, de satte ut falske rykter om meg, de stigmatiserte og feilbehandlet sønnen min. De skrek også til meg, men da fikk repr fra bup de til å be meg om unskyldning. Jeg ble utslitt og barnet ennå mer utagerende, jeg fikk skylden for det og. Min historie endte godt takket være øvrige familie da jeg tilslutt var fullstendig nedkjørt, det jeg opplevde er så uvirkelig at jeg av og til må klype meg i armen selv. Har også høyere utdannelse, og plettfri bakgrunn, tør ikke tenke på hva som hadde skjedd med barnet hadde det ikke vært for det. Han har klart seg. Slike historier skal også ut. Mine tanker går til alle foreldre som har barn rammet av autisme og som får skylden for det. Norge 2018. Anonymkode: dba12...04e 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 Jeg tror dette varierer fra skole til skole. På den skolen jeg jobber på har vi kun faglærte assistenter, og jeg opplever at barn med spesielle behov er første prioritet her, både når det gjelder undervisning, rom og ressurser. Så jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier, men kan være det er annerledes på andre skoler. Men når det er sagt er det utfordringer tilknyttet oppfølging av disse barna. Vi har få lærere med spesialpedagogikk, og det er høyt sykefravær blant assistentene, hovedsakelig på grunn av de fysiske påkjenningene jobben medfører. Slag, spark og vold er en del av hverdagen deres. Kontaktlærere som har barn med spesielle behov har gjerne 20 andre elever i tillegg, noe som igjen fører til stort arbeidspress. Man får ikke ekstra betalt eller tilrettelagt arbeidstid for å ha elever med spesielle behov, selvom det medfører mye mer arbeid. Anonymkode: 422a1...91a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 Skolen må søke ressurser. Til autister søker man vanligvis både spesialpedagogtimer og assistent. Jeg jobber selv på en skole med flere autister. De får typisk 3-5 spes.ped.timer og 15 assistenttimer. Der er altså ikke skolen som bestemmer. Anonymkode: b8ef0...3fb
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 Uff ja. sånn er det å på skolen til barna mine også. Vi har 1 autist og 2 med adferdsvannsker i klassen hennes, læreren en er nyutdannet jente på 24. Hun klarer ikke å takle disse barna, derfor løper de rundt å lager ett hælvete for de andre elevene, samt slår og er voldelige. Læreren står i klasserommet og gråter i fortvilelse, mens hun ringer til kontorer og ber om forsterkning, og da kommer de en 17 år gammel lærling fra SFO.... Jeg skjønner ikke hvorfor disse barna på død og liv skal gå i vanlige klasser?? Alle skoler burde ha "spessialklasser" for slike elver, med spessialpedagoger og utdannede assistenter. Disse elevene ødelegger både for seg selv og alle de andre. de trenger en helt annen type hjelp og tilnærming i mindre grupper, enn det en lærer med 28 elever klarer å gi dem. Anonymkode: 025fb...e83 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #12 Skrevet 19. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff ja. sånn er det å på skolen til barna mine også. Vi har 1 autist og 2 med adferdsvannsker i klassen hennes, læreren en er nyutdannet jente på 24. Hun klarer ikke å takle disse barna, derfor løper de rundt å lager ett hælvete for de andre elevene, samt slår og er voldelige. Læreren står i klasserommet og gråter i fortvilelse, mens hun ringer til kontorer og ber om forsterkning, og da kommer de en 17 år gammel lærling fra SFO.... Jeg skjønner ikke hvorfor disse barna på død og liv skal gå i vanlige klasser?? Alle skoler burde ha "spessialklasser" for slike elver, med spessialpedagoger og utdannede assistenter. Disse elevene ødelegger både for seg selv og alle de andre. de trenger en helt annen type hjelp og tilnærming i mindre grupper, enn det en lærer med 28 elever klarer å gi dem. Anonymkode: 025fb...e83 Jeg er helt enig med deg! På skolen der hvor jeg jobber opplever vi det samme, bortsett fra at vi har faglærte assistenter. Det er utrolig vanskelig for en lærer å håndtere 28-30 elever, der 2- 4 av dem har adferdsvansker eller spesielle behov. Disse elevene får ikke den hjelpen de trenger, rett og slett fordi en lærer med så mange elever ikke har kapasitet til å takle dem. Det fører igjen til utagering og uro, samt at disse elevene utøver vold mot elever og lærere. Hilsen oppgitt lærer Anonymkode: 422a1...91a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #13 Skrevet 19. januar 2018 Jeg har to barn i skolen nå og begge er har mer enn en lærer pr 28 elever. Den ene har alltid to lærere på 25 elever, og den andre lærer og assisten på 15 elever. De har også utdannede assistenter som går på «en på en» elever. Det er jo trist om skoler flest er som i HI, men sånn er det ikke på vår skole. Skolen har klasser med mange innvandrerbarn, og der har de flere assistenter i klasserommene. Anonymkode: 07d38...14f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #14 Skrevet 19. januar 2018 En må da klare å oppdra barna slik at de lærer å oppføre seg når de er på skolen i det minste Anonymkode: c6153...e22
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #15 Skrevet 19. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres jo slett ikke greit ut! Anonymkode: 8c729...07a Men det er akkurat sånn det er. Barn får vedtak på at de skal ha x antall timer medspesped i uka, men enten får de ikke timene i det hele tatt eller spesped blir erstattet av en hvilken som helst uskolert assistent fra nav. Jeg har faktisk opplevd at et mentalt tilbakestående menneske som var utplassert på skolen fikk ansvar for «spesialundervisningen.» Men det stoppet seg selv fordi elvene kom hjem og fortalte at assistenten hadde diagnostisert dem og gitt beskjed om at de burde medisineres. Nei, det er virkelig håpløst. Velferden i skolesystemet er en stor vits, for det stopper opp når rektor lager budsjett. Skal han bruke. Penger på å strø isen i skolegården om vinteren eller skal han ansette flere kvalifiserte mennesker? Vår rektor valgte det siste i fjor. To elever slo ut tenner på glatta i vinterhalvåret. Så banalt enkelt er det. Anonymkode: f73c7...85c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #16 Skrevet 19. januar 2018 Jeg er så ufattelig fornøyd med å ikke være skoleleder! I bunn og grunn handler det om penger. Assistentjobben er tøff. Ofte er den kombinert SFO/AKS og skole, hvor de blir plassert hos de «tyngste» elevene. De gjør virkelig «drittjobben». Til hvilken pris? Omtrent minstelønn. Hos oss stilles det minstekrav til b/u-arbeider, men de vokser ikke på trær. Som spesped møter jeg barn med utfordringer hver eneste dag. Fantastiske barn som er født med ekstra ballast. Lærere som gjør så godt de kan med de midlene de har. Ved sykefravær er det ikke ekstra personer å sette inn før etter arbeidsgiverperioden, slik at personalressurser utfordringer må løses «på huset». Da hender det rett som det er at jeg blir hentet ut fra min spesped-undervisning for å ha klasser. Jeg forstår at det må skje, men det er ikke heldig. Elevene mine mister oversikt og kontinuitet, og blir et av «problembarna» fordi rammene og forutsigbarheten forsvinner. Jeg er ikke enig i at alle skoler bør ha rene spesialklasser, men alle skoler bør ha rammer til å lage gode opplegg rundt barna som trenger ekstra oppfølging. Der jeg jobber er policyen at alle elever skal være en del av klassen sin. Det er fint, men da blir det en del «ensomme øyer» rundtomkring. En god veksling mellom klasse og gruppe mener jeg hadde vært bra! Elever med for eksempel ADHD trenger å være en det av samfunnet forøvrig, og det er jo blant helt vanlige barn. Det er trist at mange opplever at det kjæreste de har blir overlatt til folk som ikke vet hva de driver med. Det er ikke greit! Man skal være trygg på at skolen sørger for at Barnet sitt får god opplæring på sitt nivå, og utfordrer dem til å klatre opp på neste. Hvis man er skeptisk til spespedundervisningen som blir gitt, ville jeg først tatt kontakt med rektor. Hvis det ikke skjer noe, er skolekontoret i kommunen neste steg, og fylkeskommunen. Alle barn har rett til og krav på opplæring. Anonymkode: ddf21...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #17 Skrevet 19. januar 2018 Sånn er det på skolen der jeg jobber også. Barn med behov for ekstra hjelp og oppfølging, får det av ufaglærte assistenter. Som regel er assistentene utenlandske, og har et språk som kan være vanskelig å forstå for barn. De kan være kjempeflinke med barna, men det er ikke til å stikke under en stol at det er problematisk å ikke forstå hva assistenten sier. Uansett hvor flinke de er med barna. Egentlig helt merkelig at det er lov, men det er pga. manglende ressurser og midler. Ingen faglærte vil ha de jobbene, forståelig nok. Lav lønn, og lange dager (først være på skolen, så SFO). Anonymkode: 1c874...618
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #18 Skrevet 20. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Skolen må søke ressurser. Til autister søker man vanligvis både spesialpedagogtimer og assistent. Jeg jobber selv på en skole med flere autister. De får typisk 3-5 spes.ped.timer og 15 assistenttimer. Der er altså ikke skolen som bestemmer. Anonymkode: b8ef0...3fb Du er åpenbart ikke kjent med saksbehandling med tanke på spesialundervisning. Skolene får i de aller aller fleste kommuner, tildelt en ramme (altså en viss sum penger) å drive skole for. De kan ikke «søke ressurser», all spesialundervisning går fra skolens egen ramme/«lommebok». Det vil si at jo flere elever med spesielle behov, jo mindre igjen til ordinære elever. Det er PPT som er sakkyndig instans og eventuelt anbefaler spesialundervisning og omfanget av denne (antall timer). Skolene velger i de fleste tilfeller å følge anbefalingen. Hvis skolen vedtar færre timer, skal det begrunnes. Dersom foresatte ikke «godkjenner» det, kan de klage til Fylkesmannen og får da gjerne medhold. Anonymkode: e5622...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #19 Skrevet 20. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er åpenbart ikke kjent med saksbehandling med tanke på spesialundervisning. Skolene får i de aller aller fleste kommuner, tildelt en ramme (altså en viss sum penger) å drive skole for. De kan ikke «søke ressurser», all spesialundervisning går fra skolens egen ramme/«lommebok». Det vil si at jo flere elever med spesielle behov, jo mindre igjen til ordinære elever. Det er PPT som er sakkyndig instans og eventuelt anbefaler spesialundervisning og omfanget av denne (antall timer). Skolene velger i de fleste tilfeller å følge anbefalingen. Hvis skolen vedtar færre timer, skal det begrunnes. Dersom foresatte ikke «godkjenner» det, kan de klage til Fylkesmannen og får da gjerne medhold. Anonymkode: e5622...c4f Kan legge til at skolene har ikke anledning til å bruke økonomi som grunn til å gå bort fra PPTs anbefalinger. Noen diagnoser utløser mer ressurser til skolene, men det er kun multifunksjonshemming, autisme av den tyngre varianten og psykisk utviklingshemming. Har barnet «bare» Asperger syndrom, ADHD eller generelle lærevansker, må skolens ressurser omorganiseres. Anonymkode: ddf21...8ff
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #20 Skrevet 20. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at skolene har ikke anledning til å bruke økonomi som grunn til å gå bort fra PPTs anbefalinger. Noen diagnoser utløser mer ressurser til skolene, men det er kun multifunksjonshemming, autisme av den tyngre varianten og psykisk utviklingshemming. Har barnet «bare» Asperger syndrom, ADHD eller generelle lærevansker, må skolens ressurser omorganiseres. Anonymkode: ddf21...8ff Hos oss søker man midler rettet mot enkelt barn og får tildelt en pott som vi må omfordele. Dvs at de som har helt spesielle behov «stjeler» fra andre barn. Har de sfo i tilleggene de over en hel stilling pga skoledagen er lenger en 8 timer. Spes.ped. midler blir tildelt i egen pott. Her får en selvsagt de timene en har krav på, men en har ikke krav på en-til-en. Dvs at tre barn som har fått tildelt 5t/u ikke automatisk betyr 15 t ekstra midler. Her kan en voksen ha disse tre elevene sammen for å sette set på spissen. Midlene ligger i potten, barna har krav på timene. Anonymkode: edd0a...dbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå