Gå til innhold

Proffe opptaksutstyr til en rimelig penge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg underviser gjennom en facebook-gruppe og skulle gjerne ha tips til rimelig opptaksutstyr? Trenger ikke være 'som på TV' men bildet skal være helt klart og tydelig, stemmen min skal høres like godt som om de satt rett foran meg, selv om jeg snakker med vanlig innestemme. OG: Det skal være enkelt for meg å vite hvor jeg kan kikke så det ser ut som jeg har øyekontakt med publikum (uansett hvor godt jeg prøver via iPhone eller pc ser det alltid ut som jeg ser litt opp eller litt ned :-(

Tips noen? 

Anonymkode: 76904...5ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Budsjett?

Skrevet

Ønsker det rimligste som det står.

Anonymkode: 76904...5ae

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker det rimligste som det står.

Det første ordet du har skrevet er "proffe", hvilket betyr at vi i utgangspunktet allerede er over entusiastsegmentet. Du finner ikke noe i proffklassen som er billig, men også der er det selvfølgelig et prisspenn i sortimentet.

Like fullt vil det ofte være litt flytende overgang mellom det dyreste myntet på entusiastene og det billigste for proffene (det er vel dette skjæringspunktet mellom entusiast og proff som ofte kalles "prosumer", altså noe slikt som "profesjonell konsument"), og ettersom du vil ha proft utstyr så rimelig som mulig så bør du kanskje sikte deg inn der.

Når sant skal sies får jeg dog litt inntrykk av at du har misforstått selv hva du spør om. Det virker nemlig ikke som "proffe opptaksutstyr" bare er en skrivefeil, men også helt feil utgangspunkt. Sikker på at du ikke er på jakt etter "billig opptaksutstyr med akseptabel kvalitet"?

For å kunne gi deg forslag på bestemte modeller, så blir du nødt for å hoste opp et budsjett. Lite vits i å lete frem produkter før vi vet hvilken skive vi skal sikte mot, og da ser vi samtidig hva du faktisk legger i ordet "proffe".

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Horge skrev:

Det første ordet du har skrevet er "proffe", hvilket betyr at vi i utgangspunktet allerede er over entusiastsegmentet. Du finner ikke noe i proffklassen som er billig, men også der er det selvfølgelig et prisspenn i sortimentet.

Like fullt vil det ofte være litt flytende overgang mellom det dyreste myntet på entusiastene og det billigste for proffene (det er vel dette skjæringspunktet mellom entusiast og proff som ofte kalles "prosumer", altså noe slikt som "profesjonell konsument"), og ettersom du vil ha proft utstyr så rimelig som mulig så bør du kanskje sikte deg inn der.

Når sant skal sies får jeg dog litt inntrykk av at du har misforstått selv hva du spør om. Det virker nemlig ikke som "proffe opptaksutstyr" bare er en skrivefeil, men også helt feil utgangspunkt. Sikker på at du ikke er på jakt etter "billig opptaksutstyr med akseptabel kvalitet"?

For å kunne gi deg forslag på bestemte modeller, så blir du nødt for å hoste opp et budsjett. Lite vits i å lete frem produkter før vi vet hvilken skive vi skal sikte mot, og da ser vi samtidig hva du faktisk legger i ordet "proffe".

Horge, det høres ut som om du har peiling. Kan du anbefale noe som er ganske billig, men bra nok til å levere presentasjonsvideoer som oppfattes så bra at man ikke irriterer seg over noe teknisk? Trenger man samtidig ei bra lampe? Hvor bra? Ledlys? Halogen? HMI? Vanlig lyspære i ei stålampe? Innebygget mikrofon eller ekstrautstyr? 

Skrevet

Jeg har spilt inn en del videoer av undervisning, men hvor det er datamaskinens skjermbilde som vises. Det har altså ikke vært noe behov for kamera mot meg selv.

Derimot har jeg vært med på å rigge en god del rom for videokonferanse, og når du påpeker dette med lys, så la meg si at der har du helt rett. Alt for mange videokonferanserom og youtube-opptakk savner mer lys bak kameraet rettet mot objektet. Videokonferanser og opplæringsvideoer er ikke en spillefilm, så glem det kunstneriske aspektet. Sett heller opp en ekstra lampe.

Ettersom mine egne videoer alltid bare har vært skjermbilde, så er det mikrofon som har vært viktig i min verden. Erfaringen som seer av denne type videoer er for øvrig at jeg langt oftere savner bedre lyd enn bedre bilde. Tenk bare på en villkårlig runde fra TED-talk, alt i alt er klar og god lyd viktigere enn at bildet er 4K-HDR og 3D.

Har ikke vært så veldig "inne" i markedet i senere år, så jeg har dessverre ingen modeller jeg kan peke på sånn fra hofta; men med tanke på hvor bra kameraene har blitt på de litt dyrere telefonene i senere år, så er det dog fristende å si at med et stødig stativ, en lyssterk lampe og en ekstern mikrofon, så er mye gjort. Jeg har i hvert fall sett et par eksempler med dette oppsettet, og var overrasket over hvor bra resultatet ble.

Skrevet

Hvis du leser fra manus og skal se i kamera er iPad-løsningen den rimeligste. Det finnes ant. rimeligere enn den som scandinavian har. https://www.scandinavianphoto.no/produkt/11017819/prompterpeople/prompterpeople-ultralight-ipad-prompter-sufflortilbehor-teleprompter-for-ipad?gclid=EAIaIQobChMI1Y3J6r3k2AIVC14ZCh1Ryg9nEAAYASAAEgKScfD_BwE

Søk på prompter Ipad 

De eller andre semiproffe/amatørbutikker kan også hjelpe deg med mikrofon. Du bør ha en retningsstyrt mic. Enkelt lys/evt bruk en rimelig arbeidslampe fra Clas O. som er Led - bruk diffusion foran lampe eller bruk indirekte lys (feks via en isoporplate) . Og et rimelig videokamera evt et billig kamera fra canon eller nikon. Gå i butikken og fortell om ditt behov:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...