Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 (endret) Da jeg var 11 år ble jeg diagnostisert med asperger syndrom, og psykologene var ikke i tvil. Jeg ble utredet, observert og testet. Nå er jeg 19 år, og ble utredet på nytt, og det har kommet frem at jeg ikke har asperger likevel. Diagnosen blir nå dermed fjernet. Da jeg spurte psykologen, "Ble jeg feildiagnostisert eller har jeg vokst/jobbet meg ut av symptomene?", sa hun at det var et interessant spørsmål, men hun kunne ikke svare på det. Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Jeg husker deg fra flere tråder, og tviler sterkt på at du noensinne hadde Asperger slik du har beskrevet deg selv her inne før. Du fungerer på måter jeg og andre jeg kjenner med Asperger aldri har gjort. Anonymkode: ea903...1b9 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 Vet flere eksempler hvor folk først har fått den diagnosen, så var den"feil"seinere.mem det viktigste er at du får hjelp videre,siden du har opplevd det du har.go klem og ta godt vare på deg selv 💜 💜 Anonymkode: 14424...dda 1
Måbarefåsiat... Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 Asperger er en medfødt nevrologisk lidelse. Man kan håndtere det slik at folk rundt ikke aner du har diagnosen, men man vokser det ikke av seg. Sannsynligvis har du ikke hatt det, men hatt endel reaksjonsmønstre som bunner i oppveksten din. 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Man har strammet inn på diagnosekriteriene, slik at det er færre som får diagnosen nå enn før. Dette er fordi man fant ut at for mange fikk diagnosen. Det kan hende at du er en av disse. Ellers er det heller ikke umulig at symptomer som følge av det du har opplevd kan lede til feilaktig mistanke om autistiske trekk. Anonymkode: 5acc5...c49 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Man har strammet inn på diagnosekriteriene, slik at det er færre som får diagnosen nå enn før. Dette er fordi man fant ut at for mange fikk diagnosen. Det kan hende at du er en av disse. Ellers er det heller ikke umulig at symptomer som følge av det du har opplevd kan lede til feilaktig mistanke om autistiske trekk. Anonymkode: 5acc5...c49 kilde? Anonymkode: 7ea2e...dad
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #7 Skrevet 18. januar 2018 https://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom#Prognose Anonymkode: 82267...b80
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #8 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: https://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom#Prognose Anonymkode: 82267...b80 Står ikke at man har strammet inn på kriteriene eller at man har funnet ut at for mange har fått diagnosen Anonymkode: 7ea2e...dad 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: kilde? Anonymkode: 7ea2e...dad En barnelege jeg har jobbet sammen med. Hva som ligger på nett om saken får du lete etter selv. Anonymkode: 5acc5...c49
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 36 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Asperger er en medfødt nevrologisk lidelse. Man kan håndtere det slik at folk rundt ikke aner du har diagnosen, men man vokser det ikke av seg. Sannsynligvis har du ikke hatt det, men hatt endel reaksjonsmønstre som bunner i oppveksten din. Her tar du feil. Ny forskning viser at man kan vokse av seg både ADHD og andre diagnoser på autismespekteret. Anonymkode: 9b5b5...310 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: En barnelege jeg har jobbet sammen med. Hva som ligger på nett om saken får du lete etter selv. Anonymkode: 5acc5...c49 Jaha. Jeg har jobbet med to barneleger som sier det motsatte. kilden får du finne selv Anonymkode: 7ea2e...dad 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha. Jeg har jobbet med to barneleger som sier det motsatte. kilden får du finne selv Anonymkode: 7ea2e...dad Dit og dra. Anonymkode: 5acc5...c49
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 Man kan ikke "vokse" av seg autismespekter lidelser. Det er medfødt og skyldes en feil i hjernen, det sier seg selv at denne feilen ikke kan helbredes. Hva angår ADHD skal ikke jeg legge meg borti, men autisme det har jeg greie på. Så Ts, ja du ble feildiagnostisert. Det er mange som blir feildiagnostiserte, det gjelder alle diagnoser.. Anonymkode: 5bff1...f0c 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har strammet inn på diagnosekriteriene, slik at det er færre som får diagnosen nå enn før. Dette er fordi man fant ut at for mange fikk diagnosen. Det kan hende at du er en av disse. Ellers er det heller ikke umulig at symptomer som følge av det du har opplevd kan lede til feilaktig mistanke om autistiske trekk. Anonymkode: 5acc5...c49 Det er jeg ikke overbevist om at man har, strammet inn altså. Spesialisten som til slutt satt diagnose på barnet mitt sa rett ut at det gjorde han for at skolen skal få flere midler til å håndtere miljøet og undervisningssituasjonen. Setter jeg diagnose Asperger har dere krav på mer midler og skolen er tvunget til å ta det på alvor i forholdstall om jeg bare setter «ADHD» sa han, med en mine som sa at dette skulle jeg selvfølgelig holde kjeft om. Jeg vet ikke om dette er vanlig praksis i store byer, men jeg rekner meg at det ikke var et særtilfelle. Anonymkode: d0b1e...46d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg ikke overbevist om at man har, strammet inn altså. Spesialisten som til slutt satt diagnose på barnet mitt sa rett ut at det gjorde han for at skolen skal få flere midler til å håndtere miljøet og undervisningssituasjonen. Setter jeg diagnose Asperger har dere krav på mer midler og skolen er tvunget til å ta det på alvor i forholdstall om jeg bare setter «ADHD» sa han, med en mine som sa at dette skulle jeg selvfølgelig holde kjeft om. Jeg vet ikke om dette er vanlig praksis i store byer, men jeg rekner meg at det ikke var et særtilfelle. Anonymkode: d0b1e...46d andre store byer skulle det stå... Anonymkode: d0b1e...46d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 Jeg har lest det meste som er ang asperger, og jeg har ikke hørt noe om at kriteriene er blitt strammet inn på Dette til orientering Anonymkode: 805dd...35d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #18 Skrevet 19. januar 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Man kan ikke "vokse" av seg autismespekter lidelser. Det er medfødt og skyldes en feil i hjernen, det sier seg selv at denne feilen ikke kan helbredes. Hva angår ADHD skal ikke jeg legge meg borti, men autisme det har jeg greie på. Ikke så god greie som du tror. Overgangen mellom det alle vil kalle autisme og "normale" er så flytende at det er umulig å sette en klar grense for når det er en diagnostiserbar lidelse og når det bare er et personlighetstrekk. Hvis det blir mindre uttrykt etter hvert som man blir eldre så vil man ha "vokst det av seg". Anonymkode: 82267...b80 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #19 Skrevet 19. januar 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Man kan ikke "vokse" av seg autismespekter lidelser. Det er medfødt og skyldes en feil i hjernen, det sier seg selv at denne feilen ikke kan helbredes. Hva angår ADHD skal ikke jeg legge meg borti, men autisme det har jeg greie på. Så Ts, ja du ble feildiagnostisert. Det er mange som blir feildiagnostiserte, det gjelder alle diagnoser.. Anonymkode: 5bff1...f0c Greia er vel at diagnosen krever at man oppfyller visse kriterier. Ja, det er nevrologisk, men en asperger som fungerer veldig godt kan miste diagnosen. Dette er noe mange ikke vil være med på, fordi de mener man ikke kan ha det nevrologiske avviket om man ikke fungerer. De mener da at man har gått fra å ha asperger til å vokse det av seg. Når fakta er gjerne at de har asperger men fungerer så bra at de ikke kvalifiserer til diagnosen. Det er fortsatt mye kontrovers innenfor dette området. Jeg mener at man kan ha asperger og fungere meget godt til den grad man aldri vil få en diagnose. I noen tilfeller fordi de områdene som er rammet er mindre viktige eller kan til og med gi bedre evner innenfor visse områder (NEI, jeg mener ikke savante, men evner mer subtile) eller de har såpass høy intelligens at de klarer kompensere Anonymkode: 7ea2e...dad 1
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 19. januar 2018 #20 Skrevet 19. januar 2018 Tusen takk til dere som har svart. Det er et interresant spørsmål om jeg ble feildiagnostisert som 11 åring eller ikke, og jeg ser at det ikke er noe klart svar på det. Sannsynligvis var jeg bare et veldig traumatisert barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå