AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Kjøpte en av de siste kåpene av en vare, og har fått beskjed om at butikken ikke får varen inn igjen. Jeg kan fortsatt levere tilbake kåpen. Måtte kjøpe den et par størrelser for stor, og planen er da å sy inn kåpen. Det er en veldig enkel kåpe å sy inn, så det er ikke noe problem. Men det jeg lurer på er hva som skjer med reklamasjonsretten dersom jeg syr kåpen inn? Venninnen min hadde samme kåpe tidligere i høst, og hennes ble helt ødelagt i stoffet etter et par uker. Da hun leverte den inn igjen til butikken sa de til henne at det trolig var et parti av kåpene som hadde hatt litt problemer. Jeg er jo klar over at jeg ikke akkurat kan klage på en dårlig søm om jeg syr inn kåpen, men er det virkelig slik at jeg da heller ikke vil kunne klage dersom det viser seg at selve stoffet ikke takler bruk? Hva vil i så fall være grunnlaget for at jeg ikke vil kunne klage på akkurat det? Anonymkode: 5d4d2...a11
Frukthage Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Du kan fortsatt reklamere hvis mangelen du eventuelt skal reklamere på ikke kan føres tilbake til innsyingen du har foretatt. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #3 Skrevet 19. januar 2018 21 hours ago, Frukthage said: Du kan fortsatt reklamere hvis mangelen du eventuelt skal reklamere på ikke kan føres tilbake til innsyingen du har foretatt. Det var dette jeg også tenkte, men da jeg kontaktet kundeservice til butikken fortalte de meg at jeg ville miste retten til å reklamere på produktet ved å sy inn kåpen? Men jeg vet ikke helt hva som er grunnlaget for at de kan mene det? Anonymkode: 5d4d2...a11
Frukthage Skrevet 19. januar 2018 #4 Skrevet 19. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg også tenkte, men da jeg kontaktet kundeservice til butikken fortalte de meg at jeg ville miste retten til å reklamere på produktet ved å sy inn kåpen? Men jeg vet ikke helt hva som er grunnlaget for at de kan mene det? Anonymkode: 5d4d2...a11 Det finnes ikke noe rettslig grunnlag for anførselen deres, det er sikkert. 2
Ullvott Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 Med fare for å være et ekko av de andre, men jeg tror butikkens kundeservice gav feil informasjon. I alle fall så lenge reklamasjonen gjelder noe annet enn omsømmen. Alt annet ville vært urimelig. Selv må jeg f.eks ofte legge opp bukser, da de fleste er for lange i beina til meg, uansett størrelse. Dersom glidelåsen i buksa skulle ryke før jeg har hatt buksa en uke må jeg jo kunne reklamere på det, selv om buksebeina er lagt opp. 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 10 minutter siden, Ullvott said: Med fare for å være et ekko av de andre, men jeg tror butikkens kundeservice gav feil informasjon. I alle fall så lenge reklamasjonen gjelder noe annet enn omsømmen. Alt annet ville vært urimelig. Selv må jeg f.eks ofte legge opp bukser, da de fleste er for lange i beina til meg, uansett størrelse. Dersom glidelåsen i buksa skulle ryke før jeg har hatt buksa en uke må jeg jo kunne reklamere på det, selv om buksebeina er lagt opp. Synes du her kommer med et veldig godt eksempel. Jeg syr inn den kåpen da jeg, og så får jeg heller krangle med kundeservice senere om det skulle bli behov for det. Anonymkode: 5d4d2...a11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg også tenkte, men da jeg kontaktet kundeservice til butikken fortalte de meg at jeg ville miste retten til å reklamere på produktet ved å sy inn kåpen? Men jeg vet ikke helt hva som er grunnlaget for at de kan mene det? Anonymkode: 5d4d2...a11 Det er det jeg har lært på salg og service. Nå brukte vi eksempler fra utplasseringsplassene våre. Mye møbelbutikker, elektronikk og dagligvare, så vet ikke helt hvordan det er med klær, men det er ingen lover om dette. Det er opp til butikken selv. Du kan klage, men ikke reklamere på den (etter det jeg har lært). Stort sett, hvis du modifiserer varen selv har du "godtatt produktet". De kan ikke selge det videre som b-vare, da den ikke lengere er varen du kjøpte hos dem og i noen tilfeller vil de ikke kunne returnere varen som en reklamasjonssak. Den er nå din variant. Jeg ville respektert dems retningslinjer, og solgt den på Finn i verste fall. Anonymkode: 24215...e65 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er det jeg har lært på salg og service. Nå brukte vi eksempler fra utplasseringsplassene våre. Mye møbelbutikker, elektronikk og dagligvare, så vet ikke helt hvordan det er med klær, men det er ingen lover om dette. Det er opp til butikken selv. Du kan klage, men ikke reklamere på den (etter det jeg har lært). Stort sett, hvis du modifiserer varen selv har du "godtatt produktet". De kan ikke selge det videre som b-vare, da den ikke lengere er varen du kjøpte hos dem og i noen tilfeller vil de ikke kunne returnere varen som en reklamasjonssak. Den er nå din variant. Jeg ville respektert dems retningslinjer, og solgt den på Finn i verste fall. Anonymkode: 24215...e65 Om jakken viser seg å ha samme stoffeil som venninnen min sin hadde, så kan jeg jo ikke selge jakken på Finn - da er den jo ødelagt... Jeg tenker i alle fall at dersom feilen hadde oppstått uavhengig av modifiseringen så er det en feil som butikken bør svare for. Som en annen skrev her så kan man jo f.eks. sy opp bukseben, og likevel reklamere på varen om det er noe som viser seg å være galt med buksen. Anonymkode: 5d4d2...a11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Du kan klage, men ikke reklamere på den (etter det jeg har lært). Stort sett, hvis du modifiserer varen selv har du "godtatt produktet". De kan ikke selge det videre som b-vare, da den ikke lengere er varen du kjøpte hos dem og i noen tilfeller vil de ikke kunne returnere varen som en reklamasjonssak. Den er nå din variant. Man kan selvsagt ikke bruke angrerett på noe man har modifisert, men det er noe helt annet enn reklamasjonsrett. Reklamasjonsrett er når noe har gått i stykker el. Da har man krav på retting, omlevering eller heving etter forbrukerkjøpsloven. Det er ikke noe krav om at butikker skal kunne selge slike varer videre som b-vare hvis ikke de kan rette feilen, og butikkene kan ikke sette egne krav som gir dårligere vilkår enn loven. Anonymkode: 43464...a01 5
Fjompen Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan selvsagt ikke bruke angrerett på noe man har modifisert, men det er noe helt annet enn reklamasjonsrett. Reklamasjonsrett er når noe har gått i stykker el. Da har man krav på retting, omlevering eller heving etter forbrukerkjøpsloven. Det er ikke noe krav om at butikker skal kunne selge slike varer videre som b-vare hvis ikke de kan rette feilen, og butikkene kan ikke sette egne krav som gir dårligere vilkår enn loven. Anonymkode: 43464...a01 Dette er helt korrekt. Det er jo horribelt om noen har gått videregående innen salg og service og ikke har lært at "å klage" og "å reklamere" stort sett er samme ting. Aldri nevn ordet "garanti" siden butikken da kan henvise til sine garantibestemmelser uten å faktisk lyve til deg. Du kan reklamere på alt du vil. Om den ny jakken ikke umiddelbart ga deg syv rette i lotto, så kan ingen nekte deg å reklamere på det, men det blir jo en utfordring å påvise en mangel på produktet... En mangel kan såklart påpekes på f.eks stoffet i kåpen, men ikke i selve sømmen du har gjort. En løsning er jo såklart å få butikkens skredderservice til å sy inn kåpen, da vil du ha reklamasjonsrett på stoffet, (det har du jo uansett) men også modifiseringen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 48 minutter siden, Fjompen said: En mangel kan såklart påpekes på f.eks stoffet i kåpen, men ikke i selve sømmen du har gjort. En løsning er jo såklart å få butikkens skredderservice til å sy inn kåpen, da vil du ha reklamasjonsrett på stoffet, (det har du jo uansett) men også modifiseringen. Er dette noe H&M har? Anonymkode: 5d4d2...a11
Fjompen Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette noe H&M har? Anonymkode: 5d4d2...a11 Vet at Dressmann har ivertfall.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Det er det jeg har lært på salg og service. Nå brukte vi eksempler fra utplasseringsplassene våre. Mye møbelbutikker, elektronikk og dagligvare, så vet ikke helt hvordan det er med klær, men det er ingen lover om dette. Det er opp til butikken selv. Du kan klage, men ikke reklamere på den (etter det jeg har lært). Stort sett, hvis du modifiserer varen selv har du "godtatt produktet". De kan ikke selge det videre som b-vare, da den ikke lengere er varen du kjøpte hos dem og i noen tilfeller vil de ikke kunne returnere varen som en reklamasjonssak. Den er nå din variant. Jeg ville respektert dems retningslinjer, og solgt den på Finn i verste fall. Anonymkode: 24215...e65 🤢 spy at slikt blir kurset til butikk ansatte. Det er så vanvittig dårlig! Anonymkode: 2c7ef...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå