idamoor Skrevet 20. januar 2018 #21 Skrevet 20. januar 2018 På 18.1.2018 den 20.31, AnonymBruker skrev: Det er helt normal verdi ts, den skal synke. Jeg har 8,3 feks. Men vi velger å ikke behandle det på noe vis da jeg ikke har særlig med symptomer. Det er individuelt hva man tåler å gå med, og mange blir nok medisinert uten grunn. Anonymkode: a6f5e...ad8 Tull! Jeg hadde så lavt med mellomste jenta mi og måtte ta tilskudd ellers hadde jeg hatt behov for blodoverføring under fødsel! Å skrive sånt som du gjør kan være skummelt og legen din bør få seg kunnskap angående blodprosent !
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #22 Skrevet 20. januar 2018 13 timer siden, idamoor skrev: Tull! Jeg hadde så lavt med mellomste jenta mi og måtte ta tilskudd ellers hadde jeg hatt behov for blodoverføring under fødsel! Å skrive sånt som du gjør kan være skummelt og legen din bør få seg kunnskap angående blodprosent ! Det er ikke tull at verdien ts oppgir er ok i et svangerskap. Min verdi er grei for meg og min kropp, du vet ikke hvilket utgangspunkt jeg hadde i forkant, eller hvilken kompetanse legen min besitter. Hvis du ser av linken jeg la ut tidligere så viser forskning at verdier helt ned til 9 ikke er forbundet med økt risiko for komplikasjoner. Uansett så skal hb følges opp av lege/jordmor og jeg håper ingen driver med selvdiagnostisering og medisinering. Anonymkode: a6f5e...ad8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #23 Skrevet 21. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tull at verdien ts oppgir er ok i et svangerskap. Min verdi er grei for meg og min kropp, du vet ikke hvilket utgangspunkt jeg hadde i forkant, eller hvilken kompetanse legen min besitter. Hvis du ser av linken jeg la ut tidligere så viser forskning at verdier helt ned til 9 ikke er forbundet med økt risiko for komplikasjoner. Uansett så skal hb følges opp av lege/jordmor og jeg håper ingen driver med selvdiagnostisering og medisinering. Anonymkode: a6f5e...ad8 Ts. Fant et notat der det stod at jeg hadde faktisk helt ned mot 10.2 for 10 dager siden (så det begynner å øke nå). Leser i artikkel som sendte jb <11.0 g/100ml i første og tredje trimester og Hb < 10.5 i annet trimester gir grunn for anemiutredning. Jeg hadde som sagt 10.2 så det at legen ikke gjorde noen ting syns jeg er tull. Anonymkode: ed7b2...fa2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #24 Skrevet 21. januar 2018 På 18.1.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev: Legen sa jeg trenger ikke bekymre meg før den er så lav som 6-7. Begynner mistenke at han har ikke peiling. Anonymkode: ed7b2...fa2 Dette stemmer. Ikke så mye man gjør før. Anonymkode: 261f6...b10
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #25 Skrevet 21. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts. Fant et notat der det stod at jeg hadde faktisk helt ned mot 10.2 for 10 dager siden (så det begynner å øke nå). Leser i artikkel som sendte jb <11.0 g/100ml i første og tredje trimester og Hb < 10.5 i annet trimester gir grunn for anemiutredning. Jeg hadde som sagt 10.2 så det at legen ikke gjorde noen ting syns jeg er tull. Anonymkode: ed7b2...fa2 Husk at slike verdier er referanser og ikke en fasit. Hvis du har symptomer på anemi så er jeg enig med deg i at legen burde sjekket jernlagrene dine. Hvis du derimot ikke har gitt uttrykk for noen plager som kan relateres til lav Hb, så ser nok ikke legen grunn til å rekvirere flere prøver, men er gjerne litt obs på verdiene dine fremover. Anonymkode: a6f5e...ad8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #26 Skrevet 22. januar 2018 På 18.1.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev: Hei. Hva var deres blodprosent og hva gjorde legen dersom den var lavere enn normalt? Anonymkode: ed7b2...fa2 Hemoglobininnholdet i blodet går ned når blodvolumet øker, slik det gjør gjennom svangerskapet. Derfor skal ikke hemoglobininholdet brukes som mål for om kvinnen har jernmangel men måling av feritin eller andre anemiprøver. "Blodprosent" er noe man målte før 1980- tallet, det er en prosent av null og niks og dermed en måling man ikke lengre gjør. Det er hemoglobininnholdet i blodet vi måler i dag. Anonymkode: 4802d...b78 1
Liven_ Skrevet 22. januar 2018 #27 Skrevet 22. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hemoglobininnholdet i blodet går ned når blodvolumet øker, slik det gjør gjennom svangerskapet. Derfor skal ikke hemoglobininholdet brukes som mål for om kvinnen har jernmangel men måling av feritin eller andre anemiprøver. "Blodprosent" er noe man målte før 1980- tallet, det er en prosent av null og niks og dermed en måling man ikke lengre gjør. Det er hemoglobininnholdet i blodet vi måler i dag. Anonymkode: 4802d...b78 Det er sant det. Blod% i seg selv kan verken si noe om jern eller brukes for å stille diagnose. Det jeg imidlertid reagerer på er at visse verdier gir grunnlag for videre utredning (leste i linken posted tidligere), noe min legen ikke gjørde og ga meg info som ikke samsvarer med info fra Folkehelseinstituttet .
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #28 Skrevet 22. januar 2018 35 minutter siden, Liven_ skrev: Det er sant det. Blod% i seg selv kan verken si noe om jern eller brukes for å stille diagnose. Det jeg imidlertid reagerer på er at visse verdier gir grunnlag for videre utredning (leste i linken posted tidligere), noe min legen ikke gjørde og ga meg info som ikke samsvarer med info fra Folkehelseinstituttet . Hvorfor spør du ikke legen om hvorfor han har gjort som han har gjort? Og hva videre rorløp er? Husk på at som gravid har legen ansvar for to liv ikke bare ett. Avgjørelsene og ansvaret for legene er derfor langt mer ansvarsfulle enn når det er snakk om en ikke gravid pasient. For en lege å gjøre feil eller ikke følge opp grundig nok en en gravid kvinne kan få alvorlige konsekvenser for legene. Derfor tror jeg du skal stole mer på legen din enn både linker på nett og uttalelser fra fremmede på nettet uten full oversikt over din situasjon. Anonymkode: 4802d...b78 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #29 Skrevet 22. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du ikke legen om hvorfor han har gjort som han har gjort? Og hva videre rorløp er? Husk på at som gravid har legen ansvar for to liv ikke bare ett. Avgjørelsene og ansvaret for legene er derfor langt mer ansvarsfulle enn når det er snakk om en ikke gravid pasient. For en lege å gjøre feil eller ikke følge opp grundig nok en en gravid kvinne kan få alvorlige konsekvenser for legene. Derfor tror jeg du skal stole mer på legen din enn både linker på nett og uttalelser fra fremmede på nettet uten full oversikt over din situasjon. Anonymkode: 4802d...b78 Folkehelse instituttet er ikke "bare en link" etter min mening. Og hva slags full oversikt over min situasjon snakker vi om når han ikke visste navnet mitt engang:-) Anonymkode: ed7b2...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #30 Skrevet 22. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folkehelse instituttet er ikke "bare en link" etter min mening. Og hva slags full oversikt over min situasjon snakker vi om når han ikke visste navnet mitt engang:-) Anonymkode: ed7b2...fa2 Ut i fra det du skriver så anbefaler jeg at du logger deg inn på helfo.no og bytter fastlege. Anonymkode: a6f5e...ad8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #31 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ut i fra det du skriver så anbefaler jeg at du logger deg inn på helfo.no og bytter fastlege. Anonymkode: a6f5e...ad8 Ja, det tenker jrg også på. Men det er vel fullt hos de beste legene, så man må vente på at det blir ledig. Spørsmål: får jeg fortsatt oppfølging av min gamle lege frem til jrg får en ny? Ser han at jeg har søkt om å bytte? Anonymkode: ed7b2...fa2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #32 Skrevet 22. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tenker jrg også på. Men det er vel fullt hos de beste legene, så man må vente på at det blir ledig. Spørsmål: får jeg fortsatt oppfølging av min gamle lege frem til jrg får en ny? Ser han at jeg har søkt om å bytte? Anonymkode: ed7b2...fa2 Du har to bytter i året. Hvis du bytter til én med ledig kapasitet før månedsskiftet, så vil du ha ny fastlege fra 1.feb. Deretter kan du sette deg opp på venteliste hos en av dem som har fulle lister, hvis det er det du ønsker. Men som regel er kjemi viktigere enn at "alle" andre sier en lege er best. Du må finne en som lytter til deg og som du klarer å kommunisere med. Anonymkode: a6f5e...ad8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #33 Skrevet 23. januar 2018 Hb var på 5 i uke 12, men så fødte jeg mens den var oppe på 12. Jeg var lagt inn på det verste og ble rådet til abort. Legen sa at barnet kunne bli født med skader. Det gjorde han ikke og er frisk som en fisk Anonymkode: a7a2e...678
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #34 Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 9.38, AnonymBruker skrev: Folkehelse instituttet er ikke "bare en link" etter min mening. Og hva slags full oversikt over min situasjon snakker vi om når han ikke visste navnet mitt engang:-) Anonymkode: ed7b2...fa2 Har du vært hos en lege som ikke vet hva du heter en gang? Denne tråden blir bare merkeligere og merkeligere for hver gang jeg besøker den. Enten har du vært hos en senil lege, jeg betviler nettopp det, da, eller så er det noe annet alvorlig galt her. Har du vært hos en lege der du ikke står i timeboken hans, der han ikke har journalen din og der du ikke har tatt opp svangerskapsjournalen fra vesken din? Da er det mye som ikke er i samsvar med hvordan et legebesøk skal være. Sier som de andre, bytt lege når du er så til de grader kritisk, vet ting bedre enn legen og stoler mer på egen dømmekraft og ting du leser på nettet enn det legen din vurderer og gjør. Du bør og klage denne uansvarlige legen inn til Helsetilsynet! Anonymkode: 4802d...b78
Vera Vinge Skrevet 23. januar 2018 #35 Skrevet 23. januar 2018 På 19.1.2018 den 9.39, AnonymBruker skrev: Har sjelden blodtype og hastesnitt, nok av farer med hastesnittet. Vet ikke om sykehuset var informert om blodstatusen min. Jeg har dobbeltsjekket tallene selv, og det stemmer. Kanskje det var medvirkende årsak til at fødselen endte med hastesnitt. Legen ville nok ikke at jeg skulle ta jerntilskudd pga forstoppelse og slikt som de gir... Anonymkode: 610d6...30f Er du sikker på at du ikke mener et av de andre målene for jern? Du kan være lav på flere parametre. Høres veldig rart ut at de lar gravide gå rundt med HB på 4... Jeg hadde lavt jernlager iflg. legen min, i forrige graviditet (er det det som heter ferritin, mon tro?), og den var på 4. Følte meg veldig svimmel, men ble mye bedre med jerntabletter. Og det med forstoppelse er litt rart, for det fins jo flere typer jerntilskudd - man må ikke ta den vanligste/billigste typen.Jeg har f.eks. brukt Niferex, som funker bra mot min sensitive mage.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #36 Skrevet 23. januar 2018 Ts. Jeg ringte til jm og spurte hva slags nivå de anser som kritisk og grunn for utredning. Hun sa 9. Hun spøkte også om legen blandet 9 og 6 tallene. Så da har jeg fått enda et svar. Men det er jo mange ting som kan gjøre at hemoglobin er lav, ikke bare anemi og ikke bare mangel på jern(selv om det er ven vanligste årsak). Nettopp for å finne ut dette skal det en utredning til for å finne ut årsaken. Jeg har også byttet lege. Hvordan det skjedde at han skrev ut innkallelse på feil navn vet jeg ikke. Tror han hadde mange programmer på skjermen plus alle papirene lå i en haug, ikke lett å ha system da. I tillegg har min jm sendt ham melding der hun argumenterte for at han ga meg minst 50% sykemelding, men etter mye frem og tilbake ble det 30%. Han vet liksom bedre. Anonymkode: ed7b2...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå