Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hva var deres blodprosent og hva gjorde legen dersom den var lavere enn normalt?

Anonymkode: ed7b2...fa2

Skrevet

12.6 i uke 28, når den normalt sett er på sitt laveste. 

Ganske bra for meg å være, var nede i 12 før jeg ble gravid. 

Du får vel jerntabletter om du har for lav hb.

Anonymkode: ccb5a...c21

Skrevet

Legen sa jeg trenger ikke bekymre meg før den er så lav som 6-7. Begynner mistenke at han har ikke peiling.

• Liker 1
Skrevet

Nedre normalverdi for kvinner er 11,7. For gravide er det 5-10% lavere, så 5-6 er definitivt alt for lavt. Men om det er farlig er jo en helt annen ting enn at det er unormalt.

Skrevet

Ts. Min Har synket fra 11.8(ikke på tom mage uke 24) til 10.6 (på tom mage uke 26)😭

Skrevet

Det er helt normal verdi ts, den skal synke. Jeg har 8,3 feks. Men vi velger å ikke behandle det på noe vis da jeg ikke har særlig med symptomer. Det er individuelt hva man tåler å gå med, og mange blir nok medisinert uten grunn. 

Anonymkode: a6f5e...ad8

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normal verdi ts, den skal synke. Jeg har 8,3 feks. Men vi velger å ikke behandle det på noe vis da jeg ikke har særlig med symptomer. Det er individuelt hva man tåler å gå med, og mange blir nok medisinert uten grunn. 

Trodde blodprosent har noe med tilgang på oksygen og næring for baby å gjøre. Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde blodprosent har noe med tilgang på oksygen og næring for baby å gjøre. Ts

Ja, enkelt forklart så er hemoglobin det proteinet som frakter oksygen fra lungene og ut i kroppens organer, og tar med seg co2 tilbake til lungene. 

Hvis du leser på linken under, så skal det ganske lave verdier til før det kan føre til for tidlig fødsel o.l. http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Anemi-og-graviditet/

Fordi blodvolumet øker under graviditeten, vil konsentrasjonen av hemoglobin (også kalt blodprosenten) i blodet synke. 

Skrevet

Hadde blodprosent på 4 i slutten av svangerskapet. Fikk beskjed om å starte med jern etter fødselen.

Anonymkode: 610d6...30f

Skrevet

Uke 33 og har på 10 utenat noen er bekymret av den grunn.

Anonymkode: efc65...70e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde blodprosent på 4 i slutten av svangerskapet. Fikk beskjed om å starte med jern etter fødselen.

Høres rart ut. 

Jeg hadde 4 i blodprosent etter fødselen, fikk blodoverføring 

Anonymkode: 050fd...933

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. 

Blodoverføring er noe de er veldig restriktive med. Både fordi det gir økt fare for infeksjoner (til tross for at de gjør grundige undersøkelser av blodet), men også fordi blod er mangelvare, og de vil dermed ikke gi det til noen som ikke strengt tatt har akutt behov for det. 

Skrevet

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var utrolig lite, og helt vanvittig at du gikk gjennom en fødsel med så lav hb synes jeg! Ikke for å være frekk men jeg tror kansje du blander tallene litt? 4 er laaaangt under noe normal eller akseptabel grense for et menneske i en hvilken som helst situasjon. At du skulle begynne med jern først etter fødsel er jo bare helt sykt, du blør mye under en fødsel og blodmangel (oksygen mangel) kan faktisk føre til død. Du ville ikke hatt noe å gå på..

• Liker 2
Skrevet

Ts. Vi snakker ikke ekstreme tilfeller.  Blodprosent på 4 er døden nær tilstand. 

Også graviditet. Tidlig fødsel er den mest alvorlig konsekvens, men det å mangle tilgang på oksygen og næring i magen kan jo føre til at babyen og hjernen utvikler seg ikke så godt som den kunne med de latente konsekvensene det fører med seg. Derfor syns jeg det er ganske på tryne at legen sa han ikke kommer til å gjøre noe før den synker ned mot 6😱   

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. 

Har sjelden blodtype og hastesnitt, nok av farer med hastesnittet. Vet ikke om sykehuset var informert om blodstatusen min.

18 minutter siden, Bahir skrev:

Det var utrolig lite, og helt vanvittig at du gikk gjennom en fødsel med så lav hb synes jeg! Ikke for å være frekk men jeg tror kansje du blander tallene litt? 4 er laaaangt under noe normal eller akseptabel grense for et menneske i en hvilken som helst situasjon. At du skulle begynne med jern først etter fødsel er jo bare helt sykt, du blør mye under en fødsel og blodmangel (oksygen mangel) kan faktisk føre til død. Du ville ikke hatt noe å gå på..

Jeg har dobbeltsjekket tallene selv, og det stemmer.

Kanskje det var medvirkende årsak til at fødselen endte med hastesnitt. Legen ville nok ikke at jeg skulle ta jerntilskudd pga forstoppelse og slikt som de gir...

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har sjelden blodtype og hastesnitt, nok av farer med hastesnittet. Vet ikke om sykehuset var informert om blodstatusen min.

Jeg har dobbeltsjekket tallene selv, og det stemmer.

Kanskje det var medvirkende årsak til at fødselen endte med hastesnitt. Legen ville nok ikke at jeg skulle ta jerntilskudd pga forstoppelse og slikt som de gir...

Det kan være skadelig for fosteret om man tar for mye jern. Det er også riktig at de kan føre til forstoppelse. MEN: det er ikke farlig for fosteret om du tar litt jern, og om du har så lav blodprosent kan du heller kombinere mildere jerntabletter med laktulose og andre midler mot forstoppelse. 

Jeg hadde litt lave jernlagre da jeg ble gravid, og legen sa det var helt ok om jeg tok lavdosejerntabletter for å forebygge jernmangel og påfølgende lav blodprosent. Så jeg synes legen din rett og slett har vært sløv om han ikke har fulgt opp så lav blodprosent. 

Skrevet

Fikk aldri høre hva den lå på i svangerskapet, kan ikke huske at den ble målt heller før helt på slutten. Da var jeg innlagt  med sv.forgiftning. Da var den tydeligvis lav for da fikk jeg B12 og jerntabletter. 

Fødselen endte i hastesnitt og mistet 1 liter blod, ikke enorme mengder. Men da datt hb ned til 7 og da følte jeg meg dårlig. Fikk bare jerntabletter. Hadde svært lite melk, så lite at etter et par uker så var det kun noen ml som kom ut. De trodde det var pga lav Hb, kroppen klarte ikke å lage melk. 

Brukte nesten 6 mnd på å komme opp i 12. 

Anonymkode: ef1b3...209

Skrevet

Min var på 9 i det forrige svangerskapet og fikk da jern intravenøst 3 ganger. Men jeg endte opp med 16 i blodprosent og da var de redde for at blodet var for tykt igjen. Så hvis jeg har lav blodprosent denne gangen tror jeg vi skal vurdere det nøye om jeg må behandles.

Har slitt med dette før og ligget så lavt som 4,7. Da ble jeg innlagt og trengte over 30 overføringer for å bli frisk.

Anonymkode: 96cd6...330

Skrevet

Det er jo forskjellige jern typer vi har i kroppen, er blodprosenten som er viktigst i et svangerskap. Også er det noe som heter S-ferritin og S-jern. Dette er jern lageret. Blodprosent er hva vi har å gå på av oksygen i blodet. Jeg har lavt av alt. S-ferritin er på 3 hos meg. Skal være mellom 15-200.  Blodprosenten min (B-hemoglobin) er på 10,2 og skal være mellom 11.7-15,3. Jeg fikk tilbude om intravanøst jern av en lege som ikke visste at det er skadelig for fosteret. Jeg leste om dette på nettet, og der sto det at det var påvisst skde på foster ved intravanøst, så jeg takket nei. Så var jeg til fødselslege der jeg fortalte at jeg ble tilbud intravanøst jern av en annen lege på sykehuset, og hun sa det var bra jeg ikke tok det. Da hun har sett fosterskader etter inntak av intravanøst jern. Nå bruker jeg amino jern hver dag. Kjøpte hos helsekost butikk! Denne er sterkt anbefalt til gravide. Tarmen tar den opp som om det er mat med jern i og den er veldig mild mot magen! Jeg har reagert på alt av jerntabletter men ikke denne! 😊 Jeg skal muligens få intravanøst jern så fort ungen er ut! Er også i uke 26 nå som deg :) 

Anonymkode: fb9b1...344

• Liker 1
Skrevet

Hadde 9 i blodprosent i det ene svangerskapet, fikk ingen behandling. Hadde 7 eller 8 etter hastesnitt med første, fikk jerntabletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...