Polly Ester Skrevet 7. februar 2005 #1 Skrevet 7. februar 2005 Sønnen min er 8 år og enearving etter faren sin som nylig døde. Jeg er derfor verge. Har vi krav på fri rettshjelp?
liv Skrevet 7. februar 2005 #2 Skrevet 7. februar 2005 Det spørs vel på din inntekt tror jeg. Men det vet de sikkert på jussbuss.. http://www.jus.uio.no/jussbuss/
Polly Ester Skrevet 7. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2005 Takk for link. Men, jeg fikk ikke noe ordentlig svar der heller. Og ikke tar de saker som har med arv eller eiendom å gjøre - så jeg får vel smøre meg med tålmodighet til i morgen og ringe en advokat å høre...
Veslejenta Skrevet 7. februar 2005 #4 Skrevet 7. februar 2005 På hjemmesiden til jussbuss, under annen rettshjelp, så finner du kontaktinfo til Kontoret for fri rettshjelp i Oslo og Akershus. Mener husstanden må tjene under 230 000 for å få fri rettshjelp, men hvordan det er med mindreårige vet jeg ikke.
Laban Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Dersom han er enearving, er det vel ikke sikkert du egentlig har behov for advokatbistand? Ta kontakt med skifteretten, de kan veilede ganske godt i arveoppgjør...
Liz_69 Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 Ja, du har krav på fri rettshjelp gjennom hjem-forsikringen din. Overformynderiet krever offentlig skifte når det arvingen er mindreårig, dette dekkes av arvingens midler dersom det er et pluss bo. Jeg kjørte erstatningssak mot et forsikringsselskap etter at samboeren min omkom i en ulykke. Da fikk jeg dekket 80 000 gjennom hus og hjem forsikringen min i If.
diddi Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Ta en telefon til skifteretten. Der vet de mye. Og du få sikkert god informasjon om hva du skal gjøre.
Polly Ester Skrevet 9. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2005 Overformynderiet krever offentlig skifte når det arvingen er mindreårig' date=' dette dekkes av arvingens midler dersom det er et pluss bo.[/quote'] Jeg har skrevet et brev til overformynderiet, etter at jeg snakket med en koselig kar der som anbefalte meg å gjøre det. Jeg kan velge om jeg vil ha privat eller offentlig skifte. Takk for svar. Jeg har snakket med de, men de gir ikke noe klart svar - jeg fikk beskjed om å snakke med overformynderiet, og som nevnt over så skrev jeg brev til dem, og de har brevet i morgen tenker jeg...
Liz_69 Skrevet 10. februar 2005 #9 Skrevet 10. februar 2005 Det virker som det er ganske forskjellig praksis blandt overformynderiene. I mitt tilfelle forlangte de offentlig skifte, jeg ble ganske provosert over at de gjorde det uten å kontakte meg. Dette skjedde kort til etter dødsfallet til samboeren min. Men jeg var heldig med advokaten, og overformynderiet aksepterte alle hans forslag. Etter at skiftet var avsluttet var det imidlertid umulig å komme noen vei med overformynderiet. Derfor kan det være interessant å høre hvordan det går med deg. Du får holde oss orientert her inne
Polly Ester Skrevet 21. februar 2005 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2005 Nå har vi kommet litt lenger i denne saken. Jeg har engasjert advokat - og saken dekkes ikke av fri rettshjelp. Jeg følte litt at jeg ble kastet hit og dit uten å komme noen vei til å begynne med. Jeg ringte advokat først som rådet meg til å ringe overformynderiet. En kar der sa at jeg kunne skrive brev til dem og så ville jeg få timeavtale. Etter at de fikk brev, fikk jeg en telefon derifra. Overformynderiet kom ikke inn i saken før det var pengeverdier der - og foreløbig var det bare mulige verdier. Så jeg ble anbefalt advokat igjen. Jeg fikk tak på advokat og la frem saken, og hun skulle hjelpe meg med skifte og å snakke med de riktige folkene osv osv... etter at hun hadde forsikret seg om at hun ville sitte igjen med honorar selv, selvfølgelig. Forskjellen på offentlig skifte og privat skifte er visst et gebyr på 20 000,- kr - og advokatsalær ca 300,- kr mindre hvis det er advokat som tingretten skaffer. Men, ved privat skifte (advokaten var ikke redd for å gå til privat skifte etter et proklama, så da stoler jeg på advokaten - og uansett kommer aldri advokaten opp i et honorar på 20 000.- pluss pluss) En annen ting vi har kommet fram til er at selv om det er lite materielt verdifullt i form av ting, så er eiendommen ganske attraktiv for noen naboer, så vi slipper å gå igjennom mølla med anonnser og budrunder og slikt. De er interessert, og jeg er ganske sikker på at bare vi får en takst på huset så vil vi også bli enige om en pris. Og så blir vi ferdige med dette. Sønnen min får penger til utdannelse, bil og andre ting når han blir voksen, og vi slipper å slite med hus og lån lenge. Regner med at dette vil komme i orden ganske raskt. Det vi nå venter på er å fastsette en takst - enten en full takst eller en prisvurdering, det kommer an på hva kjøper ønsker - og så regner jeg med at vi blir ferdige med dette i løpet av sommeren...
Liz_69 Skrevet 21. februar 2005 #11 Skrevet 21. februar 2005 Jøss, dette synes jeg høres rart ut! Tydelig at det er veldig forskjellig praksis hos overformynderiene rundt i landet! Det virker jo som om overformynderiet overhodet ikke er interessert i å sikre verdiene til sønnen din! Som jeg har sagt før forlangte overformynderiet offentlig skifte da samboeren min døde. Det var på den tiden ikke klart om det var et plussbo eller ikke. Dersom det ikke hadde vært nok verdier i boet ville ikke jeg ha blitt belastet med utgiftene til skiftet. Det virker jo som om du kan risikere å få utgifter i saken, og det blir jo helt feil! Jeg mener også det er feil av overformynderiet at de ikke er interessert i saken fordi det kun er mulige verdier. Hvem har ansvar for å sikre verdien som eiendommen representerer da? :o
Polly Ester Skrevet 21. februar 2005 Forfatter #12 Skrevet 21. februar 2005 At overformynderiet kom inn i bildet i deres sak var kanskje fordi dere var samboere? Jeg bodde ikke sammen med denne mannen, og derfor er jeg verge. Hvis vi hadde bodd sammen da han døde, så hadde jeg ikke fått være verge og det måtte oppnevnes en utenforstående. Kanskje det er da det kommer overformynderiet inn før evt ting og tang har blitt gjort rede for materielt sett? Jeg vet de kommer inn etter at huset og eiendommen er blitt solgt, når det er verdier der - over 75 000,- ihvertfall... og det virker som det skal bli mer enn det. Jeg spurte også advokaten hvordan det blir med penger etter boet... advokaten skal jo selvfølgelig ha sitt, og takstmenn og lånet på huset må innfris og slikt. Men, jeg lurte på etterpå - før overformynderiet kom inn; om jeg hadde lov til å gi bort noen penger? Jeg tenkte på foreldrene til den døde som har lagt ut endel penger i årene som har gått og som også har betalt alt i forbindelse med begravelse og de har også byttet ut et vindu i huset... Og advokaten sa faktisk ja til at jeg kunne gjøre det... Så når overformynderiet kommer inn i bildet, vet jeg faktisk ikke lenger... Men, jeg er ihvertfall roligere nå - nå stoler jeg på advokaten og jeg tror alt kommer til å ordne seg... om ikke det dukker opp en gribb i høyre hjørne, selvfølgelig...
Liz_69 Skrevet 23. februar 2005 #13 Skrevet 23. februar 2005 Jeg tror ikke det har noe å si om man er samboere eller ikke. Slik jeg har forstått det er gjenlevende forelder automatisk verge for sitt barn. I mitt tilfelle måtte vi i tillegg ha setteverge i forbindelse med skiftet fordi jeg ønsket å overta boligen. Denne ble overtatt til takst. Utgifter til begravelsen og vedlikehold av boligen (før overtagelsen) ble dekket av boet. Dersom arven er vesentlig er det en fordel om slike utgifter trekkes av boet, så slipper sønnen din å betale arveavgift av dette. I mitt tilfelle var skiftet komplisert, det var først klart over ca et år etter dødsfallet. Bl.a var det flere eiendommer som måtte selges. Alle utgifter til drift og salg av disse ble dekket av dødsboet. Det spiller sikkert ikke så stor rolle om det er offentlig eller privat skifte. Men jeg synes det er rart at overformynderiet overlater alt ansvar for skiftet til deg. De kommer garantert på banen hvis arven overstigen kr 75000... Da kommer de også til å forlange forvaltningsavgift for å ha beløpet stående på en konto.... Det er mye rart...
Polly Ester Skrevet 23. februar 2005 Forfatter #14 Skrevet 23. februar 2005 Jeg tror ikke det har noe å si om man er samboere eller ikke. Slik jeg har forstått det er gjenlevende forelder automatisk verge for sitt barn. I mitt tilfelle måtte vi i tillegg ha setteverge i forbindelse med skiftet fordi jeg ønsket å overta boligen. Denne ble overtatt til takst. Hvis gjenlevende forelder har interesser i boet blir det oppnevnt verge - jeg har ikke noen interesser i boet, derfor får jeg være verge for sønnen min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå